Marketing pozicionálás, website persona

A pozicionálás az első lépés, amikor egy vállalkozással elkezdünk foglalkozni. A pozicionálás talán még inkább kulcskérdés, mint a marketing stratégia meghatározása, bár ez a két meghatározás és fogalom együtt működik jól. Mi az a pozicionálás és hogy kapcsolódik ehhez egy emberről készült fotó?

Pozicionáld magad! Keress magadnak egy niche-t, ahol te vagy a legjobb! - olvastam marketing tanácsadók honlapján, de valahogy mindig azt éreztem, hogy azok, akikhez szólnak, ezt egy megfoghatatlan, ködös valaminek érzik, csak nem mernek visszakérdezni a gurunál, hogy mi az ördögről is beszél...

Mi a marketing pozicionálás?

A pozicionálás marketing szempontból meghatározza a márkát, megszemélyesíti, hangulatokat ad hozzá, kijelöli a helyét a többi piaci szereplő között, az USP (unique selling proposition) használatával. (Ujvári)

Fordítsuk le, mit is jelent tehát a márka pozicionálás!

1. USP használata

A Unique Selling Proposition, vagyis az "egyedi különbözőség" vagy "győztes különbözőség" - bár nagyon esetlen a fordítás, de a lényeget megmutatja:

Mondd meg, te miben vagy más!

Hozzáteszem: úgy mondd meg, hogy az valóban megkülönböztető ismérv legyen, vagyis hagyd ki belőle a "legjobb", a "kiváló minőségű" és a "megbízható" szavakat. Miután mindenki ezt használja, ezek már nem megkülönböztető ismérvek, ráadásul a marketing egyik alaptörvénye, hogy az utánzókra már senki sem figyel.

2. hangulatok meghatározása

Milyen hangulatú egy márka?

Fiatalos, dinamikus, konzervatív, nőies, férfias, barátságos, távolságtartó stb. A hangulat meghatározása szabad teret ad a kreativitásnak, az empátiának és az asszociációknak. Számos cég marketing pozicionálásában segédkezve mondhatjuk, hogy a márka hangulatának meghatározása sokszor nem egyszerű, de a hatékony marketing munka alfája és omegája.

A hangulatok meghatározása azért fontos, hogy az alapján körvonalazódjon:

  • a kommunikáció stílusa
  • a használt képi világ, a fotók, a színek, betűtípusok stb.

A pozicionálás és a célcsoport meghatározása

A pozicionálás és a célcsoport meghatározás fogalma kéz a kézben jár. A pozicionálásban határozzuk meg, hogy milyen a márka, a célcsoport meghatározásakor pedig megmondjuk, kinek szól.

Nyilvánvaló, hogy már itt fellelhető egy ellentmondás, ha valamit nem jól csináltunk.

A gyakorlatban azt tapasztalom, ennek az ellentmondásnak a kiszúrása, felismerése sokkal nehezebb, mint ahogy azt a fenti bekezdés elolvasása után gondolnánk. Aki hibázik a marketingjében valahol, az nem szokta észrevenni az apróbb és nagyobb ellentmondásokat pl. a prémium minőség "becélzását" és a weboldalon széteső betűtípusok és szövegformázás ellentmondását. Mert a hangulatot ilyen elemekkel közvetítjük!

Honlaptervezés marketing háttérrel: pozicionálás, mint zéró pont

Miután a vállalkozás legfőbb, folyamatosan jelenlévő marketingkommunikációs eszköze a honlap, így a honlap tervezést mi mindig a pozicionálással kezdjük.

A helyes marketing pozicionálás határozza meg a honlap:

  • színeit
  • fotóinak hangulatát, stílusát
  • szövegezését
  • összetettségét
  • funkcióit.

A honlaptervezés során segítségül hívunk egy, a pszichológiában és a fogyasztói magatartás kutatásában használt technikát, a megszemélyesítést.

Website persona - a honlap fogyasztója

Nyugati honlaptervezési körökben napi gyakorlat, hogy létrehozzák az úgynevezett persona-t, a Honlap Látogatót. és a tervezésnél, szövegírásnál ezt a fiktív személyt képzelik maguk elé.

  • ki ő? milyen ember?
  • mikor, milyen élethelyzetben, napszakban, szituációban használja a honlapot?
  • általában milyen feladatot szeretne megoldani a honlap segítségével? stb.

A tervezés megkönnyítéséhez, a kreatív alkotáshoz a megszemélyesítést akár egy emberről készült fotót is használnak.

A marketing pozicionálás vagy márka pozicionálás a vállalkozásról szól, a persona meghatározása a célcsoport egy tipikus alakjának vizualizálása, a niche pedig a piacon jelöli ki a helyünket - csak hogy újabb fogalmat is behozzunk a képbe.

Mi az a marketing niche?

Marketing szempontból a niche a piac egyik apró része, ami olyan kicsi, hogy a nagy piaci szereplők nem is foglalkoznak vele, sőt, praktikusan még rátalálni sem egyszerű. Ha viszont valaki megveti a lábát egy piaci niche-ben, akkor ott nagyon erős pozícióra tehet szert.

A niche szót egyébként a biológia területén is használják, hasonló értelemben.

A pozicionálás, a persona és a niche összefüggése

Pozicionálás

 

 

ki vagyok én? miben vagyok más? milyen hangulatot keltek másokban?

Persona

 

 

kinek adok el? ki az én tipikus (potenciális) vevőm?

Niche

 

 

hol a helyem a piacon? mi az én részpiacom?

 

A fenti hármas egység meghatározása a mi gyakorlatunkban kulcskérdés a helyes marketing megközelítéshez. Éppen ezért használjuk a honlaptervezés során.

Ha Ön is átgondolt marketinget és jól működő honlapot szeretne, keressen bennünket!