Jelenlegi hely

Milyen vállalkozást , milyen üzletet indítsak?

A vállalkozás indításakor sok kérdést érdemes mérlegelni, de leginkább azt, lesz-e kereslet arra a tudásra vagy termékre, amit kínálunk.

Vajon létezik-e olyan üzlet így a XXI. század elején, amire már most azt lehet mondani: biztos siker? Hogyan lehet rájönni arra, mi is az a tevékenység, ami jó bevételt, megélhetést és sikert biztosít? Egy valami biztos: nincs két egyforma ember, így valódi jótanács csak személyre szabottan adható.

"- Milyen vállalkozást indítsak?" - "- Mihez értesz?"

Alapkérdés a vállalkozóvá válás útján, hogy mihez értünk. Érthetünk valamihez azért, mert

  • tanultuk
  • hobbink

Más eset nem nagyon létezik. Az "élet iskolája" sajnos nem elég végzettség a legtöbb esetben.

Lehet vállalkozást indítani úgy is, hogy az ember nem ért ahhoz, amire vállalkozik. Ebben az esetben viszont csalhatatlan szimattal kell tudni megmondani, milyen piaci tendenciák várhatók, illetve tökéletes személyzeti politikával kell tudni kiválasztani a szaktudással rendelkező embereket, majd motiválni és megtartani őket.

Sikeres üzlet? - van rá kereslet!

Hiába ért valaki tökéletesen a lufihámozáshoz, ha senki nem akar fizetni azért, hogy a lufiját meghámozzák. De honnan is tudjuk biztosan, hogy nincs ilyen ember…? Vagy lehet, hogy csak nehéz lesz megtalálni, reklámokkal elérni? Persze a gondolati menekülés keskeny ösvénye csak akkor maradjon meg, ha a kisvállalkozó valóban nem tudna semmi mással foglalkozni, nem tudna akár szakmát váltani, vagy szakmájának egy részterületére specializálódni.

Egy vállalkozás indításakor mindenképpen hátra kell lépni egy lépést, és tárgyilagosan megvizsgálni, vajon az a kereslet, ami a termékünkre vagy szolgáltatásunkra van, az

1. el tudja-e tartani a vállalkozást,

2. elérhető-e a számunkra a potenciális fogyasztó, vagyis a tudomásukra tudjuk-e hozni, hogy létezünk, és szeretnénk számára eladni.

bolt bejárat kirakattalHonnan tudhatom, hogy van-e kereslet a termékemre vagy szolgáltatásomra?

A szájhagyomány szerint a vállalkozás beindulását nagyjából 1 évre lehet tenni. Vagyis nagyjából 1 év múlva derülhet ki, hogy jól lőttük-e be a piacot, a szolgáltatást.

Ráadásul statisztikák alapján tudjuk, hogy a kisvállalkozások 75%-a a marketing stratégia hiánya miatt megy csődbe.

A megoldás tehát: jól körüljárni az elején, hol lehetnek a buktatók, és mi az, ami kockázatmentes. Nézzünk tehát bizonyos információforrásokat!

  • Szörföljünk a neten! - Válasszunk ki keresőszavakat, melyek termékünket írják le, írjuk be a keresőbe, és nézzük meg, hány találatot kapunk. Cikkünk készültekor "lufihámozás" keresőszóra 431 találat volt. Talán nem rossz következtetés, ha azt mondjuk, a lufihámozás piaca nem túl zsúfolt. De itt jön be a klasszikus vicc: nagy piaca van a hűtőszekrénynek az Északi sarkon, mert még nincs senkinek? Vagy nem kell senkinek, így nem érdemes belépni a piacra? Bármelyik eset bekövetkezhet, ez azonban nem változtat a helyzet jelenlegi objektív leírásán: a piac kicsi.
  • Nézzünk körül a helyi lap hirdetési rovatában! - Piacunk nagy valószínűséggel helyi szinten fog alakulni, így nem árt, ha tudjuk, ki épített már ki magának a versenytársak közül ismertséget.
  • Mik lesznek a nyerő iparágak 5 év múlva? - Ehhez már valóban csak a "legmegbízhatóbb" eszközre hagyatkozhatunk: a megérzésünkre. Persze akadnak trendek, amikre nagy valószínűséggel építhetünk. Aki rádiót hallgat, olvas és tévézik, és érdeklődését nem csak a magyar sztárok (külföldiül: celebek) életéből vett izgalmas részletek vonják magukra (épp ki ejtette le a mobilját…), az közelebb juthat a megérzéshez…

Jó üzlet - szerintünk:

  • Egészség és bio. Megállapították, hogy bár a civilizációban az életünk sokkal kényelmesebb, mégis egyre több betegségtől szenved a fejlett országokban élő lakosság. A vegyszermentes élelmiszer lassan kincs lesz, a fogyasztók pedig egyre tudatosabban fogják kerülni a guargumival sűrített színes joghurtot vagy az alaphelyzetben is aflatoxinnal szennyezett feldolgozott zöldségeket.
  • Internet. A világháló egyrészt reklámeszköz, másrészt média. A web 2.0 - vagyis a blogok, interaktív netes közösségek, iwiw-jellegű oldalak jelensége - már a spájzban van. A híroldalakat nem újságírók fogják szerkeszteni, és a rosszul viselkedő multinacionális márkákról bárki beírhatja a véleményét a blogjára.
  • Szexualitás és vonzerő. Nem, itt most nem a legősibb mesterségről beszélünk, hanem egyszerűen arról, hogy az emberi ösztönök továbbra is működnek. A férfiak és a nők továbbra is tetszeni akarnak egymásnak. Végletes esetben ehhez akár kés alá is fekszenek. Visszafogott formában ez kimerül a legdivatosabb színű rúzs megvásárlásában, de a motiváció ugyanaz.
  • Presztízsjavak. A fogyasztók egy része számára a fogyasztás (vásárlás) célja, hogy mások becsüljék őket. Mit gondol, miért nőtt hazánkban a városi terepjárók értékesítése, miközben a közép és alsó kategóriás autókból 2007-ben kevesebbet adtak el? Minél többen látják, annál jobb.
  • Olyan szolgáltatás, amely területi monopóliumra tör és/vagy a fogyasztók nem hasonlítják össze az árakat. Az ilyen szolgáltatásnak a tipikus példája a temetkezési szolgáltatás. Hiszen abban a helyzetben, amikor egy ilyenre szükség lesz, ki kezd el árajánlatokat bekérni?

Amitől óvakodni érdemes - szerintünk:

  • Az olyan üzlet, amelyet igehirdetői úgy ajánlanak: "az elején dolgoznod kell, utána pedig csak a bankszámlakivonatodat kell nézegetned". Rengeteg ember beugrott így egy-egy MLM-be, avagy hálózati ügynökösködésbe. Külön tanulmányt érdemelne ezen hálózatok stratégiája, egyet azonban nagyjából sejthetünk: a forgalom 80 százalékát a forgalmazók 20 százaléka hozza össze. Vagyis 10 emberből 8 csak ímmel-ámmal fog dolgozni, akármilyen szinten is van. A javadalmazás, a hirdetések, a termékválaszték és az árazási stratégia nem a vállalkozó kezében van, mozgástere és kiszolgáltatottsága rendkívül nagy, amelyet sokáig nem is ismer fel, hiszen a "mi egy nagy család vagyunk, közös célért küzdünk" kijelentések lelkesítőleg hatnak.
  • Olyan termék vagy szolgáltatás, amely a potenciális fogyasztó viselkedésétől távol áll, annyira, hogy úgynevezett attitűdváltozásra lenne szükség ahhoz, hogy a terméket/szolgáltatást igénybe vegye. Például 18 éves lányok számára a biztonság még nem azt jelenti, mint egy 35 éves nő számára, viselkedésük pedig csak az idővel fog változni, nem egy reklám miatt, így a biztonsági motivációra építő termékek/szolgáltatások nem érnek célt náluk.

Mennyit fektessek be? Milyen befektetéssel lehet vállalkozást indítani?

Természetesen mindez üzletenként változó. Az emberek különböző mértékben hajlandóak kockáztatni.

Egy valamire azonban KÖTELEZŐ pénzt áldozni: a marketing és reklám kiadásokra. Ennek mértéke változó lehet, de tapasztalataink szerint a minimálisan szükséges befektetés egy logó és egy jól működő, optimalizált honlap.

Ebben tudunk Önnek segíteni!

Beszéljünk még ma!

Ezt olvasta már?

Lap tetejére