Falusi vendégház, panzió marketingje

A falusi turizmus alapegysége a vendégház, panzió vagy apartman. A vendégház indítás marketing feltételeinek vizsgálata nagyrészt a külső adottságok, a leendő tulajdonos hatókörén kívül eső tényezők vizsgálatát jelenti.

Számos, a marketingben bevett elemzési és stratégia alkotási eszköz a turizmus marketingben, a vendégház vagy panzió marketingben is alkalmazható:

Minél több általános marketing elemzési eszközt használunk, annál nagyobb a valószínűsége, hogy később nem érnek nagy meglepetések, és tervezetten, tudatosan haladunk bele a vendégház működtetésének mindennapjaiba. A marketing tervezés azonban nem minden! A tervet le kell fordítani az aktivitások szintjére, és végre kell hajtani!

Mik a falusi turizmus marketing specialitásai? A gyakorlat nyelvére lefordítva:

Hogyan reklámozzam a vendégházamat, panziómat?

Vegyük sorba először a specialitásokat!

- a turizmusmarketing ígéretet ad el, egy jövőbeli élményt, érzést

A "termék" nem vehető kézbe, a nyaralás sikeressége számos kívülálló tényezőtől is függ (pl. időjárás), a cél mégis az, hogy a lehető legszebben, ugyanakkor reális képet festve mutassuk be a túristára, utazóra, vendégre váró élményt.

- a vizualitás szerepe kiemelkedő

A jó fotón sok múlik, ha nem épp minden... A fotónak pedig nem csak "dokumentálnia" kell, de hangulatot is kell közvetítenie, hogy megfogja a látogatót.

- a szájreklám legalább olyan erős marketingkommunikációs elem, mint bármely más, fizetett eszköz. A szájreklámot (WOM) pedig a nálunk már megszállt vendégek fogják csinálni nekünk.

- helyismeret

Bár a szolgáltatásnak klasszikusan nem része, mégis óriási mértékben dobhat a vendég megelégedettségén, ha ellátjuk olyan információval, aminek helyi lakosként vagyunk birtokában. Pl. merre van bolt, jó vendéglő, mennyire jól járhatóak a turistautak a környéken, mit érdemes megnézni, mit lehet csinálni szakadó esőben stb.

- partnerkapcsolatok

A vendég azért érkezik egy adott régióba, hogy ott élményeket gyűjtsön, kikapcsolódjon, tartalmasan tölthesse szabadidejét. Minél nagyobb támogatást nyújtunk neki ebben, annál valószínűbb, hogy jól fogja érezni magát és visszatér, vagy másoknak ajánlani fogja vendégházunkat. Az ajánlások, programajánlatok kölcsönösen működhetnek, pl. a sétakocsizást ajánlhatja egy vendégház, a vendéglő javasolhat szállást stb.

A legfőbb reklámeszköz: optimalizált weboldal

Hogyan jut el a falusi vendégház híre a leendő vendéghez? Hogyan választ a vendég a vendégházak között? A válasz ma már szinte egyértelmű: az interneten keresztül. 

A turizmus esetében, ahol a vevő és a szolgáltatás földrajzilag eltérő helyen van a kiválasztás időszakában, és ahol a bemutatásban ekkora szerepe van a képeknek, filmeknek, ott különösen kiemelkedő az internet, a saját honlap léte, kidolgozottsága, a bemutatás módja.

Az internetes megjelenés több irányú lehet:

1. saját honlap

2. gyűjteményes, összehasonlító oldalakon való jelenlét (pl. szállás.hu, trivago stb.)

3. közösségi oldalakon való megjelenés (pl. Facebook oldal)

4. földrajzi, lokális megjelenés pl. Google térképen, az adott területet leíró, összefoglaló oldalon való megjelenés (a falu honlapján vagy a régió honlapján történő bemutatkozás)

5. online PR

Ha olyan témát tudunk felvonultatni, amely érdekli az online újságok újságíróit, pusztán létezésünk is hírértékű lehet. Így pl. annak a falusi gazdaságnak az esete, aki ökogazdálkodásos nyaralást hirdetett meg városi emberek számára: vendégei számára a kemény fizikai munkával járó "hétköznapok" jelentették a nyaralás programját, a kikapcsolódást a nagyvárosi létből. A falusi vendégház marketingje tehát könnyen használhatja a vírusmarketing eszközét is, hiszen egy ilyen hír a közösségi marketinggel megspékelve futótűzként futhat tovább a neten.

Hogyan épüljön fel a falusi vendégház, panzió bemutatkozó honlapja?

Mik a legfőbb követelmények, ha egy falusi vendégház, panzió honlapját tervezzük?

1. ismernünk kell a célcsoportot

Nem mindegy, hogy egy vendégház kínál-e "programlehetőséget" külön a kisgyerekes családoknak; nagy belső terekkel rendelkezik, ezáltal alkalmas pl. nyári hobbitáborok szervezésére vagy idősebbeknek, nyugodt pihenésre vágyók számára ideális. A honlapnak ezt kell tükröznie hangulatában, fotóiban, szövegezésében.

2. tökéletes, profi fotók adják el a vendégházat, panziót (is)!

Aki abba a hibába esik, hogy "ilyen fotót én is tudok készíteni", az fel sem tudja mérni, mitől lesz jó vagy rossz egy kép, és mitől támad gusztusunk az egyik vendégházra és miért nem akarunk menni a másikba.

Figyeljük meg, hogy a jó fotók használatával operálnak a kiváló országimázst építő országok! Ugye mindannyian tudjuk, hogy India nemcsak olyan, ahogy a turisztikai reklámfotókon látjuk? Mégis kedvet kapunk rá, hogy odautazzunk!

incredible India országimázs

3. az addicionális szolgáltatásoknak ki kell derülnie a honlapról!

Mi az a plusz, ami a mi vendégházunkban más? Miért válasszon minket a kedves vendég és ne a szomszéd vendégházát? Vagyis nem árt, ha kidomborítjuk a USP-t, a legfőbb versenyelőnyt!...

4. keresőoptimalizálás (SEO, seózás)

Az optimalizálás biztosítja, hogy a vendégház oldalára a Google keresőből is rátaláljanak.

Fontos megjegyezni, hogy igazán jó optimalizálás csak úgy létezik, ha már a honlap tervezésének kezdeti pontjától szem előtt tartják a SEO követelményeket, Utólagos keresőoptimalizálás egy már elkészült honlap esetében erős korlátokkal lehetséges, de javítani mindig lehet a helyzeten. Részletesebben: keresőoptimalizálás

5. tartalommarketing

Aki többre vágyik, mint a konkurencia másolása, annak érdemes profi szintre emelni online marketingjét.

Erről bővebben a következő oldalakon olvashat: tartalommarketing