A cégbemutatás alapvető formája a webes megjelenés, a cégbemutató weboldal. Az első kapcsolatfelvétel ennek alapján történik, amelyet a cégbemutató prezentáció követ(het).
Amikor két vállalkozás kerül egymással üzleti kapcsolatba, szükséges lehet, hogy a majdani beszállító bemutatkozzon leendő megrendelőjének. Különösen így van ez akkor, amikor versenytárgyalás során választják ki a nyertest. Ekkor jön képbe a cégbemutató weboldal, majd a cégbemutató prezentáció.
A cégbemutató prezentáció illetve a cégbemutatás célja, hogy a legszükségesebb információkat hozza az új ügyfelek tudomására a vállalkozásról.
A bemutatás lehet személyes vagy virtuális is, illetve a kettő kombinációja.
Technikai formája lehet:
- prezentáció (ppt vagy pps PowerPoint formátum, vagy nyílt forráskódú prezentációkészítő szoftverrel létrehozott file – Open Office Impress) személyes prezentációhoz monitoron vagy nyomtatva, esetleg CD-n kézbe adva
- pdf dokumentum, elsősorban interneten történő kiküldéshez
- weboldal – akár a cégbemutató weboldal, akár egy szolgáltatásra, termékre koncentráló mini-site
Az információ 75%-át látás útján fogadjuk be, így minden olyan dolognak, amelynek hangsúlyt szeretnénk adni mondanivalónkban, célszerű egy látható, olvasható képét is létrehozni. Ennek akkor van különös jelentősége, amikor egy-egy versenytárgyalási sorozat alatt a vevő vállalkozás több eladó közül választ, így annak lesz nagyobb esélye megnyerni a versenyt, akire jobban emlékeznek, aki jobb benyomást tesz.
A cégbemutatás több lépcsőben, több módon is történhet:
- az eladó e-mailben vagy telefonon keresi meg a potenciális vevőt, és ajánlja vállalkozását, szolgáltatását, termékét a vevő figyelmébe; a vevő reagál a megkeresésre
- a vevő konkrét elképzelésekkel rendelkezik, és az interneten keresgélve talál rá az eladó weboldalára, hirdetésére; árajánlatot, információt kér
- a személyes kapcsolatfelvétel megtörténik, az eladó bemutatja önmagát és a lehetőségeket
Mint látható, az elektronikus út, a webes megjelenés szinte kihagyhatatlan.
Ebből következően a cégbemutatás ma már első lépcsőben weboldal vagy úgynevezett mini-weboldal formájában történik.
Cégbemutató weboldal – az első kapcsolatfelvételhez
2007-ben, cikkünk első publikálásának idején a cégbemutatás még sok esetben úgy történt, hogy a cégek e-mailben elküldtek egy ppt, pps vagy pdf formátumú cégbemutató anyagot azoknak, akikkel üzleti kapcsolatba akartak lépni. A technikai fejlődés ezen ma már jócskán túllépett: az a vállalkozás, akinek nincs egy jó benyomást nyújtó, modern, mobiloptimalizált weboldala, nemigen tud labdába rúgni.
Mik a piac elvárásai? Mitől lesz jó egy cégbemutató weboldal?
- az emberek egyre kevesebb időt akarnak eltölteni mások “blablájának” böngészésével – a lényeg gyorsan megragadható legyen!
- az online eszközök elterjedése (Facebook, okostelefon, táblagép) más olvasási szokásokat hoz magával, ezért legyen gyors a betöltődés
- összetett szolgáltatások, termékek, tevékenység esetében éljünk a mini-site adta lehetőséggel (egyetlen oldalból álló weboldal, amely egyetlen célra készült)
BÉRELHETŐ WEBOLDAL KONSTRUKCIÓNK – ÉVES 50.000 Ft KÖLTSÉGGEL
Prezentáció
A cégbemutató prezentáció jellemzően akkor szükséges, amikor a megbízó cégnél több döntéshozó van, vagy a cég működéséből adódóan a személyes fellépésnek, a meggyőző erőnek nagy hangsúlyt adnak. Ilyen esetekben a szóbajöhető beszállítókat személyes bemutatkozásra, személyes prezentációra kérik fel.
Mikor hatékony a cégbemutató prezentáció?
minden esetben a hallgatóságra vagy üzleti partnerre szabott
Nem ugyanarra az információra van szüksége egy közületi vevőnek és egy fogyasztónak (hiszen az is elképzelhető, hogy a vállalkozás bemutatása sok fogyasztó előtt történik meg). A szövegezésnek, a prezentáció illusztrációjának ennek függvényében kell változnia.
lényegretörő
A prezentáció nem a hosszú körmondatokról, teljes mondatokról, hanem a vázlatról szól. Kevés kivétel van, amikor teljes mondatra van szükség. (Illusztrációnkon egy origami dinnyeszelet látható, amelyen a sikermarketing.hu tényeit mutattuk be egy forró nyári napon egy rendkívül elfoglalt ügyvezetőnek…)
képekkel illusztrált
Egy-egy prezentáció vetítésekor vagy ha kinyomtatva kapja kézbe a hallgatóság, érdemes élni a képekkel, mint változatos és frappáns figyelemfelkeltő eszközökkel. Azonban nem szabad túlzásokba esni – túlságosan sok ugrabugráló figura elvonja a figyelmet a mondanivalótól és akár komolytalanná is teheti a bemutatót.
A cégbemutató anyag pdf formátumban hasonló módon kell készüljön, itt azonban lehetőség nyílik teljes mondatok megfogalmazására.
A jó prezentáció technikai háttere
A cégbemutató prezentáció illetve pdf formátumú cégbemutató anyag technikai elkészítése során a következőket kell szem előtt tartani:
- elképzelhető, hogy mindkettőt motitoron fogják olvasni, így a webergonómia szabályait kell alkalmazni
- általános grafikai, tördelési szabályokat is be kell tartani
Hogyan prezentáljak? – prezentációtechnikai tanácsok
Előfordul, hogy a cégbemutatás nemcsak egy technikai eszközön keresztül történik, de élőszóban is be kell mutatni a vállalkozásunkat, termékünket.
mintha beszélgetnénk
A prezentáció során a leginkább zavaró tényező a hallgatóság esetenként nagyobb létszáma. A kezdeti izgalom után célszerű megnyugodni, és úgy felfogni a helyzetet, mintha csak egy barátunkkal beszélgetnénk.
készüljünk fel! legyen meg a prezentáció logikai váza
A prezentáció során többet kell beszélni, mint egyszerűen csak felolvasni az egyes diákon lévő szövegeket. Ha azonban folyamatosan beszélünk, eszünkbe juthatnak olyan gondolatok, amelyek akár messzire is vihetik a prezentáció fonalát. Ezért mindenképpen meg kell tanulni magát a prezentációt, mi után mi következik, mi a legfontosabb gondolat, amelyről beszélni szeretnénk.
egy prezentáció = egy fő gondolat
Bármennyire is úgy érezzük, hogy rengeteg mondanivalónk van a hallgatóság számára, észben kell tartani, hogy pszichológiai megfigyelések szerint az ember mindössze 4 percig képes ugyanarra koncentrálni…
prezentációs próba – időméréssel!
A legtöbb esetben limitált az az idő, ami az előadó (akár cégét bemutató cégvezető) rendelkezésére áll, hogy mondandóját elővezesse. Ezért mindenképpen tanácsos előre lepróbálni órával a kézben, hogy mennyi ideig tart egy adott anyag elmondása. Ha 10 percnél több, mindenképpen húzni kell belőle – ezt a hallgatóság jobban meg fogja hálálni, mintha mindenáron megpróbálnánk rájuk erőltetni a cégbemutatást vagy a prezentáció témáját.
minél kevesebb animáció, film, stb…
Sehol sem működik olyan intenzíven Murphy, mint a prezentációknál: ami el tud romlani, az el is romlik. Az egérklikkelésre beúszó animációt csakis akkor szabad használni, ha a saját gépünkkel dolgozunk. Más gépek lassabbak lehetnek, kisebb memóriával, így az előadó folyamatos kattintgatására a gép először nem fog reagálni, később megszalad… Lehet bármilyen felkészült az előadó szakmailag, a bemutató nevetségessé válhat ezek miatt a technikai problémák miatt.
használjuk a humort, mint eszközt
Már akinek van…
legyenek nálunk háttéranyagok
Sokszor előfordulhat, hogy a hallgató vagy hallgatóság belekérdez adatokba, statisztikai és pénzügyi számokba, esetleg egyéb illusztrációkat is szeretne látni a termékekről, amit eredetileg a prezentáció hossza miatt nem tettünk bele a bemutatandó részbe. Ezeket a diákat célszerű a prezentáció végére beszúrni, és csak akkor mutatni, ha kérdezik.