Fotó honlapra. A honlap dizájn és a fotó

Milyen fotó kerüljön a honlapra? Honnan vegyek fotót a honlapomhoz? Nincs kép a vállalkozásomról, boltomról, mit tegyek? Ilyen és ehhez hasonló kérdések foglalkoztatják a honlapkészítés során a megrendelõt, vagy a hobbi honlapkészítõt. A jó fotó azonban egyre fontosabb, így érdemes több figyelmet szentelni ennek a kérdésnek.

Hogyan lehet letisztult honlapot készíteni?

A letisztult, jól áttekinthetõ honlap mindennek az alapja. A zagyva, zavaros dizájn nem tartóztatja a látogatót.

  • logikus felépítéssel, előre tervezetten (az utólag berakosgatott gombok, bannerek sokszor kilógnak a dizájnból)
  • tervezett fehér hely alkalmazásával, vagyis nem kell mindenhova valamit biggyeszteni
  • kevés szín, egy fő fotó

A látogató figyelmének megragadására néhány tizedmásodperc van. Ennyi idõ alatt eldönti, hogy ki tud-e igazodni a honlapon, fog-e tudni olvasni stb.

Ekkor dõl el, hogy tetszik-e neki a honlap hangulata, színei.

Milyen fotók kellenek a honlapra?

A honlap - attól függõen, hogy milyen vállalkozás számára készül - számos fotóelemet igényel:

  • dekorációs fotó - a honlap grafikájának, design-jának fõ eleme
  • termékfotó - termékek gyártásánál, webáruháznál elengedhetetlen
  • portré - a webes eladásnál fontos a személyes benyomás, így a vállalkozás vezetõjérõl, tagjairól feltett képek segítenek megteremteni a bizalmat
  • fotók a vállalkozás eszközeirõl - pl. géppark, irodaház stb.

A honlap dizájn és a fotó

A honlapkészítés elsõ lépése nálunk a marketing koncepció kialakítása. Ennek során eldõl, hogy

  • kinek készül a honlap (célcsoport)
  • mi a fõ termék vagy szolgáltatás

Ezek határozzák meg a honlap dizájn

  • hangulatát
  • a használt színeket
  • szükséges fotók stílusát

A hangulat, a színek, a honlapfotók stílusa tudatalatti üzenetet közvetít a látogató felé.

Milyen a jó honlap dizájn fotó?

  • stílusában igazodik a célcsoport stílusához, életstílusához, elvárásaihoz
  • színeiben követi az arculat által meghatározott színeket
  • figyelemfelkeltõ, hiszen mindössze néhány töredékmásodperc áll rendelkezésre, hogy megnyerjük a látogatót
  • jó minõségű, illeszkedik a honlap teljes színvilágába

Miért fontos a jó honlap fotó?

A naprakész honlapkészítés egyik követelménye, hogy a honlap egyrészt "dolgozzon" a Google számára, másrészt kiszolgálja a közösségi portálok igényeit.

A Google képkeresõ az évek során számos fejlesztésen esett át. Ennek köszönhetõen elõtérbe kerültek az egyedi, jó minõségû fotók, hiszen az a honlap, amely látogatókat szeretne magának, nem hanyagolhatja el a Google képkeresõbõl érkezõ látogatókat sem. Ezt pedig megbízhatóan csak egyedi, jó minõségû fotókkal teheti meg.

A közösségi alkalmazások (Facebook, Pinterest) különösen nagy hangsúlyt adnak a képeknek. Ha egy oldalon, amelyet kiemelkedõ tartalma miatt megosztanak, jó minõségû fotó van, nagyobb rákattintási arányt érhet el a megosztó oldalakon.

Milyen fotó kerüljön a weboldalra?

A jó minõség alapvetõ. Ezen túlmenõen nem ugyanabban a cipõben jár egy terméket elõállító vagy forgalmazó, egy boltos vagy egy megfoghatatlan szolgáltatást értékesítõ vállalkozás. Utóbbit ugyanis legtöbbször boldog menedzserek hadáról készült fotó próbálja népszerûsíteni...

Néhány hiedelem a honlapfotó háza tájáról...

A honlapkészítés terén eltöltött évek során számos hiedelemmel találkoztunk:

  • emberi arc kell a honlapra, mert az vonzza a tekintetet és bizalmat kelt - de mennyire kelt bizalmat egy cég iránt az, ha boldog menedzsereket és telefonos cicababákat látnak, de nincs sehol a valódi cégtulajdonos képe?
  • majd keresünk képet az interneten - a képek engedély nélküli felhasználása azonban szerzõi jogokat sért, és aki saját honlapjának tartalmát máshonnan tulajdonítja el, miért várja, hogy vele máshogyan bánjanak majd?
  • ki kell majd szedni a vízjelet és jó lesz az a kép - a vízjelezés egyrészt nem puszta hobbi, másrészt sokszor a legkisebb méretben vízjelesen feltett képet használni sem lehet túl kis mérete miatt
  • rólam nincs kép, de ne is tegyünk fel, nem vagyok egy modell alkat - a cégvezetés nem szépségverseny! aki a neten próbál eladni, annak neki magának kell a potenciális megrendelõ szemébe néznie a monitorról

A honlapfotók forrásai

A honlapkészítés során döntés elõtt áll a honlap grafikai tervezõje: a fotókat elkészíttetheti kifejezetten a honlap számára vagy szabad felhasználású forrásból használ úgynevezett stock fotókat.

Mi az a stock fotó?

A stock fotó mások által általános célra készített fotó, amelyet valamilyen fotógyûjteményben találhatunk meg.

Stock fotó oldalak:

  • sxc.hu
  • iStockphoto
  • Flickr

Minden esetben ellenõrizni kell a fotó felhasználásának lehetõségét.

A Google képkeresõje alkalmas a másolatok felfedezésére, így az illetéktelen és engedély nélküli felhasználás gyorsan lebukik.

Stock fotóból is létezik gyenge, rossz minõségű, bár a kifejezett stock oldalakon szerkesztõk válogatják be a fotósok által feltöltött fotókat.

Fotózás a honlapra - egyedi fotó

Sok esetben a honlap dizájn megkívánja, hogy ne stock fotókkal, hanem kifejezetten a honlapkészítés céljára készítsünk fotókat. Ha a hozzáférhetõ stock fotók nem jó minõségűek, nem felelnek meg az elképzelt színvilágnak, esetleg a vállalkozás valamely olyan terméket értékesít, amihez nem készültek használható fotók, akkor minden esetben a saját fotóztatást javasoljuk - és ha a megrendelõ úgy dönt, a fotókat el is készítjük.

Honlapjainkon a fotó

  • kiemelt fontosságú
  • színben harmonizál
  • témájában nem szükségszerűen egyezik az eladni kívánt termék, szolgáltatás témájával

Egy figyelemfelkeltõ, szép fotó, ami témájában nem kapcsolódik a szolgáltatáshoz, sokszor hatékonyabb, ütõsebb, mint egy, a konkrét szolgáltatásról készült unalmas, rossz minõségű kép.

Fotók a Facebookra

2012-ben a Facebookot Magyarországon - a Facebook statisztikája szerint - több mint 4 millióan használják. Ennek egy része nyilván kamu regisztráció, de ez akkor is nagy szám. A Facebook tehát fontos online médiává vált.

A vállalkozás számára a Facebook marketing eszköz is, mégpedig a hosszú távú márkaépítés eszköze.

Milyen fotók kellenek a hatékony Facebook kommunikációhoz?

Mivel a Facebookon a fotókkal dekorált linkekre, cikkekre nagyobb arányban kattintanak, így bármilyen üzenetet célszerű fotókkal dekorálni.

  1. fejléckép - ha valaki a Facebook oldalra téved, az elsõ dolog, amit meglát, a nagyméretű fejléckép lesz
  2. idővonal fotók - a vállalkozás életének "mérföldkövei"
  3. fotók a munkatársakról
  4. életképek a vállalkozás életéből