MailChimp. Hírlevélküldő és adatbázis kezelő szolgáltatás

Elöljáróban leszögezzük: mi nem a MailChimp vagyunk. Csak írtunk róla egy cikket. Mi segítünk beállítani a kampányt, ha nem akar vele küzdeni vagy nem tud angolul, de minden más kérdésekben a MailChimp, mint amerikai szolgáltató illetékes.

A MailChimp ez egyik legjobban felépített netes szolgáltatás, amivel a sok év alatt találkoztunk. Átláthatóságában, használhatóságában és stílusában maga mögé utasít olyan neveket, mint a Google Analytics, a Picasa, a Facebook vagy a Twitter. Azonban "élvezetéhez" angol nyelvtudás szükséges, és az sem baj, ha valaki birtokában van bizonyos adatbázis kezelési és HTML ismereteknek. 

mailchimp nyitó oldalaÍrásunk célja, hogy ügyfeleinknek segítsünk eligazodni alapvető szinten, és képessé váljanak rá, hogy saját kampányaikat kezeljék. Aki pedig - még! - nem ügyfelünk, az átlássa, hogy mit tud a MailChimp. Mi a MailChimpet Drupal honlapokon keresztül használjuk.

A használatot 2013. tavaszi állapot alapján mutatjuk be.

Ha nem szeretne elmélyedni a MailChimp bugyraiban, de szeretné gyorsan, átláthatóan megérteni, hogy hogyan is kell hírlevelet küldeni a MailChimp-pel, kérje Skype tanácsadásunkat!

Skype tanácsadás árak

A Skype képernyőmegosztás segítségével követheti, hová kell kattintani és mi mit jelent!

Ha mélyebben bele szeretne tanulni a MailChimp használatába, figyelmébe ajánljuk MailChimp hírlevélkezelő tréningünket kezdőknek. Tréningünkön nemcsak a technikai részleteket mondjuk el, de tippeket kaphat hírlevelének összeállításához és a kampányok eredményességének követéséhez is:

Nézzük csak, mi is ez a MailChimp tréning!

 

 

Hogyan regisztráljak a MailChimpre?

A MailChimp regisztrációhoz szükségünk van felhasználónévre, jelszóra (amiben szám is van) és működő e-mail címre. mailchimp regisztráció

 

 

 

Olyan mailcímre, amely a hírlevél feladójaként fog megjelenni és ahová a feliratkozók adott esetben választ is küldhetnek. (A no-reply mailcím megadása egyrészt a szpemelők sajátja, másrészt arra kényszeríti a címzettet, hogy ha esetleg mégis vásárolni szeretne a szpem küldőjétől, akkor keresgélnie kelljen az elérhetőséget...)

 

 

A megadott mailcímre ellenőrző mail megy ki, amit vissza kell igazolni. mailchimp regisztráció visszaigazolása

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Igazolni kell azt is, hogy nem robotok vagyunk.

captcha mailchimp

 

 

 

 

 

 

 

A név és a jelszó megadása után meg kell adni a hivatalos adatokat, vagyis a vállalkozás (az adatbázis kezelő) nevét, címét és a tájékoztató szöveget, amely minden hírlevél végére odakerül. (Ide kell beilleszteni majd a leiratkozó linket is. A MailChimp kínosan ügyel a jogi tisztaságra: mail nem mehet ki leiratkozó link nélkül.)

mailchimp adatok kitöltése

 

 

 

 

 

 

Túl bonyolultnak tűnik? Tréningünkön személyesen magyarázzuk el, mik a legutolsó MailChimp verzió szerinti lépések, hogy önállóan is tudjon kampányt indítani!

Jelentkezem a MailChimp tréningre!

 

MailChimp levelező lista létrehozása

mailchimp lista létrehozásaA következő lépés egy lista létrehozása. Több listával is rendelkezhetünk, így például a hírlevelünkre feliratkozók listája mellett ügyfeleinknek is létrehozhatunk külön listát. Ha az ingyenes sávban szeretnénk maradni, összesen 2000 címet tárolhatunk a rendszerben - célszerű tehát időnként jól átnézni a listát, és kigyomlálni belőle a felesleges címeket.

Meg kell adnunk, milyen adatokat fogunk kérni a feliratkozóktól - ennek összhangban kell lennie a honlapon programozott változók neveivel, vagyis ezt mi szoktuk beállítani azoknak, akiknek a honlapját mi készítjük.

Miután a lista létrejött, két út létezik. Az elsőben létre lehet hozni a feliratkozó oldalt, a visszaigazoló és más rendszerüzeneteket. Mi a másik utat választjuk, vagyis a MailChimp fiókot összekötjük a honlappal (egy modul és az úgynevezett API kód segítségével - ez nem mindig zökkenőmentes...). Azért így csináljuk, mert kevésbé zavaró a feliratkozó számára maga a feliratkozás, ha szemmel láthatólag a honlapon marad, mint ha átirányítanánk a MailChimp felületére. (Ez az állapot a 2013-as állapot. Az azóta eltelt 2 évben annyira megszaporodtak a kínai szerverekről érkező szpem feliratkozók, hogy a rendszer biztonsága érdekében áttértünk az első megoldásra. A feliratkozó sávot a honlap legalsó régiójában találja. - A Szerk. 2015. febr.)

Eddig a pontig tehát már két olyan államáson vagyunk túl, ami azért nem egészen hobbi-honlapkészítőknek való...:)

A listába nevek és címek kellenek. Ezt létre lehet hozni egy viszonylag egyszerű importálással, illetve már a honlapról is érkeznek adatok, ha mindent jól csináltunk.

MailChimp hírlevél sablon létrehozása

mailchimp designNos kérem, ez az a pont, ahol kerek egy hetem szabad óráit töltöttem el a formázgatással, és még mindig nem lett tökéletesen olyan a hírlevél, mint amilyennek megálmodtam, aranykezű és a programkódokkal sokkal nagyobb barátságban lévő kollégám (és férjem) segítségét kellett kérnem...

A MailChimp töménytelen lehetőséget kínál fel a "minden készen van"-tól a "mindent te állítasz be" lehetőségig. Lehet drag-and-drop módszerrel kiválogatni, hogy képes, szöveges, közösségi megosztós régiókat szeretnénk; válogathatunk, hogy mindezeket milyen formázással tesszük fel, milyen elrendezésben stb.

Részünkről mi a

  • minimális kép (szinte csak logó)
  • kevés szöveg
  • jól látható link

kombinációra szavazunk; ha mi tervezzük meg a hírlevelet, akkor ilyet tervezünk.

Mostmár elkészült a sablonunk, ebbe beleírhatjuk a kívánt szöveget és a linkeket is.

MailChimp kampány beállítása

A hírlevél elkészítése és küldése 5 lépésben:

  1. recipients
  2. setup
  3. design
  4. plain-text
  5. confirm

Recipients - címzettek

Ebben a pontban kell kiválasztani, hogy melyik listára akarjuk elküldeni a mailt. 

Setup - felépítés

mailchimp kampány felépítésA setup részben a kampányhoz tartozó változókat a következőképpen állíthatjuk be:

  • rövid név - ez belső használatra készül, a címzettek nem látják, de ez alapján tudjuk azonosítani a kiküldést
  • cím - ez lesz a mail címe. Fontos, hogy mit állítunk be, mert ez alapján fogják megnyitni a mailt.
  • track open - alaphelyzetben nem tudunk állítani rajta, de nem is kell, mert ez jelenti azt, hogy a megnyitási rátát követi a MailChimp
  • Twitter összekapcsolás - ha a vállalkozásnak van Twitter fiókja, beállíthatjuk, hogy a hírlevél kimenjen rögtön Twitterre is. Akik rákattintanak, azok a hírlevél online verzióját látják.
  • Google Analytics összekapcsolás - nagyon fontos beállítás! (Erről még később.)
  • Facebook összekapcsolás - lásd Twitter.

 

 

Design - a hírlevél megszerkesztése

mailchimp hírlevél szerkesztésA design részben tudjuk a sablonunkat átírni, vagyis lényegében megírni az adott mail szövegét. Itt azért ez-az széteshet egy hangyányit, ilyenkor nem árt érteni egy picit a HTML-hez, és tudni, hogy mi micsoda a forráskódban. (<> a jelölése.)

 

 

Plain-text - formázatlan szöveg

Itt tudjuk létrehozni az előző lépésben létrehozott hírlevél egyszerű szöveges változatát. Ehhez mindösszesen annyit kell tennünk, hogy kattintunk a gombra.

 

 

Confirm - ellenőrzés

mailchimp confirm oldalA confirm oldal a lényeg áttekintésére szolgál, és egyben jelzés is, ha valamit elrontottunk. A hibaüzenetek is itt jelennek meg. Itt még tudunk javítani, ha valahol homokszem került a gépezetbe.

Nagyon fontos lehetőség az oldal alján, hogy tudunk teszt hírlevelet küldeni olyan mailcímre, amit beállítunk magunknak. Ez nagyon hasznos, mert tesztelhetjük, hogy csodaszép hírlevelünk vajon melyik böngészőben és levelezőben hullik darabokra...

mailchimp online tesztOnline is vethetünk egy pillantást a hírlevélre, ilyenkor a felső részben a Postásmajom mutatja a kis kezével, hogy meddig tart a 600 pixel, ami a hírlevél alapmérete - nyilván előre megfontolt szándékkal.

 

 

 

Hírlevél kiküldés

Ha mindent ellenőriztünk, két lehetőségünk van:

  1. elküldjük a hírlevelet pont akkor - ez a Megdicsőülés pillanata a MailChimp szerint
  2. időzítjük az elküldést a Schedule gombbal - ez akkor nagyon hasznos, ha előre akarunk dolgozni és/vagy tesztelni akarjuk, hogy mely napok a legjobbak hírlevélküldés szempontjából; valamint azt is tesztelhetjük, sikerült-e jól beállítanunk a helyi időt...

postásmajom kartonbólAki idáig eljutott, és első hírlevelét kiküldte, 30 perc múltán kap jelentést, hogy hányan is kapták meg, illetve hány helyről pattant vissza a mail. (A MailChimp rendkívül hatékony, ugyanis ezeket a címeket automatikusan törli a listából.) Amíg vár, elfoglalhatja magát egy karton postásmajom hajtogatásával...

 

 

 

 

MailChimp kampány értékelés

A hírlevél kampány végső értékelése nyilván az, hogy hányan keresnek meg, hány vásárlónk, hány fizető vevőnk lesz - ez azonban csak bizonyos termékeknél jelent értékelési pontot. Más vállalkozások esetében a mérési pont az image, a márkaismertség értékelése lenne - amit évek múltán tudunk csak mérni.

mailchimp kampányértékelésA MailChimp remek összehasonlítási alapot ad:

  • mérhetjük magunkat a velünk egy ágazatban tevékenykedőkhöz (industry)
  • összehasonlíthatjuk az eredményeket a korábban kiküldött kampányokkal (list)

Fontos elemzési pontok:

  • open rate - az arány, ahányan megnyitották az adott mailt
  • click rate - ahányan kattintottak

A MailChimp minősíti, hogy kik nyitották meg a hírleveleinket és egy "member rate" nevű, csillagokkal jelzett listát ad. Ezt célcszerű néha átnézni, és ha a későbbiekben támad ötletünk, akkor csak külön a legaktívabbaknak küldhetünk külön hírlevelet.

A kattintások esetében rendkívül hasznos elemzés az, amely megmutatja, pontosan mely linkekre kattintottak az olvasók. Ha ezt tudjuk, a jövőben tudjuk máshogy szerkeszteni a hírlevelet, ha szükséges.

Kampányelemzés a Google Analytics-ben

Célszerű összehasonlítani az adatokat, és megnézni, mi is volt a MailChimp "másik oldalán". Vagyis: akik kattintottak, azok mennyi időt töltöttek az oldalon, esetleg milyen más aloldalakat olvastak még el. Ezt a Google Analytics felületen tehetjük meg a következő útvonalon: Forgalmi források - Források - Kampányok

Érdekes azt is megfigyelni, hogy egy-egy hírlevélre még hónapokkal később is kattintanak. (Ezt az információt csak a Google Analytics-ből tudhatjuk meg, a MailChimp kiküldési dátum szerint tartja nyilván a kampányokat.)

A MailChimp ingyenes

A MailChimp ingyenes verzuiója a feliratkozók száma és az összes kiküldött levél alapján sorolja be a fiókot az ingyenes kategóriába. 2000 feliratkozóig és/vagy havi 11.000 levél kiküldéséig a rendszer ingyenes.