Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Webmarketing eszközök

Hogyan jelenjünk meg az interneten? Milyen eszközök állnak rendelkezésre, melyiket mire használhatjuk hatékonyan?

Az internetnél gyorsabban változó médium kevés van. Sőt, az internet az, ami megváltoztatott számos más médiumot – gondoljunk csak a Facebookra, amely az „arab tavasz” egyik kulcsszereplője volt.

A gyorsan változó divatok, lehetőségek, alkalmazások káoszt teremtenek az egyszeri vállalkozó fejében is, aki az idők során sokszor aszerint dönt, hogy mihez fér hozzá ingyen… Az ingyenesség azonban csak az egyik jellemző, amit egy sikeres webmarketing „portfólió” összeállításához számba kell venni.

Mi a webmarketing?

A webmarketing egy termék, szolgáltatás vagy vállalkozás piacravitelének internetes módszereit, eszközeinek használatát jelenti. Egyszerűen fogalmazva: annak meghatározása, hogyan és hol jelenjen meg a vállalkozás az interneten, milyen üzleti célokkal.

A webmarketing és az on-line marketing kifejezéseket szinonímaként használjuk.

Milyen webmarketing eszközök vannak?

A webmarketing eszközök tárháza hatalmas, ráadásul időről-időre úgy tűnhet, van olyan, ahol ott kell lenni, különben a cég, aki nem él bizonyos eszközökkel, lemarad.

Sok év tapasztalata alapján azt mondhatjuk, hogy a divatok folyamatosan változnak – ahogy pl. szép lassan elenyészik az IWIW, és korántsem bizonyul akkora fantasztikumnak a Twitter, úgy más eszközök felívelési fázisában igenis célszerű jelen lenni (ilyen volt a Facebook, vagy ez várható most a Google+ -on). Az egyes alkalmazások lassan megtalálják helyüket marketing szempontból is, és egyre világosabban körvonalazódik a kép: az internetes eladás sokkal szelídebb eszközöket, sokkal nagyobb kitartást és munkát követel meg szinte napról-napra, mint ahogy az 5-10 éve érzékelhető volt.

Az emberek beletanulnak az internetbe – és teszi ezt a bennük élő FOGYASZTÓ / VEVŐ is. Már a neten sem olyan könnyű eladni a sztorit, hogy az új XY mosópor még sokkal jobban mos…

Mi jellemzi az on-line marketing működési körülményeit?

  1. reklámkerülés, vagyis egyre kevésbé keverik össze, hogy mi a reklám és mi nem, és ebből következően a reklámnak nem hisznek (lehet az a Google találati listán megjelenő fizetett találat is…)
  2. a marketing üzenetek fogyasztók általi módosítása, vagyis még ha pozitívan állnak is hozzá egy márkához, akkor is hangot adnak kritikáiknak – ez a marketing demokrácia, ha úgy tetszik
  3. bannervakság, vagyis amiről azt sejtik, hogy banner, azt már észre sem veszik

Az on-line marketing kiindulópontja: SAJÁT HONLAP

A saját weboldal az alfa és az omega. Jól elkészítve és jól használva maga is egy rendkívül erős webmarketing eszköz, de első hivatkozásként alapját képezi az összes többi on-line eszköz használatának.

  1. a saját weboldal adja a tényleges tartalmat, amit lájkolnak, megosztanak, amihez hozzászólnak, amit linkelnek, ahol kedvelik a képeket, ahová érkeznek a különböző hirdetési forrásokból. Ez a TARTALOM az alapja a keresőoptimalizálásnak is.
  2. az image alapja, mert itt van a logó, a képi világ, az itteni tartalom sugallja a minőséget és a hozzáértést
  3. az egyetlen biztos pont a weben a divatok változása közepette
  4. előretolt “üzletkötő”, az eladási folyamat első pontja (és pl. webshopok esetében az utolsó pont is, a megrendelés/fizetés pontja)

A jól elkészített honlap…

  • a webergonómia szabályai szerint épül fel
  • logikus, jól áttekinthető
  • megfelel a cég marketing stratégiájának
  • 100%-ig figyelembe veszi a LÁTOGATÓ igényeit, elvárásait, viselkedését

A jól elkészített honlap tehát az alap – a webmarketing összes eszköze csak az első lépés a honlap (és a cég) felé, amit a látogató megtesz. A Google hirdetés, a Facebook megosztás, a banner hirdetés csak egy több-kevesebb információt nyújtó link, amely a honlapon teljesedik ki.

(És elég baj, ha valaki csak annyit tud mondani a portékájáról, ami belefér egy kb. 100 karakteres hirdetésbe…)

Webmarketing eszközök

1. SEO – keresőoptimalizálás, honlap optimalizálás

A SEO a Search Engine Optimisation (keresőmotor optimalizálás) angol nevének rövidítése. Azt jelenti, hogy a honlapot úgy készítik el és úgy fejlesztik, hogy látogatóinak kisebb-nagyobb része a Google természetes (organikus, nem fizetett) találatairól érkezzen.

Mi magunk csak a természetes találatokat értjük alatta, a fizetett listát nem.

  • utólagos honlap optimalizálás nincs, csak bütykölés; a honlapot a kezdetektől úgy kell felépíteni, hogy megfeleljen a honlap optimalizálás kritériumainak
  • kevés tartalommal nem igazán lehetséges, egyik alapja az egyedi és bőséges tartalom
  • az optimalizálás fontos tényezője a megfelelő programozás
  • kellően nagy tartalomnál a látogatók bármilyen szóra, kifejezésre érkezhetnek, ezáltal megbízhatóbban fedi le a szóba jöhető keresőkifejezéseket, mint a fizetett találat
  • Magyarországon a Google a legfontosabb kereső (csaknem 100%-os piacrészesedéssel)
  • a tartalom alakításával lefedhető potenciális fogyasztók széles köre – “mindössze” el kell találni, milyen problémájukra keresnek megoldást milyen szavakkal
  • ha a honlap látogatószám nem elegendő, a tartalomfejlesztéssel további költségnövekedés nélkül ez a helyzet javítható

Továbbiak: honlap optimalizálás

2. Google hirdetés – Google AdWords

A Google találati lista elején lévő, más alapszínen illetve a jobb oldalsávban megjelenő rövid, szöveges hirdetés. Ugyanez a hirdetés megjelenhet a Google szerződött partnereinek honlapján úgynevezett display hirdetésként (bannerként).

A Google hirdetés célozható a mobil hálózatra is.

  • beállított kulcsszavakra és kulcsszó kombinációra jelenik meg a hirdetés
  • több hirdetési változat is beállítható
  • ha a látogató rokonértelmű kifejezésre keres, arra nem jelenik meg
  • a kattintásonkénti ár egy láthatatlan licitben alakul ki, amelyben a versenytársak adják meg ajánlataikat – a legmagasabb ajánlat jelenik meg a legjobb helyen
  • nem minden kattintás eredményez vásárlást!
  • hatékony, ha nagyon gyorsan, célirányos kifejezésekre szeretnénk látogatót

Továbbiak: Google hirdetés

3. Facebook hirdetés

Írásunk szerkesztésének időpontjában (2013. augusztus) több típusú Facebook hirdetés is létezik. A jobb oldalsávos megjelenések képpel, linkkel, illetve a hírfolyamon belüli hirdetések, oldalajánlások csíkként.

  • választható, hogy megjelenésszám vagy kattintás alapján akarunk fizetni
  • az árat a Facebook szabja meg a célcsoport elérése alapján (az alapadatok azonban kérdésesek…)
  • több változat is beállítható, a rotációt a Facebook szabja meg
  • gyorsan indítható kampány
  • a beállítási felületet folyamatosan átprogramozzák, és nem mindent fordítanak le magyarra…

Továbbiak: Facebook hirdetés

4. banner vagy display hirdetés

Sikermarketing banner hirdetés
Sikermarketing banner hirdetés

A banner vagy display hirdetés meghatározott formátumú, méretű, általában képes hirdetés.

Programozási módja szerint sokféle lehet. Legtöbbször mozgókép formájában alkalmazzák (flash vagy gif).

  • a banner méretek standard méretek
  • a banner elsősorban image hirdetés céljára megfelelő
  • jól kell megválasztani, hogy hol (milyen más honlapon, portálon) jelenítjük meg, ha hirdetők vagyunk
  • fontos fogalom a bannervakság (webergonómiai kategória), éppen ezért saját honlapon belül saját tartalom reklámozására is csak óvatosan nyúljunk ehhez az eszközhöz (ne várjunk tőle túl sokat)
  • költsége a nagy látogatottságú portálokon igen magas egy KKV marketing büdzséjéhez képest
  • mindenképpen a célcsoport elemzésével kell kezdeni és összehasonlítani a portál által adott olvasói profillal, ha banner hirdetésre adjuk a fejünket

5. social media – közösségi weboldalak

Olyan weboldalak, alkalmazások, amelyeknél szerepe van az emberi ismeretségi hálózatnak – ez lehet valódi és virtuális is. Legfőbb jellemzőjük, hogy legtöbbjüket szórakozási céllal használják.

A közösségi oldalak között kiemelkedő jelentőséggel bír a Google+, a Facebook és a YouTube.

A Google tulajdonában lévő oldalak a helyezések szempontjából fontosak, a Facebook pedig Magyarországon meghatározó szerepe miatt (ami egyébként jelen pillanatban már kezd a kiábrándultság felé mozdulni – 2013. augusztus).

  • a social media eszközök hosszú távú márkaépítésre valók marketing szempontból
  • jelentőségük akkor nő meg, ha a cég hírét ismeretlenek, nem manipulált módon kezdik terjeszteni
  • a megosztást az értékes, egyedi és érdekes tartalom generálja a pozitív oldalon (bár kis hazánkban a közösségi köpködésnek nagyobb tábora van, mint a pozitív híreket megosztóknak)
  • az aktivitási ráta általánosságban 1%
  • a direkt értékesítési célú üzenet nem a hosszú távú márkaépítés körébe tartozik, tehát nem sok helye van a közösségi kommunikációban
  • nem szabad figyelmen kívül hagyni a divatot, mint tényezőt!

6. e-mail marketing, hírlevél marketing

Az e-mail marketing azok felé a fogyasztók/felhasználók/látogatók felé irányuló kommunikáció, akik kérték, hogy a cég keresse meg őket (permission marketing). Akik nem kérik, és címükhöz egy adatbázisból jut hozzá a cég, azoknak jelentős része szpemnek fogja tartani a számukra küldött üzenetet.

  • az adatbázist a honlapon keresztül kell elkezdeni építeni, ezáltal építve a lojalitásra, a visszatérő látogatásra
  • fontos a rendszeres kommunikáció
  • a lojális fogyasztók nagyobb arányban aktivizálhatók, mint a közösségi média „rajongótábora”
  • az e-mail kampányok üzenetei, gyakorisága miatt a marketing kommunikáció könnyen átcsaphat zaklatásba

Továbbiak: hírlevél marketing és MailChimp

7. on-line PR

Az on-line PR az a tevékenység, amely arra irányul, hogy a vállalkozás tartalmai ne csak a saját honlapon jelenjenek meg, hanem más, a célcsoport által látogatott weboldalakon is, természetesen a vállalkozás honlapjára mutató hivatkozással.

  • az on-line PR-hoz kell valamilyen mondanivaló, hír, ami az olvasók számára lényeges (nem pusztán reklám)
  • spontán módon is épül: az újságírók megfelelő tartalmakat keresve rátalálnak a cég honlapjára, interjút és cikket kérnek
  • bármilyen cikk megjelenése előtt kérni kell a jóváhagyás lehetőségét, még akkor is, ha az újságíró azt mondja, hogy sürgős a leadás…
  • célszerű összeállítani egy kész anyagot, amelyet sajtóérdeklődés esetén azonnal át lehet küldeni
  • a megjelenések figyelése a hírnév menedzsment területe

Továbbiak: hatékony PR

8. linképítés

A linképítés annak kezelése, hogy a honlapra minél több hivatkozás mutasson más honlapokról. Célja egyrészt az emberi látogatók “átterelése”, másrészt a Google helyezések javítása.

A webmarketing legrizikósabb területe: véleményünk szerint többet használ egy honlapnak, ha egyáltalán nem is foglalkoznak a linképítéssel, mintha akár a kisujját is mozdítaná az ügyben a tulajdonos. Az ok: bármilyen linképítés tönkreteheti a saját honlap optimalizálását.

Továbbiak: linképítés

9. blog

A személyes webnapló írása más megvilágításba helyezheti a céget, tartalmai pedig bővíthetik a lefedett célcsoportot a kulcsszókészleten keresztül. A blog akkor tekinthető lényegében külön webmarketing eszköznek, ha más domain-nen, más tárhelyen üzemel.

  • a blog lényege a személyesség: a személyes vélemény, a személyes tapasztalat
  • fontos a rendszeres publikálás
  • a külön domain-en indított domain jó linképítési lehetőséget jelent, de mint minden linképítés, ez is nagy óvatossággal kezelendő
  • ha egy blogon lehetőség van a kommentezésre, azt kezelni (moderálni) is kell
  • hazai viszonyok között a szakmai blogolás nem annyira széleskörű, mint külföldön – így a vendégposztolás nem igazán releváns on-line marketing eszköz (pedig elméletben lehetne)

10. affiliate marketing

Az affiliate marketing az online viszonteladói hálózat kiépítését jelenti. A viszonteladó felteszi a linket, bannert az oldalára, a “hirdető” pedig követi, mely linkekről érkezett a regisztráció/vásárlás. Ezért jutalékot fizet a viszonteladónak.

  • különösen akkor hatékony, ha egymással együttműködő területek dolgoznak össze (pl. honlapkészítő és tárhelyszolgáltató)
  • technikai oldalról megbízható követhetőséget igényel
  • sztenderd, online eladható termék kell hozzá

11. inline text hirdetés

Magyarországon nem létező hirdetési fajta, mert nincs meg hozzá a cikkgyűjtemények sora. Lényege, hogy egy más honlapon elhelyezett tartalomból szöveges link mutat a honlapra.