“Miért ne csinálhatnám a hobbimat vállalkozásként?” – adódik a logikus kérdés a vállalkozást fontolgató számára.
Hogyan érdemes nekivágni, ha valaki az eddigi hobbiját főállássá és vállalkozássá szeretné alakítani? Mire kell odafigyelni? Mik a hobbi és a vállalkozás legfőbb különbségei? Hogyan kell belevágni a profi marketingbe? – mert marketingre innentől fogva szükség van!
A hobbiból vállalkozás legfőbb előnye, hogy az újdonsült vállalkozó biztosan SZERETI azt, amit csinál. Ez minden sikeres vállalkozás alapvető fundamentuma, hiszen itt már nincs helye a kiégésnek (burn-out) és sokszor a vállalkozási tevékenység egyéb feladata között is fel kell töltődni valahogyan, mégpedig önjáró módon. Ezt pedig az egykori hobbi nyilván biztosítani tudja. (Vagy mégsem? Nos, akkor már ezen a ponton el kell vetni a gondolatot, hogy a hobbi vállalkozássá váljon…)
Amíg a tevékenység még csak hobbi, addig sok dolog másként működik.
Hobbi | Vállalkozás | |
---|---|---|
Marketing | nincs rá szükség | kötelező! szükségesek:
|
Ki véleményez? | barátok, ismerősök | idegenek, elvárásokkal |
Árazás | nem értelmezhető | árverseny |
Versenytársak | nincsenek | sokan másoknak is ez volt a hobbija… |
Szakmai tudás | nem muszáj elmélyedni benne | folyamatos tanulás szükséges |
Üzleti titok | nem létezik, mindenkivel lehet csacsogni róla | aki nem tartja a száját, annak az ötleteit valaki más megvalósítja |
A hobbi
A hobbi legfőbb jellemzője, hogy nem kell megtalálni a vevőt az elkészített termékre vagy az elvégzett szolgáltatásra. Az eredmény a “munka” elvégzőjénél marad, vagy ajándékként adja barátoknak, ismerősöknek. A barátok, ismerősök által adott visszajelzés mindig pozitív – ez sokszor félre is vezeti a hobbi varrónőt vagy a hobbi háziszappan-készítőt, nem is beszélve a hobbi cukrászról… hiszen a játszótéri közösségnek annyira tetszik, amit csinál. Sőt, sok esetben előfordul, hogy amikor rákérdez a potenciális vállalkozó, hogy vajon csináljon-e ő ebből vállalkozást, akkor a kibicnek semmi se drága alapon tucatnyi bátorítást és ötletet kap.
Az ilyen típusú motiváció azonban többet árt, mint amennyit használ. Ugyanis abba a téves elképzelésbe vezeti bele a leendő vállalkozót, hogy majd vállalkozói élete során is mindig kapni fogja a kívülről jövő motivációt, dícséretet, pozitív visszajelzést. A piac azonban ezt nem adja könnyen, különösen magyar viszonyok között. Aki pedig ennyire igényli a külső megerősítést, az hamar elvérzik egy ilyen zord világban.
A vállalkozás
Ha egy vállalkozás életben akar maradni, elsőként marketing stratégia készítésbe kell fognia. Vagyis összhangba kell hoznia a mit, kinek, hol, mennyiért kérdésekre adott válaszait, és tudnia kell azt is, hogy honnan fogják megtudni potenciális vevői, hogy ő egyáltalán létezik.
Tipikus hiba, hogy a korábbi hobbi iránt rajongó ismerősök már nem viselik annyira szívükön a vállalkozás sorsát és bevételeinek alakulását, az újdonsült vállalkozó pedig épp az ő propaganda tevékenységükre számított, amikor elindult. A több száz Facebook ismerős nem fog elvinni a hátán semmilyen szolgáltatást vagy terméket.
Lenni kell tehát válasznak arra, hogy milyen módon fog eljutni a hírünk a potenciális vevőhöz!
Női hobbi – női vállalkozás
Mi a legfőbb feladata egy nőnek, aki addigi hobbiját vállalkozássá szeretné alakítani?
A nők alapvetően a biztonságra törekszenek, és éppen ezért nehezen fogadják el, hogy a piaci jelenlétben semmi sem biztos.
Tucatnyi esetben találkoztam marketing tanácsadóként olyan nőkkel, akikben a kezdeti lelkesedés és a kitörési vágy megvolt, de aztán az új területen annyira keresték a biztos pontokat, hogy mindenkinek a véleményét kikérték, bizonytalankodtak a döntésekben, és képtelenek voltak elfogadni, hogy a piaci jelenlét és marketing alaptörvénye a “próbálkozz és tanulj”. Ráadásul a próbálkozáson nem az ímmel-ámmal végrehajtott maszatolást értjük…
A nők legtöbbször eredeti állásuk megtartása mellett próbálkoznak, ami – ma már különösen – kevés. Az elindulás teljes munkaidőt kíván, és ez még csak nem is a GYES vagy GYED időszaka…
Profi marketing tanulmányok
A hobbihoz semmit sem kell tudni marketingből. A vállalkozóvá válás pillanatában rögtön be kell hozni a “lemaradást”.
Az internet korában már nem olyan nehéz utánaolvasni a legszükségesebb dolgoknak. Ez a honlap már önmagában kitenne egy teljes könyvet, de e-könyvem is letölthető az Országos Széchenyi Könyvtár elektronikus könyvtárából – Ujvári Mária: A gerillamarketingtől az énmárka építésig)
A nagyobb probléma annak eldöntése, hogy az újdonsült vállalkozó kinek a tanácsát kövesse. Ugyanis ezek a tanácsok egymással sokszor nem kompatibilisek. Nem lehet kivesézni belőle a lényeget, aztán vegyíteni egy másik marketingestől származó tanáccsal. A naprakészségről pedig már ne is beszéljünk!
Profi piaci fellépés
Mit jelent a profi fellépés?
- marketing stratégia
- marketing pozícionálás
- profi arculat
- megtalálhatóság
Ezt a négyesfogatot sokszor az “öreg róka vállalkozók” sem ismerik. Ha azonban Ön éppen csak gondolkodik rajta, hogy hobbiját a jövőben vállalkozásként űzi, akkor jó hírünk van:
időben tudni fogja, hogy ezen áll vagy bukik a piaci fellépése!
Mennyi ideig tart egy vállalkozást bevezetni a piacra?
A hobbiból vállalkozás esete sem kivétel: minimum 1 évvel kell számolni, ami kőkemény munkával jár, és kevés bevétellel. Ezzel is ritkán számolnak a kezdő vállalkozók.
Kép forrása: pixabay