A jövőben egyre fontosabbá válik a Google szemében az, ha egy honlap egyben márka is. Hogyan építhetünk honlap márkát, hogyan zajlik a honlapkészítés ennek szem előtt tartásával?
A honlapkészítés eddig sem volt egy egyszerű grafikai munka.
Sőt, a honlapkészítés nem egyenlő a programozással sem.
Mi több, a szoftverergonómiát éppúgy ismerni kell, ha használható weboldal létrehozása a célunk.
2012. áprilisában a Google bejelentette: nagyobb figyelmet fog fordítani az úgynevezett “branded search” (márkanévre való rákeresés) -re.
Vagyis: a jó honlapkészítés egyben márkaépítés is!
Mi a márka?
A márka szöveg és kép (ikon, színek, betűtípus) összessége, amelyhez az idők folyamán image-et kötünk.
A márka részei:
- a márkanév
- a logó (szín, betűtípus, grafika, ikon)
- használt színek (a logóban és azt kiegészítve)
- pozícionálás (pl. nőies – férfias, fiatalos, lendületes, technikai, klasszikus stb.)
Hogyan lehet márkát építeni?
A minőségen és a kommunikáción keresztül.
A minőség olyan jellemző, amiről mondani sok mindent lehet, de legjobban mégis a saját tapasztalat győzi meg a vásárlót / ügyfelet. Ezt az érzékelést – ahogyan az adott márka minőségét a használó érzékeli – lehet terelgetni bizonyos marketing stratégiai eszközökkel, a hosszú táv azonban a tapasztalatot részesíti előnyben.
A kommunikációval egy adott márka már előre “terelhető”. A színválasztás és a pozícionálás ugyanúgy összefügg, mint a logó betűtípusa és a márka fiatalossága – konzervatívsága.
Az idők folyamán kialakul az image (imázs), amit a felhasználók / vevők / fogyasztók alakítanak. Marketing szakemberek azt jósolják: a diktátum jellegű márkaépítés időszaka az internetkorszakkal véget ért. Helyette a márkaeltérítés a helyes megközelítés, vagyis: “hagyjuk, alakítsa a márkát maga a fogyasztó”. Mert egyébként meg hiába kapálózunk ellene, a márka olyan lesz, amilyenné a fogyasztók alakítják.
A márkaépítés egyik érdekes példája a Pizzagolyó. A történet jól indult: ötletes termék, figyelemfelkeltő szórólap, jól összerakott weboldal. Nem véletlenül kapott tőlünk a Pizzagolyó Arany Kókusz Díjat, amelyet virtuális vállveregetésként alapítottunk meg néhány éve… Aztán eltelt néhány év, és az interneten a blogbejegyzés újra élni kezdett. Jött egy elégedetlen fogyasztó, aki leírta csapnivaló tapasztalatát, ráadásul – nyilván költségtakarékosságból – a nekünk bedobott szórólap is belesimult a középkategóriás észrevehetetlenségbe. Kár érte… Az ötlet nem állta ki a hosszú távon jó minőség és jó kommunikáció próbáját.
A honlap is márka!
Az internet korában nem kétséges: a weboldal is egy márka.
- internetes vállalkozások – Google, Facebook, Twitter, hogy csak a legismertebbeket említsük
- szolgáltatások – a szolgáltatás a márkanévvel és a honlappal márkázható, tekintve, hogy nem megfogható portékáról beszélünk
Miért fontos a márkaépítés egy weboldal esetében?
A márkanévre történő rákeresések magasabb minőségű látogatást képviselnek: tapasztalataink szerint a márkanévre érkező látogató kétszer annyi oldalt olvas el, kétszer annyi ideig tartózkodik a honlapon, és csak feleannyian lépnek ki egy oldal elolvasása után, mint a nem-márkázott keresésre érkezők.
Márkaépítő honlapkészítés
Ideális esetben a honlapkészítő cég ért a marketinghez is… Ahhoz ugyanis, hogy a honlapkészítés egyben a márka építésének fontos lépése és eszköze legyen, a honlapot már a kezdetektől megfelelően kell felépíteni.
Milyen a márkaépítő honlapkészítés?
- logikusan felépített honlap – az átlátható navigáció, a jól felépített menüpontok pozícionálják a céget és a honlapot is, ezen túl pedig lehetőséget adnak arra, hogy a honlapra látogatók böngésszenek és meggyőződjenek a weboldal tulajdonosának szakmai hozzáértéséről
- szakértői honlap – vállalkozások, szolgáltatások esetében a megrendelőt a szakmai hozzáértés győzi meg, nem okvetlenül a szórakoztatás és a full flash über-kreatív honlap… Ráadásul a megfelelő tartalommal bíró, szakértői, optimalizált honlap vonzza be a keresőből az újabb és újabb felhasználókat.
- teljes internetes megjelenés megtervezése – mivel az internet egy pókhálóhoz hasonló módon “összeszövött” webes megjelenések összessége, tudatosan kell kiépíteni minden olyan pontot, amely végső soron a honlapra tereli az olvasót (Facebook, Twitter, Google+, blog stb.)
- webstatisztika beépítése, követése – a statisztikai számok megfelelő értelmezése sokat segít a weboldal tulajdonosának abban, hogy megértse, hol tart a márkaépítésben
- megosztás gombok beépítése – adjuk a látogató kezébe az eszközt, hogy építhesse ő a márkát ajánlás útján
- a honlap logója legyen használható más marketing anyagon is (levélpapír, névjegy, katalógus, molinó) – az egységes megjelenés a márkaépítés egyik legfontosabb eszköze
- világos kommunikációs stratégia – vagyis tudjuk, milyen tartalmakat hová tegyünk
Milyen kommunikációs stratégiát alkalmazzunk a weben?
Ebben a témában a legnagyobb a kavarodás a vállalkozók fejében. Igazság szerint a kavarodás talán mégsem akkora… csak azt hiszik, az ingyenes webes eszközök mindenre alkalmasak. Aki azonban hosszú távra, tudatosan szeretne (webes) márkát építeni, annak nem ez alapján kell döntenie!
Mi hova kerüljön?
optimalizált honlap
A szakértői jellegű, tanácsadó anyagok kerüljenek a honlapra! Azok, amelyeket ha elolvas a látogató, azt fogja gondolni: “ezek értenek ahhoz, amit el akarnak adni, tőlük akarok vásárolni!”
személyes blog
Személyes vélemények vagy nagyon aktuális anyagok kerülhetnek a blogba. A blog közösségépítő, kicsit bepillantást is engedhet a cég vagy cégvezető magánéletébe, kvázi barátságot eredményezhet a blogolvasó és az író között. A látogató tehát ezt gondolja: “Jó fej ez a cég, egyetértek a véleményükkel, érdemes követni őket, mert fontos aktualitásokat tudok meg.”
szakmai blog
A szakmai blog aktuálisabb jellegű szakmai írásoknak adhat helyet. Jelen honlapon is ezt az irányvonalat követjük – 6 év blogolási tapasztalatára építve.
céges Facebook oldal és céges Google+ oldal
Számos elemzés lát napvilágot nap mint nap arról, hogy milyen Facebook bejegyzések (állapotfrissítések) érik el a legmagasabb rákattintási arányokat. Egészen röviden: a képes “snack”-ek, infomorzsák, és mindenekelőtt a szórakoztatás. Meg kell tehát találni a szakma vidám oldalát, ha lehet, képekben. Ideális esetben a rajongó azt mondja: “Figyelemfelkeltő szövegelések, megosztásra érdemes képek és linkek.”
Egy mondatos hangulatok, nagyon fontosnak ítélt linkek kerülhetnek ide.
Honnan tudjuk, hogy honlapunk (cégünk) márkává vált?
A webstatisztikából világosan látható lesz, hogy megjelennek a rákeresések a névre. A honlap márkája (márkaneve) lényegében két dolog lehet:
- a domain név
- a tulajdonos neve, ami egyértelműen azonosítja a céget és a honlapot