Mi kerül egy honlapon ennyibe? 10 év honlaptervezés őszintén

A velünk egykorúak még minden bizonnyal emlékeznek Márkus László híres jelenetére, amiben azon mélázik, mi kerül egy fotelen ennyibe. (Akik nem, azok a bejegyzés végén megtalálják a videót.) Nos, ez a kérdés nyíltan vagy burkoltan sokszor felmerül az érdeklődők részéről, de néha nem árt, ha régebbi ügyfeleink felé is kommunikáljuk, hogy miért is fizetnek / fizettek ők annyit, amennyit...

Hogyan készül a honlap?

A laikus megközelítésében letöltjük a nyílt forráskódú Wordpress programot, azt felrakjuk a tárhelyre, beállítgatunk benne pár dolgot, aztán letöltünk egy kész design sablont, abban kicseréljük a fotókat és a szövegeket, és már kész is.

Nincs több az egész, mint 2-3 napi munka.

Akkor meg mi kerül ezen ennyibe? Mit csinálunk mi?

Vegyük végig, de úgy igazából őszintén, hogy miért is kellünk mi ebbe a történetbe, hiszen ezt a szomszéd Jenőke, aki informatika szakra jár, röhögve meg tudja csinálni.

Nézzük végig, mi kerül ennyibe a Premium kategóriás honlapjaink esetében!

Marketing a honlap mögött: marketing tanácsadás

A kis- és középvállalkozások java részének halvány fogalma sincs arról, mi a marketing. Azt gondolják, hogy miután már kitalálták a terméket, van ára, van csomagolása, stb., majd jön a marketinges, aki kitalálja, milyen szavakat kell a vevő fülébe suttogni, hogy az eszét vesztve rohanjon és tőle vásároljon. Fordítva ülnek a lovon.

A marketingnek ugyanis ott kell belépnie, amikor egyáltalán még csak tervezgetünk, hogy mit is akarunk mondani magunkról.

A honlap a marketing üzenet vevőkhöz való eljuttatásának gyakorlatilag egyetlen eszköze, tekintve, hogy a KKV-k nagy részének meglehetősen szűkre szabott a marketing költségvetése. Magyarul: ha a honlapján nem jön át a marketing üzenete, akkor sehol.

A vállalkozások pedig egymagukban nem képesek rá, hogy megalkossák marketing üzenetüket, pozícionálásukat, stb. Az pedig, hogy mindezt egy tisztességes logóra, egy képi világra lefordítsák, már szinte a lehetetlen határát súrolja.

Egy átlagos honlapkészítő nem foglalkozik a marketinggel. A szomszéd Jenőkét nem érdekli, hogy a logó minőséget sugall vagy csak simán egy gagyi gyerekrajz kategória, őt az érdekli, hogy hány pixelszer hány pixel, és már tölti is fel a logónak szánt helyre a sablonba.

Amikor mi csináljuk a honlapot, akkor ezt a marketinges és grafikusi munkát is elvégezzük – zárójelben jegyzem meg, hogy nagyon sokszor ez az első és egyetlen találkozása a cégvezetőnek a személyre szabott marketinggel, ami egyébként évekre meghatározza marketing stratégiáját.

Milyen menüpontok legyenek a honlapon?

A Megrendelők alaphelyzetben a honlapkészítőtől várják, hogy az mondja meg, milyen menüpontok legyenek a honlapon. Na jó, de mit akarunk mondani magunkról? Mit akarunk eladni? Mit akarunk hangsúlyozni?

Nem túlzok, általában 1 hét szokott elmenni azzal, hogy közösen átgondoljuk, mégis mit akarunk mondani és azt logikailag hogyan építsük fel.

A menü és a honlap logikai felépítése egy különálló szakma a webes világban: aki ezt csinálja, annak tudnia kell, mi a webergonómia és mi az Information Architecture. Ezeket tanulni néhány év, mesterévé válni egy egész élet.:))) De ezt is kapja az árban az, aki velünk csináltat honlapot.

A honlap design

Milyen legyen a honlap? Na, ebben a kérdésben sokan állást tudnak foglalni, de ha visszakérdezünk, már nem kapunk konkrét választ. Két ilyen kedvencem van:

  1. értékesítési célú

  2. egyedi, esztétikus

Az első igényre nem tudom a választ. Mit értenek értékesítési célú honlapon? Azt, ami tele van VEGYÉL TŐLEM gombokkal? Vagy azt, amin fellengzős duma hirdeti, hogy „mi vagyunk a legjobbak, prémium minőség!” Fogalmam sincs. Az értékesítés akkor jön létre, ha egy jól összerakott, áttekinthető, informatív honlappal találkozik a vevő, és meggyőzi az, amit ott olvas. Ezzel már mondjuk ki azt is, hogy bizony egy honlapra írni kell, mint a gép, mindent, ami a fejünkben, mint tudás benne van. (Mert reméljük, hogy van...)

Az egyediség és az esztétikusság hasonlóan nehezen megfogható. Egyrészt minél egyedibb egy honlap, annál nagyobb a valószínűsége, hogy a látogatók nem fogják megtalálni rajta a keresett információt. Ha a honlapok 99%-a a felső csíkba teszi a menüsort, akkor egy alulra rakott menüsor roppant egyedi lesz, csak épp ki fognak lépni róla.

Az esztétikus honlap nagy titka pedig a következő 3 pont:

  • jó fotók
  • minőségi logó
  • harmonikus színek és betűtípus

Amikor honlap design-t javaslunk (a marketing pozícionálás alapján!), akkor ezekről beszélünk, illetve webergonómiai tanulmányainkat húzzuk elő a kalapból, még akkor is, ha nem beszélünk róluk így szakszavakkal...

Szomszéd Jenőke nem biztos, hogy sok könyvet elolvasott mondjuk Jakob Nielsen-től, a webergonómia (usability) egyik legrégibb igehirdetőjétől, hogy olyan szavakat már ne is mondjunk, hogy neuromarketing...

Fotók válogatása

A honlaptulajdonosok döbbenetesen sokszor nem képesek felismerni, hogy néhány jó fotó milyen őrületesen sokat nyom a latban. Ha pedig fel is ismerik, akkor nem tudják definiálni, mitől lesz jó egy fotó és mitől fog az a honlapra passzolni.

Miket figyelek, amikor fotót választok a honlapra?

  • a témája passzoljon ahhoz, amit mondani szeretnék
  • hangulatában illeszkedjen a pozícionáláshoz
  • jó képarányai legyenek
  • a fókuszpontja megfelelő helyen legyen

Egy árajánlatkérés kapcsán került a látókörünkbe egy honlap, amelyhez profi fotóssal készíttettek fotókat. A homokszem ott került a gépezetbe, hogy a fotós és a webtervező egymással nyilvánvalóan nem kommunikált, amikor a fentieket kellett volna belőni. Látjuk a képeken, hogy valami probléma van velük, de csak sokára jövünk rá, hogy a rossz helyen lévő fókuszpontot a szemünk próbálja korrigálni, de persze nem megy:

  slider rossz fókuszponttal

 

slider rossz fókuszponttal

Akárhogy is nézzük, ehhez fotós szem kell, az meg sokak által mondva, nekem megvan. Egy-egy fotókeresgéléses munkamenet sokszor 1 napot is igénybe vesz.

A honlap, mint a Megrendelő munkaeszköze

A szomszéd Jenőke, ha igazán IT bűvész, szó nélkül be fog rakni bármilyen agyonbonyolított funkciót a honlapba, nem kezdi el mérlegelni, hogy majd fogja-e tudni HASZNÁLNI a megrendelő. Vagy a másik eset, amikor kijelenti, hogy ezt márpedig nem lehet.

Amikor mi tervezünk, akkor igyekszünk úgy irányítani a Megrendelőt, hogy gondolja végig reálisan, mit is fog ő majd a honlapjával csinálni.

Még abban az időben, amikor a honlapokat HTML kódban programoztuk, minden érdeklődő olyan honlapot akart, amit majd ő maga tud módosítani. Amikor átálltunk erre a fajta programozásra, akkor is ilyet akartak, de a tény valóság az volt, hogy amikor sok hónap után megváltozott a telefonszámuk, akkor minket hívtak fel, mert már azt se tudták, milyen linken, milyen néven, milyen jelszóval kell belépni és egyáltalán hogyan kell belenyúlni itt-ott a szövegbe.

A honlapokkal szemben támasztott minimum elvárások olyan ütemben nőttek az elmúlt években, hogy a Megrendelőnek már esélye sincs arra, hogy olyan részletekig átlássa a honlapját, ahogy régen. Ha igényes honlapot akar, amivel marketing szempontból labdába lehet rúgni, akkor bizony az admin során neki is oda kell tennie magát, illetve olyan honlapkészítőt kell választani, akinek nem az a célja, hogy az első adandó alkalommal tiplizzen, és menjen ki Angliába sokszor fizetésért. Mert bizony a szomszéd Jenőke nagy eséllyel nem életcéljának tekinti, hogy a Megrendelőkből nagy nehezen kirimánkodja, hogy mit is rakjon a honlapra, aztán folytonosan rendelkezésre álljon...

 

Visszakanyarodva ahhoz, hogy a honlap munkaeszköz... mi olyan megoldásokat keresünk az egyes igényekre, amiket EGYSZERŰ kezelni a későbbiekben. Persze így is van, akit nem lehet lebeszélni az agyonbonyolításról, de ez mindig egy későbbi fázisban szokott csak kiderülni.

Igazából ilyenkor vezetés-szervezés gyakorlatomat veszem elő, és mint „jó fönök”, csak olyan feladatot adok a „beosztott honlaptulajdonosnak”, amit tudok, hogy majd meg is tud csinálni – egyrészt képességeit tekintve, másrészt munkaterhelésben nézve.

Éppen ezért szoktuk lebeszélni az ügyfelet a hírlevelezésről és a chat panelről. Mert bizony azt a hírlevelet akkor is meg kéne írni és ki kéne küldeni, ha csak egyetlen feliratkozónk van...

Vagyis: előre gondolkodunk az ügyfél helyett.

 

Mi PONTOSAN tudjuk, hogy hiába bocsátjuk útjára úgy a honlapot, hogy az ügyfélnek lelkére kötjük a folyamatos tartalmi fejlesztést, a sok év alatt egy kezemen meg tudom számolni, hogy hányan fogadták meg ezt a stratégiai tanácsot.

 

Modulok keresése, telepítése, tesztelése

A Megrendelőnek legtöbbször fogalma nincs róla, hogy ami az ő szájából csak egy fél mondat, és többé-kevésbé (de inkább kevésbé...) jogosnak tetsző igény, azzal nekünk napokat kell dolgozni, ugyanis az alaprendszer alaplogikájától való eltérés vagy a különleges igények plusz modulok telepítését igénylik.

Emblematikus eset volt, amikor egy webáruházi extrák nyomozása (2 napi munka) oda vezetett, hogy az igénylistához 16, azaz tizenhat modult kellett volna letölteni, installálni, tesztelni (mert bizony vannak igen hulladék módon összetákolt modulok!), és plusz 480.000 Ft-tal növelte volna meg az árat – majd ezt látva a megrendelő egyiket sem kérte.

Nos kérem, komoly árnövelő tényező – hogy visszakanyarodjunk a mi kerül ezen a fotelen ennyibe? kérdéshez -, amikor a megrendelő a legnagyobb honlapok funkcióit akarná viszontlátni a saját honlapján, nem számolva azzal, hogy a beállításnak mekkora időigénye van.

Nyilvánvalóan bizonyos mennyiségű munkaórát erre is kalkulálunk, amikor előre nem látott dolgokhoz előre nem ismert modult telepítsünk. Mert extra igény MINDIG van!

Nyelvi fordítások, design hibák javítása

A minap fejeztünk be egy munkát, aminél a „csak letöltöm és már megy” Wordpress tucatnyi kiegészítő moduljában szerteszét elszórt szövegek fordítása és feltöltögetése kerek 1 heti munkába telt.

És nem, nem az ügyfélnek kell figyelmeztetnie rá minket, hogy ezt le kéne fordítani, mi igyekszünk saját hatáskörben észrevenni mindet és javítani. És arra se az ügyfélnek kell felhívnia a figyelmünket, ha két gomb a sablonban egymásra csúszott.

Na ezek azok a szöszögéses, hálátlan melók, amiket bizony az ügyfélnek meg kell becsülnie, és természetesen ezt a megbecsülést a fizetett árban is kifejezésre kell juttatnia.

Átnézés, tesztelés

Alapvetően mindketten precízek és maximalisták vagyunk. Ez nem jelenti azt, hogy hibák nem csúsznak be, de mi a precíz munkát szeretjük. Minket nem kell figyelmeztetni, hogy egy slide show 2 centis címsoráből kimaradt egy betű.

Marketingesként őrületes mennyiségű termékcsomagolást és egyéb nyomtatott anyagot csináltattam, ez volt a napi munkám, hogy levelezgettem a grafikusokkal, és téptem a hajam, hogy miért nem tudja egyáltalán elolvasni, hogy mit írt le...

Na ide nem juttatjuk el az ügyfelet, eddig a hajtépésig. Ennek is ára van, bár ezt még sosem feláraztuk.:))

Ügyfél betanítás és későbbi support

Meglehetősen nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy egy csomó dologra megtanítsuk az ügyfeleket. Van, aki ezt jó néven veszi, van, aki ebben diktatúrát lát – tőlük általában a honlap átadása után el szoktunk köszönni. Az az érdekes, hogy egyébként pont ők azok, akik olyan igénnyel keresnek meg minket, hogy ők nemcsak honlapot akarnak, hanem TANÁCSOKAT és SEGÍTSÉGET is. Az már a mi munkánk határain messze túlmutat, hogy akkor miért nem kérnek belőle végül, amikor megkapják... Talán azért, mert ők mindösszesen önigazolást keresnek valamire.

Régebben ez a betanítás, tanácsadás a honlap átadását követő időszakban rendszeres telefonok, e-mail váltások formájában zajlott. Ma már ez nem megvalósítható, egyrészt mert a kapacitásaink végesek, másrészt mert az átadni szándékozott tudásanyag nőtt meg drámaian. (Ma egy cégtulajdonosnak nagyságrendekkel többet kell értenie a webmarketinghez, mint 5-6 évvel ezelőtt.) Erre a célra hoztuk létre a tréningeket, amiket külsősöknek és ügyfeleinknek egyaránt tartunk. Ilyenkor minden „miért?” és „mit javasoltok?” kérdésre tudunk választ adni. Ez pedig ismét túlmutat az egyszerű honlaptervezésen, hiszen a honlapot egy komplex egész rendszerben látjuk.

Az ügyfél betanítása egyébként a saját honlapjára minden esetben megtörténik. Ez legtöbbször kétszer fél nap szokott lenni, Skype-on, de előfordult már, hogy személyesen csináltuk. Skype-on, Viber-en szinte folyamatosan elérhetőek vagyunk, vagyis ha valaki valahol megakad, nem kell napokat várni, mire visszahívjuk, válaszolunk. Csináltunk már admin betanítást szombaton, vasárnap, vagy épp este 7-kor, 8-kor is.

Keresőoptimalizálás, Facebook kampány, Google AdWords hirdetés

A honlapjaink mobiloptimalizáltak és keresőoptimalizáltak. A keresőoptimalizálás a honlaptervezéstől NEM ELVÁLASZTHATÓ munka. A szomszéd Jenőkék még csak a csattogós falepkét tologatták, amikor mi már azon agyaltunk, vajon milyen honlapot szeret a legjobban a Google. Láttunk már falon pókot és fűben nyuszit az elmúlt 10 évben. Tudjuk, hogyan vakítják a mókust a „keresőoptimalizáló cégek”, akik százezreket kérnek olyan dolgokért, amiről nemcsak az ügyfelük, de mi se értjük, hogy mi az...

Csúnya szóval élve „transzparensek” vagyunk. Bátrak: ki merjük mondani, ha valamit nem tudunk biztosan. És bizony a keresőoptimalizálásban mindenki csak találgat. Ami nem találgatás tárgya, azt 1. elmagyarázzuk, 2. betanítjuk, 3. megmutatjuk. Az optimalizálási dolgok összességében 3-4 napot kitöltenek a honlaptervezés idejéből.

Mivel beletanultunk a Facebook és Google AdWords kampányokba (lásd mindenféle certifikátok és virtuális vállveregetések ettől a két multitól), így már a honlap tervezési szakaszában tudunk ezzel is számolni, hogy majd amikor az ügyfélnek erre meg arra lesz szüksége, akkor... Itt azt a tudást kell megfizetni, aminek a megszerzése egyébként egyáltalán nem egyszerű, mert a Google AdWords minősítő vizsgát nagyon nem adják ingyen, a Facebook kampány meg átlag 2 havonta változik. 

Meg kell fizetni azt is, hogy nem pingpongozunk az ügyféllel, nem küldözgetjük ezek miatt más szakterületek művelőihez.

Technikai háttér

A honlaptervezés technikai hátterében egy rakás olyan dolog áll, ami hozzátartozik a honlapkészítés árához. Ezekről az ügyfél legtöbbször tudomást sem szerez részleteiben, de foglalkozunk vele. Foglalkozunk azzal, hogy milyen tárhelyre, milyen szerverre rakatjuk fel az ügyfél honlapját. Beállítjuk a biztonsági adatbázis mentéseket. Napokat töltünk vele, hogy a honlaptervezés végén, amikor már minden a helyére kerül, megcsináljuk a honlap „gyorsítását”. Ha kell, ezért újra átméretezünk képeket, cache modult telepítünk, tucatnyi Page Speed tesztet futtatunk. (Na ugye, hogy elég bonyolultan hangzik? De ezzel is elmegy egyébként 3-4 nap.)

 

No kérem, lassan a végére érünk a fotel cincálásának. Ez kerül egy honlapon nálunk ennyibe.

És akkor lazításképp nézzük meg, hogyan boncolja szét a 7200 Ft-ot alkotóelemeire Márkus László: