Mennyire fontos a keresés? Mennyit gúglizunk?

Egy személyes történettel indítanék: levendulás süti.

Az úgy történt, hogy a tihanyi levendulás szedd magad akciója közepette a tévében levendulás piskótát sütöttek - ezt a műsort azonban nem láttam, csak egy fél mondatot hallottam róla a műsorvezetőtől (utólag). Hol lehet utánanézni a levendulás süti receptjének? Mivel mi magunk is ellátogattunk Tihanyba, megkérdeztem először a mérvadónak gondolt embert, aki a szedd magad akciót irányította. Nem tudta. Egészen magától értetődő volt, hogy Gúglizni kell... A keresés pedig minden kérdésre választ adott: mit kell csinálni a levendula virággal, hogyan kell levendulás cukrot készíteni, hogyan kell levendulás muffint sütni, és ha készen lesz, hogy fog kinézni (képkeresés...).

A marketinges azonban azért marketinges, hogy ne okvetlenül a saját példájából induljon ki.

Mennyire fontos a netes keresés? Mennyire jellemző a gúglizás?

Eric Enge 400 fős megkérdezést készített, amelyben 10 kérdést tett fel a megkérdezetteknek. Három válaszlehetőség volt megadva: 

  1. a keresőt használnám a kérdés megválaszolásához
  2. közvetlen információból válaszolnám meg (ismerősnek küldött e-mail, sms stb.)
  3. közösségi oldal segítségével válaszolnám meg (Facebook, Google+, Twitter stb.)

A válaszadóktól azt is megkérdezték, mennyire használják munkájukban a számítógépet és használják-e a közösségi oldalakat.

94% mondta, hogy használja a Facebookot. 42% válaszolta, hogy munkáját 75-100%-ban számítógépen végzi. Vagyis összességében megállapítható volt, hogy egyrészt közösségi média használók, másrészt nem áll tőlük távol a számítógépen végzett bármilyen tevékenység.

Meglepő eredmények: a keresés tarol

A felmérés eredménye meglepte a kutatás készítőit, akik előzetes hipotézisükben azt vázolták, hogy bár a keresés fogja vinni a pálmát, majdnem ugyanolyan súlyú lesz a közösségi oldalon és a közvetlen forrásból való tájékozódás is.

Kiindulásként kérdésenként tippelték, hogy mi lesz az elsődleges forrás - így a 10 kérdés esetében 4-3-3 arányt becsültek a keresőre, a közvetlen és közösségi forrásra. 

Az eredmény annál is inkább meglepő volt, mert voltak kifejezetten olyan kérdések, amelyek a közösségi oldalak presztízs- és magamutogató jellegére utaztak. 

A keresés azonban mindent vitt. Még olyan kérdéseknél is, ahol "józan ésszel" a közvetlen vagy közösségi forrást tippeltük volna első helyre. Nagy valószínűséggel mondhatjuk, hogy a közösségi oldalak időbeli csúszás miatt kerültek háttérbe, hiszen nem tudhatjuk, ismerőseink közül hányan vannak épp gép előtt. - mondja az amerikai felmérés készítője.

A magyar eredmények: a sikermarketing.hu felmérése

Hirtelen ötlettől vezérelve lefordítottuk a kérdéseket, és egy kis változtatással feltettük a kérdőívet a honlapunkra. A kérdések a következők voltak:

  1. Milyen mozifilmet kéne megnézni ma este?
  2. Mikor született Kossuth Lajos?
  3. Eltört a vízvezeték a falban. Hamarosan úszni fog a konyha. Tudnál egy jó vízvezetékszerelőt, aki megjavítja?
  4. Rögtön itt az Anyák Napja. Mit vehetnék ajándékba édesanyámnak?
  5. Egy bonyolult Excel funkcióval kapcsolatban vannak kérdéseim. Ki tud segíteni?
  6. Szeretnék egy kicsit visszahúzódni egy csendes helyi kávézóba, hogy egy munkát megcsináljak. Hova mehetnék?
  7. Hamarosan Párizsba utazom, meg kellene tanulnom néhány fontos kifejezést. Hol találnék ilyet?
  8. Párizsban elmennék egy fantasztikusan jó étterembe. Hová menjek?
  9. Már unom a zenegyűjteményem. Hol találhatok klassz új számokat?
  10. Új autót szeretnék venni. Melyik autókereskedőnél találom meg a legjobb ajánlatot?

 A Facebookon és a Google+ - on tettük közzé a kérést, hírlevelet küldtünk feliratkozóinknak, illetve néhány ügyfelünket kértük meg, hogy saját ismerőseik körében terjesszék a kérdőív linkjét. 

Az eredmények 9 kérdésnél megegyeztek az amerikai eredményekkel, mindössze 1 kérdésnél győzött a közvetlen megkérdezés - bár nem túlságosan nagy fölénnyel. 9 esetben a válaszadók inkább a Google-hoz fordulnának segítségért, nem pedig a Facebookhoz (illetve a közösségi webhez) vagy a közvetlen forráshoz.

Az eredmények (a képre kattintva nagyítható):

Google, Facebook vagy közvetlen felmérés eredmények

Ha egy összesítést készítünk a kérdésekből, 70% a Google "részesedése", 19% a közvetlen forrás és mindössze 11% a közösségi web (Magyarországon elsősorban a Facebook) aránya.

 

A felmérés nem tekinthető reprezentatívnak (n=77), mindössze arra szolgált, hogy nagyjából elhelyezzük a keresés (a "gúglizás") helyét a webes kommunikációban - illetve kipukkantsunk talán néhány lufit, amely a Facebook kommunikáció fontosságát hangsúlyozza a cégek számára.

Néhány következtetés...

A két felmérés összecsengő eredményeiből levonhatjuk a legfontosabb következtetést:

ha információra van szükség, az elsődleges forrás a Google keresés

A tényszerű információk esetében (híres ember születési dátuma, nyelvi fordulatok) a Google elsőbbsége szinte magától értetődő.

személyes szolgáltatásnál rendkívül fontos a közvetlen információforrás

Amikor valaki személyes jellegű szolgáltatást szeretne igénybe venni (be kell hogy engedjen valakit a lakásába), akkor elsősorban az ismerősi kört kérdezi meg, ki a megbízható szakember - illetve tekintetbe véve a hazai mesterember hiányt, már eleve a hozzáértő ember megtalálása sem egyszerű.

[Saját tapasztalat, hogy a mesteremberek körében azért sem egyszerű a netes keresés, mert honlapjaik nem saját szaktudásukat tükrözik, hanem csak azt a képességüket, hogyan tudnak egymás honlapjáról másolni.]

a Facebook a szórakoztató és presztízs típusú információkeresésben erős rúg labdába

Bár a Facebook, Google+ stb. közösségi web alapvetően 10% alatt részesedik, négy kérdésben azért labdába rúgott, ebből kettőben maga mögé utasította a közvetlen információforrást: jó zenéket és fantasztikus párizsi éttermet a kereső után a fészbúkos ismerősöktől tudakolnak a megkérdezettek.

Egyik dolog sem életbevágó, nem számít túlságosan az időtényező, nem tényszerű . Az egyik a szórakoztatást szolgálja (lásd a közösségi alkalmazások elsődleges funkciója), a másik nagyon erősen presztízs jellegű ("lám, lám, milyen menő is vagyok én, hogy párizsi éttermet engedhetek meg magamnak"). Ugyanakkor érdekes, hogy még ez a két jellemző sem tudja maga mögé utasítani a gúglizást. (Amiben a Facebook erős, abban sem erősebb a Google-nál...)

A marketinges következtetése: a kereső - egy mindenek felett!

Kevés kivétellel a vállalkozások nagy része számára a keresőoptimalizált honlap + tartalommarketing kombó a nyerő stratégia.

A felmérés igazolta azt, amit évek óta hirdetünk, és úgy látjuk, jó irány az, ami szerint dolgozunk. Hurrá!