Hogyan lehet sikeresen működtetni egy falusi vendégházat? – erre a kérdésre szeretné tudni a választ mindenki, aki falusi vendégház nyitásán gondolkodik.
A falusi turizmus érdekes és kiemelten fontos turizmus kategória, tekintve, hogy napjainnkban számos földrajzi területen az egyetlen vállalkozási lehetőség (ezáltal pedig könnyen csúszik bele a kényszervállalkozás kategóriájába), ugyanakkor viszont számtalan külső körülménytől függ a léte, kialakulása, életképessége.
A sikeres falusi turizmus feltételei
Ahhoz, hogy sikeres falusi vendégházat indítsunk, érdemes végiggondolni, milyen feltételek adottak, és főként, ezek közül mely feltételek azok, amikhez a potenciális vendég ragaszkodni fog.
- földrajzi adottságok
- közlekedés (jó minőségű utak vagy vasút)
- átmenő forgalom (turistautak, zarándokút)
- látnivalók, műemlékek, várak, kastélyok a közelben
- infrastruktúra (boltok, patika, mobil lefedettség)
- széles programkínálat (téli, nyári)
- régiómarketing (létezik-e, milyen stb.)
Nepált megjárt ismerősöm mesélte:
…a spirituális turizmust kiszolgáló szállók nagyságrendekkel magasabb szolgáltatást nyújtottak, mint amit a helyi lakosság kapott. Nem volt víz, nem volt csatorna: a zuhanyzós, angol WC-s turistaszálló fürdőszobáiból a szennyvíz az utcára folyt ki, nyitott csatornákon… Nepál a turizmusból élt. Nem tudott volna ennyi turistát vonzani, ha nem adja meg azokat a feltételeket, amikhez azok otthon nagyon hozzászoktak. Mert a buddhista szerzetesek élete is csak akkor vonzó, ha spirituális élményeink után úgy tudunk tisztálkodni, mint otthon, nem úgy, mint a szerzetesek…
Vagyis: szeretjük a falusi romantikát, de angol vécé azért legyen, ne legyen disznóól a közelben és a kakas se kukorékoljon túl korán…
A falusi turizmushoz, a falusi vendéglátás beindításához tehát első körben a feltételeket kell megvizsgálnunk, amelyek rajtunk kívül állnak. Hiszen hiába építünk egy tökéletes vendégházat vagy apartmant, a vendégek számára a szálláson kívül más is kell…
A falusi turizmus, a falusi vendégház indítás feltételeinek vizsgálata
Összeállítottunk egy listát, amely tetszőlegesen bővíthető, és minden egyes alpontját 1-től 5-ig terjedő skálán pontozhatjuk. A pontokat összeadva ha az összpontszám eléri a maximálisan lehetséges pontok 80%-át, akkor már kedvező feltételekkel vághatunk bele a vendégház indításába – legalábbis marketing szempontból.
falusi_vendeghaz_panzio_marketing_lehetosegek
A listát érdemes úgy is végignézni, mely paraméter az, amivel most nem rendelkezünk, de néhány éven belül realitás van rá.
1. földrajzi adottságok
- hegyek, tavak, patakok, kiépített turista útvonalak
- látványosságok ( pl. barlang, bazaltomlás, vízesés, tó stb.)
- havi középhőmérsékletek, átlagos csapadék
2. közlekedés
- utak (autóutak, autópálya közelsége)
- busz közlekedés
- vonat közlekedés
- legközelebbi város elérhetősége (vásárlás v. orvosi ellátás)
3. átmenő forgalom
- turista utak (pl. országos kék túra)
- zarándok útvonalak (pl. Mária út)
- nagy vonzerejű város közelsége
4. látnivalók, műemlékek, várak, kastélyok, szakrális helyek
- (tételes felsorolás)
- milyen az adott hely marketingje, kampánya, együttműködése a körzet más látnivalóival (pl. Bakonybél Pannon Csillagda és Bencés monostor együttműködés)
- mi várható (kormányzati preferenciák, források, futó pályázatok)
5. helyben kiépíthető lehetőségek
- falusi udvar, állatbemutató
- kalandpark
- ökoturizmus, falusi gazdálkodás lehetősége
- gasztronómiai témák köré szerveződő események
- szezonalitás meglovagolása
A helyben kiépíthető lehetőségek esetében látni kell, hogy ezek komoly együttműködést igényelnek az adott régió vállalkozói, önkormányzatai között, a kommunikációt pedig “össznépi” módon kell irányítani.
A falusi vendégház sikeres működtetése tehát komoly részben nem a vállalkozón múlik – egy fecske pedig nehezen csinál nyarat, bármennyire is igyekszik.
Mi múlik a vendégház tulajdonosán?
1. hogy felismerje a lehetőséget!
Minél objektívebb a helyzetfelmérés és minél realistább a várható fejlődés felmérése, annál nagyobb esélye lesz a sikerre a vendégháznak.
[Nem mindegy pl., hogy egy adott régióban komoly vonzerőnek számító látnivalók – vár, kastély, turistaútvonal – felújítása mikor fejeződik be, milyen forrásból csinálják stb. Célszerű észben tartani, hogy egy-egy felújítás akár egy-két évet is késhet, más programlehetőségek kiépítése pedig csak néhány hónapot vesz igénybe – pl. turistajelzések újrafestése.]
2. saját marketing tevékenység
A saját marketing tevékenység rendkívül széles palettát ölelhet fel, amelynek minden egyes elemével részletesen is foglalkozunk. A falusi fendégház marketingjének célja, hogy az adott régión, településen belül a vendég minket válasszon.
A választás alapfeltétele, hogy a) ránk találjon, b) meggyőző legyen számára, amit lát, hall. A kérdés a “hogyan”?
3. kiváló szolgáltatási színvonal
A falusi vendégház szolgáltatás színvonala csakis és kizárólag a vendégház tulajdonosán múlik – bár le kell szögezni, hogy ugyanazzal a szolgáltatással teljesen elégedett lehet az egyik vendég, és elégedetlen a másik…
A jó szolgáltatási színvonalhoz tartozik
- a kiszolgálás,
- a karbantartások,
- a könnyen amortizálódó felszerelés cseréje (pl. zuhanyfüggöny, mosogatószivacs stb.),
- tájékoztatás a helyi programlehetőségekről
- extra szolgáltatások (grillezési lehetőség, wifi, autóbeálló stb.)