Hírlevél. Hogyan használjam a hírlevelet, mint marketing eszközt?

A hírlevéllel kapcsolatban az az első pont, hogy eldöntsük, hosszú távon és rendszeresen akarjuk-e csinálni. A hírlevél írásának ugyanúgy illeszkednie kell a napi rutin munkáink közé, mint bármilyen más vállalkozási feladatnak.

Az is kérdés, miről akarjuk tájékoztatni a feliratkozókat. Ha olyan szakterületen tevékenykedünk, ahol könnyen össze lehet állítani akár hetente egy csokorra való hírt vagy újdonságot, akkor bátran bele lehet vágni a hírlevelezésbe.

A hírlevél témakörben a következő pontokat kell említeni:

  1. adatbázis (építés, karbantartás)
  2. technikai részletek (HTML vagy plain text; kiküldő szerver)
  3. hírlevél design
  4. hírlevél tartalom (cím, A/B testing, Google Analytics)

1. Hírlevél adatbázis, adatbázis építés

Az igazi hírlevél feliratkozó az, aki a honlapunk tartalmát eléggé meggyőzőnek és értékesnek érzi ahhoz, hogy önként és dalolva megkérjen minket, keressük meg őt e-mailben híreinkkel.

hírlevélre való feliratkozás

Ha a hírlevélre való feliratkozás azért történik, hogy ezáltal a feliratkozó valamilyen "kiváltsághoz" jusson (pl. letöltés), akkor számíthatunk rá, hogy lesz, aki csak a kiváltságot akarja megszerezni, majd az első adandó alkalommal leiratkozik. (Ha kevesen lesznek ilyenek, akkor az kedvező jel!)

hírlevél adatbázis vásárlás

Amennyiben a hírlevél adatbázist vásároljuk, úgy azt bármilyen forrásból is tesszük és bármennyire is megfelelünk a jogszabályoknak, marketing szempontból egyszerű szpemet gyártunk. Ez tehát üzleti döntés kérdése. A hírlevél adatbázis tehát olyan sebességgel fog épülni, amekkora forgalmat a honlap bonyolít.

hírlevél adatbázis karbantartás

Rendkívül fontos, hogy a hírlevél adatbázist folyamatosan karbantartsuk, kiszűrjük a nem létező címeket, sőt, az is jó, ha tudjuk, kik a legaktívabb feliratkozóink, akik valóban érdeklődéssel olvassák híreinket.

2. Hírlevél technikai részletek

Ahhoz, hogy hírlevelet tudjunk küldeni és hatékony kampányokat bonyolítsunk, tisztában kell lenni a technikai háttérrel.

hírlevél szerver

Vannak tárhelyszolgáltatók, akik nem engedélyezik szerverükről a nagy tömegű e-mail küldést - nagyon helyesen. Ez egyrészt akár le is terhelheti a szervert, de ami talán rosszabb, az az, hogy a teljes szervert szpem szervernek minősítheti pl. a Google, ezáltal büntetve olyan honlapokat, akik nem tehetnek róla, hogy egy szerverre kerültek egy szpemelővel - sőt, még csak nem is tudhatnak róla.

Erre a problémára nyújt megoldást egy olyan szolgáltatás, mint pl. a MailChimp ( www.mailchimp.com), ahol egy kifejezetten erre szakosodott, jól felépített rendszer készült. A használatot itt írjuk le (2013. májusi állapot szerint): MailChimp - hírlevélküldő és adatbázis kezelő szolgáltatás

hírlevél formátum

A hírlevelet azért küldjük, hogy elolvassák. Választhatunk, hogy hírlevelünk formátumat inkább képes vagy jellemzően szöveges. A képek előnye, hogy sokkal erősebb és gyorsabb hatást érnek el, mint a szöveg. Nagy kockázat azonban, ha a feliratkozó levelezőjében letiltja a képek megjelenését - és hogy az okostelefonon való mailezés terjed, erre növekvő arányban kell számítani.

Tanácsunk: a kép maximum egy logó legyen, de a lényeget inkább szövegesen, jól szervezett és tördelt formában írjuk le.

A MailChimp lehetőséget nyújt rá, hogy hírlevelünk HTML változata mellett az egyszerű szöveges, plain text formátumot is elkészítsük.

3. Hírlevél design

hírlevél megjelenése a levelezőbenVegyük tudomásul, hogy amikor hírlevelünknek formát adunk, akkor nem arról gondolkodunk, hogy a címzettnek egy csodálatos, fényes papírra nyomott, esetleg évekig őrizgetett brossúrát adunk a kezébe, hanem egy "használati tárgyat". A hírlevelet meg kell tudni nyitni a legkülönfélébb levelezőkön, hovatovább okostelefonon, és el kell érnünk azt, a hírlevelet egyáltalán megnyissák...

Nagyon fontos! A hírlevél, még akkor is, ha valaki valóban érdeklődve iratkozott fel rá, időről-időre "belép a feliratkozó virtuális személyes terébe". Magyarul: rendkívül vékony a határvonal a kért, örömmel fogadott üzenet és a zaklatás között. Minél egyszerűbbé tesszük a címzett számára levelünk olvasását (de legalábbis átfutását), annál többet nyerhetünk.

4. A hírlevél tartalma

Miről írjak a hírlevélben? - a kérdés már az első alkalmakkor felvetődhet, de később egészen biztosan égetővé válik. Célszerű ezért egy hírlevél stratégiát kidolgozni: előre leírni, mikor, pontosan mely napokon milyen tartalmat fogunk kiküldeni.

A hírlevél tartalma lehet aktualitás, gazdasági vagy szakterületi hír - már ahol van ilyen.

Mit írjak a hírlevélbe?

Ügyfeleink számára ez egészen egyszerű: egy linket, ami a honlapra feltett új tartalomra mutat.

A keresőoptimalizált honlap akkor tud igazán jól működni, ha hosszú távon folyamatosan bővítik, havonta 2-3 új oldal kerül fel rá. Azok a látogatók, akik értékesnek találják tartalmainkat, kíváncsiak lesznek az újabb tartalmainkra és értesülni szeretnének róluk. Ők önként és dalolva kérnek új tartalom értesítést.

Miért  előnyös a link?

  • maga a mail könnyen átfutható lesz
  • a linkre (linkekre) kattintást számszerűsíteni tudjuk, ezáltal felmérhetjük, milyen témák iránt érdeklődnek feliratkozóink
  • a honlapra visszalátogató erősíti a honlap pozícióit a Googleban
  • a Google Analytics segítségével láthatjuk, milyen más tartalmakat néztek meg azok, akik a linkre kattintottak és mennyi időt töltöttek az olvasással

Mi legyen a hírlevél címe?

Ezt a kérdést a legnehezebb megválaszolni, hiszen tudjuk, hogy ez az az eszköz, amely a legerősebb, ha arról van szó, hogy megnyissák a mailt. És ami tény: az emberek a bulváros címeket kedvelik.

Célszerű kísérletezni, mi az a bulvár-szint, ami még számunkra is elfogadható, és mi az, amit már nem tartunk összeegyeztethetőnek cégünk image-ével. A MailChimp lehetőséget biztosít arra is, hogy az adatbázist több részre bontsuk, és két különböző címmel menjen ki ugyanaz a hírlevél. (Ez az úgynevezett A/B testing.)

 

Hírlevél szoftver: mi a MailChimp hírlevélküldőt ajánljuk

Számos hírlevél küldő szoftver áll rendelkezésre, mindenki kiválaszthatja az ízlésének leginkább megfelelőt. 

Nekünk egy hazai rendszerrel már volt negatív tapasztalatunk. Ez a rendszer a honlap saját szerverét használja a mailek kiküldésére, amely számunkra is okozott problémát, amíg ugyanazon a szerveren voltunk...

Éppen ezért mi a MailChimp-et használjuk.