Hogyan reklámozzak? A leghatékonyabb reklám: honlap

A leghatékonyabb reklám: a jó honlap

A jól felépített honlap megtalálható, vagyis a Google / Origo által adott találatok listáján előkelő helyen szerepel.

Miért hatékony reklám egy jó honlap?

Mert az ideális reklám minden jellemzőjének eleget tesz:

  • Aki az interneten keres, intenzíven keresi az információt, megoldást keres a problémájára. Ezáltal nyitott lesz a honlap fő üzenetére, amely a hatékony reklám egyik titka.
  • Folyamatosan látható a reklám. A honlap akár évekig is tudja közvetíteni a vállalkozás üzenetét, éjjel-nappal, éppen akkor, amikor a potenciális vevő nyitott rá.
  • Hosszabb üzenetek eljuttatására is alkalmas. Míg a TV-reklám is csak 1-2 reklámüzenetet tud célba juttatni, a honlap annyi aloldalból állhat, amennyit tulajdonosa fontosnak lát közölni magáról. Ennek átgondolása része a webfejlesztésnek.
  • Könnyű továbbajánlani. Minden ideális reklám azért tud jól működni, mert az emberek beszélnek és beszélgetnek róla, így működik a szájreklám is. Egy honlap linkjét igazán egyszerű továbbküldeni olyan barátoknak, akikről tudjuk, hogy szükségük van egy ilyen termékre, szolgáltatásra.
  • Költséghatékony. Nincs több feleslegesen kinyomtatott katalógus, amely - olyan emberhez kerülve, akit nem érdekel - a szemétben végzi. Nincs felesleges újsághirdetés sem.
  • Hatása a honlap tulajdonosa számára is mérhető, ha változtatásra van szükség, könnyen és gyorsan átalakítható. Akár több változat is tesztelhető.
  • Jól lehet célozni vele - de csakis akkor, ha a honlapkészítő jól átgondolt módon végzett kereső optimalizálást, vagyis a honlap megtalálható.

Ritkán hatékony a "házilag" összedobott honlap, bár ránézésre lehet, hogy jónak tűnik… Az igazi keresőoptimalizálás pedig már a honlap felépítésénél kezdődik, utólag kisebb hatékonysággal végezhető.

  • Minimálisan szükséges kiadás: 60 ezer Ft (honlapkészítés, domain név, tárhely)
  • Havonta hány embert ér el: 500-1500 fő (kisvállalkozások esetében)
  • Milyen időtávon használható: akár 1-2 év

Milyen reklám eszközök fordulnak elő a kisvállalkozások életében?

Az első reklámozási ötlet: szórólap

"Majd szórólapozunk…"

szórólap szokott elsőként a vállalkozók eszébe jutni. De hibát követnek el, hiszen nem veszik figyelembe, hogy ők maguk is hány szórólapot dobnak a szemétbe nap mint nap. Ráadásul a szórólap csak akkor hívja fel magára a figyelmet, ha igényesen készül, drága papírra, színesben. Sokakat megtévesztenek a hipermarketek akciós újságjai, majd az akcióváltáskor tolongó tömegek. A kép azonban csalóka: a hipermarketek óriási árengedményeit és az akciós újságok költségét a terméküket eladni szándékozó gyártók finanszírozzák.

Mennyire hatékony a szórólap?

Az elmúlt évek tapasztalatai szerint ha 1000 kiosztott szórólapra maximum 5 vevő (érdeklődő) jut, de akkor már büszke lehet magára a reklámozó és a reklám készítője is. Lehet, hogy van olyan vállalkozás, amelynek életében egy ilyen siker ráta már elegendő, de van, ahol még a szórólap költségét sem lehet fedezni belőle.

szórólap készítésének is vannak szabályai, mind a szöveget, mind a grafikát illetően. Ha valaki ezeket alkalmazza, emelheti a szórólapozás hatékonyságát.

  • Minimálisan szükséges kiadás: 50 ezer Ft
  • Havonta hány embert ér el: kb. 200-250 fő
  • Milyen időtávon használható: 1 hónap

Mire alkalmas az újsághirdetés?

"Adunk fel egy negyedoldalas hirdetést az ingyenes újságban…"

A hirdetéseknek általában két fajtáját lehet megkülönböztetni:

  • image (imázs) hirdetés: olyan hirdetés (sajtó, plakát, rádió vagy tévéreklám), amely általában beszél egy márkáról, vállalkozásról, kiemelve annak környezetbarát jellegét, eleganciáját, stb. Leginkább luxustermékek hirdetése imázs reklám.
  • termékbevezetéshez vagy akcióhoz kapcsolt hirdetés: olyan hirdetés, amelyben egy új termékre, termékjellemzőre hívják fel a figyelmet. Az akció időtartamát is megszabhatják benne.

Újsághirdetés lehet mindkét fajta hirdetés. Akciót vagy új terméket hirdethet valaki akár apróhirdetés jelleggel is. Fontos, hogy mindig az adott termékhez illő hirdetési formát válasszon a vállalkozó, tehát például egy luxusautókhoz szánt kiegészítő elemet ne apróhirdetésben próbáljon meg eladni.

Hirdetési temető - így nevezik a sajtóhirdetések tömegét, amelyen belül 1-1 reklám teljesen elveszik, ezáltal a hirdető számára felesleges pénzkidobássá válik.

Mik az újsághirdetés fő jellemzői?

  • A nyomtatott anyagot könnyebb olvasni - ez kétségtelen előnye a honlaphoz képest. Ellenben nemcsak ahhoz jut el, aki épp nyitott az információra.
  • Nem tudhatjuk, hányan olvasták el az adott hirdetést.
  • Akár 1 hónapos átfutása is lehet. A grafikai tervezés és a nyomdai előkészítés akár hetekbe is telhet.
  • Bizonyos időszakokban kifejezetten előnyös hirdetési forma: nyáron, amikor a nyaraláshoz könnyed lapokat vásárolnak az emberek, nyugodt körülmények között nagyobb eséllyel figyelnek fel a hirdetésre, mint az év többi hónapjában.
  • Minimálisan szükséges kiadás: 50 - 500 ezer Ft
  • Minimálisan szükséges megjelenések száma: 4-5
  • Milyen időtávon használható (kampányhossz): 1 hónap

Néhány szó a tévéreklámról

"Jött egy jó ajánlat: egyszer-kétszer hirdetünk a tévében…"

A bűvös mondat mit sem ér, ha valaki összesen egyszer vagy kétszer jelenik meg a tévében. Egy mindössze 20-30 másodperces reklámban nehéz annyira figyelemfelkeltőnek lenni, hogy aki csak egyetlen egyszer is látja, máris szaladjon vásárolni. A kutatások szerint 6-7 alkalommal kell valakinek találkoznia a reklámfilmmel, hogy emlékezzen rá. Az emlékezet pedig nem elég, hiszen emlékezhet bárki egy reklámra úgy, hogy nincs szüksége vagy pénze a hirdetett termékre, szolgáltatásra.

A tévéreklámok gyártási költségei is milliókra rúgnak - nem véletlen, hogy a nagy nemzetközi cégek is több országban használják ugyanazt a filmet.

  • Minimálisan szükséges kiadás: 1 millió Ft
  • Minimálisan szükséges megjelenések száma: 30-40
  • Milyen időtávon használható (kampányhossz): 1 hónap