Hogyan indítsak falusi vendégház szolgáltatást?

A falusi turizmus érdekes és kiemelten fontos turizmus kategória, tekintve, hogy napjainnkban számos földrajzi területen az egyetlen vállalkozási lehetőség (ezáltal pedig könnyen csúszik bele a kényszervállalkozás kategóriájába), ugyanakkor viszont számtalan külső körülménytől függ a léte, kialakulása, életképessége.

A sikeres falusi turizmus feltételei

Ahhoz, hogy sikeres falusi vendégházat indítsunk, érdemes végiggondolni, milyen feltételek adottak, és főként, ezek közül mely feltételek azok, amikhez a potenciális vendég ragaszkodni fog.

  • földrajzi adottságok
  • közlekedés (jó minőségű utak vagy vasút)
  • átmenő forgalom (turistautak, zarándokút)
  • látnivalók, műemlékek, várak, kastélyok a közelben
  • infrastruktúra (boltok, patika, mobil lefedettség)
  • széles programkínálat (téli, nyári)
  • régiómarketing (létezik-e, milyen stb.)

Nepált megjárt ismerősöm mesélte:

...a spirituális turizmust kiszolgáló szállók nagyságrendekkel magasabb szolgáltatást nyújtottak, mint amit a helyi lakosság kapott. Nem volt víz, nem volt csatorna: a zuhanyzós, angol WC-s turistaszálló fürdőszobáiból a szennyvíz az utcára folyt ki, nyitott csatornákon... Nepál a turizmusból élt. Nem tudott volna ennyi turistát vonzani, ha nem adja meg azokat a feltételeket, amikhez azok otthon nagyon hozzászoktak. Mert a buddhista szerzetesek élete is csak akkor vonzó, ha spirituális élményeink után úgy tudunk tisztálkodni, mint otthon, nem úgy, mint a szerzetesek...

Vagyis: szeretjük a falusi romantikát, de angol vécé azért legyen, ne legyen disznóól a közelben és a kakas se kukorékoljon túl korán...

A falusi turizmushoz, a falusi vendéglátás beindításához tehát első körben a feltételeket kell megvizsgálnunk, amelyek rajtunk kívül állnak. Hiszen hiába építünk egy tökéletes vendégházat vagy apartmant, a vendégek számára a szálláson kívül más is kell...

A falusi turizmus, a falusi vendégház indítás feltételeinek vizsgálata

Összeállítottunk egy listát, amely tetszőlegesen bővíthető, és minden egyes alpontját 1-től 5-ig terjedő skálán pontozhatjuk. A pontokat összeadva ha az összpontszám eléri a maximálisan lehetséges pontok 80%-át, akkor már kedvező feltételekkel vághatunk bele a vendégház indításába - legalábbis marketing szempontból.

falusi vendégház, panzió indítás marketing lehetőségének vizsgálata

A listát érdemes úgy is végignézni, mely paraméter az, amivel most nem rendelkezünk, de néhány éven belül realitás van rá.

1. földrajzi adottságok

  • hegyek, tavak, patakok, kiépített turista útvonalak
  • látványosságok ( pl. barlang, bazaltomlás, vízesés, tó stb.)
  • havi középhőmérsékletek, átlagos csapadék

2. közlekedés

  • utak (autóutak, autópálya közelsége)
  • busz közlekedés
  • vonat közlekedés
  • legközelebbi város elérhetősége (vásárlás v. orvosi ellátás)

3. átmenő forgalom

  • turista utak (pl. országos kék túra)
  • zarándok útvonalak (pl. Mária út)
  • nagy vonzerejű város közelsége

4. látnivalók, műemlékek, várak, kastélyok, szakrális helyek

  • (tételes felsorolás)
  • milyen az adott hely marketingje, kampánya, együttműködése a körzet más látnivalóival (pl. Bakonybél Pannon Csillagda és Bencés monostor együttműködés)
  • mi várható (kormányzati preferenciák, források, futó pályázatok)

5. helyben kiépíthető lehetőségek

  • falusi udvar, állatbemutató
  • kalandpark
  • ökoturizmus, falusi gazdálkodás lehetősége
  • gasztronómiai témák köré szerveződő események
  • szezonalitás meglovagolása

 A helyben kiépíthető lehetőségek esetében látni kell, hogy ezek komoly együttműködést igényelnek az adott régió vállalkozói, önkormányzatai között, a kommunikációt pedig "össznépi" módon kell irányítani.

A falusi vendégház sikeres működtetése tehát komoly részben nem a vállalkozón múlik - egy fecske pedig nehezen csinál nyarat, bármennyire is igyekszik.

Mi múlik a vendégház tulajdonosán?

1. hogy felismerje a lehetőséget!

Minél objektívebb a helyzetfelmérés és minél realistább a várható fejlődés felmérése, annál nagyobb esélye lesz a sikerre a vendégháznak.

[Nem mindegy pl., hogy egy adott régióban komoly vonzerőnek számító látnivalók - vár, kastély, turistaútvonal - felújítása mikor fejeződik be, milyen forrásból csinálják stb. Célszerű észben tartani, hogy egy-egy felújítás akár egy-két évet is késhet, más programlehetőségek kiépítése pedig csak néhány hónapot vesz igénybe - pl. turistajelzések újrafestése.]

2. saját marketing tevékenység

A saját marketing tevékenység rendkívül széles palettát ölelhet fel, amelynek minden egyes elemével részletesen is foglalkozunk. A falusi fendégház marketingjének célja, hogy az adott régión, településen belül a vendég minket válasszon.

A választás alapfeltétele, hogy a) ránk találjon, b) meggyőző legyen számára, amit lát, hall. A kérdés a "hogyan"?

3. kiváló szolgáltatási színvonal

A falusi vendégház szolgáltatás színvonala csakis és kizárólag a vendégház tulajdonosán múlik - bár le kell szögezni, hogy ugyanazzal a szolgáltatással teljesen elégedett lehet az egyik vendég, és elégedetlen a másik...

A jó szolgáltatási színvonalhoz tartozik

  • a kiszolgálás,
  • a karbantartások,
  • a könnyen amortizálódó felszerelés cseréje (pl. zuhanyfüggöny, mosogatószivacs stb.),
  • tájékoztatás a helyi programlehetőségekről
  • extra szolgáltatások (grillezési lehetőség, wifi, autóbeálló stb.)