Facebook retro 2012-ből

Alábbi cikkünk 2012-ben született. A webes világban ez ma már történelem.

 

Arról, hogy  hogyan is hozzunk létre céges oldalt a Facebookon már korábban írtunk. Most továbblépünk, és saját tapasztalatainkat osztjuk meg, vagyis a következő kérdésekre igyekszünk választ adni:

Mire jó egy lájk?

Facebook hirdetés

Miért jó, ha sokan lájkolják a cégünk Facebook oldalát? Vagy mégsem olyan jó? Hogyan lehet növelni a lájkok számát?

Hogyan adjak fel Facebook hirdetést?

Mire figyeljek oda? Vannak-e buktatók? Létezik-e Facebook hirdetési stratégia? Egyáltalán, milyen a jó Facebook hirdetés?

Milyen a hatékonysága egy ilyen reklámnak?

Mit remélhetek tőle, ha hirdetek a Facebookon? Hány forint egy kattintás, és meddig éri meg? Mivel járok jobban, ha a Facebookon vagy ha a Googleban hirdetek?

Amit elöljáróban leszögeznénk:

  • írásunk nem használati utasítás, ugyanis a Facebook kezelőfelületei átlagosan 2 hetente változnak mindamellett, hogy a fele angolul jelenik meg, a fele magyarul... (és nincs ez másként a Facebook hirdetés beállító felületein sem)
  • tapasztalatainkat egyetlen kampány alapján szűrtük le, amellyel saját honlapunkat reklámoztuk - egyetlen kampány nem sok, de a marketing szakember szemével nézve mégis elég lehet ahhoz, hogy komoly segítséget jelentsen másoknak
  • azoknak írtuk, akik laikusként saját vállalkozásukat szeretnék hirdetni, de nem akarnak elveszni a részletekben
  • azokhoz is szólunk, akik azon gondolkodnak, vajon a Googleban vagy a Facebookon hirdessenek

vagyis:

Marketing háttérrel...

FIGYELEM! A Facebook híres (hírhedt) arról, hogy átlagosan kéthetente módosít különféle táblázatokon, jellemzőkön, beállításokon és beállítási lehetőségeken. Éppen ezért jelen írással nem célunk, hogy az oldal leírását adjuk technikailag, célunk az elméleti háttér és a tapasztalataink megosztása. (Publikálás időpontja: 2012. március.)

És még valami: a Facebook felületei nincsenek minden esetben lefordítva magyarra... (Vagy egyik héten vannak, másik héten "visszaalakulnak" angolra...)

Az indulás

1.  céloldal

Mielőtt a hirdetést feladjuk, el kell döntenünk, hova vezetjük a látogatót, aki a hirdetésünkre kattint. 

  • saját honlapunkra
  • Facebook oldalunkra

Ha a Facebook oldalra vezetjük a látogatót, azzal rajongókat toborozhatunk (lájkokat gyűjthetünk). Ha a saját honlapunkra, akkor nem árt, ha előbb jól megvizsgáljuk, nem fognak-e egyszerűen és gyorsan továbbkattintani, ha nem találták meg azt, amit kerestek. (A jó honlap tehát alapfeltétel!)

2. rajongók

Döntsük el, hogy kérjük-e azt az opciót a Facebook-tól, hogy hirdetésünk szövege alatt megjelenjen-e az információ, hogy az oldalunkat hányan illetve kik kedvelik.

Ekkor a hirdetés így fog kinézni:

Nagyon fontos szem előtt tartani, hogy ez a döntés nem pusztán design-kérdés! Miről döntünk ugyanis ezzel?

referenciacsoport-hatás

A marketingelméletben ismeretes az a hatás, amikor a fogyasztó egy bizonyos csoporthoz tartozás miatt használ egy terméket vagy vesz igénybe egy szolgáltatást. Ha a gyerekek a divatos játékokkal játszanak vagy ha a felnőttek egy meghatározott fajtájú okostelefont használnak, az nagyrészt a referenciacsoport-hatásnak tudható be. Referenciacsoportként jelenhetnek meg a Facebook-ismerősök is - bár ha egy általam nem annyira kedvelt ismerősöm neve jelenik meg a hirdetés alatt, akkor a hatás az ellenkező hatást érheti el... 

milyen körben akarjuk terjeszteni magunkról a hírt

Ha bejelöljük ezt az opciót, akkor minden további beállítás nélkül is feltételezhető, hogy a Facebook azoknak a falán fogja megjelentetni a hirdetésünket, akik már korábban kapcsolatba léptek velünk, lájkoltak minket. Gondoljuk tehát végig azt, hogy kiindulási helyzetben kik tartoznak a rajongóink közé és vajon jó célcsoport-e az ő ismeretségi körük.

3. hirdetés beállítás

Válasszunk képet a hirdetéshez és írjuk meg a szöveget!

A Facebook segíti a kép és szöveg kiválasztását úgy, hogy felkínál egy lehetséges opciót. Ez a gyenge kreatív vénával rendelkezők számára nagy segítség. Ha a Facebook oldalunkat szeretnénk reklámozni, választható egy olyan mód is, amikor mindig a legutolsó üzenőfali bejegyzés jelenik meg a hirdetésben szövegként. (Ez persze feltételezi, hogy rendszeresen kommunikáljunk Facebook oldalunkon, különben elég unalmas és semmitmondó lesz a Facebook hirdetés.)

4. célzás

Be kell jelölnünk, kiknek jelenjen meg a hirdetés.

Ez a Facebook hirdetés egyik legjobb és egyben a legrosszabb opciója, ugyanis egyrészről rendkívül jó célzási lehetőséget ad (csúnya kifejezéssel: jól targetálható), másrészt viszont a gyakorlatban itt jövünk rá legjobban arra, hogy a Facebook felhasználók statisztikailag jelentős része hazudozik, amikor információt kell adni a regisztrálásnál.

Az ország és a város megadása különösen akkor fontos, ha a szolgáltatás helyhez kötött. A nem és a kor jelölése is nagyon fontos elméletben (gyakorlatban a számítógép mellett unatkozó, magukat 25 évesnek hazudó 12 éves diákok önfeledt klikkelgetése tudja megtorpedózni hirdetésünk hatékonyságát). Az érdeklődési kör is fontos információ lehet, kitöltés viszont szinte alig van, így ez az opció sajnos felejthető. A végzettség szerinti célzás rendkívül problémás, ugyanis hirdetésünk időpontjában az érettségi nem volt választható opció.

Jelölhető a célzás aszerint is, hogy hirdetésünk kinek jelenjen meg:

  1. akik már rajongóink,
  2. akik nem rajongók, de ismerősük már az,
  3. akik más oldal rajongói (ekkor pontosan meg kell adni, melyik oldalé). 

Rajongóinknak hirdetni elég furcsa... Ez ugyanis azt jelentené, hogy nem tudjuk őket meggyőzni saját, elvileg legerősebb csatornánkon keresztül.

A rajongónk ismerőse jó választás, szinte minden esetben. Itt jön be a fentiekben már említett döntés, hogy megjelenítjük-e a hirdetés alatt a lájkolók személyét vagy számát.

A más oldal rajongói választás teljesen egyértelműen akkor hasznos, ha egy versenytárstól szeretnénk rajongókat szerezni, vagy ha egy kapcsolt termék vagy szolgáltatás már elég nagy rajongói táborral bír. (Pl. a paradicsom rajongói között hirdethetjük a paradicsomos pizzát.)

Akármilyen beállítást választunk, az oldal rövid kalkulálás után kiadja, hogy a bejelölt paramétereknek megfelelő csoport összesen hány főt jelent. 

5. megjelenés vagy kattintás

Be kell állítani, hogy megjelenés vagy kattintás alapján szeretnénk fizetni. Itt mindenképpen a kattintás alapú fizetést javasoljuk, ugyanis a kampány előrehaladottabb szakaszában ugyanannyi megjelenésre már kevesebb kattintás jut.

6. büdzsé beállítása

Beállíthatjuk, hogy mennyi pénzt szándékozunk elkölteni. Alaphelyzetben a 7000 Ft van beállítva. Beállíthatjuk azt is, hogy egy kattintásért mennyit akarunk fizetni. Ne feledjük el, hogy kattintásért fizetünk, nem vevőért...

Innen továbbléptet a rendszer a fizetési módozatra. Mi a bankkártyás fizetést választottuk, így egy kisebb összeg leemelésével majd sztornózásával ellenőrizte a Facebook a bankkártya létezését. Nem túl kényelmes, hogy a számlázás utána hetente történik, és nem is találtunk olyan opciót, amiben az időszak változtatható lenne.

7. újabb hirdetés beállítása

Ezen online reklám nagyon kellemes lehetősége, hogy maga a Facebook is 5-10 különböző hirdetés (úgynevezett kreatívok) használatát javasolja, és a beállítás is egyszerű. Több hirdetést készíthetünk többféle szöveggel, képpel, fő üzenettel, különböző csoportokra célozva.

Hátrány, hogy a hirdetést valahol valaki (?) jóváhagyja, ami eltart akár fél napig is, ilyenkor pedig az adott hirdetés (kreatív) áll. Bármilyen kis módosítás után újabb jóváhagyás következik, ami nehézkes, illetve nem teszi lehetővé az azonnali reagálást, ami az interneten rendkívül fontos lehet.

A hatékonyság ellenőrzése

A hirdetések elindítása után már azonnal láthatóvá válnak a statisztikák, sőt, ha egy-egy kreatív nem teljesít jól, akkor maga a Facebook hívja fel rá a figyelmet, hogy valamit módosítani kell. A következő mutatókat kell tudnunk értelmezni:

  • reach (elérés): ahány embernek az üzenőfalán megjelent a hirdetés
  • impressions (megjelenések): ahányszor megjelent a hirdetés összesen (ebből volt akinek csak egyszer, volt, akinek nagyon sokszor - ha mindig a Facebook-on lógott)
  • frequency (gyakoriság): átlagos szám, azt mutatja meg, hogy az elért emberek átlagosan hányszor látták a hirdetést
  • connections (kapcsolatok): azoknak a száma, akik a hirdetésnek köszönhetően váltak rajongóvá
  • clicks: kattintások száma
  • CTR (click-through-rate - átkattintási arány): a megjelenések számához viszonyított kattintási szám
  • social impressions: ahányszor megjelent a hirdetés összesen azoknak a falán, akiknek ismerősük már rajongója az adott oldalnak
  • social CTR: milyen arányban kattintottak azok, akiknek ismerősük már lájkoló volt

Amit a hatékonyság ellenőrzéshez mindenképpen tudni kell:

- az elérés (reach) nem annyi lesz, ahány embert a targetálásban láttunk. A kettő különbsége a regisztráltak és a valódi, napi használók száma.

- a gyakoriság praktikusan azt jelenti, hogy azok az emberek, akiket sikerült elérnünk, átlagosan pl. 3,5-ször látták a hirdetést. Nagyon fontos tudni, hogy amikor a frequency elér egy szintet, akkor bekövetkezik az úgynevezett kiégési pont, amikor már a hirdetés nem tud hatást elérni, mert hozzászoktak, sőt, megunták. (A tévés hirdetésekben ez a pont pár évvel ezelőtt 6-7 körül volt, jelenlegi tapasztalataink szerint a Facebookon 4,5 környékén. Akkor állítottuk le a kampányt.)

- a jó CTR külföldi források szerint 0,05 % és 0,1 % között jónak mondható, a magyar viszonyok között 0,06 környékén már "zörög" a Facebook, hogy nem elég hatékony a hirdetés.

A hirdetések hatékonyságát gyorsjelentéssel és részletes jelentéssel is ellenőrizhetjük.

 

A hatékonyság növelése és tapasztalataink

1. a kép milyensége és a cím sokat számít!

Nagyon fontos, hogy a képnek egészen kicsiben is látványosnak kell lennie, és nem árt, ha a hirdetésből kiderül, hogy mit találunk majd a hirdetés "mögött".

2. a legjobb CTR-t a legőszintébb szövegünk érte el!

A hatásvadász kép és szöveg (amiben természetesen kutyát szerepeltettünk...) nagyon rövid ideig működött, vélhetően azoknál, akik egyfolytában a Facebook-on zsizsegnek, mindenre kattintanak, ami él és mozog. Azok, akik csak benéznek, nem szeretik, ha húzzuk az idejüket és mellébeszélünk, ők a tényekre kíváncsiak. (Nekünk ez a célcsoportunk.) Ez a megfigyelésünk szerencsére teljesen egybevág azzal, amit évek óta mondunk az internetről és az internetes marketing sajátosságairól.:)

3. női célcsoportnál magasabb social CTR figyelhető meg

Nem volt nagyon meglepő az sem - persze a marketinges számára - , hogy a nők számára fontosabb, hogy ismerőseik mit gondolnak, mit lájkolnak, mit "ajánlanak" kedveléseikkel. A jelenség analóg a női locsifecsivel.

4. a social CTR vizsgálata és a tanulság

Ha azt látjuk, hogy magas a social CTR szinte mindegyik kreatívra, akkor joggal gondolhatjuk, hogy termékünknél/szolgáltatásunknál fontos a személyes ajánlás. Ilyenkor cél a lájkok számának növelése, de szigorúan a jó célcsoportban! Ne csábítsanak el a nagy számok, sokszor unatkozó diákok állnak mögöttük! Az ő ismerőseik között viszont nem biztos, hogy pont a mi célcsoportunk tagjai állnak majd.

5. oldalon tartás

Magasabb a hirdetés hatékonysága, ha a Facebook oldalunkra irányítjuk a látogatókat. Ennek az az oka, hogy az emberek nem szeretnek oldalakat elhagyni, amik lehet, hogy nehézkesen nyílnak meg, nem tudják, hogy mi vár rájuk az adott oldalon, stb. (Ismét azt kell mondanunk, hogy ez a megfigyelés alátámasztotta mindazt, amit a webergonómiáról évek óta mondunk.:))

6. a nyerő stratégia

Amennyiben fontosnak tartjuk a "személyes ajánlást" a mi termékünkre, szolgáltatásunkra is, úgy az első lépésnek a lájkok számának növelését kell kitűznünk (szigorúan a megfelelő célcsoportban), második lépés pedig a konkrét ajánlat lehet a saját honlappal.

A sikermarketing.hu Facebook hirdetései - és a miértek

Konkrét ajánlat, konkrét ár, a sikermarketing.hu vizuális világát tükrözve.

 

Elsősorban a nőket érdeklő téma, nőkre célozva. Az egyik leghatékonyabb hirdetésünk volt, nagyon magas social CTR adatokkal.

 

Konkrét ajánlat egy konkrét szolgáltatásról egy olyan időszakban, amikor sokakat foglalkoztat a vállalkozásindítás.

 

A legutolsó bejegyzést megjelenítő hirdetési verzió. Ez különösen hatékonynak bizonyult. A Csillagok háborúja örök siker.

 

Hatásvadász kép (saját eb), hatásvadász szöveg, magas kezdeti sikerrel, gyors letottyanással utána.

 

A sikermarketing Facebook-os oldalát hirdető hirdetés. A kép megegyezik az oldal avatarjával.

 

A saját honlapra irányított hirdetés. Néhány szóban, a legőszintébben mondja el, amit akar - hosszú távon a leghatékonyabb hirdetés volt.

 

Mit tud egy Facebook hirdetés?

Marketing szempontból nézve a következőket nyújtja:

  • brand építés, márkaismertség növelése (pl. ezek vagyunk, lájkolj, csatlakozz a közösséghez) - hosszú távú hatás
  • értékesítésösztönzés (pl. ez most -10%, kiárusítás, újdonság stb.) - ennek azonnali hatással kell bírnia
  • gyors reagálás, akár aktuális hírekre is (beleszámítva a hirdetés jóváhagyásának idejét)

És amit nem tud sem a Facebook általában, sem a Facebook hirdetések:

  • aki csak erre épít, nagyot hibázhat...

Volt olyan megkeresésünk, amikor egy webshop tulajdonosa azzal keresett meg minket, hogy 500 Facebook ismerősének elküldte az üzenetet, hogy lájkolják a webshopját és népszerűsítsék saját ismerőseik körében. A végeredmény az lett, hogy mindössze 16 rajongót tudott összegyűjteni magának, de bevételt egy fillért sem!

Számoljunk! Az 500 ismerősnek átlag fejenként 100 ismerőse van. Ha a 0,01%-os kattintási rátát igaznak vesszük a normál helyzetekre is, nemcsak a hirdetésekre, akkor 500 szorozva 100-zal = 50.000 emberhez jut el az üzenet. Közülük 0,01% lájkol, vagyis 50 lájkolóra számíthatunk. És azt ne feledjük, hogy a Tetszik gombot megnyomni lényegesen egyszerűbb, mint bármilyen egyéb erőfeszítést tenni a vásárlás érdekében...

Vagyis a tanulság: 

saját honlap Facebook helyett

ha bevételt akarunk, saját honlap a megoldás

Készíttessen velünk saját, optimalizált honlapot, hogy a Google találati listáján keresztül 

  • azokat érje el, akik valóban kíváncsiak a termékére, szolgáltatására
  • kedvére bővíthesse a honlapot
  • több évre biztosítsa vállalkozásának a hatékony marketinget
  • tudjon a tényekről írni, bemutatni teljes szakmai hozzáértését
  • nem függ a Facebook örökös változtatásaitól, áremelésétől
  • minden szövege magyarul jelenjen meg...