Énmárka, személyes brand, brandépítés – felkapott fogalmak. Hogyan zajlik mindez a gyakorlatban? Saját tapasztalataink…
Hogyan kell énmárkát építeni? Ki kezdhet bele személyes márka építésébe? Mi a haszna annak, ha valaki énmárkát épít?
Kezdjük onnan, hogy bárkinek, aki valamilyen módon a többi ember figyelmét magára vonja, annyira, hogy megjegyzik a nevét, akarva-akaratlanul énmárkát épít. (A mai nagy márkák – így például a Gillette is – énmárkaként indult.) Az internet korában ez különösen egyszerű: elég, ha arra gondolunk, a Facebook mennyivel egyszerűbbé teszi, hogy valakiről valamit megtudjunk, utolérjük, megtudjuk, miket szeret és miket nem, milyen a pillanatnyi lelkiállapota, követhessük életútját, munkahelyeit stb.
Az énmárka építés a személyzeti és karrier tanácsadók szerint itt kezdődik.
Engedtessék meg nekem, hogy a kis- és középvállalkozások marketingjében eltöltött 10 év után az énmárka építésről, mint kisvállalkozás marketingről beszéljek, vagyis arról, amikor egy lényegét tekintve egyszemélyes vállalkozás neve egybeesik a vállalkozó nevével. Tehát olvasatomban az énmárka építése egyenlő azzal, ahogyan egy vállalkozás marketing stratégiáját, marketing aktivitását építjük fel.
A régi idők vállalkozói sem tettek mást: árujukat saját nevük alatt kínálták a piacon. Akik közülük úttörő módszereket alkalmazott a marketingben, mára világmárkává nőtte ki magát.
Énmárka építés gyakorlati tapasztalataim
Az elmúlt néhány évben többen kerestek meg bennünket azzal, hogy énmárkát szeretnének maguknak és/vagy vállalkozást szeretnének indítani, amiben a marketing tanácsadói segítségünket kérik. Volt, aki eleve az énmárka építés gondolatával jött, volt, aki stratégia készítési segítséget kért, de olyan is, aki elsősorban a honlapját szerette volna rendbetetetni, és ebben a folyamatban jutottunk el énmárkájának építéséig.
Az eredmény: vegyes…
Érdekes módon a “félresikerült” esetek aránya sokkal magasabb volt ezekben a megbízásokban, mint egy átlagos, nem énmárka építésben. Hol csúszott félre a történet?
Az énmárka pozicionálása egyenértékű elemzési feladat, mint a személyiség pszichológiai elemzése… nem véletlen, hogy a marketing és a pszichológia határterületek. Ahogy egyik “páciensem” megfogalmazta: “Döbbenetes, hogy egy órai beszélgetés után ugyanazt mondtad, mint a pszichológus…”
Amikor énmárka építésére kérnek fel..
az első kérdésem:
1. mi az, amiben Ön szakértő? mennyivel jobb, miben jobb, mint kollégái?
Azok az esetek, akik sikertelen énmárka építéséhez vezetnek, önmaguk sem érzik magukat jobbnak, mint “versenytársaik”, kollégáik. Akinek pedig nincs szakmai önbizalma, annak pusztán a nevéből megtervezett logó sem fog önértékelést adni…
2. hogyan látja önmagát? milyen ember Ön?
Érdekes, hogy minél erősebb szakmai alapokon áll valaki, annál inkább kerek egészként látja önmagát, saját emberi, személyiségi jellemzőit.
Előfordult, hogy a “páciens” saját magát teljesen másként látta, más képet akart sugallni magáról, mint ami a tudatos ( pozicionálásból adódott volna: szakmai guruként pozicionálta magát, stílusát azonban bulvárosra akarta “igazítani”. A bulvár harsányságát és modernségét, amelyet a névlogóban tártunk elé (élénk, erős színek, modern, széles alapon álló betűtípus, felkiáltójel a név után, utalva a “megmondóemberségre”), már mereven elutasította, és visszatáncolt a konzervatívabb szakértőség felé. A kettősség azonban újra előjött és egy későbbi szakaszban ütközött ki: a honlapjának a témaválasztásában és a megírt anyagok stílusában.
Tanulság: skizofrén személyiséggel nem lehet énmárkát sem építeni…
3. szembesülés a kritikával; a marketing törvényszerűségeinek tudomásul vétele
Azok, akiknek személyiségi, önértékelési problémáik vannak, az énmárka építés egyes pontjait élveboncolásként élik meg:
- szembesülnek vele, hogy nem konzekvensek (szakértő vagy blogger? szavahihető vagy bulvár?)
- szembesülnek vele, ha nem 100%-ig magabiztosak saját szakmájukban
- más képet tükröz vissza a marketing pozicionálás, mint ahogy ők önmagukat látják
- a marketing a színek és betűtípusok tudatalatti üzenetével konfliktusba kerül tudatos (és/vagy tudatalatti) részükkel
- a felelősség nem hárítható! míg egy társas vállalkozás esetében bármikor mondhatják, hogy “igaz, igaz, de EZ nem ÉN vagyok”, addig az énmárkánál ez nem mondható el
A marketing tanácsadó tehát ennél a munkánál kell hogy a leginkább átalakuljon “pszichológussá”, és felmérje, mennyire alkalmas az ügyfele arra, hogy személyes márkát építsen.
A marketing pedig akkor tud jól működni, ha a lehető legközelebb áll egymáshoz a vállalkozó személyisége és az énmárka pozicionálása.
Praktikusan: az jön le a honlapról, mint amilyen a személy valójában. Itt bukik be az amerikai porszívóügynök stílus szolgai átvétele: próbálhat honlapján akármilyen pozicionálással és nyomulós stílusban fellépni Cérna Jenő, ha egyszer meg kell jelennie ügyfelénél személyesen…
Néhány tanács énmárka építési tapasztalataimból:
1. az énmárka építés nem lehet menekülés – sem a rossz munkahely, sem a rossz párkapcsolat nem oldódik meg egy ilyen “függetlenedési akcióval”
2. tudjuk, hogy mit akarunk eladni! Énmárka építéssel csak az próbálkozzon, aki biztosan tudja, hogy szaktudása, tehetsége, képességei, kitartása erre alkalmassá teszik
3. az énmárka pontosan ugyanolyan marketing törvényszerűségekkel működik a piacon, mint bármilyen más márka. Pusztán a személyes varázs nem biztos, hogy elég, főleg, ha egy adott piac észérveket is használ. Attól, mert személyes szaktudásunkat adjuk el, még egyéb eladási érvekkel is kell rendelkeznünk
4. az énmárka építés sem rövidebb folyamat, mint bármilyen más márka építése. Anyagi lehetőségei azonban indulásként mindenképpen korlátozottabbak, így munkaidőben kell mögé tennünk a befektetést.
Ha Ön elég határozottnak érzi magát ahhoz, hogy felvállalja magát márkaként, várjuk megkeresését!