Facebook reklám 2014 - hogyan jelenjen meg a vállalkozásom a Facebookon?

A Facebook marketing az egyik legzavarosabb webmarketing terület, amiről nehezen lehet eldönteni, hogy kinek is van igaza. Azoknak a Facebook marketing szolgáltatást kínáló cégeknek, akik váltig állítják, hogy lehet ezt jól csinálni, vagy azoknak a mezei vállalkozóknak, akik erejüktől és idejüktől függően működtetnek egy honlapot és egy Facebook oldalt, írják a bejegyzéseket és nem értik, miért nem lehet a rajongókat aktivizálni, ha már egyszer "rajongtak"...

A Facebook oldal óriási időrabló

Aki már üzemeltetett Facebook oldalt, az pontosan tudja, hogy ahhoz, hogy napi akár 3-4 bejegyzés is megjelenjen, rengeteget kell dolgozni. Témát találni, képeket keresgélni, posztolni, reagálni a kommentekre meglehetősen időrabló feladat. Mi csak annak szoktuk javasolni, akit napi munkája amúgy is a gép elé szögez.

A Facebook rajongótábor

Facebook rajongót toborozni meglehetősen nehéz mutatvány. A Facebook hazai beindulásakor szinte napi 3-4 rajongót hozott egy olyan oldal, ami most (2014. májusában) heti 2-3 rajongót hoz. A rajongók számát növelni attól függően lehet, hogy az adott oldal milyen témájú - ez igaz mind az organikus, mind a fizetett elérésekre.

Mit tehetünk a rajongóval?

A Facebook saját maga állítja, hogy a Facebook oldal a hosszú távú marketing célokat szolgálja ki, vagyis márkát és image-et épít. Vagyis: hosszú távon tudunk kommunikálni az egyszer már "megszerzett" szimpatizánssal, hogy aztán egy ihletett pillanatában minket válasszon. Legalábbis mi, márkamarketinggel foglalkozók ezt szeretnénk.

A Facebook azonban tőzsdei cég, bevételt akar csinálni. Bevételei származnak a Facebook hirdetésből, illetve már egy ideje az egyes bejegyzések hirdetésként való megjelenítéséből.

A márkák jövője a Facebookon - 2014

A Facebook szépen fokozatosan vezeti be a rendszert, amely szerint az 500 rajongót meghaladó Facebook oldalak bejegyzéseit egyre kevésbé fogja megjeleníteni, illetve eljön majd a pillanat, amikor ezeknek az oldalaknak a rajongói csak akkor látják az általuk kedvelt vállalkozás Facebook bejegyzéseit, ha az illető vállalkozás ezért fizet a Facebooknak. 

Nos, ez a fenti mondat olyan fontos, hogy itt most megállok, és tessék szépen elolvasni még egyszer...

A nagy nevű Ogilvy&Mather elemzése után én is megnéztem a saját Facebook oldalunk adatait 2013. januárig visszamenőleg, harmadéves bontásban. Íme a sikermarketing.hu Facebook oldalának organikus elérései:

Facebook elérés 2013 - 2014

A trend világosan látszik: miközben a rajongók száma 30%-kal nőtt, a bejegyzések megjelenése 50%-kal csökkent.

Vagyis: ha egy Facebook oldal tulajdonos úgy érezte, hogy Facebook oldalán az aktivitás érezhetően csökkent, akkor nem tévedett, hiszen a megfelelő aktivitási szinthez megfelelő megjelenésszám szükséges.

A Facebook kommunikáció céljai

A Facebook oldal adminisztrálását illetve a Facebook hirdetést azért használjuk, hogy bizonyos marketing célokat érjünk el velük.

Milyen módon játszik szerepet a Facebook a honlapok életében?

 Facebook hirdetésFacebook bejegyzésFacebook megosztás
hogyan működik?a Facebook felületen állítjuk be, fizetés és jóváhagyás után indula márka Oldal-ként regisztrál, majd ott bejegyzéseket tesz közzéa honlap egyes oldalain lévő gombok segítségével a látogató like-ot, ajánlást és/vagy megosztást nyom
landing pagea) honlap, b) Facebook oldalFacebook oldalhonlap
látogatói aktivitás helyea) honlap (mit várunk el?), b) Facebook oldal likebejegyzés like a FB oldalonhonlap (mit várunk el? - látogatás, feliratkozás, vásárlás stb.)
láthatóságfizetéskor, célozható (alapadat???)egyre kevésbé látható! (2014. máj.)ismerősök üzenőfalán, aktivitástól függően
költségcélzás szerinti FB kalkulációjelenleg nincs, de fizetett megjelenítés választhatónincs

 

Logikus kérdés: ha egy Facebook hirdetés mindösszesen annyit ér el, hogy a látogató lájkolja a Facebook oldalunkat (rajongóvá válik), a rajongók viszont nem látják a kommunikációt a jövőben (csak ha fizetünk), akkor a szó legszorosabb értelmében MENNYIT ÉR EGY FACEBOOK RAJONGÓ NEKÜNK?

Vagyis: mennyit ér meg az, hogy folyamatosan kommunikáljunk egy olyan csoporttal, akik jellemzően szórakozni és ismerőseik képeit nézegetni jönnek fel a Facebookra. (Ez attól függ, hogy kinek mi a célja az interneten, ki a célcsoportja.)

További kérdés:

Mennyire elkötelezettek a Facebook rajongók a márka (vállalkozás) iránt?

A kulcsszó: elkötelezettség - engagement.

A rajongók (fogyasztók) elkötelezettségének szintje több tényezővel mérhető: a neten általában azzal mérjük, hogy mekkora a honlapra visszatérés aránya, milyen gyakorisággal nyitják meg a hírleveleket. A Facebook esetében a kattintások lennének a mérvadók...

Vajon fizessünk-e a Facebook bejegyzések megjelentetéséért a jövőben?

A válaszomba ismét - mint mindig - bele kell vennem a Facebook totális béta verziós létét: most ez van, holnap senki se tudja, hogy mi lesz... Jelenleg a döntés alapja az, hogy milyen paraméterezéssel állítja majd be a Facebook rendszere a célzási lehetőségeket. (És akkor itt most jótékonyan tekintsünk el a 60 év feletti kismamáktól... lásd: 8 pont a Facebook marketingről)

Kiket akarunk elérni? Kik a mi rajongóink? Valóban azok, akikből bevételünk is származik, vagy csak azok, akik a Facebookon unalmukban nyomtak egy lájkot? Hogyan érhetjük el a valóban elkötelezett rajongóinkat?

Az elkötelezettség megállapítása általában az elmúlt néhány hónap aktivitása alapján állapítható meg - ezeket az adatokat azonban a Facebook hónapok óta torzítja azzal, hogy a bejegyzéseket nem jeleníti meg. Vagyis: ha vállalkozóként ésszel gondolkodom, akkor a pénzemért nem a számomra értékes rajongókat fogom megkapni, hanem a gép előtt ülő unatkozókat... Ha nem ők a célcsoportom, akkor erős lehet a gyanú, hogy ablakon kidobott pénz a Facebook fizetett bejegyzés megjelenítés.... Tisztán marketing szempontból.

A kérdés nem az, hogy mérgesek legyünk-e mi, márkatulajdonosok a Facebookra, hanem az, hogy akarunk-e majd fizetni neki. Mi nem.

Természetesen lesznek vállalkozások és márkák, akik fizetni fognak. Miért? Azért, mert a vállalkozások egy része saját honlap helyett használta a Facebookot, ingyenhonlapként, lekövethetetlenül, adószám és adózás nélkül... Számukra nincs más út, csak az, hogy fizessenek.

A fenti marketing logikai levezetés azok számára szomorú, akik az elmúlt 2-3 évben szignifikáns mennyiségű időt töltöttek a Facebook kommunikációval, és próbálták kiismerni, mit szeretnek a rajongóik. Kár volt...

Facebook hirdetési hatékonyság - felmérésünk

 Kérdőíves felmérést készítettünk saját hírlevél feliratkozóink körében. Megkérdeztük, van-e saját honlapjuk, Facebook oldaluk, kommunikálnak és hirdetnek-e a Facebookon.

A beérkezett válaszok száma nem tette lehetővé a statisztikai elemzést, de a mindenképpen használhatjuk a kérdőívek eredményét kvázi kvalitatív felmérésként.

A megkérdezés tanulságai:

  • azok, akiknek van saját oldaluk és Facebook oldaluk is, használják a Facebook hirdetést és tisztában vannak weboldaluk látogatottsági adataival
  • legjellemzőbb a heti 1-6 bejegyzés a Facebook oldalakon
  • a hirdetés eredményét illetően nagy a bizonytalanság, illetve csak a rajongószám változott, az értékesítésre nem volt hatás
  • a bejegyzések megjelenéséért nem fizetnének illetve még nem tudják eldönteni
  • a Facebookozásra fordított időt abszolút hasznosnak senki sem érezte
  • többeknek akadtak problémáik a beállításokkal

Amit tehát elmondhatunk (még ez alapján a nem reprezentatív és kis mintaelemszámú megkérdezés alapján is): a Facebook hirdetés hatékonyságával kapcsolatosan több a kérdőjel, mint a meggyőződés.... De ez már legyen a Facebook problémája.

Ami a Facebookon továbbra is üdvös stratégia: megosztott tartalom

Mint az világos, a Facebook szerepe továbbra is ott lesz a legfontosabb, ahol eddig is volt: a honlap oldalainak megosztásánál. Az a látogató, aki rátalál egy értékes írásra, önként és dalolva fog lájkolni és megosztani, a Facebook pedig ezt nem korlátozhatja, hiszen akkor a funkcióját veszíti el az oldal. (Bár, ha igazán rosszmájú akarnék lenni, nem ez lenne a Facebook történetében az első eset, hogy maga alatt vágja a fát. Lásd: elkötelezett rajongói tábor visszakövethetetlensége.)

Hogyan kommunikáljunk elkötelezett rajongóinkkal a Facebookon kívül?

Szerencsére vannak lehetőségek:

Apropó, Ön feliratkozott már a sikermarketing RSS csatornájára?:))