"Vote for Trump!" no meg "o-o-8-o-o search sell" avagy mit hozott a Mikulás a Google Analytics-be?

Hosszú évek óta két folyamat zajlik:

1. A Google Analytics egyre bonyolultabbá és átláthatatlanabbá válik.

A Google Analytics-et elég sokat masszírozó pajtások most biztosan azt mondják, hogy "persze, azért beszél így, mert nem érti, nem ért hozzá, és ezért szutykolja". Tény, nem is tagadom, hogy az elmúlt 10 év alatt nem követtem naprakészen nyomon azt, hogy mi hogyan változik a jelentésekben, mi az, hogy szűrők és nézetek beállítása, mit hogyan lehet kivarázsolni a rendszerből. Erre két mentséget tudok felhozni:

  • ha a fejemen pörgök, akkor se értem meg a Google féle nyelvezetet, egyszerűen szólva totál kínai az egész, még úgy is, hogy egyébként el szoktam olvasni a Súgót, sőt, Google AdWords minősített tanácsadóként épp eleget is kellett olvasnom és Gúgli-magyarról magyarra fordítanom
  • nem látom értelmét szűrőknek, nézeteknek és egyebeknek, mert a statisztika akkor ér valamit, ha arra üzleti döntést építünk - ez pedig nyilvánvalóan nincs így napi szinten

Vagyis a Google Analytics adatait épp csak arra használom, hogy lássam, nincs kitiltva az adott honlap, vagy megnézzem, tényleg mindenki elhúzott-e a hosszú hétvégére, és hagyta a fenébe a neten való keresgélést.

2. Egyre megbízhatatlanabbak és hiányosabbak az adatok az Analyticsben

Jó pár éve annak, hogy megjelent a kulcsszó listákban a (not provided) - erről részletesen írtam anno: Not provided kulcsszó a statisztikában. Ergo: a kulcsszavak nem elemezhetők az Analytics-ből.

Aztán megjelent a linkspam - erről is írtam: Rámutató link és linkspam. Ergo: a rámutató linkek sem elemezhetők az Analytics-ben.

Egy kedves ügyfelünk jelezte, hogy nála kulcsszó spam is előfordult - ez önmagában is vicces történet, mert kulcsszóért ugye a rutinos elemző egyenesen a Google Search Console-ba megy. De erre a szpemmerek is rájöttek.

 

Roppant elgondolkodtató módon a Google Analytics SEMMIT nem tett a linkspam kiszűrése ellen. Minden honlaptulajdonos és webmester állhatott neki kézzel bütykölni, ami nagyjából az élveboncolással ér fel - aki próbált már megcsinálni valamilyen célirányos feladatot Google alkalmazásban, az tudja, miről beszélek. Ráadásul a szűrők (szűrt nézetek) beállítása pont olyan bűnüldözési jellegű feladat volt, mint bármilyen tettes elfogása, vagyis mindig csak szaladtunk a linkspammer után. Mert amikor már a spam megjelent a statisztikában, akkor már késő volt, a Google pedig visszamenőleg nem módosított az adatokon.

Egy ideig úgy tűnt, hogy ezeket a remek technikákat csak a kicsi forgalmú honlapokon csinálták, hiszen logikus módon azokon látszott meg az ugrás a látogatottságban. (Magyarul: ezen a honlapon nem volt jellemző, de sok ügyfelünk honlapján igen, már igen korán, az indulást követően is.)

És aztán az amerikai elnökválasztási kampányba beszálltak az oroszok is...

Még a választás előtt elárasztották egy újfajta spam-mel a webet, mégpedig a nyelvi spammal. Ez azért kellemes, mert rögtön az áttekintő oldalon elsőként ugrik fel. Nyilvánvaló, hogy ebben az esetben sokkal inkább beszélhetünk hacker támadásról, mint spamről, hiszen a nyelvi beállításra nem tudok klikkelni, ami átvinne a spammer weboldalára. Vagyis Szergej és Iván a festői szépségű Szent Pétervárról, Moszkvából és kisebb mértékben egyéb városokból azzal szórakoztak, hogy trillió IP címről nyomták a 4-5 perces látogatásokat. Azt gondolom, valami robotot tudtak ügyesen úgy programozni, hogy emberi látogatónak érzékelje a Google - bár keblünk dagadna a büszkeségtől, ha azt mondhatnánk, hogy a sikermarketing főoldala kötötte le őket ennyire.

Ez volt az ő nyelvi beállításuk:

Secret.ɢoogle.com You are invited! Enter only with this ticket URL. Copy it. Vote for Trump!

Az oroszokat ismerjük: ők nem aprózzák el. És ha valamit megcsinálnak, az meg van csinálva! Hát, a hackereik is így dolgoznak.

A nagy meglepetést az okozta, hogy jóval a választás után húztak bele. Íme:

Secret.ɢoogle.com You are invited! Enter only with this ticket URL. Copy it. Vote for Trump!

A sikermarketing.hu látogatószáma alapjáraton is a 20 ezer felé döcög, de azért 5 nap alatt 1245 spam látogatás rendesen megborította a rendszert.

Kérdezhetik a gonoszabb sporttársak, hogy oké, de miért nem állítottunk be szűrőt, ha egyszer ez már egy ismert történet volt? Találtam egy észosztást a neten, beállítottam, nem működött, más dolgom volt, nem rágtam át magam rajta, hogy miért nem működik. Aztán megbeszéltem magammal, hogy tök mindegy, aki egyszer így meghackelte az Analytics-et, az máshogy is meg fogja, ha ez ellen a Google nem tesz, akkor én mindig csak futni fogok a bűnözők után. Meg egyébként is heveny utálatot érzek minden kódrészlet iránt, amit nekem a Google bármely programjában kéne rögzítenem.

És aztán jött a Mikulás! (aztán hogy ez most a Mikulás volt-e vagy csintalan manói???)

December 6-án eltűnt Trumpi, jött helyette egy új, ezúttal nem politikai üzenettel, hanem egy új keresőt reklámozva.

o-o-8-o-o.com search shell is much better than google!

o-o-8-o-o.com search shell is much better than google!

Szaladok rögtön, és ezt fogom használni a Gúgli helyett...

És ha már itt tartottunk, gondoltam, megnézem, hogy állunk linkspam ügyileg ugyanerre az időszakra vonatkozóan:

reddit lifehacker motherboard linkspam 2016 nov

reddit, lifehacker, motherboard.vice.com

Az apró kis jelentéktelen pontocskák a valódi és reális átlinkeléseket jelentik.

 

Mi a puttony mérlege? Katalin naptól Mikulásig

A teljes forgalom 16%-a language spam (nyelvi beállítás hackelés).

A teljes forgalom 18%-a hivatkozóktól jövő forgalom, aminek viszont 91%-a linkspam.

Hát kérem, ezt innentől fogva ember nem bogozza ki mindenféle szűrőkkel, hacsak nem maga a Gúgli. Már ha akarja.

Aki meg nem tud Analytics nélkül élni, az előfizethet programozó cégek Google Analytics Tool-jaira, amikkel - megjegyzem ők is bűnüldözés jelleggel - utánamennek a spamnek, hacknek és minden egyéb földi jónak.

Azoknak az új ügyfeleinknek pedig, akiknek az előző webmestere nem is adta át a Google Analytics kódjukat, és soha nem is nézték a webstatisztikájukat, azt üzenem, hogy kár, szép volt, jó volt, hasznos volt, de innentől már hiába nézik, értelmes következtetéseket akkor se fognak tudni levonni belőle, ha osztanak, szoroznak, kivonnak, összeadnak és ráolvasnak.

Helyzetjelentés: 2016. december 10., reggel 7 óra 20

Érzékelvén a világméretű felháborodást, a Google Analytics ügyeskezű programozói úgy döntöttek, hogy minden nap, a nap végén lepucolják a spameket és hackeket a jelentésekből. Napközben lehetett látni, hogy sorjáznak az oroszok, de a napi jelentések már használhatóak voltak. Bár visszamenőleg nem tisztították meg az adatokat (nem is értem, miért nem), vagyis a szó legszebb értelmében ez a trágyadomb "webstatisztika"-ként már sehogy nem lesz használható, hiszen a trendszámítást teszi lehetetlenné, de legalább látszott, hogy mi is a valódi helyzet.

Nagy örömmel néztem tehát bele a ma reggeli adatokba, de bizony újabb orosz áll a spájzban:

Google officially recommends o-o-8-o-o.com search shell!

Azt gondolom, itt azért mostmár kőkemény cyberháború zajlik. 

Mindezenközben azt olvasom a nemzetközi webmester fórumokon, hogy a szűrők szétestek, nem mutatnak semmit.

Hurrá.

A nagy orosz medve bedugta a lábát az ajtórésbe, az amerikaiak meg nem tudják kizavarni.

Kép forrása: pixabay.com