Jelenlegi hely

Szlogenek: a jó szlogen, a vicces szlogen és a békebeli magyar szlogen

A márka, termék vagy vállalkozás verbális azonosítója a szlogen. Mit jelent a szlogen kifejezés és honnan ered? Milyen a jó szlogen? És hogyan használják ki a szlogenek az eladásban a humor erejét?

Mi az a szlogen?

szlogen olyan szókapcsolat, amely egy reklámban használva a vállalkozás, a márka, a termék, a poltikai párt vagy a promóció lényegére, fő üzenetére koncentrálva kíván erős visszaidézési hatást elérni.

Eredeti jelentése szerint "csatakiáltás", amely a skót klánok csatába hívó szava volt, gael változatban írásmódja szerint "sluagh-ghairm", amelyet számos nyelv "slogan"-ként vett át.

Milyen a jó szlogen?

jó szlogen megragad az emberek emlékezetében. Ezt kétféleképpen tudja elérni:

  • Rengeteg ismétléssel a különféle reklámokban - legyen az leírva vagy kimondva vagy mindkettő
  • Egyedi, a népszerűsített cégre, termékre utaló szókapcsolattal
  • A jó szlogen:

    • Ajánl
    • Rövid
    • Egyszerű
    • Könnyen felidézhető, emlékeznek rá
    • Időtálló
    • Lehetőleg tartalmazza a márkanevet és/vagy a legfőbb kínált előnyt tolmácsolja
    • Ha rímel, a márkanévvel együtt jön ki a rím

(Brewster-Palmer)

A szlogenek java része kevés értékkel bír. Nem egyediek, könnyedén felcserélhetők bármely más cég, márka, termék vagy akár politikai párt szlogenjével. Értékük sokszor csak akkor lesz, ha hosszú éveken keresztül ismételgetik a fogyasztók számára. Hazai példaként említhető a Tchibo szlogen ("A legtöbb, mi adható"), amelyet nagyjából egy évtizede használ a cég. Egyedisége vitatható, hiszen sok minden lenne, ami "a legtöbb" lehet, mégis az ismétlésszám miatt vésődött be.

Egy másik példa a Calgon szlogen: "Calgonnal a mosógép is tovább él". Egyedinek tekinthető, bevésődéséhez hozzájárult, hogy egy kis dalocska adta meg hozzá az alaphangot. (Ezt a dalocskát hívják a reklám szaknyelvben jingle-nek.) A bevésődés a rengeteg ismétlésnek és a dalocskának köszönhető.

Darmol reklámVicces szlogen

A vicc szereplőjévé váló szlogen már annak a jele, hogy az emberek megjegyezték, tudják melyik cégről van szó, és mi a fő üzenet. A tréfáskedvű magyar honpolgár már 1933-ban is viccelt a szlogennel. Az eredeti, a Darmol hashajtót reklámozó szlogen így hangzott:

"Amíg Ön alszik, a DARMOL dolgozik"

A szlogen folytatása - szigorúan csak a népnyelvben - pedig:

"Reggelre kelve nadrágja telve"

És egy másik vicces darab a kétértelmű fajtából:

"Ne keféljen mással, csak FIT kefeviasszal" 1946

A szlogen időnként - az egy újszülöttnek minden vicc új alapon - újjáéled. Az ős (Tolnai Világlapjából) állítólag:

"Ne verje ki a kerítés mellett állva,
kiszívja majd Veronika: Veronika a porszívók világmárkája"

Majd a 70-es években újra felbukkant - szintén állítólag:

"Ne verje ki, ne rázza ki, Erikával szivassa ki"

A verselés az egérirtók és a maláta reklámozásánál is jó eszköznek bizonyult:

"Pikturában Tiziánnál,
Irtóbb a sikere
Ditrichsteinnek - cyánnál" 1926

"Izmos testben vidám lélek
Szit malátakávén élek" 1947

A szlogen története

Pompei falain is találtak már reklámfeliratokat, amelyek útbaigazították a vándort, melyik fogadóba térjen be. A reklám egészen a nyomtatás feltalálásáig szóbeszéd útján terjedt vagy táblákkal, feliratokkal jelezték az eladásra szánt árut, szolgáltatást. A XVII. században a londoni hetilapokban kezdtek hirdetések megjelenni, amelyek a XVIII. századra valóságos virágzást értek meg.

A XIX. században indult el aztán a reklámügynökségek kifejlődése, elsősorban az Amerikai Egyesült Államokban. Az első reklámügynökségek a magazinok szabad helyeit áruló ügynökök voltak. A XX. század elején aztán egyre jobban kezdték kivenni a részüket a reklámüzenet írásából, a hirdetés grafikai tervezéséből, majd a teljes reklámkampányt is kivitelezték a kezdeti lépésektől a médiafoglalásig. A reklámügynökségek vették tehát kézbe a szlogenek sorsát is.

A magyar szlogenek

A XIX. században nálunk is elindult a reklámok fejlődése. 1865-ben Heckenast Gusztáv a Füles Bagoly című folyóiratának előfizetésére reklámban hívta fel a figyelmet, sőt, alkalmazta az akciós ajánlatra való figyelemfelhívás eszközét is: "Ezt minden okos ember olvassa el!"

Az 50-es években - bár verseny nem igazán létezett - szlogenek mégis voltak. Néhány szlogen:

"Mindent egy helyen - Állami Áruház mindenütt" 1950

"Játékot Játékboltból" 1957

"Együnk halat, a legjobb falat. Közért" 1952

"Keksz!" 1956

"Színház után gyors vacsora Közért konzervből!" 1958

70-es évek aztán a máig nosztalgiával emlegetett hazai reklám virágzását hozták:

"Nincs karácsony Corvin nélkül" 1973

"Egy pohát tej tiszta fej" 1974

A 70-es évek magyar reklámjai sok esetben ötvözték a rímelő szöveget, a sokszor elmondott szlogent és a dalocskát. Ilyen volt a "Sebaj, jövünk!" reklámfilm is:

Sebaj jövünk! - reklámfilm a 70-es évekből

A 70-es 80-as évek magyar tévéreklámjai egyfajta mulatozós hangulatot is teremtettek. Nagy kedvenc volt Jóska, Gyurka és a véres-májas hurka:

Jóska Gyurka véres hurka reklámfilm

A szlogen lényege

"Ha semmi mást nem tudsz megjegyezni belőle, jegyezd meg ezt!"

- mondhatjuk a szlogen szerepéről. Ennek tükrében válik nyomban érthetővé, miért ideális az a szlogen, amely tartalmazza a márkanevet, rövid, könnyen megjegyezhető, és esetleg akarva akaratlanul énekelgethető.

Szlogenírás

Jó szlogent nem lehet egyik pillanatról a másikra írni. Mint minden kreatív alkotási folyamathoz, ide is kell a jó ötlet. És még a jó ötlet is kevés. Nincs az a frappáns szlogen, amelyet ismételgetés nélkül vissza tud idézni a vevő, az ismételgetéshez pedig folyamatos reklámozás szükséges. Így aztán a kis- és középvállalkozások számára a szlogen szerepe és jelentősége csak az évek, évtizedek alatt mutatkozik meg.

A rossz szlogenre azonban emlékeznek, és nem biztos, hogy úgy, ahogyan azt a vállalkozó szeretné. A rossz szlogen - leginkább az, ami erőltetett nyelvi játékot alkalmaz - azt sugallja, mennyire kínlódott a létrehozója, hogy emlékezeteset alkosson.

A szlogenírás túlmegy azon, hogy valaki jól tudjon fogalmazni. A közepes szlogen megírása pedig teljességgel automatizálható: több weboldal kínál angol és német nyelven szlogenírást néhány másodperc alatt.

www.slogan4u.com - szlogenírás a weben

www.sloganizer.net - szlogenírás a weben

A létrejött művet pedig már csak le kell fordítani magyarra, és kész a középszerű alkotás.

Szlogen ötletek

Több mint 200 eredeti szlogent írtunk  kisvállalkozások számára a turkálótól a wellnessig, a gázszereléstől a pénzügyi tanácsadásig. Szlogenek, ha a kiváló minőséget, az alacsony árat vagy ha a környezetbarát vállalkozást szeretné hangsúlyozni. Bármilyen már használt szlogennel való egyezés a véletlen műve!

tovább »

Világraszóló szlogen tévedések

Egy amerikai pólógyártó Miami-ban nyomott pólókat, amelyeket a spanyol piacon értékesített. A "Láttam a pápát" (el Papa) helyett "Láttam a krumplit" (la Papa) felirat díszelgett a pólókon.

A Pepsi "Come Alive With the Pepsi Generation" (Élj a Pepsi generációval) szlogenjének kínai fordítása így hangzott: "A Pepsi visszahozza őseidet a sírból".

A skandináv Electrolux porszívóját "Semmi sem akkora szívás, mint az Electrolux" szlogennel hirdette az Egyesült Államokban.

És még további  marketing tévedések

Elcsépelt szlogenek

Nem kell mindenáron szlogen! Sok vállalkozó azt hiszi, ahhoz, hogy sikeres legyen a vállalkozás, szlogenre van szükség. Ez pedig nem más, mint egyszeűen csak egy marketing mítosz.

A sikermarketing.hu gyűjti az elcsépelt reklámszlogeneket! Kedvenceink:

"Ön megálmodja, mi megvalósítjuk!"

"Első a minőség"

"Szakértelem és minőség"

"Önökért dolgozunk!"

Mennyire fontos a szlogen egy vállalkozás indításához?

A legfontosabb a vállalkozás sikeréhez az, hogy teljes marketingje legyen átgondolt. Ahogy a gerillamarketing szakembere, Jay Conrad Levinson mondta:

"Nem a megjegyezhető szlogenek döntik el a marketing sikerességét, hanem az, hogy sikerül-e nélkülözhetetlennek feltüntetni a terméket."

Ezt olvasta már?