Honlap látogatói szegmensek – webmarketing professzionálisan

Ujvári Mária - 2015. november 5 - Cikkek / Webmarketing

A fogyasztói magatartás kutatások lényeges eleme a szegmentumok képzése. Van azonban gyakorlati haszna is egy kis- vagy közepes vállalkozás számára. Hogyan elemezhető?

Mik a szegmensek?

A fogyasztói látogatói szegmensek a fogyasztók, látogatók tömegén belül képzett csoportok, amelyek jól leírhatók különféle paraméterek alapján. Ezek a paraméterek lehetnek demográfiai, szociográfiai paraméterek (életkor, lakóhely, családi állapot), de egyéb tényezők is (értékrend, érdeklődési kör).

A képzett csoportokból úgy tudjuk összerakni a célcsoportunkat, mint ahogy a Lego különböző színű darabjai állnak össze egy egésszé.

Mi érdekli a vállalkozást?

Számára a leglényegesebb szegmentum a vevői csoport, vagyis az, akiből most vagy később vevő lesz – nevezzük egyelőre célcsoportnak.

Egy jól optimalizált, nagy látogatottságú honlap látogatóiból azonban csak részben lesz vevő. Ha tudjuk, kik azok, akik járnak a honlapon, de nem válnak vevővé, több utunk van:

  1. ajánlatot dolgozunk ki a számukra, hogy még akkor és ott kapjanak egy impulzust a vásárlásra
  2. élhetünk az úgynevezett remarketing eszközökkel, vagyis azokat, akik gmail fiókjukba belépett állapotban tettek látogatást a honlapon, fizetett Google hirdetéssel bombázhatjuk
  3. racionalizálhatjuk tartalmainkat, vagyis megszabadulhatunk azoktól a látogatóktól, akikből semmilyen módon nem tudunk vevőt csinálni, ellenben növelik a kilépések számát (bounce rate)

Milyen módon tudunk csoportokat definiálni?

A látogatói szegmensek elemzésének két fontos eszköze van:

1. Google Analytics

– innen fontos információ kapunk a látogatók áramlásáról (melyik oldalon landoltak, onnan hova mentek tovább, hol léptek ki)

2. Google Webmestereszközök

– teljes képet kaphatunk a kulcsszavakról, de nemcsak arról, amikre kattintva a honlapunkra jöttek, hanem arról is, amelyekre honlapunk linkje megjelent a találati oldalon, a böngészőablakban

Kulcsszavak elemzése az Analytics-ben és a Webmestereszközökben

Mit látunk az Analytics-ben?

Leginkább már csak not provided “kulcsszót”… Praktikusan lefordítva ez azt jelenti, hogy aki gmail fiókjából nem lép ki, és így hajt végre keresést, az ő kulcsszava a honlaptulajdonos számára titkossá válik.

Minél magasabb tehát a not provided arány, a honlapunk témái iránt érdeklődők annál magasabb százalékban rendelkeznek gmail fiókkal, vagyis “netes kultúrájuk” annál magasabb. (Ez némi összefüggést mutathat az általános intelligenciával érdeklődéssel stb.)

Mit látunk a Webmestereszközökben?

Kulcsszó szempontból sokkal tisztább képet, bár kétségtelen, hogy ebben azért könnyű elveszni és összekavarodni. (Jelen honlap a Webmestereszközök szerint 700 db első hellyel rendelkezik, számos aloldallal…)

Elemzések:

1. hasonlítsuk össze a két kulcsszó-készletet!

Ha ésszel optimalizáltunk, tudni fogjuk, hogy egy adott szóra melyik aloldalt látogatják. Kiderül, hogy azt az adott oldalt gmailes látogatók nézték-e, a tartalmi elemzésből pedig a súlyt is megállapíthatjuk.

Például:

Egy adott honlapon az a) “rózsaszín virág” iránt érdeklő, jellemzően b) alacsonyabb webes kultúrával rendelkező látogatók adják c) az oldalletöltések 10%-át, 85%-uk egy oldal olvasása után kilép.

2. vizsgáljuk meg az adott aloldalhoz tartozó oldalletöltések számát!

3. tetszőleges másodlagos dimenzió alapján elemezhetjük a téma iránt érdeklődők csoportját!

Mennyivel egyszerűbb volna, ha álságos “személyiségi jogi” érv alapján nem kéne két külön Google-forrásból megtudnunk a kulcsszavakat?!… (Miért él a kereső személyiségi joga az Analytics szerint és miért nem lényeges mindez a Webmestereszközök szerint? A Google újabb rejtélye…)

Nagyon fontos kitétel, hogy “ésszel optimalizáljunk”. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy oldalt egy kulcsszóra kell optimalizálni, és az adott írás színvonalát egy szintre belőni – hiszen másképp honnan tudnánk, ki volt a szofisztikált és ki az egyszerű látogató?

Megvannak tehát a csoportjaink, akikről tudjuk, hogy

  • mi a fő érdeklődési területük
  • hányan vannak
  • mennyire szörfölnek az adott honlapon, vagy mennyire célirányosan keresnek
  • mennyire odafigyelve néznek körül (a túl korai kilépés nem azt mutatja, hogy végigolvasnák az adott oldalt)

Ajánlatok a szegmentumoknak

Ha vélelmezzük, hogy miért is jönnek a honlapra ezek a csoportok, akkor számukra egyedi ajánlatokat tehetünk.

  • továbbmutató link az ajánlathoz
  • call-to-action gomb
  • felugró ablak üzenet

Vegyük azonban tudomásul, hogy bármilyen technikai, design vagy egyéb eszközzel is élünk, nem fogunk mindenkiből vevőt csinálni, illetve még az is előfordulhat, hogy egy-egy agresszívebb megoldással az ellenkező eredményt érjük el.

Fejlesztés a szegmentumok számára

Ne feledjük, hogy a szegmentumok meghatározása és pontosabb körvonalazása nemcsak az azonnali értékesítés szempontjából lényeges, de értékes információval szolgál a jövőbeli tartalomfejlesztéshez is.

Tucatnyi lehetőség közül választhatunk:

  • “feljövő” tartalmaink utat mutathatnak azokra a témákra nézve, amiket látogatóink szívesen olvasnának
  • szofisztikált csoportjaink számára az egyes tartalmakhoz kapcsolódó, már online eszközt használó verziót készíthetünk (pl. szöveges tartalmakból videót)
  • nagy számossággal bíró csoportjainknak többféle ajánlatot is kidolgozhatunk, időszakonként változóan tesztelve hatékonyságukat
  • árszínvonalunk és kínálatunk racionálisabban alakítható

Végezetül egy fontos tanács, amely minden elemzésre igaz: ne feledjük, hogy

az adatokkal való játszadozásnak akkor van értelme, ha abból üzleti döntés, üzleti aktivitás származik!

Amennyiben Önnek látogatói szegmens elemzésre van szüksége, marketing tanácsadás szolgáltatásunk keretében segítünk.

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!