Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Google találatok: hogyan kerülnek a honlapok az első oldalra?

 

 

Világcég, amelyet aprópénzből raktak össze. Lassan azt is mondják, a világ ura, “aki” még az influenza terjedését is előre tudja jelezni azáltal, hogy “látja”, naponta hányan keresnek rá az “influenza tünetei” kifejezésre…

Évek óta dolgozunk nap mint nap a Google-lal, használjuk webstatisztikai rendszerét, a Google Analytics-et, hirdettünk a Google AdWords-ben és egyik weboldalunkon beépített Google reklámok is voltak (ez a Google AdSense).

Ha mindent le akarnánk írni róla, több száz oldal is kevés lenne. Így most arra teszünk kísérletet, hogy egy oldalon foglaljuk össze saját tapasztalatainkat, amit több év alatt, több mint 50 honlap felépítésével szereztünk. Mindezt úgy, hogy azt ügyfeleink, akik elsősorban nem az internet világával, hanem saját vállalkozásukkal foglalkoznak, könnyedén megértsék.

Mit jelent a “Google”?

A Google név a 10100 hatványon szám angol nevéből, a googol-ból ered, amelyet egy matematikus 9 éves unokaöccse adott ennek az elképzelhetetlenül nagy számnak. A Google ennek a névnek az akaratlanul helytelenül írt változata.

(Forrás: Wikipedia: Googol)

Mi micsoda a Google-ban?

  • www.google.hu – maga a Google kereső
  • Gmail – a Google levelezőrendszere, ingyenesen regisztrálható e-mail fiókkal
  • Google AdWords – fizetett (szponzorált) találatok a Google keresőben
  • Google AdSense – a saját honlapomra beilleszthető Google hirdetések
  • Google Search Console (régebben Webmaster Tool)  – a webmesterek számára fontos információkat szolgáltató felület egy-egy honlaphoz
  • Google Analytics – a honlapomhoz kapcsolható webstatisztikai rendszer (bővebben: Google Analytics egyszerűen)
  • Google Map – térkép és utcakereső
  • Google Earth – a Föld felülnézeti képe
  • Google Plus – a Google közösségi web rendszere (pl. a sikermarketing.hu Google Plus oldala)
  • Google Drive – virtuális szerver, tárolóhely a felhőben

Google: a kereső (www.google.hu)

A Google Magyarországon a legtöbbet használt kereső. Piacrészesedése meghaladja a 95%-ot is. Ha valaki tudni akar valamit, csak behívja a www.google.hu oldalt, és a nagy színes Google felirat alatti sávba beírja az őt érdeklő dolgot.

A Google arculata

A Google felirat időnként “átöltözik”, aktuális grafikát kap. Oldalunk első publikálásakor (2007-ben) a Google a vancouver-i téli olimpiát üdvözölte, de híres személyek születésnapjáról, egyes országokra jellemző eseményekről, nagyobb felfedezések évfordulójáról is megemlékezik a cég egy, a logóba ágyazott grafika erejéig.

Ilyenkor a logóra, mint hivatkozásra kattintva eljuthat a látogató arra a találati listára, amelyen a témához kapcsolódó honlapokat találja: mintha eleve ezt a nevet, eseményt, felfedezést írta volna be a keresőbe…

A gmail felhasználóknak születésnapjukon külön is gratulál a Google.

Találati lista

A Google-ban keresést végrehajtva eredményként a találati listát kapjuk. A találati lista egyedi paraméterek alapján áll össze, személyre szabva, így nincs is sok értelme annak a kijelentésnek, hogy “első vagyok a Google-ban”. A találati lista pillanatnyi állapotok alapján alakul, befolyásolja a keresést végző is, előzetes érdeklődése, böngészési előzményei is.

A találati listán világosan elkülöníthetők a fizetett találatok, a Hirdetések, amelyek a lap tetején és a lap alján is megjelennek. Ezek a Google AdWords által elénk rakott hirdetések.

A látogatók általában előnyben részesítik a nem fizetett, vagyis természetes (vagy organikus) találatokat.

Hogyan működik a Google kereső?

Az interneten lévő honlapokat folyamatosan robotok pásztázzák. Akad köztük olyan is, amelyik csak mailcímeket keres, hogy utána Viagrás szpemekkel tömje tele a postafiókunkat, de vannak jobb indulatú robotok is.

A keresőrobotok felmennek a weboldalakra, végigolvassák az úgynevezett kódnézetet és elraktározzák a memóriájukban (indexelik).

Amikor jön valaki, és kérdést intéz a keresőhöz, beírja azt a szót, amiről információt szeretne olvasni a neten, akkor a robot a memóriájából előhúzza azokat az oldalakat, ahol azt a szót megtalálta, és a keresgélő ember elé tálalja.

Hogyan kerülnek a honlapok az első oldalra?

A Google egy szigorúan titkos számítási módszerrel rangsorolja az oldalakat. Egyes források szerint több száz szempontot vesznek figyelembe.

Köztük a leginkább kiemelkedő a Google találmánya, az úgynevezett Page Rank (vagy Page rang, ugyanis itt a Page nem oldalt jelent az angol szóból származtatva, hanem a Google egyik alapítójának, Page-nek a nevéből származik). A Page Rank érték, amelyet bárki ellenőrizhet a saját honlapján is, a Google által az oldalnak ítélt fontosságot mutatja, mögötte pedig egy igen bonyolult matematikai képlet áll, és az oldalra mutató hivatkozások számával kalkulál.

A Page Rank logikája – miszerint egy oldal annál értékesebb, minél több hivatkozás mutat rá az internet más pontjairól – abból az időből származik, amikor az internet még egyetemek közötti rendszerként működött. Egyetemi körökben annál értékesebb egy tudományos munka, minél többen hivatkoznak rá, és fordítva, annál tájékozottabb szakember valaki, minél több más műre való hivatkozást helyez el az írásában.

Az elmélet csodálatos, azonban amióta az internet üzleti csatatérré is változott, a hivatkozásokat a legtöbben lefelejtik, amikor átmásolják egy-egy weboldal szövegét. Számos cég próbál ügyfeleket szerezni például ennek a honlapnak a másolásával is, de az interneten minden kinyomozható…

Figyelem! Honlapjaink másolását a Copyscape független másolásellenőrzőjével ellenőrizzük, és jogi lépéseket teszünk!

A Page Rank érték egy új, vagy ritkán látogatott honlap esetén általában 2-es. Ha már egy kicsit dolgoznak a honlapon és webmarketingen, akkor viszonylag hamar megkapja az oldal a 3-ast. A 4-es Page Rankért már igencsak meg kell dolgozni. Jelenleg – ezen oldalunk írása idején – a sikermarketing.hu főoldalának Page Rank értéke 5-ös, de ez változhat, akár lefelé, akár felfelé.

Page Rank ellenőrzés: www.seotools.hu/pagerank.php (ingyenes regisztráció szükséges).

A Page Rank értékeket a Google 2-3 havonta írja felül, de előfordul, hogy sűrűbben. Van rá példa, hogy egy oldal kap egy magas értéket, de a következő bírálatnál visszaminősül. Szerencsére nem a Page Rank az egyetlen minősítő tényező!

Mi alapján rangsorol a Google? Hogyan kerül egy honlap a Google első találatai közé?

A Google a találati lista kialakításánál figyelembe veszi a következőket:

  • domain név: Egy jól megválasztott domain név (vagyis a www.akármi.hu) a forgalom 30%-át is hozhatja. Ehhez pontosan kell tudni, hogyan és mit keresnek az emberek a neten.
  • szabványos és/vagy keresőbarát programozás: A honlapkészítési szabványok többek között azért is jók, hogy a program ne okozzon fennakadást a keresőrobotoknak.
  • megfelelő szövegtartalom: Nyilvánvaló, hogy ha egy honlapra sokszor leírom, hogy “Google”, akkor a Google robotja azt fogja feltételezni, hogy az az oldal a Google-ról szól, tehát a “Google”-ra indított keresések esetében fel fogja dobni találatként. Ha viszont már valaki a “gúgli” szóra keres, sokkal hátrébb fog megjelenni ez az oldal, ugyanis nem a “gúgli”-ról szól…
  • az oldalon töltött idő: Minél több időt töltenek az oldalon az emberi látogatók, valószínűleg annál tartalmasabb az oldal, annál értékesebb, így előbbre lehet sorolni a listán.
  • gyors letöltődés: A túl nagy méretű képek lassítják az emberek számára és a robot számára is az oldalt.
  • meta tag-ek: A meta tag, vagyis a címke minden egyes honlap oldalon megjelenik, feltéve, ha a programozó érti a dolgát. Ide kell beírni, hogy a honlapnak mik a fő kulcsszavai, összességében miről szól. Volt olyan idő, amikor elég volt ezt beírni, és a robot készséggel elhitte, hogy az oldal tényleg arról szól. Amikor azonban a programozók erre rájöttek, és megpróbálták átverni a robotot, onnantól kezdve a robot elkezdte nézni az oldal más helyein elhelyezett szavakat is, és ha a kettő nem volt összhangban, csalónak minősítette az adott honlapot.
  • a honlapra mutató linkek: A más honlapokról mutató linkek igazán akkor fontosak a Google szemében, ha azonos tartalmú honlapról jön a hivatkozás. Ha tehát én asztalos vagyok, akkor egy másik asztalos honlapján kellene feltűnnöm. Ezt az üzleti világban elérni egyáltalán nem egyszerű eset…
  • a honlapról kifelé mutató linkek: Ha én hivatkozom valaki másra, például ajánlok az olvasóknak egy másik, hasonló témájú honlapot, akkor ez azt mutatja a Google-nak, hogy van annyira erős tartalom az én honlapomon, hogy oda úgyis visszajöjjenek, és ami még fontosabb, ezzel a látogatót segítem az információszerzésben és ez jó pont. Sajnos ezt a stratégiát egy alapvető emberi tulajdonság erősen gátolja: az irigység.
  • a honlap kora: Minél régebb óta van fent egy honlap a világhálón, annál kevésbé valószínű, hogy tiltott tartalom (pl. atombomba-recept) van rajta, tehát annál megbízhatóbb.
  • mobil verzió: Az évek során egyre fontosabbá vált, hogy az adott honlapnak van-e mobil verziója, ami most (cikkünk szerkesztésekor, 2018-ban) kiemelkedő fontosságú!

Alapvető szabály: egy szépen, keresőbarát megoldásokkal összerakott, jó szövegtartalommal bíró honlap előbb-utóbb megérdemelt helyére kerül a találati listán. Hosszú távon minden trükközés (ezt hívják fekete kalapos, tiltott módszernek) megbosszulja magát.

Google algoritmus váltások

Azt a matematikai képletet, amely végső soron rangsorolja a honlapokat, keresési algoritmusnak nevezik.

Egy évben átlagosan 500 változtatást eszközölnek ebben az algoritmusban. A nagyobb változtatások valódi földrengéseket tudnak okozni a keresőoptimalizálás világában – ezek aztán be is vonulnak a szakmai történelembe. Ilyen volt a Google Panda és a Google Pingvin is. A következő, érzékelhető földmozdulást a Fred hozta 2017. végén, de tisztában kell lenni vele, hogy ez nem áll meg soha.

A Google algoritmusváltásokat itt lehet(ett) nyomonkövetni: MOZ Google Algorithm Change History

Hogyan szerez tudomást a Google egy új honlapról?

A Google alapvetően két úton fedezhet fel egy honlapot.

  1. Más honlapon elhelyezett hivatkozásról (linkről) megy át a keresőrobot az új honlapra. Referenciaoldalunk nagyon erős ajánlólevél a Google számára, ugyanis régi és hiteles oldal, a Google tehát eleve jó ponttal indítja az itt szereplő új honlapokat. (Fontos érv, amiért érdemes a sikermarketing.hu-val dolgozni…)
  2. Regisztrációból. A következő oldalon lehet bejelenteni az új honlapot: Google regisztráció

Figyelem! Attól mert egy honlapot bejelentenek, vagy többször bejelentenek, még korántsem biztos, hogy hamarosan megjelenik a weboldal a Google-ban!

Hogyan kerülhet egy honlap a találati lista élére?

A találati listának megkülönböztetjük a természetes találatait illetve a fizetett találatokat, amelyeknél a Hirdetés felirat jelenik meg. A fentebb leírt tényezők a természetes találati listán való megjelenésben számítanak. A fizetett találatok közé kerülni praktikusan csak pénz kérdése – bár lehet a pénzt hatékonyabban és még hatékonyabban költeni.

Hogyan lehet hirdetni a Google-ban?

A rendszer a Google AdWords (“reklámszavak”) névre hallgat. Regisztráció után bankszámlaszámunk megadásával utalni kell a Google Írországnak azt az összeget, amit elkölteni tervezünk, de minimum 2000 Ft-ot (első számlanyitáskor).

Ezután összeállíthatjuk a hirdetés szövegét (címsor, pár szavas üzenet és link), majd beállíthatjuk, hogy kattintásonként hány forintot vagyunk hajlandóak fizetni. A helyekért ugyanis licitálás megy, ami nem nyilvános, tehát nem látom, hogy a konkurensem, aki nyilván ugyanarra a szóra hirdet, mint én, mennyit fizetett.

A Google AdWords ad egy becslést arra vonatkozóan, hogy pl. kattintásonként 120 forintért felkerülök-e az első oldalra. Ha nem, akkor vihetjük feljebb az összeget, ha igen, akkor meg elviekben hátradőlhetünk, és várhatjuk, hogy hirdetésünk megjelenjen az első oldalon. (Rosszmájú megjegyzés: bár a Google mindannyiszor azt jelezte, hogy az általunk felajánlott kattintásonkénti összeg elegendő az első oldalra kerüléshez, mégis össze-vissza láttuk viszont saját hirdetésünket. Soha nem jöttünk rá, hova került és miért.)

Megéri fizetett találatként megjelenni a Google-ban?

Nem. Kipróbáltuk. Elköltöttünk 20 ezer Ft-ot, a következő eredménnyel:

  • az adott időszakban minden érdeklődő biztosan emlékezett rá, hogy NEM a fizetett találatokra kattintva talált meg bennünket,
  • akik fizetett találatként kattintottak, azok – a Google Analytics szerint – KEVESEBB időt töltöttek ugyanazon a tartalmas és gusztusos oldalon, mint akik más forrásból kerültek oda,
  • a fizetett hirdetés megrendelésének menete rendkívül nehézkes, bizonyos funkciók gombjait alig lehet megtalálni az oldalon, egyszóval egy webergonómiai katasztrófa az egész AdWords, alakítsanak rajta bármit is – magyarán nem egyszerű, átlagos honlaptulajdonosok idegrendszerének való.

Aki mégis ebben gondolkodik, annak további olvasnivaló: Google hirdetés. Hogyan hirdethetek a Google-ban?

Mi a helyzet cikkünk szerkesztésekor, 2018-ban? Nos, az elmúlt évtizedben drámaian megnőtt a honlapok száma. A felhasználók pedig egyre türelmetlenebbek, egyre kevesebb időt töltenek egy honlappal. A találati lista első oldala továbbra is 10 természetes találatot tartalmaz, oda pedig nem könnyű bekerülni – és ez csak egyre nehezebb lesz. A verseny élesedik, és már a fizetett kampányhoz is jól összerakott oldalra van szükség, hogy az minél hatékonyabb tudjon lenni.

Míg 10 évvel ezelőtt a természetes helyezések elérése annyira “könnyű” volt, hogy sokkal járhatóbb alternatíva volt, mint a hirdetés, ez ma már korántsem mondható el. A jövő pedig az, hogy vélhetően mindkét eszközt egyszerre kell használni.

Hogyan tehetek Google hirdetést a weboldalamra?

A Google AdSense (hevenyészett fordításban “reklámérzék”) a Google-hoz való bejelentkezéssel kezdődik. Ezután megkapjuk a kódot, amit be kell illeszteni a honlap forráskódjába (ezt a webmester tudja megcsinálni), innentől kezdve pedig automatikusan jönnek a hirdetések az oldalra a Google-tól.

Minden kattintás után jutalékot ad a Google – ami nagyon jól hangzik, de meglehetősen magas látogatószámmal kell hogy bírjon egy honlap ahhoz, hogy akár a minimálisan kifizethető néhány ezer forintot elérje a jutalékunk.

A helyezések változása: Google Dance

Előfordul, hogy egyik nap egy honlap még az 5. helyen áll egy szóra, másnap lecsúszik a 12. helyre, vagy fordítva. Mi ennek az oka?

A Google rendkívül sok szerverről szolgáltatja azt a találati listát, amit egy adott pillanatban látunk. Ha a honlapon történt valami változás, vagy épp a konkurencia változtatott valamit, időbe telik, mire az új lista minden egyes szerveren átfut. Előbb-utóbb azonban összefésülődnek a helyezések.

Mit jelent a Google Aranyháromszög?

Kutatások állapították meg, hogy amikor az emberek a Google találati listáját nézik, akkor egy, a bal felső sarokba csúsztatott háromszög elrendezésben pásztáznak leginkább a tekintetükkel. Ezt a háromszög formát nevezik Google Aranyháromszögnek, aki ugyanis ebbe a területbe esik, az nagy valószínűséggel részesedik az értékes kattintásokból.

Google kitiltások – Miért tilt ki egy honlapot a Google?

Sajnos a webmesterek a kezdetek kezdete óta próbálnak túljárni a Google eszén, hogy az általuk készített honlapok minél feljebb sorolódjanak a találati listán. Ezt sokszor olyan módszerekkel teszik, amik előbb vagy utóbb tiltólistára kerülnek a Google-nál. A kifejezetten manipulatív módszereket nevezik fekete kalapos módszereknek (black hat seo). Melyek ezek?

  • a háttérrel azonos színű betűvel írt szöveg, amelyben a fő kulcsszavakat ismételgeti a webmester
  • túlságosan sokszor leírt kulcsszó (akkor is, ha különböző betűvel íródik)
  • átirányítás egy másik domain-re, úgy, hogy az egyik oldalt felhozzák a keresőben kulcsszó halmozással, majd a látogató számára nem is észrevehető módon átirányítják egy másik honlapra (doorway oldal)
  • a honlapra link mutat egy úgynevezett linkfarmról (a linkfarm olyan weboldal, amelyet a Page Rank kijátszására hoztak létre, és több 100 weboldal linkjét helyezték el rajta) stb…

A kitiltás során egyik napról a másikra eltűnik a honlap a találati listáról, és nemhogy az első 1-2 oldalon, de még az első 50 oldalon sem jelenik meg.