Női vállalkozások, női vállalkozók

A női vállalkozás, mint összefoglaló témakör, kedvelt célpontja, támogatási felülete a rendszerváltás utáni politikai kurzusoknak, külföldi alapítványoknak, civil szervezeteknek. A nők tehát ezen a vonalon minden segítséget megkapnak, hogy vállalkozást indítsanak vagy fejlesszenek. A segítség azonban saját tapasztalataim szerint nem tud pótolni olyan hiányosságokat, amelyek a vállalkozásban alapvetőek. Ezek a hiányosságok részben keresendők magában a női alaptermészetben, de legkevésbé azokban a tényezőkben, amelyek a hagyományos női-férfi szereposztásban és a nők "elnyomásában" vélik felfedezni, megtalálni a női vállalkozások legfőbb problémáit. Vagyis meglátásom szerint nem a társadalomban, a társadalom hagyományaiban, de sokkal inkább a személyiségben keresendők a női vállalkozás esetleges sikertelenségének oka.

Mit nevezünk női vállalkozásnak?

Női vállalkozás az, amelynek fő döntéshozója nő. Lehet a női vállalkozás egyszemélyes vagy több fős vállalkozás is, de lehet jogilag egy férfi-női, családi vállalkozásnak olyan része, üzletága is, amelyet nő irányít. Fontos, hogy a stratégiai döntéseket a nő hozza meg, és az ő neve fémjelezze a vállalkozást.

Sztereotípiák a női vállalkozással kapcsolatban

A női vállalkozás hátrányai:

  • családi kötelezettségek, szerepek
  • gyengeséget, megértést várnak el a női vezetőtől
  • a női vezető a kritikát sokkal inkább érzelmi alapon fogadja

A női vállalkozás előnyei:

  • biztonságosabb megoldások választása
  • nagyobb empátia készség, ami ideális a fogyasztó, vevő jobb megértéséhez
  • női megérzések használata az üzleti döntésekben

10 év tapasztalatai a női-férfi vállalkozásról

Címszavakban, őszintén:

1. Vállalkozás segítésre a férfiaknak is szüksége lenne.

Csak ők más téren szorulnának jótanácsra. Vagyis a vállalkozásfejlesztésnek nem kellene nemek szerint specializálódnia.

2. A nőknek szokszor nagyobb szükségük lenne egy jó pszichológusra, mint vállalkozási tanácsadóra.

A női vállalkozás "lelki tanácsadása" nem gazdasági kategória. Nem is lehet véletlen, hogy akadnak olyan női vállalkozás segítő "tanácsadók", akiknek tanult szakmája társadalomtudomány és nem gazdasági jellegű... 

3. A nők nem szolidárisak egymással...

Ha egy női és egy férfi név és telefonszám van megadva elérhetőségként, akkor a nők inkább a férfit, a férfiak pedig a nőt hívják fel... (sok éves tapasztalatunk). A szolidaritás amúgy sem értelmes kategória a piaci világban. Szánalomból és adakozási kedvből nem él meg egy vállalkozás sem.

 

Sikeres női vállalkozások

Szerencsére azt mondhatjuk, számos női vállalkozással, nők által vezetett vállalkozással találkoztunk, amelyeket évek óta követünk nyomon, és igencsak sikeresek lettek. 

Mitől lesz sikeres az egyik női vállalkozó és mitől nem lesz sikeres a másik?

Összefoglaltam, melyek azok a különbségek, amelyek elválasztják a sikeres női vállalkozót attól, amelyik végül megbukik a piacon.

 sikeres női vállalkozósikertelen női vállalkozó
Ötletszakmai szempontok alapján dönt; abban vállalkozik, amihez értkényszer és hirtelen rapszodikus ötlet, menekülés az aktuális helyzetéből
Előtanulmányokigyekszik körüljárni a témát, de egy bizonyos ponton átadja a terepet az általa kiválasztott szakembernekegymásnak sokszor ellentmondó forrásokból akar tanulni; igyekszik túlbiztosítani magát
Döntéshozatala szükséges és elégséges információ birtokában, a bizonytalansági faktor észbentartásával dönt és cselekszik CSINÁLJAképtelen kitörni a "biztosra akarok menni" ördögi köréből; mindenkit megkérdez, ezáltal egyre bizonyalanabbá válik TÉTOVÁZIK
Ön-motivációnehéz helyzetben ki tudja húzni saját magát a mélypontról és folytatja...kiborul, hisztizik és összeomlik; a nagy lelkesedést nagy zuhanás követi
Megvalósításreálisan méri fel lehetőségeit, kapacitásait, ezáltal kevesebbet markol, de biztosabban foga feladatok bevállalásának időszakában túl-lelkesedi magát, de a kivitelezésnél kifogy a lendület

 

Mint látható, a fenti jellemzők egyike sem kifejezetten nem-specifikus, hiszen ilyen férfi vállalkozó is létezik!

[Bár megjegyzem, a férfiaknál inkább a körültekintés nélküli kockáztatás a jellemző, nem a túlbiztosítás. Az igazság és a helyes megközelítés valahol középen van.]

Sikeres női vállalkozás indítása

Ha tanácsot kellene adni a vállalkozáson gondolkodó nőknek, marketingesként azt javasolnám, hogy őszintén nézzenek magukba és adjanak választ a következő kérdésekre:

1. Miért szeretnék vállalkozást indítani? Menekülök-e valami olyan dolog elől, amivel más módon nem akarok szembesülni? (Párkapcsolati probléma - függetlenedés a férjtől ; munkahelyi kiégés; rossz főnök)

2. Merek-e kockáztatni? El tudom-e fogadni, ha a piac negatív véleményt mond a termékemről, szolgáltatásomról? (Magyarul: nem veszik.) Merek-e döntést hozni bizonytalan helyzetben?

3. Tudom-e motiválni saját magamat? Tudok-e saját magam főnöke lenni, amikor a napi munkafeladatok elvégzéséről van szó? Tudok-e prioritásokat felállítani és követni (elválasztani a családi feladatokat a munkától)?

Ha a válaszokat szépen sorban le is írjuk, kirajzolódik, hogy melyik típusba fogunk tartozni előbb-utóbb.

Sikeres női vállalkozást alapvetően azok a nők tudnak indítani és menedzselni, akik lelkileg a helyükön vannak. A vállalkozás nem terápiás eszköz! A piac ugyanis nem tolerálja a botladozást, a döntésképtelenséget és a lassúságot.

Női vállalkozás esettanulmányok

Ügyfeleink körében számos sikeres női vállalkozás található. Körkérdést intéztem hozzájuk:

1. Érzitek-e, éreztétek-e bármikor azt, hogy a vállalkozásban jobb lenne férfinak lenni vagy valamit ti rosszabbul tudtok megoldani, mint a férfiak?

2. Van-e előnye annak, hogy nőként vállalkoztok?

3. Mit tanácsolnátok egy kezdő női vállalkozónak, mi a legfontosabb ahhoz, hogy megmaradjon a piacon?

Női vállalkozó - férfi környezetben: Facskó Gabi, Domoterc Kft. ügyvezető

Facskó Gabi

A faipari, asztalosipari kivitelező munkák nem jellemzően nőies szakterületek. De a lapszabászat és a bútoripari alapanyagok forgalmazása sem mondható annak. Gabi a bútorlapok kereskedelmével foglalkozott korábban alkalmazottként egy cégnél, majd elindította a Domotercet. Mára a vállalkozás már messze nem csak bútorlap kereskedés, de egyedi bútorgyártás üzletággal is bővült. Az üzemben dolgozók, az üzletfelek, az asztalosok mind férfiak, így nem csoda, ha Gabi úgy gondolja, kénytelen férfiként viselkedni. Persze a női oldal is előjön, amikor bekapcsolnak a női ösztönök, és vannak dolgok, amiket nőként simulékonyabban lehet elintézni - mondja Gabi.

Mi a tanácsom a kezdő női vállalkozóknak, mi a legfontosabb, hogy megmaradjon a piacon? A kitartás! A "csakazértis" a nőkben jobban működik.

Egyenrangban a férfi kollégákkal: Kiss Tünde, a KertIkon ügyvezetője

Kiss Tünde

Mérnökökkel, tervezőirodákkal dolgozik együtt kerttervező-tájépítészként Tünde. Nem egyszerű terep, hiszen az építészek, tervezők férfiak, vagy férfias módon gondolkodó nők. Tünde a női lét legnagyobb hátrányát abban látja, amikor egy-egy feszített tervezési munkafolyamatban keményen kell fellépni, és meghúzni a határokat, akkor bizony vannak férfi kollégák, akik a nők engedékenységével visszaélnek. Ugyanez igaz a financiális esetekre is, magyarul az ártágyalásokra. A nőnek összeszedettebbnek kell lennie, ha tárgyalásra kerül a sor - nehogy az empátia kerekedjen felül benne. És mindenekelőtt ki kell vívnia magának, hogy a munkája értékét pénzben ugyanoda mérjék, ahová a férfiakét, nem tekintve "családfenntartónak" a férfit, amikor a munkát kell díjazni.

Tanácsom a piacon maradáshoz: egyrészt kemény, értéket teremtő munkát kell végezni szívvel-lélekkel, másfelől nem jó az érzelmeket irányadónak engedni. A vállalkozással megélt események (jók-kevésbé jók) áthatóbban válthatnak ki a női lélekben érzelmeket, s olyan szituációkból adódóakat, amire sem egyetem, sem alkalmazotti lét nem ad felkészülést. Sem örömben, sem bánatban nem szabad megállni. Pihenni kell persze, de állóvízben dagonyázni nem. A "hogyan érzem magam?" helyett inkább az a kérdés, hogy "miként haladjak tovább a cél felé?" - s ezt a kérdést előrevivő tettekkel kell mihamarabb megválaszolni. Haladni kell, következetesen.

- tanácsolja Tünde a női vállalkozóknak.

Női vállalkozó, aki a nőkhöz szól: Medveczky Kata szakpszichológus, tanácsadó

Medveczky Kata

Medveczky Kata szakpszichológus olyan felnőttekkel foglalkozik, akik gyereket nevelnek, és a gyereknevelési problémákban van szükségük segítségre. Miután a gyereknevelés elsősorban a nők tradicionális feladatai közé sorolódik, így azt gondolnánk, hogy a nő a nővel könnyebben szót ért. Kata azonban nem ebben látja az előnyt: 

A női lét előnyét nem a női nemi szerepben látom, hanem a személyiségemben ;)

Vagyis a nemi hovatartozást felülírja a személyiség. 

Kata is dolgozik férfiakkal, férfiaknak. Amikor tréninget tart férfi kollégájával, nagyon fontosnak tartja a szerepek kiegyensúlyozását: a dinamika miatt sokszor szükség van a férfi(as) viselkedésre is egy csoportterápia levezetéséhez.

Mit tanácsol Kata a kezdő női vállalkozónak?

Írja a céljait, legyen ambíciózus, kitartó, nem árt az önfegyelem sem és a saját témájával kapcsolatos nagy-nagy tudás. Ne akarjon gyorsan meggazdagodni, hanem okosan építkezzen és olyan dolgokba fektessen be energiát, időt, pénzt az elején és folyamatosan! az jól menő évek alatt is, (pl. marketing), amelyek meghozzák majd a várt eredményt. A cél, hogy a saját területén belül kiváló legyen és olyasmit tudjon, amit a konkurencia nem, vagy nem csinál. Legyen stratégiája, koncepciója és ezt folyamatosan alakítsa, ha szükséges. 

Női vállalkozó és viráglelkű férfiak: Rizmayer Katalin, a Floretum ügyvezetője

Rizmayer Katalin

Kati évtizedek óta dolgozik együtt virágkertészetekkel - először mint a Syngenta Seeds alkalmazottja, az elmúlt néhány évben pedig mint a virágmagok és virágpalánták kizárólagos magyarországi képviselete, saját cégében, a Floretum Kft.-ben. Az ügyfélkör nagyjából azonosnak tekinthető, és számos kollégát is átvett a Floretum. A munkakapcsolatok tehát hosszú évek alatt járatódtak be. Kati soha nem érezte igazán a megkülönböztetést a munkájában - sem a nemzetközi, sem a kisvállalati környezetben. 

Az egyedüli különbség, amit érzékelek, hogy a viszonylag egyszerűbb partnereink, akik hajlamosak a – finoman szólva - kendőzetlen véleményformálásra, velem udvariasabbak, visszafogottabbak, mint a férfi kollégákkal. Ez persze lehet, hogy a személyiségemből fakad, de mégis inkább a női mivoltomnak tudom be, hiszen ebben a közegben a nővel való finomabb kommunikáció a személytől függetlenül elvárás.

A piacon való megmaradáshoz Kati tanácsa a vállalkozó nőknek a következő: a család menedzselése területén a nő bátran mérlegelje helyzetét, mondja ki igényeit, és semmiképp se hagyja, hogy egyenlőtlen kapcsolatokban aránytalanul nagy áldozatot kelljen hoznia. Ez igaz a gyerekkel való kapcsolatra is - nem szabad, hogy a gyerek uralkodjon a szülőn. A gyereknek is el kell fogadnia, hogy a szülei teljes életet akarnak élni. És el is fogja fogadni, ha mindeközben általában és nagyrészt harmóniát érez maga körül. - tanácsolja Kati.

 

Kép forrása: pixabay