Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Hírlevél hatékonyság – hírlevél adatbázisunk, ég veled!

Néhány évig tartott… Sok munkával, és kevés eredménnyel járt. Miért zárjuk le 2016 végén a hírlevelezést?

Bizonyára akadnak, akik azt mondják, a hírlevél igenis remek ötlet, még remekebb marketing eszköz, és ha valaki úgy érzi, nem jött be neki, az magára vessen, ő a hibás. (Általában azok mondják ezt, akik automatizált marketing rendszereket árulnak…)

Én pedig azt mondom, a marketing lényegi eleme a “próbálkozz és tanulj”, vagyis ha egy vállalkozás valamit korrekten, precízen, hosszú évek alatt kipróbált, ellenőrizte az eredményeket és úgy találta, hogy ez neki hosszú távon nem jön be, akkor új utakat kell nyitni, és a tanulságok levonása után továbblépni.

Hírlevelünk története

Az adatbázis építés módszere

Hírlevél adatbázisunkat 2012-ben kezdtük építeni, az akkor széles körben ajánlott recept szerint. (“Adj neki ingyen anyagot e-mail címért cserébe, utána bombázd meg ajánlatokkal.”) Mit tapasztaltunk?

A recept lehet, hogy jól működik arrafelé, ahol már 500 éve nyírják a gyepet, de itt, ahol a “tiéd a gyár, magadnak építed” szólamot komolyan vevő, ezért a gyárat kis részletekben haza is vivő mentalitásban ez sem így működik. Azt tapasztaltuk, hogy a feliratkozás abban a reményben történik, hogy az információt megkapják, de amint egy ajánlattal szembesülnek, a leiratkozások őrült tempót vesznek (legyen az honlaptervezési csomag ajánlat vagy tréning vagy bármi, amiért fizetni kell). Minden bizonnyal akad olyan is a hírlevél adatbázisunkban, aki azért követ minket, mert adott esetben minket fog választani (vagy bármely szolgáltatásunkat igénybe fogja venni), de mi a 4 év alatt ilyennel nem találkoztunk még. A 4 év összes ügyfele és tréning résztvevője SEO útján talált meg bennünket.

Később a mailcímért cserében letölthető anyagokat meg is szüntettük. Vagyis az adatbázisunk szelíd módszerekkel épült, nem vettünk meg mástól, nem társultunk, nem tukmáltunk – mi is utáljuk.

Hírlevél rendszer: Postás Majom

A hírlevél kiküldésére az első perctől az egyébként nagyon kellemes MailChimp rendszerét használtuk. Nagyon kellemes, egy dolgot kivéve: magának a hírlevélnek a frissített szerkesztése maga a gyakorló élveboncolás. Belekattintok, átformázódik, szétesik, nem tudom bemásolni a régi formázással – magyarul egy sima egyszerű 3-4 cikk bevezetőjét tartalmazó hírlevél megszerkesztése legalább 30 percet vett igénybe.

Aztán a hírlevél huss, kiröppent, és 5 percen belül 3 leiratkozóról értesített minket a Postás Majom. Nem voltam feldobódva tőle.

Hatékonyság számokban

A Postás Majom nagyon készséges, és összehasonítja az iparági átlagot az én listám megnyitási rátájával. A ráta szép és jó, de ebből nem élünk meg. Ha nincs átkattintási ráta, akkor nincs visszatérő látogató, az pedig nem juttat minket pirosponthoz a Google helyezéseket illetően. (Mert ha venni nem vesznek, legalább generálják a látogatószámot.)

Az évek során azt tapasztaltuk, hogy a megnyitási ráták folyamatosan csökkennek. Amit a teljes lista 2013-ban még egy lájtosabb téma ígéretével produkált, azt 2016-ban a leginkább elkötelezett szegmens sem hozott.

Látva a gyatra számokat, az év során több ízben küldtem ki hírlevelet a legaktívabb olvasóinknak (akik a megelőző 10 hírlevél bármelyikét megnyitották). Ezek azok a kiugró számok, amik jól festenek a megnyitási ráta ábrán.

hírlevél hatékonyság
hírlevél hatékonyság

 

De ha számszerűsítünk, akkor pillanatok alatt azt látjuk, hogy ez nagyságrendileg

15 – 28 látogatót jelent!

Ettől pedig sírnom kell, hiszen egy egyszerű blogbejegyzésünk is generál ekkora forgalmat.

Vagyis: ha szelíd módszerekkel építed a hírlevél adatbázisodat, nem szpemelsz és nem nyomulsz, viszont van egy 10 éve épülő, optimalizált honlapod, akkor teljesen logikus lépés 30 percig nem a hírlevél formot masszírozni, hanem írni valami okosat és frappánsat.

Szórakoztató témák – több megnyitás

A legnépszerűbb hírlevél, amely minden idők legjobb eredményét produkálta a teljes listán, a fotóinkat népszerűsítette. A feliratkozók eljöttek képeket nézegetni.

A helyzet azonban az, hogy amint a szórakoztató témák kitalálására fordítható időnk csökkent (=egyre több munkánk lett, és már 30 percnyi munka is komolyan számított), ezt a “profilunkat” feladtuk – a mi célunk azért nem egészen ez, és ha mégis, arra ott a Facebook oldalunk… Az ottani reakciók ugyanilyen mintázatúak – magyarul az “érd el azokat, akiket egyszer már megszereztél” sokkal inkább az

“adj elő bőrgatyás tiroli seggrepacsit és énekelj mongol torokdalokat, hogy szórakoztasd őket”

tanácsra fordítható. Ettől nagyon jó fejek leszünk, de lássuk be, a jófejségért elég kevés zsömlét adnak a boltban.

[Mi továbbra is ugyanolyan jó fejek vagyunk, csak máshogy lehet minket követni. A mongol torokdalokat a Zállatorvostól plagizáltam. Rá kell keresni a YouTube-on, hogy ki ő.]

Miért hagyjuk abba a hírlevelezést?

1. külső tényezők, webes környezet változása

Úgy tapasztaljuk, a hírlevelet háttérbe szorította a Facebook. A Facebook oldal, kiegészítve a remarketinggel marketing szempontból is hatékonyabbnak tűnik, mint a hírlevél. Ráadásul a hírlevelet – sőt, magát a mailes kommunikációt – a földbe döngölik a szpemek. A reklámkerülés, ami sok éve a weben még nem volt megfigyelhető, egyre erősödik. Az emberek pedig rászoktak a gúglizásra: ha problémám van, azonnal és arra akarok választ, nem őrizgetem hónapokig, évekig egy cég elérhetőségét, hiszen majd keresek akkor, ha aktuális lesz. (Mi legalábbis így tapasztaljuk.) Vagyis a hosszútávú márkaépítést lényegileg zárójelbe tehetjük, bár ez inkább csak járulékos eleme a mindenkori hatékony márkamegjelenésnek, magyarul ne válasszuk külön a rövid távot.

2. látogatottsági adataink

Ez a honlap 10 éve épül, több mint 200 cikk és blogbejegyzés van rajta. Látogatóit főként a keresőből szerzi, nagyságrendileg 15.000 – 20.000 látogatót havonta. Az az út, amin mi a keresőoptimalizálással és a tartalommarketinggel haladunk, NAGYSÁGRENDEKKEL hatékonyabb, mint a hírlevél marketing.

3. kapacitás problémák

Ebben az évben beindultak a tréningjeink, így prioritások szerint kell dolgoznunk. Ami pedig nem hatékony, arra kár időt áldozni.

4. jogi szabályozás 2017-ben

Ez adta meg a kegyelemdöfést a régóta kérdéses hírlevél marketingünknek…

Anélkül, hogy bármilyen jogi részletbe belemennék, két fontos pont:

  • a mailcím személyes adat – még akkor is, ha úgy néz ki, hogy netuddki @ gmail.com.
  • a személyes adatok nyilvántartását (hiszen a hírlevél adatbázisunkhoz nyilvántartjuk a mailcímeket) az EU szabályozás 2017-től JELENTŐSEN megszigorította

Tette ezt nagyjából abban a szellemben, amikor a két nagy óriáscég, a Facebook és a Google csak azt nem tudja meg személyes adatként, amit nem akar; a kis cégek pedig egy nyomorúságosan, hosszú évek alatt építgetett e-mail listájuk miatt extra bonyolult nyilvántartásokat, házi szabálykönyveket, protokollokat és egyebeket kell hogy vezessenek.

Nos kérem, ez az, amibe 10 kattintó / hírlevél miatt nem érdemes beletanulni se. (Elég nekünk a hasonlóan elmés cookie figyelmeztetés…)

Ez a blogbejegyzés lesz az utolsó cikk, amit a hírlevél feliratkozóink figyelmébe ajánlunk – majd utóiratban megírom, hányan kattintottak rá.:)))

Megköszönjük azoknak, akik követtek minket, és kérjük, a jövőben tegyék ezt a Facebook oldalunk lájkolásával és követésével, esetleg iratkozzanak fel RSS csatornánkra!

Kép forrása: pixabay

Címkék: ,