Honlap látogatói szegmensek - webmarketing professzionálisan

Mik a szegmensek?

A fogyasztói látogatói szegmensek a fogyasztók, látogatók tömegén belül képzett csoportok, amelyek jól leírhatók különféle paraméterek alapján. Ezek a paraméterek lehetnek demográfiai, szociográfiai paraméterek (életkor, lakóhely, családi állapot), de egyéb tényezők is (értékrend, érdeklődési kör).

A képzett csoportokból úgy tudjuk összerakni a célcsoportunkat, mint ahogy a Lego különböző színű darabjai állnak össze egy egésszé.

Mi érdekli a vállalkozást?

Számára a leglényegesebb szegmentum a vevői csoport, vagyis az, akiből most vagy később vevő lesz - nevezzük egyelőre célcsoportnak.

Egy jól optimalizált, nagy látogatottságú honlap látogatóiból azonban csak részben lesz vevő. Ha tudjuk, kik azok, akik járnak a honlapon, de nem válnak vevővé, több utunk van:

  1. ajánlatot dolgozunk ki a számukra, hogy még akkor és ott kapjanak egy impulzust a vásárlásra
  2. élhetünk az úgynevezett remarketing eszközökkel, vagyis azokat, akik gmail fiókjukba belépett állapotban tettek látogatást a honlapon, fizetett Google hirdetéssel bombázhatjuk
  3. racionalizálhatjuk tartalmainkat, vagyis megszabadulhatunk azoktól a látogatóktól, akikből semmilyen módon nem tudunk vevőt csinálni, ellenben növelik a kilépések számát (bounce rate)

Milyen módon tudunk csoportokat definiálni?

A látogatói szegmensek elemzésének két fontos eszköze van:

1. Google Analytics

- innen fontos információ kapunk a látogatók áramlásáról (melyik oldalon landoltak, onnan hova mentek tovább, hol léptek ki)

2. Google Webmestereszközök

- teljes képet kaphatunk a kulcsszavakról, de nemcsak arról, amikre kattintva a honlapunkra jöttek, hanem arról is, amelyekre honlapunk linkje megjelent a találati oldalon, a böngészőablakban

Kulcsszavak elemzése az Analytics-ben és a Webmestereszközökben

Mit látunk az Analytics-ben?

Leginkább már csak not provided "kulcsszót"... Praktikusan lefordítva ez azt jelenti, hogy aki gmail fiókjából nem lép ki, és így hajt végre keresést, az ő kulcsszava a honlaptulajdonos számára titkossá válik.

Minél magasabb tehát a not provided arány, a honlapunk témái iránt érdeklődők annál magasabb százalékban rendelkeznek gmail fiókkal, vagyis "netes kultúrájuk" annál magasabb. (Ez némi összefüggést mutathat az általános intelligenciával érdeklődéssel stb.)

Mit látunk a Webmestereszközökben?

Kulcsszó szempontból sokkal tisztább képet, bár kétségtelen, hogy ebben azért könnyű elveszni és összekavarodni. (Jelen honlap a Webmestereszközök szerint 700 db első hellyel rendelkezik, számos aloldallal...)

Elemzések:

1. hasonlítsuk össze a két kulcsszó-készletet!

Ha ésszel optimalizáltunk, tudni fogjuk, hogy egy adott szóra melyik aloldalt látogatják. Kiderül, hogy azt az adott oldalt gmailes látogatók nézték-e, a tartalmi elemzésből pedig a súlyt is megállapíthatjuk.

Például:

Egy adott honlapon az a) "rózsaszín virág" iránt érdeklő, jellemzően b) alacsonyabb webes kultúrával rendelkező látogatók adják c) az oldalletöltések 10%-át, 85%-uk egy oldal olvasása után kilép.

 2. vizsgáljuk meg az adott aloldalhoz tartozó oldalletöltések számát!

3. tetszőleges másodlagos dimenzió alapján elemezhetjük a téma iránt érdeklődők csoportját!

 

Mennyivel egyszerűbb volna, ha álságos "személyiségi jogi" érv alapján nem kéne két külön Google-forrásból megtudnunk a kulcsszavakat?!... (Miért él a kereső személyiségi joga az Analytics szerint és miért nem lényeges mindez a Webmestereszközök szerint? A Google újabb rejtélye...)

 

Nagyon fontos kitétel, hogy "ésszel optimalizáljunk". Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy oldalt egy kulcsszóra kell optimalizálni, és az adott írás színvonalát egy szintre belőni - hiszen másképp honnan tudnánk, ki volt a szofisztikált és ki az egyszerű látogató?

Megvannak tehát a csoportjaink, akikről tudjuk, hogy

  • mi a fő érdeklődési területük
  • hányan vannak
  • mennyire szörfölnek az adott honlapon, vagy mennyire célirányosan keresnek
  • mennyire odafigyelve néznek körül (a túl korai kilépés nem azt mutatja, hogy végigolvasnák az adott oldalt)

Ajánlatok a szegmentumoknak

Ha vélelmezzük, hogy miért is jönnek a honlapra ezek a csoportok, akkor számukra egyedi ajánlatokat tehetünk.

  • továbbmutató link az ajánlathoz
  • call-to-action gomb
  • felugró ablak üzenet

Vegyük azonban tudomásul, hogy bármilyen technikai, design vagy egyéb eszközzel is élünk, nem fogunk mindenkiből vevőt csinálni, illetve még az is előfordulhat, hogy egy-egy agresszívebb megoldással az ellenkező eredményt érjük el.

Fejlesztés a szegmentumok számára

Ne feledjük, hogy a szegmentumok meghatározása és pontosabb körvonalazása nemcsak az azonnali értékesítés szempontjából lényeges, de értékes információval szolgál a jövőbeli tartalomfejlesztéshez is.

Tucatnyi lehetőség közül választhatunk:

  • "feljövő" tartalmaink utat mutathatnak azokra a témákra nézve, amiket látogatóink szívesen olvasnának
  • szofisztikált csoportjaink számára az egyes tartalmakhoz kapcsolódó, már online eszközt használó verziót készíthetünk (pl. szöveges tartalmakból videót)
  • nagy számossággal bíró csoportjainknak többféle ajánlatot is kidolgozhatunk, időszakonként változóan tesztelve hatékonyságukat
  • árszínvonalunk és kínálatunk racionálisabban alakítható

Végezetül egy fontos tanács, amely minden elemzésre igaz: ne feledjük, hogy 

az adatokkal való játszadozásnak akkor van értelme, ha abból üzleti döntés, üzleti aktivitás származik!

 

Amennyiben Önnek látogatói szegmens elemzésre van szüksége, marketing tanácsadás szolgáltatásunk keretében segítünk.