Honlap optimalizálás – keresőoptimalizálás

Ujvári Mária - 2013. február 26 - Cikkek / Keresőoptimalizálás (SEO)

A keresőoptimalizálás, weboldal SEO vagy honlap optimalizálás a honlapkészítés egyik legmisztikusabb, a megrendelők számára leginkább átláthatatlan területe. Számos tévhit akár egy évtizeden át is él arról, “hogyan kerülnek be a weboldalak a Googleba”.

A tévhitek forrása sokszor maga a Google: évekkel ezelőtt ugyanis lehetett első helyet szerezni egy kis trükk segítségével, aztán egyik napról a másikra jött egy algoritmus váltás, és ami korábban első helyet jelentett, az holnaptól már csak a 15. helyre elég… vagy még az 1000.-re sem. A valódi keresőoptimalizálás azonban már akkoriban sem a trükközésről szólt – különben nem lett volna utóbb büntetve!

Mi a honlap optimalizálás vagy keresőoptimalizálás?

A honlap optimalizálás, keresőoptimalizálás vagy egyre elterjedtebb néven a SEO (Search Engine Optimisation) rokon értelmű kifejezések. Mivel Magyarországon gyakorlatilag egyeduralkodó a Google, így időnként hívják Google optimalizálásnak is.

A keresőoptimalizálás egy olyan honlapkészítési és honlap kezelési mód, amellyel alkalmassá tesszük a honlapot arra, hogy a lehető legjobb helyeken szerepeljen a természetes (nem fizetett) találatok között, vagyis “benne legyen a weboldal a Googleban”.

Az optimalizált honlap látogatói döntő többségét (saját tapasztalataink szerint több mint 80%-át) a keresőből nyeri, ingyenesen, nem pedig Google hirdetés vagy Facebook kampány útján.

Az évek múlásával a honlapok száma egyre nő, a Google egyre több jó minőségű honlapból tud válogatni akkor, amikor eldönti, melyiket hanyadik helyre tegye be egy-egy szóra, ezzel együtt pedig egyre többen licitálnak a fizetett első helyekre. A keresőoptimalizálás tehát ideális megoldás akkor, amikor egy cég megfelelő látogatószámot akar elérni további költségek nélkül.

A honlap optimalizálás és a keresőoptimalizálás tehát alapvetően ugyanazt jelentik, bár hozzá kell tennünk, hogy egy honlapot nemcsak keresőre tudunk optimalizálni, hanem mobileszközökre is, ami leginkább programozási és design terület. (Erről bővebben: mobiloptimalizálás )

A keresőoptimalizálás lényege – infografika

Mik a profi keresőoptimalizálás lépései? Röviden összefoglaltuk egy infografika segítségével, hogy miért is komplex feladat egy honlap keresőoptimalizálása:

 

keresőoptimalizálás (profi SEO) infografika

keresőoptimalizálás (profi SEO) infografika

Keresőoptimalizálás 2018-ban – holisztikus SEO

Nem egy blogon lehet olvasni, hogy “a SEO halott”. Ezen sokan azt értik, hogy a SEO módszerek, amelyek 2000-2005 környékén működtek, már nem működnek. Technikailag sokat változott a Google indexelési módja (vagyis az, ahogyan feltérképezi és “tárolja agyában” a honlapok jellemzőit). Néhány ezek közül:

  • a Google keresés a kereső ember “titkos” igényeit szeretné kielégíteni – erre szolgál az intención alapuló keresés, vagyis egyszerűen fogalmazva egy keresőszó beírása után a Google “rákérdez”, hogy vajon mit akartunk keresni, választhatunk az ajánlatok közül
  • szemantikus web – a rokon értelmű kifejezések felismerése
  • a honlapoldalak felismerése design szempontból – a Google érzékeli, hogy egy adott honlapoldalon belül az egyes tartalmak, design elemek, bannerek stb. hol vannak
  • minőségi mutató alkalmazása az organikus keresésekben
  • eszköz specifikus keresési listák

A kedves laikus Olvasó ne lepődjön meg, ha ebből nem sokat ért, ugyanis ez is a keresőoptimalizálás jellemzője 2018-ban: egyre komolyabb specializálódást igényel a helyes optimalizálás.

Vagyis:

a SEO, a keresőoptimalizálás nem idejétmúlt webes fogalom – éppen hogy sokkal fontosabbá válik a honlapok készítésének komplex szemlélete, amelyben az értékes szöveg, a vállalkozás marketing alapokon felépített vizuális image-e, a design és a megtalálhatóság egymástól nem elválasztható igények

 

Miért szükséges a keresőoptimalizálás?

Az emberek, amikor vásárolni akarnak és/vagy valamire igényük támad, egyre többen az interneten keresnek. Ilyenkor az kerül nyertes pozícióba, akinek a honlapját megtalálják. (Ez az úgynevezett “what you do” – “amit csinálsz” típusú keresés.)

Akik már ismernek egy céget, de nem tudják az elérhetőségüket, nyitvatartásukat, azok is a neten keresnek (“who you are” – “cégnév, márkanév, név alapján keresés”)

Vagyis a keresőoptimalizálás fontossága egyre fontosabb, még akkor is, ha egy adott honlapot nem okvetlenül lehet belátható időn belül felhozni fő kulcsszavára.

Időnként találkozunk olyan megrendelőkkel, akik kijelentik, hogy ők ügyfeleiket ajánlás illetve személyes megkeresés alapján szerzik, számukra nincs értelme a keresőoptimalizálásnak. Nos, erre azt kell mondanunk, hogy akinél még soha nem csörrent meg a telefon azért, mert az interneten megtalálták (mivel hogy nem találták meg…), az nem tudja eldönteni, hány érdeklődőt vagy vevőt szerezne ő az internetről.

A honlap optimalizálás image építés is!

Az, hogy egy szakterület szavaira a honlap optimalizált, és a honlap optimalizálás már konkrét eredménnyel is járt, a gyakorlatban azt jelenti, hogy a potenciális vevő akár több különböző kulcsszóra keresve is mindig ugyanabba a honlapba ütközik. Vagyis az adott honlap – és cég! – megkerülhetetlen!

A keresőoptimalizálás fő területei

Amikor keresőoptimalizálásról beszélünk, azt kell látnunk, hogy a Google, amikor lapot oszt egy adott weboldalnak, akkor több mint 200 tényezőt vesz figyelembe, és ezek súlyát az idővel folyamatosan változtatja kisebb vagy nagyobb mértékben. Vagyis ami ma még fontos elemnek számít (például a domain név), az holnap már lehet, hogy korántsem lesz ennyire nagy súlyú, és az a honlap, aki helyezését egyedül erre a “tuti tippre” alapozta, hirtelen elveszíti látogatói nagy részét, mert kiesik a top pozíciókból. [Több mint 10 év alatt, amióta mi keresőoptimalizálással foglalkozunk, rengeteg tuti tippet láttunk bedőlni…]

A keresőoptimalizálás egyre kevésbé az a terület, amit egy átlagos honlaptulajdonos át tud látni – egyszerűen azért, mert annyira sok tényező és elvégzendő munka tartozik már ebbe a körbe.

A keresőoptimalizálás alapvetően két nagy részre osztható:

  1. On page SEO (oldalon belüli keresőoptimalizálás): ez azokat a tényezőket jelenti, amelyek a weboldalon belüliek, ezáltal teljes ráhatásunk van minden elemre
  2. Off page SEO (oldalon kívüli keresőoptimalizálás): a weboldalon kívül eső tényezők, amelyek hatást gyakorolnak a honlap helyezéseire (itt elsősorban a rámutató linkekre és a közösségi megosztásokra kell gondolni)

Melyek azok a területek, amelyek egy honlap helyzetét meghatározzák? Miből áll a keresőoptimalizálás?

  • megfelelő kulcsszóválasztás és kulcsszó stratégia
  • SEO szövegírás (eredeti, nem innen-onnan másolt!, információban bővelkedő, a látogatók érdeklődésére szabott honlapszöveg – a szövegírás mikéntjét tréningen tanítjuk)
  • logikusan felépített honlap
  • körültekintő keresőbarát programozás elkészítése és az állapot fenntartása
  • mobiloptimalizálás, oldalgyorsaság
  • folyamatos fejlesztés
  • rámutató linkek generálása

A design is a keresőoptimalizálás része!

Látszólag két külön dolog ez a honlapkészítésben, de mégsem! Hol kapcsolódik össze a honlap optimalizálás és a honlap grafikai tervezés?

  • ha a teljes honlap kép alapú (pl. flash), akkor abból a Google nem lát semmit (bár hithű flash programozók évek óta az ellenkezőjét állítják, a gyakorlat mást mutat, arról nem is beszélve, hogy a Flash-t magát a szoftver készítője NEM flash honlapról árulja…) – [Cikkünk első publikálása – 2013 – óta a flash még jobban kiment a divatból, több okból: a) az okostelefonok és tabletek nem jelenítik meg a flash-t; b) kialakult egy olyan honlap-formázási módszer, amely a flash látványosságát jeleníti meg nem-flash programozással.] 
  • menügombok megnevezése honlap logikai, marketing, optimalizálási és grafikai kérdés egyben
  • a honlap grafika sokkal inkább szoftver használhatósági kérdés (webergonómia), mint esztétikai kérdés!
  • az esztétikum sem elhanyagolható! (ezt nevezi a Google összefoglalóan “felhasználói élménynek”)
  • dekorképek részei az optimalizálásnak

A profi keresőoptimalizálás

A hozzá nem értés az optimalizálásban elég veszélyes játék lehet: a Google a manipulatívnak ítélt honlapokat büntetheti hátrasorolással vagy akár teljes kitiltással is.

Sajnos az évek során sokszor láttunk olyat, hogy professzionális keresőoptimalizálás szolgáltatást kínáló cégek manipulatív technikákkal éltek, a gyanútlan megrendelő pedig csak annyit tudott, hogy az adott szolgáltató honlapját ő első helyen találta meg, tehát ezek szerint biztosan hozzáértőről van szó. Azt már nem látta, hogy az optimalizáló cég honlapját a Google egy algoritmusváltása az első 1000 találatból is kitiltotta, majd a cég egy másik domain néven főnixként tért vissza újra… (Ezt a trükköt ma már nem lehetne megcsinálni.)

Ahhoz, hogy biztosak lehessünk benne, hogy a Google nem fog büntetni, egyetlen honlap optimalizálási aranyszabály létezik:

természetes és logikus módon a látogató számára kell készíteni az oldalt a minőségi javaslatok betartásával

Sajátos helyzet, hogy sok honlaptulajdonos nincs tisztában vele, hogy a havertól kapott tanács adott esetben számára hosszú távon káros is lehet, és a keresőoptimalizálás manapság már messze nem az a kategória, ami “munka mellett” megtanulható és végezhető.

Miket érdemes végigkérdezni, ha tényleg profi keresőoptimalizáló céget akarunk választani?

Most egy picit hazabeszélünk, a saját lovunkat dícsérjük, de ennyi év és ennyi tapasztalat után talán megbocsátja nekünk ezt a kedves Olvasó.

  • beszél-e a keresőoptimalizálás szakember szövegírásról? (a szöveg az alfa és az omega, enélkül nem létezhet profi keresőoptimalizálás)
  • mit mond a Google ajánlásairól? (ezek bárki számára hozzáférhetőek az interneten, megértésük és alkalmazásuk már jóval összetettebb feladat)
  • szóba kerül-e a honlap programozása, a programozási módok? (mobiloptimalizálás, letöltődés stb.)
  • milyen időtávon jósol eredményt? (természetesen zene lenne bármely honlaptulajdonos füleinek, ha azt mondanák neki, hogy pár héten belül eredmény lesz – ez azonban irreális és mindenesetre manipuláció gyanús)
  • sikerdíjas konstrukcióban dolgozik-e? (maga a Google óvja a honlaptulajdonosokat ettől, érdemes utánaolvasni!)

Mennyi ideig tart keresőoptimalizálni egy weboldalt?

Ez az a terület, amin a legdrámaibb változásokat tapasztaltuk az elmúlt 10 évben. Míg korábban egy keresőoptimalizált weboldal már 1 hét elteltével komoly helyezéseket kapott, 3 hónap után pedig vígan élt a keresőből érkező forgalmából, addig ez ma már (2017-ben, amikor a 2013-ban írt cikket aktualizáljuk) MINIMUM 6 HÓNAP.

Két jelenség tapasztalható:

  • az új vagy áttervezett honlapok egyre több idő után kerülnek jó helyekre a keresőben
  • a régi, jó helyezéssel bíró honlapok, amelyekkel nem foglalkoznak, csúsznak lefelé

Vagyis a keresőoptimalizálás soha nem tekinthető befejezett folyamatnak! Nemcsak a helyezések fenntartása érdekében kell dolgozni rajta, de a megfelelő kulcsszó stratégia is folyamatos tartalomfejlesztést kíván.

Hát hiába, az ingyen reklámnak nagy ára van…

Mennyibe kerül a keresőoptimalizálás?

A honlap optimalizálás akkor tekinthető igazán hatékonynak, ha már az alapoktól szem előtt tartjuk. Utólagosan lehetséges “bütykölni”, szebben mondva “kárelhárítást végezni”, de tudomásul kell venni, hogy ennek vannak határai.

Ideális helyzetben van tehát az a honlaptulajdonos, aki éppen áttervezés előtt áll, és a design és struktúra áttervezésével együtt akar keresőoptimalizálni is.

Az utólagos keresőoptimalizálási lehetőségeket először meg kell vizsgálni, de ami bármilyen honlapon lehetséges és eredményeket is fog hozni, az a megfelelő szövegírás megtanulása – amennyiben a tulajdonosnak erre van affinitása.

SEO Szövegírás tréning

Honlap optimalizálás ellenőrzése – mennyire van optimalizálva a honlapom?

A honlap optimalizálás ellenőrzése bizonyos szintig lehetséges csak. Azt ugyanis első pillantásra nehéz eldönteni, hogy egy bizonyos szóra egy honlap miért csak azon a helyen van, ahol éppen van. Sőt, ha első, akkor sem lehet tudni, hogy nem-e véletlenül nem engedélyezett módszerekkel került fel oda – csak még nem bukott le egyetlen algoritmus váltás során sem… Az is előfordul, hogy egy adott szóra egy honlap (amit korábban +1-eztünk a Google-ban) az első 10 találatban van, ha pedig kilépünk a Gmail-ből, akkor a 200. hely táján… Google furcsaságok.)

Néhány támpont azonban mégis van a honlap optimalizálás ellenőrzéséhez:

  1. URL ellenőrzése – az oldalak webcíme milyen? van-e benne kérdőjel? magyarul van-e?
  2. kulcsszósűrűség és tartalom ellenőrzés
  3. tetszőleges mondat kijelölése és rákeresés a Googleban (így eldönthető, hogy látja-e a Google az adott oldalt, bár előfordul, hogy egy és ugyanazon oldalról az egyik bekezdés benne van az indexben, a másik nincs…)
  4. rámutató linkek elemzése (pl. backlinkwatch.com oldalon)

Mi az a honlap “túloptimalizálás” a Google szerint?

Google Pingvin

2012. áprilisában futtatta végig a Google a Pingvin nevű algoritmusváltást, amely kimondva és kimondatlanul azok ellen a trükközések ellen lépett fel, amelyeket korábban nagy sikerrel alkalmaztak a honlapkészítők és keresőoptimalizálók, és amelyeknek alkalmazását egy kicsit túlzásba vitték. Az algoritmusváltás azért is volt különösen érdekes, mert korábban hosszú évekig éppen maga a Google díjazta első hellyel az időnként “túloptimalizált” honlapokat. Néhány tényező, amely innentől büntetőpontot jelent:

  • manipulatív linképítés
  • túl gyors linképítés
  • manipulatív címsor (title) és más beállítások
  • a láblécbe helyezett linkek tömege
  • kulcsszó halmozás

Gyakori kérdések: honlap optimalizálás, keresőoptimalizálás

Munkánk során sokszor találkozunk olyan honlapokkal, amelyekről a vállalkozó sejti, hogy valami gond van velük, de nem pontosan tudja, mi lehet az, és milyen költség azon javítani. Néhány a gyakori kérdések közül:

Növelhetem a honlapom látogatottságát, ha a honlap optimalizált?

Mindenképpen! Azt, hogy hány százalékkal, nehéz lenne látatlanban megmondani, ez ugyanis attól is függ, milyen ügyesen sikerül rátalálni a megfelelő kulcsszavakra.

Beírom a Google-ba a honlap címét, és még így se adja ki. Ugye itt nagy gond van?

Ha a Google az úgynevezett domain név beírása után nem az adott domain nevű honlapot adja ki első találatnak, akkor már komolyan gyanakodhatunk, hogy komoly problémák lehetnek azzal, hogy a Google robotjai nem is tudnak az oldalról. Ilyen viszonylag sokszor előfordul!

Honlap optimalizálás vagy kereső optimalizálás? Mi a különbség?

Lényegében semmi. Mindkettőnek az a jelentése, hogy a honlap úgy van összerakva, hogy az a kereső számára jól olvasható, jól “letapogatható” legyen, tartalma pedig elég gazdag ahhoz, hogy információforrásként feldobja a kereső emberek számára.

Miért kell sok szöveg a honlap optimalizáláshoz? Úgyse olvassák el!

Több éves tapasztalatunk mondatja velünk: soha nem tudhatjuk, ki és miért olvassa végig a honlapot! Egy valami azonban biztos: a Google robot a másodperc törtrésze alatt végig fogja olvasni, és akkor minden egyes szóra, minden egyes félmondatra esély lesz feljönni a Google találati listán.

Kifizettem egy csomó pénzt a honlapomra, és nem jelenik meg a Google találati listán. Mennyibe kerül még a keresőoptimalizálás?

Véleményünk szerint a leghatékonyabb megoldás mégiscsak a honlap teljes “újrakezdése”, ugyanis nagyon sokszor a rosszul optimalizált honlapok más hibáktól is szenvednek. A tulajdonosnak azt kell eldöntenie, mit vár el a honlaptól, mennyire alapozza a honlapra teljes marketing tevékenységét, hirdet-e más helyeken is. Amennyiben a tulajdonos úgy dönt, hogy elfogadja, ha a honlapja nem lesz 100%-os, csak 70, akkor a SEO Kárelhárítás szolgáltatásunkat ajánljuk.

Lehetséges-e optimalizálni egy webáruházat?

Sőt, egyenesen kötelező! A webáruház ugyanis onnan szerzi vevőit, hogy számos termékébe belebotlanak az interneten keresgélők. Így nemcsak magának a teljes webáruháznak, de egyes termékeinek is ajánlatos bekerülni az első 10 találatba. Ha nem ennek észben tartásával készült el a webáruház, az bizony egy kemény 2-3 hónapos munkát jelenthet a tulajdonosnak vagy a honlap kezelőjének, mert akár minden egyes termék leírásába bele kell nyúlnia! Az eredmény sem rögtön, hanem akár csak egy fél év múlva mutatkozik meg.

A webáruházak esetében különösen kritikus, hogy jól lássa őket a Google. Ahhoz ugyanis, hogy 1 vásárló legyen egy webáruházban, 100-500 látogatónak kell lennie a honlapon adott időszak alatt. (Terméktípustól függően.) Ezt a leghatékonyabban az optimalizálás segítségével lehet biztosítani.

A keresőoptimalizálás azért is nagyon fontos, mert a webáruház minden egyes terméke külön-külön is versenyez: ha valaki egy konkrét specifikációjú terméket keres, ésszerű módon tájékozódik a termékről és az árakról is. Az első 10 találat elérése tehát kulcsfontosságú.

Utólagos honlap optimalizálás – lehet-e elkészült honlapot utólag optimalizálni?

A fenti listában (ami persze közel sem teljes…) sok olyan tétel van, ami utólag rendkívül nehezen javítható egy elrontott honlap “bütykölésével”. (Pl. keresőbarát programozás, a menüstruktúra helyes felállítása, navigáció). Így tehát utólag lehet módosítani bizonyos dolgokon, de alapjaiban akkor érhető el jó eredmény, ha a teljes honlapot a keresőoptimalizálás szellemében építik újjá.

A keresőoptimalizálás egyenlő Google első hely?

Magyarországon a Google részesedése a keresésből 95% feletti, de ha egy honlap követi az általános ajánlásokat, akkor nagy valószínűséggel más keresőben is jól fog szerepelni.

Honlap optimalizálás sikerdíjjal

Az első kérdés: hány forintot ér egy első hely? És egy harmadik? Előre egyrészt nehezen számszerűsíthető egy pozíció, másrészt minden olyan konstrukció esetében, ami sikerdíjas, felmerülhet a kétely, hogy vajon mennyi ideig és milyen módszerekkel lehet első egy honlap.

Nem mindegy az sem, hogy milyen szóra (nem mindegy, hogy hány találatból és milyen versenykörnyezetben kell elsőnek lenni), és újabban már az sem, hogy a helyezés ellenőrzés hogyan történik. (Egészen más találati lista jelenik meg akkor, ha valaki a Gmail szolgáltatásba belépve nézi meg a találatokat, és pl. azt az adott oldalt korábban már Google Plus szolgáltatásban +1-ezte… Apró kis részletek, amik tökéletesen alkalmasak a kóbor apácák és a gyanútlan megrendelők megtévesztésére…)

Honlap optimalizálás és kulcsszóválasztás – miért fontos a keresőoptimalizálásban a kulcsszóválasztás?

A kulcsszóválasztásban és a keresőoptimalizálásban alapfeladat: azokat a szavakat kell megtalálni, amelyeket a potenciális vevő beír a Google-ba, amikor a mi szolgáltatásunkat, termékünket keresi.A jó kulcsszóválasztás legjobb forrása a vevő! (Nem a Google kulcsszóválasztó eszköz…) A kulcsszó kiválasztása pont olyan, mint amikor a pecázásánál csalit választunk: elképzeljük, mit szerethet a hal. Az optimalizálás olyan, mint amikor minél közelebb akarjuk lógatni a csalit a hal “orra elé”. Ez egyáltalán nem egyszerű feladat, és sokszor csak évekkel később, amikor már megvan az első helyünk, akkor derül ki, hogy valóban jól választottunk-e kulcsszót.

Honlap optimalizálás garanciával? Létezik garancia a keresőoptimalizálásra?

Bármennyire is körültekintően dolgozik egy keresőoptimalizáló, mégis azt lehet mondani, hogy garancia nem létezik. Egy-egy algoritmus váltás azzal jár, hogy bizonyos honlapok lecsúsznak, mások felemelkednek, egyik napról a másikra! Az a stratégia (általában linképítés), ami egyik nap első helyet hozott, az másnap már csak a 15.helyre elég, vagy rosszabb esetben Google kitiltással is járhat. Előfordulhat, hogy egy weboldalnak egy kulcsszóra “túl jó” lapot oszt a Google, amit egy algoritmusváltás visszavesz. Ez utóbbi egy kedvezőbb állapot, mert ezzel a Google azt üzeni a honlapnak, hogy “látlak, te ennél jobbra is képes leszel, ha fejlődsz!”

Honlap optimalizálás és linképítés – építsek-e linket a honlapomnak, hogy javuljanak a helyezéseim?

Ez az a területe a honlap optimalizálásnak, ahol nem lehet eléggé óvatosságra inteni! A linképítéssel kapcsolatos legfőbb Google ajánlás:

ne csinálj olyat, amit nem árulnál el a versenytársadnak!

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!

Rólunk

Honlaptervezéssel és marketinggel foglalkozó webstúdió vagyunk Budapesten. "Kézműves" honlapokat készítünk. Segítünk a marketing pozícionálásban, tartalommarketingben, webáruház készítésben is.

Ezen a honlapon csak saját írásainkat, cikkeinket olvashatja és túlnyomórészt saját fotóinkat láthatja.

Lépjen velünk kapcsolatba!

Copyright 2007 - 2018. Sikermarketing.hu ©  Minden jog fenntartva!