A Google Analytics-ről egyszerűen

A Google Analytics rendszerét lehet egyszerűen is magyarázni, de agyonbonyolítani is. A sikermarketing.hu tapasztalatai szerint minél bonyolultabban mászunk bele az Analytics-be, annál távolabb kerülünk a céltól, ami minden statisztikai elemzés célja: minden statisztikai elemzés akkor ér valamit, ha utána a kinyert információra üzleti szempontból tudunk reagálni.

Mielőtt elkezdjük a Google Analytics "kivesézését":

  • statisztikai elemzés célja, hogy üzleti következtetéseket tudjunk levonni.
  • Minden statisztikai rendszernek megvannak a maga korlátai - minél többet ismerünk belőlük, annál kevésbé visznek félre.
  • Folyamatosan változó rendszerről beszélünk, ahol félévente változik valami a kezelőfelületen - törekszünk a naprakészségre, de nem garantáljuk.
  • A leírást elsősorban ügyfeleink számára készítjük. Ha a kedves Olvasó webmestere ezekkel a dolgokkal nincs tisztában, ideje webmestert váltani.

Hogyan kap adatot a Google Analytics a honlapról?

honlap forráskódjába kell beillesztenie a webmesternek a Google Analytics által megadott kódrészletet. Ezt a kódrészletet akkor kapjuk meg, ha regisztrálunk egy, szintén a Google alkalmazások csoportjába tartozó e-mail címet, melynek formulája: xxx@gmail.com. (Ügyfeleinknek ezt a regisztrációt megcsináljuk, a mailcímet és a hozzá tartozó jelszót átadjuk.)

Belépés a Google Analytics kezelőfelületre

A webstatisztikai adatokhoz való belépéshez szükség lesz a gmail-es címre és a jelszóra, a belépés pedig ezen az oldalon történik:  Google Analytics belépés

Google Analytics jelentések

Közönség áttekintése

Google Analytics Közönség áttekintése

Alapbeállításként egy vízszintes grafikont találunk legelső helyen, amely napi bontásban mutatja a Látogatások számát egy hónapra visszamenőleg.

Az ábra több okból is nagyon hasznos: rögtön látszik, van-e hétvégenként visszaesés a honlap forgalmában, hogyan alakul a látogatottság, ha trendet nézünk, stb. Ez a grafikon tetszés szerint alakítható, a jobb oldalon a dátum állításával pedig akár az adott napi forgalom is megnézhető.

Innen tovább a bal oldali menüpontok segítségével mehetünk, és elemezhetjük a honlap látogatottságát, a látogatók jellemzőit, a honlapokat, ahonnan érkeztek, az országokat, stb. Itt most csak a leglényegesebb grafikonokat mutatjuk be:

Honnan kattintottak át a honlapra?

útvonal: Ügyfélszerzés - Minden forgalom - Hivatkozók  

Google Analytics Hivatkozási forgalom

Ez a táblázat azt mutatja meg, hogy honlapunkra milyen más honlapokról érkeztek a látogatók, illetve hogyan alakult az össz átkattintások száma a hónap folyamán. Értékes adat, ha más honlapokon helyezünk el linket vagy bannert.

Milyen szavakra jöttek a honlapra? (nem fizetett találat)

útvonal: Ügyfélszerzés - Minden forgalom - Csatornák - Organic search

Google Analytics Organikus keresési forgalom

Ezzel az igen nehézkesen megtalálható útvonallal "rejtette el" a Google az egyre kisebb számban felfedett keresőszavak listáját (2015. januári állapot) Számunkra az egyik legfontosabb statisztikai adat lenne, ugyanis ez mutatja meg, mennyire jó munkát végeztünk a keresőoptimalizálás során, illetve mennyire sikerült eltalálni, mire is keresnek az emberek a Google-ban.

Táblázatunkhoz két megjegyzés:

  • minden olyan kulcsszó, amire kattintottak, titkos - ugyanis minden jó hely üzletet jelent!
  • a "not provided" kategória azt jelenti, hogy a Google nem adja meg a számunkra, hogy mely szavakra kattintottak (erről bővebben: (not provided) a Google Analytics-ben)

Mely oldalakat olvastak el a honlapon belül legtöbben?

útvonal: Viselkedés - Webhelytartalom - Minden oldal

Nem tartozik a napi kötelező elemzések közé, de időről-időre nem árt átnézni, mely oldalak a legnépszerűbbek, melyek a fő céloldalak illetve a legfőbb kilépő oldalak. Bizonyos honlaptípusoknál létszükséglet, hogy tudjuk, mely ponton hagyják el legtöbben az oldalt.

Látogatók folyamata

útvonal: Viselkedés - Események - Eseményfolyam

Google Analytics Látogatók folyamata

Az Analytics 2011-ben bevezetett grafikonja, amely rendkívül szemléletesen mutatja be a honlapon való "bolyongást". Látjuk belőle a fő belépő oldalt, és a további leágazásokat. Még akkor is izgalmas, ha honlapunk már akár száznál több oldalból áll.

Néhány paraméter magyarázata:

Látogatás
Az adott időszak alatt a weboldal szerveréhez indított kérések száma, egyszerűbben ahányszor klikkeltek egy adott weboldalra belépés jelleggel. Ha valaki rákattint egy honlapra, olvasgat, de utána nyitva felejti a honlap ablakát, a legtöbb rendszer egy idő után "kizárja" a statisztikából. A Google Analytics az emberi látogatókat regisztrálja, a robotokat nem.
Oldalmegtekintés
Az adott site-on belül hány aloldalt töltött le a látogató.
Oldal/látogatás
Az egy látogatásra jutó oldalmegtekintések száma. Minél nagyobb, annál jobb.
Visszafordulások aránya
Azon látogatók aránya, akik belépnek a website egy-egy aloldalára, és onnan minden aktivitás nélkül kilépnek. Ők azok a látogatók, akik nem találják meg, amit keresnek, vagy nem tetszik nekik az oldal. Minél kisebb, annál jobb.
Átlagos idő a webhelyen
A teljes webhelyen (weboldalon) töltött átlagos idő. Az átlagszámításból következően a néhány másodperces látogatások és az esetenként félórás, órás látogatáshosszok ebben a számban egybemosódnak.
Új látogatások %-os aránya
Azoknak a látogatásoknak az aránya, amelyek egy adott IP címről (számítógépről) először érkeznek a rendszerbe. Újonnan induló weboldal esetében ez nyilvánvalóan magas, a csökkenés később áll be - feltéve, hogy vannak visszatérő látogatók.

(Továbbiak:  Market IQ - webstatisztikai leírás

Google Analytics grafika: hová kattintottak a honlapon?

google analytics webhelyelemzés grafikusan

útvonal: Viselkedés - Oldalon belüli elemzés

A honlapon belüli kattintások elemzését könnyíti meg a grafikus összefoglalás (már ha elindul... 2015-ös állapot). Tetszőlegesen beállíthatjuk, mit szeretnénk látni, melyik oldalt, mely látogatócsoportot, és az egyes színek küszöbszámai hogyan legyenek beállítva.

Ha korábban állítottunk be egyéni célokat, akkor érdekes megfigyelni, hogy azok, akik egy bizonyos célteljesülés "kattintói" voltak, hogyan viselkedtek a honlapon.

Minél nagyobb a rendelkezésünkre álló adatbázis, annál megbízhatóbb adatokat kapunk.

 

A Google Analytics áttekintése: a napi rutin

Az Analytics számtalan olyan elemzési lehetőséget kínál, amelyeknek segítségével megtudhatunk egy csomó érdekes dolgot a honlapunkról - lehet nyugodtan próbálkozni a különféle testreszabásokkal és grafikonokkal! De a mi tapasztalatunk az, hogy még az alapokban rejlő lehetőségeket sem használja ki az a honlaptulajdonos, akinek napi munkája mellett kellene időt szakítania a weboldalára.

Mi az, amit viszont napi, legrosszabb esetben heti szinten érdemes megnézni? Ezek a következők:

  • Hány látogató volt a honlapon?
  • Vannak-e új hivatkozások, hogyan muzsikálnak a régiek?
  • Mely fő keresőszavakra jöttek a honlapra?
  • Ezekre a keresőszavakra hanyadik helyen áll a honlap? (erre az Analytics nem egyszerűen ad választ, célszerűbb rákeresni!)

Végezetül: a Google Analytics üzlet a Google számára!

Ne tévesszük szem elől, hogy a Google Analytics egy bonyolultan felépített, rengeteg adatot összegyűjtő és tároló rendszer, amelyet a Google ingyen ad. Ne gondoljuk azt, hogy ezért cserébe nem kap (szerez) valami mást. És ne gondoljuk azt, hogy a webstatisztika felépítése, a különféle módok, ahogyan az adatokat definiálják, nem az ő saját malmukra hajtja a vizet. Ez a malom pedig a Google AdWords, vagyis a fizetett találatok rendszere.