Éveken át nem hírleveleztünk. Azért, mert a tukmálás és napi 3 mail küldése nem a mi stílusunk. Aztán ügyfél és honlap látogató oldalról felmerült az igény, hogy új tartalmainkról értesítést küldjünk.
A hírlevéllel kapcsolatban az az első pont, hogy eldöntsük, hosszú távon és rendszeresen akarjuk-e csinálni. A hírlevél írásának ugyanúgy illeszkednie kell a napi rutin munkáink közé, mint bármilyen más vállalkozási feladatnak.
Az is kérdés, miről akarjuk tájékoztatni a feliratkozókat. Ha olyan szakterületen tevékenykedünk, ahol könnyen össze lehet állítani akár hetente egy csokorra való hírt vagy újdonságot, akkor bátran bele lehet vágni a hírlevelezésbe.
A hírlevél témakörben a következő pontokat kell említeni:
- adatbázis (építés, karbantartás)
- technikai részletek (HTML vagy plain text; kiküldő szerver)
- hírlevél design
- hírlevél tartalom (cím, A/B testing, Google Analytics)
1. Hírlevél adatbázis, adatbázis építés
Az igazi hírlevél feliratkozó az, aki a honlapunk tartalmát eléggé meggyőzőnek és értékesnek érzi ahhoz, hogy önként és dalolva megkérjen minket, keressük meg őt e-mailben híreinkkel.
hírlevélre való feliratkozás
Ha a hírlevélre való feliratkozás azért történik, hogy ezáltal a feliratkozó valamilyen “kiváltsághoz” jusson (pl. letöltés), akkor számíthatunk rá, hogy lesz, aki csak a kiváltságot akarja megszerezni, majd az első adandó alkalommal leiratkozik. (Ha kevesen lesznek ilyenek, akkor az kedvező jel!)
hírlevél adatbázis vásárlás
Amennyiben a hírlevél adatbázist vásároljuk, úgy azt bármilyen forrásból is tesszük és bármennyire is megfelelünk a jogszabályoknak, marketing szempontból egyszerű szpemet gyártunk. Ez tehát üzleti döntés kérdése. A hírlevél adatbázis tehát olyan sebességgel fog épülni, amekkora forgalmat a honlap bonyolít.
hírlevél adatbázis karbantartás
Rendkívül fontos, hogy a hírlevél adatbázist folyamatosan karbantartsuk, kiszűrjük a nem létező címeket, sőt, az is jó, ha tudjuk, kik a legaktívabb feliratkozóink, akik valóban érdeklődéssel olvassák híreinket.
2. Hírlevél technikai részletek
Ahhoz, hogy hírlevelet tudjunk küldeni és hatékony kampányokat bonyolítsunk, tisztában kell lenni a technikai háttérrel.
hírlevél szerver
Vannak tárhelyszolgáltatók, akik nem engedélyezik szerverükről a nagy tömegű e-mail küldést – nagyon helyesen. Ez egyrészt akár le is terhelheti a szervert, de ami talán rosszabb, az az, hogy a teljes szervert szpem szervernek minősítheti pl. a Google, ezáltal büntetve olyan honlapokat, akik nem tehetnek róla, hogy egy szerverre kerültek egy szpemelővel – sőt, még csak nem is tudhatnak róla.
Erre a problémára nyújt megoldást egy olyan szolgáltatás, mint pl. a MailChimp (www.mailchimp.com), ahol egy kifejezetten erre szakosodott, jól felépített rendszer készült. A használatot itt írjuk le (2013. májusi állapot szerint): MailChimp – hírlevélküldő és adatbázis kezelő szolgáltatás
hírlevél formátum
A hírlevelet azért küldjük, hogy elolvassák. Választhatunk, hogy hírlevelünk formátumat inkább képes vagy jellemzően szöveges. A képek előnye, hogy sokkal erősebb és gyorsabb hatást érnek el, mint a szöveg. Nagy kockázat azonban, ha a feliratkozó levelezőjében letiltja a képek megjelenését – és hogy az okostelefonon való mailezés terjed, erre növekvő arányban kell számítani.
Tanácsunk: a kép maximum egy logó legyen, de a lényeget inkább szövegesen, jól szervezett és tördelt formában írjuk le.
A MailChimp lehetőséget nyújt rá, hogy hírlevelünk HTML változata mellett az egyszerű szöveges, plain text formátumot is elkészítsük.
3. Hírlevél design
Vegyük tudomásul, hogy amikor hírlevelünknek formát adunk, akkor nem arról gondolkodunk, hogy a címzettnek egy csodálatos, fényes papírra nyomott, esetleg évekig őrizgetett brossúrát adunk a kezébe, hanem egy “használati tárgyat“. A hírlevelet meg kell tudni nyitni a legkülönfélébb levelezőkön, hovatovább okostelefonon, és el kell érnünk azt, a hírlevelet egyáltalán megnyissák…
Nagyon fontos! A hírlevél, még akkor is, ha valaki valóban érdeklődve iratkozott fel rá, időről-időre “belép a feliratkozó virtuális személyes terébe”. Magyarul: rendkívül vékony a határvonal a kért, örömmel fogadott üzenet és a zaklatás között. Minél egyszerűbbé tesszük a címzett számára levelünk olvasását (de legalábbis átfutását), annál többet nyerhetünk.
4. A hírlevél tartalma
Miről írjak a hírlevélben? – a kérdés már az első alkalmakkor felvetődhet, de később egészen biztosan égetővé válik. Célszerű ezért egy hírlevél stratégiát kidolgozni: előre leírni, mikor, pontosan mely napokon milyen tartalmat fogunk kiküldeni.
A hírlevél tartalma lehet aktualitás, gazdasági vagy szakterületi hír – már ahol van ilyen.
Mit írjak a hírlevélbe?
Ügyfeleink számára ez egészen egyszerű: egy linket, ami a honlapra feltett új tartalomra mutat.
A keresőoptimalizált honlap akkor tud igazán jól működni, ha hosszú távon folyamatosan bővítik, havonta 2-3 új oldal kerül fel rá. Azok a látogatók, akik értékesnek találják tartalmainkat, kíváncsiak lesznek az újabb tartalmainkra és értesülni szeretnének róluk. Ők önként és dalolva kérnek új tartalom értesítést.
Miért előnyös a link?
- maga a mail könnyen átfutható lesz
- a linkre (linkekre) kattintást számszerűsíteni tudjuk, ezáltal felmérhetjük, milyen témák iránt érdeklődnek feliratkozóink
- a honlapra visszalátogató erősíti a honlap pozícióit a Googleban
- a Google Analytics segítségével láthatjuk, milyen más tartalmakat néztek meg azok, akik a linkre kattintottak és mennyi időt töltöttek az olvasással
Mi legyen a hírlevél címe?
Ezt a kérdést a legnehezebb megválaszolni, hiszen tudjuk, hogy ez az az eszköz, amely a legerősebb, ha arról van szó, hogy megnyissák a mailt. És ami tény: az emberek a bulváros címeket kedvelik.
Célszerű kísérletezni, mi az a bulvár-szint, ami még számunkra is elfogadható, és mi az, amit már nem tartunk összeegyeztethetőnek cégünk image-ével. A MailChimp lehetőséget biztosít arra is, hogy az adatbázist több részre bontsuk, és két különböző címmel menjen ki ugyanaz a hírlevél. (Ez az úgynevezett A/B testing.)
Hírlevél szoftver: mi a MailChimp hírlevélküldőt ajánljuk
Számos hírlevél küldő szoftver áll rendelkezésre, mindenki kiválaszthatja az ízlésének leginkább megfelelőt.
Nekünk egy hazai rendszerrel már volt negatív tapasztalatunk. Ez a rendszer a honlap saját szerverét használja a mailek kiküldésére, amely számunkra is okozott problémát, amíg ugyanazon a szerveren voltunk…
Éppen ezért mi a MailChimp-et használjuk.