A vállalkozás indítás egyik feladata a cégnév kitalálása. A feladvány egyik része jogi szempontból nehéz, másik része viszont évekre meghatározhatja cégünk megítélését.
A cégnév a vállalkozás létének oszlopa, amely évekre, évtizedekre meghatározó jellemző.
A vállalkozás nevének megtaláláshoz néhány általánosan érvényes dolgot kell végiggondolni, mérlegelni.
1. a cégnév évtizedekre szól
Amikor nevet választunk a cégünknek, azt pontosan ugyanúgy kell mérlegelnünk, mint amikor gyermekünknek választunk nevet. Jó esetben a cégnév is évtizedekre szól, hiszen ha vállalkozásunkat tovább szeretnénk örökíteni gyermekeinknek, akkor még ők is ennek a névnek a bűvöletében – vagy terhe alatt – fognak élni. Éppen ezért nem tanácsos a pillanat hevében, az aktuális divatok szerint dönteni.
2. jó érthetőség és megjegyezhetőség
A nehezen kimondható, betűzhető és leírható nevekkel sok problémánk lehet majd, ha ÁFÁ-s számlát kérünk valahol, de ami még ennél is nagyobb gond, az az, hogy a vevőink is nehezen fognak emlékezni a cégnevünkre. Miután pedig fontos feladat, hogy idővel a cégnév átalakuljon ismert márkanévvé, így ez sem elhanyagolható szempont.
Milyen cégnevek választhatók, képezhetők?
- Jogi szempontból tudni kell, hogy a kitalált néven van-e már más kft, bt bejegyezve. Ennek a kérdésnek a megválaszolásában cégbejegyzéssel foglalkozó ügyvéd tud segíteni.
- Családnév is lehet része a cégnévnek. Sok nagy márka a világban mind családnévként indult. Ilyen pl. a Colgate, Gillette, Suchard stb.
- Fő tevékenységi kör megnevezése – ez az, ami adott esetben támpontot ad a vevőnek, hogy mivel foglalkozik az adott cég.
- Angol vagy más idegen szó is lehet a megnevezésben, ami a tevékenységre utal. Tipikusan ilyenek a “trans” vagy a “travel”, amelyről az évek során az idegen nyelvet nem beszélők is megtanulták, hogy mit jelentenek. Fontos azonban, hogy az idegen szó magyarul is viszonylag egyszerűen kimondható legyen, illetve nem árt önkritikusan nézni, mennyire akarunk az idegen szóval extra minőséget sugallni, és ehhez képest hol állunk valójában. (A nevek el-angolosodása mögött az állt, hogy ami külföldi volt, az jó is volt. Ez azonban újabban változni látszik…)
- Védjeggyel védett nevet nem választhatunk. Erről a mindenkori szabadalmi hivatal honlapján tájékozódhatunk.
Mi az, ami a cégnévnél is fontosabb?
Nagyon sokszor egy kis céget nem a cégneve alapján keresnek a vevők az interneten, hanem az ügyvezető neve alapján. Magyarán: a kisvállalkozások esetében az ember és a cég összefonódik. És mint tudjuk, egy nevet csak egyszer lehet “eljátszani”…
Speciális cégnév – az énmárka
A cégnév választás “minősített esete” az, amikor a vállalkozó, szakértő saját neve lesz a vállalkozás márkaneve is. Ezt hívjuk énmárkának, vagy személyes márkának.