Fürkészik, találgatják, manipulálják, próbálkoznak – a honlapkészítők mindent megpróbálnak, hogy a honlapok a Googleban jó helyet foglalhassanak el. Mi a titok?
Aki honlapok készítésével foglalkozik, véleményünk szerint nem hagyhatja figyelmen kívül azt, hogy a honlapkészítés és a honlap optimalizálás egy és ugyanaz legyen. A honlap optimalizálás pedig röviden azt jelenti, hogy a honlapnak jól kell szerepelnie a Google találati listáján. Azért a Google-én, mert a legnépszerűbb kereső Magyarországon 98%-os piacrészesedéssel bír.
Mit mond a Google, hogyan kell elkészíteni egy honlapot ahhoz, hogy jól szerepeljen a találati listán?
A Google által kiadott “hivatalos állásfoglalás” a Google Webmestereszközök oldalain szerepel. Ezek egy része kifejezetten a honlapkészítő számára íródott, más része laikus honlaptulajdonos számára is értelmezhető, sőt, ha valaki megrendelő, tisztában kell (kéne) lennie azzal, mit követeljen meg a honlapkészítés során (előtt, alatt és után) a webmestertől.
A honlapkészítés javasolt módját a Google három fő területre csoportosítja:
- a honlapkészítés tervezési és tartalmi irányelvei
- technikai irányelvek
- minőségi irányelvek
Összefoglaljuk azokat a honlapkészítési követelményeket, amelyek hasznos információként szolgálhatnak a laikusok számára is!
Mielőtt azonban rátérnénk a Google által összefoglalt javaslatokra, egy fontos technikai kiegészítés, avagy
Mit lát a keresőrobot a honlapból?
Ha a honlapunkat szeretnénk a Google robotjának szemével látni, meg kell néznünk az úgynevezett forráskódját. A forráskódot a következő módon nézhetjük meg:
- a böngészőben keressük meg az Eszközök között az Oldal forrásának megtekintése c. menüpontot vagy
- a jobb egérgombra kattintva megjelenik a menüben az Oldal forrásának megtekintése
Sok Google ajánlás megvalósulását (létező weboldal esetében) így tudjuk ellenőrizni.
A honlapkészítés tervezési és tartalmi irányelvei
A Google alapvető ajánlása, hogy a honlapoknak elsősorban a látogatók számára kell készülniük, mindenkor az ő szempontjaikat kell szem előtt tartani. Ennek az az egyszerű oka, hogy a kereső működése is akkor jó, akkor tudja megtartani piacrészesedését (és vezethet be fizetős szolgáltatásokat – lásd Google AdWords), ha a látogatók meg vannak elégedve a találati listával. A látogatók pedig akkor lesznek elégedettek a Google-lal, ha olyan honlapokat hoz fel a találatok között, amelyek VALÓBAN azokra a témákra és szavakra adnak bőséges és megfelelő információt, amit az emberek keresnek. Ráadásul nem elég, hogy a honlap tartalma fontos, de a felhasználók számára nyújtott “élmény” is számít. (Ez különösen a 2011. februárjában végrehajtott keresési algoritmus váltás, a Panda óta igaz.)
A Google feltételezi, hogy azok a jó tartalmú honlapok, amelyekre a lehető legtöbb link mutat az internet más pontjairól. A tartalom és a felhasználói élmény mellett a rámutató linkek is nagy jelentőséggel bírnak a helyezésekben. (Mivel azonban a rámutató linkek manipulációjára egész iparágak épültek rá, így véleményünk szerint ennek jelentősége csökkenni fog, de legalábbis jelentősen átalakul.)
Miket emel ki a Google, mint honlapkészítési és honlap optimalizálási követelményeket?
világos szerkezet
A honlapkészítés első lépése mindig a honlap logikájának felállítása, a navigáció modellezése: magyarán milyen menüpontok szükségesek, honnan hova jutunk el kattintással, milyen szöveget, képet lát a látogató, ha egy adott oldalra kattint. Minél jobban áttekinthető egy honlap, annál jobban tudja használni a látogató, értéke pedig annál magasabb lesz a Google szemében.
szöveges linkek
A navigáció fontos eleme, hogy a látogató minden kattintás előtt tisztában legyen vele, mit talál ott, ahová majd a kattintás viszi. Ebben segítenek a szöveges linkek. Nem mellékes ez az információ a keresőrobot számára sem.
jó tartalom
Informatív, szerteágazó, a témáról kimerítő részletességgel írott eredeti szöveg a legjobb. (Tapasztalataink szerint a honlapkészítés során ez a legtöbb problémával járó lépés…)
minden oldalra mutasson egy szöveges link
A keresőrobot a linkek mentén járja be az oldalt. Az az oldal, ahová nem mutat link, nem feltérképezhető a keresőrobot számára.
egy oldalon ne legyen túl sok link
A túl sok link manipulációs célzattal is felkerülhet egy honlapra. Hogy mennyi a Google számára a “túl sok”, azt nem definiálják… A 150-nél több link már minden bizonnyal soknak számít.
legyen honlaptérkép
A honlaptérkép a látogató és a robot számára is informatív, mivel tartalmazza a honlap összes oldalát, és azokhoz a tartalmakhoz is elvezet, amelyeket a látogató a navigációból nem könnyen fedezhet fel.
fontos nevek, információk szöveges formában
Sok honlapkészítő úgy oldja meg a csinos menügombokat és kiemeléseket, hogy a szöveget beleszerkeszti egy képbe. Ezeket a képeket azonban a Google nem látja, a rajtuk lévő információ tehát elveszik.
kulcsszavak helyes kiválasztása, megfelelő kulcsszósűrűség
A kulcsszó kiválasztása és a weboldal szöveg megírása az optimalizált honlapkészítés olyan tényezője, amely a honlap helyezését óriási mértékben befolyásolja. Ha egy honlap nem jelenik meg a Googleban, annak az esetek nagy részében az az oka, hogy a honlap tartalma nem elégséges, nem jól van megírva vagy a robot számára rosszul látható.
törött linkek javítása
Míg a kívülről ránk mutató linkeket általában nem tudjuk befolyásolni, átírni, módosítani, azokat a linkeket igen, amelyek a mi honlapunkon vannak. Így a sehova se vezető linkeket folyamatosan kezelni kell, törölni vagy módosítani.
dinamikus oldalaknál a webhelycímben (URL) lévő ? nehézséget jelent
A Google felhívja rá a figyelmet, hogy azokat a webhelyeket, amelyeknek címében kérdőjel található, egyes keresőrobotok nehezen indexelik. (Az az oldal, ahol ezt leírták, épp ilyen…:))
képek megfelelő kezelése, feliratozása
A honlapkészítés során az egyik legkevésbé látványos, ám sok aprólékos munkával járó feladat a képek megfelelő feliratozása, méretezése. A honlap optimalizálás szempontjából különösen nem elhanyagolható szempont, ugyanis a látogatók nemcsak a szöveges információ miatt kerülhetnek a honlapra, de a képkeresőből is. A képek kezelésével kapcsolatos javaslatok címszavakban:
- jó filenév (az legyen a kép neve, ami van a képen)
- megfelelő ALT jelölés (kulcsszóhalmozás nélkül, ismét csak azokkal a szavakkal leírva, ami a képen valójában látható)
- megfelelő szövegkörnyezet (a szöveg és a kép egyezzen meg)
- optimalizált méret
- megfelelő kép hivatkozás
- jó minőségű képek, kontrasztos, éles fotók
A honlapkészítés technikai követelményei
A teljesség igénye nélkül említünk néhány technikai követelményt, amelyet a megrendelő is ellenőrizhet.
teszt minden böngészőn
A honlapnak minden böngészőn egyformán kell megjelennie. (2012. elején Magyarországon 44% a Firefox, 28% a Chrome és 22% az Internet Explorer részesedése.) Tapasztalataink szerint a szabványos programozás ezt többnyire már önmagában biztosítja – kivétel az Internet Explorer, amely a szabványos megoldás ellenére is sokszor szétesik…
megfelelő tartalomkezelő használata
A tartalomkezelő (úgynevezett CMS) honlapok sajátossága, hogy tartalmuk változhat akár napi rendszerességgel is. Akadnak tartalomkezelők, amelyek olyan webhelycímet hoznak létre (URL-t), amely sem az emberi látogatók, sem a robotok számára nem értelmesek, mert nem adnak információt az oldal tartalmáról. Így a Google óvatosságra int, amikor valaki egy tartalomkezelővel létrehozott honlapot rendel meg.
A honlapkészítés minőségi követelményei
A honlapkészítő feladata nem az, hogy manipulálja a Google találati listáját, hanem az, hogy ügyfelét úgy vezesse végig a honlapkészítés folyamatán, hogy a honlap később a lehető legjobb helyezést érje el, tartalmának, programozásának, felépítésének köszönhetően. A Google felhívja rá a figyelmet, hogy minden olyan dolgot, ami manipulatív, idővel kiszűrnek, így az a honlap, amely nem érdemei alapján, hanem tiltott módszereknek köszönhetően került fel a találati lista elejére, előbb-utóbb kihullik onnan. (A nem engedélyezett módszerekre használják a “feketekalapos SEO (honlap optimalizálás)” kifejezést.
A jó honlapminőség a Google szerint tehát egyenlő a nem megtévesztő, nem manipulatív programozással. Milyen tevékenységeket minősít megtévesztő szándékúnak a Google?
erős domain mellett “félregépelt” változat
Ha valaki egy erős domain mellett létrehoz egy weboldalt annak “félregépelt” változatára, azt megtévesztő szándékúnak minősíti a Google. Ezek alapján tehát nem éri meg lefoglalni több tíz domaint a jövőben.
linkrendszerekhez csatlakozás
A Google nem ajánlja, hogy olyan linkrendszerekhez csatlakozzon egy honlap, amely kifejezetten azzal a szándékkal jött létre, hogy a benne lévő honlapok Page Rank értékét növelje.
rejtett szöveg a honlapon
Egyértelműen feketekalapos módszer a szöveg elrejtése a látogatók elől. Nem szabad apró betűkkel írni, a háttérszínnel megyegyező színnel, a képek feliratait sem szabad teletömni kulcsszavakkal.
rejtett link a honlapon
A linknek is minden esetben láthatónak kell lennie a látogató számára, vagyis nem járható út, ha a link egy egy pixel méretű kép alá van téve…
átirányítás a háttérben
Bünteti a Google azokat az oldalakat, amelyek automatikusan átirányítják a látogatókat egy másik oldalra. Az átirányításnak mindig ésszerűen kell megtörténnie – megszűnő honlapok és megszűnő aloldalak esetében.
oda nem illő kulcsszavak használata
Az oldal tartalmát és a kulcsszavakat a Google egységében vizsgálja, vagyis nem járható út az sem, ha egy másik szóra próbáljuk meg felhozni a honlapot.
kulcsszó halmozás
Szintén nem növeli a felhasználói élményt, ha valaki ugyanazt a kulcsszót ismételgeti. A kulcsszó sűrűség megfelelő szintje mindenkor találgatások tárgya: mi az, ami sok, mi az, ami kevés? A Google erre nem ad egyértelmű választ. (Egyes források szerint 3-5% a megfelelő kulcsszó sűrűség, de mi magunk láttunk már olyan oldalt, ahol ez 10% volt, és a honlap nevetve állt a találati lista elején 3 mondatnyi tartalommal…)
kevés, vagy nem eredeti tartalom
A Google hivatalos állásfoglalása szerint a kevés, vagy nem eredeti tartalom hátrányosan érintheti egy honlap helyezését. Hogy a jövőben ez hogyan fog alakulni, számunkra nagy kérdés, jelenleg (vagyis cikkünk írásának időpontjában, 2012. áprilisban) ez tényszerűen cáfolható.
Honlapkészítés a Google Panda után…
2011. februárjában hajtott végre egy algoritmus változtatást a Google. A változtatás számos honlapot érintett (- a mi honlapjainkat nem), különösen azokat, amelyek más honlapokról emeltek át információkat, felduzzasztották saját méreteiket és így nagy honlappá nőve már komoly pénzeket tudtak keresni a hirdetések kihelyezésével – esetenként éppen a Google AdSense hirdetésekkel. Ezeket a honlapokat nevezik content farm-nak.
A Panda nevű algoritmusváltás után a Google kiadott egy tájékoztatást arról, hogy hogyan is kell minőségi weboldalakat létrehozni, mi is a lényege ennek az egész változtatásnak. Röviden úgy lehetne összefoglalni, hogy a találati listán való előre kerülésnek egyre inkább feltétele, hogy a honlap minőségi tartalmat és minőségi megjelenést egyaránt biztosítson. A nagyobb “felhasználói élmény” ergonómikus kialakítást is jelent, a honlapot pedig pontosan úgy kell építeni, mint egy márkát.
Néhány kézzelfogható mutatószám arról, miket is néz erősebben a Google:
- az oldalon töltött idő – minél több, annál jobb
- visszafordulási arány – minél kevesebb azoknak a száma, akik a honlapról rögtön visszatérnek a találati listához, annál jobb
- az oldalon való keresés, bolyongás
- a természetes találati listán való megjelenéshez köthető átkattintási arány – vagyis ha már a honlap láthatóvá vált a találatok között, hányan kattintanak rá
- “márkázott” keresés – vagyis hányan keresnek rá a honlapra, mint márkára (esetünkben pl. hányan keresik a Google-ban a “sikermarketing” szót)
- közvetlen forgalom – hányan érkeznek a honlapra úgy, hogy egy e-mailben találják meg a linket
Erről részletesebben: SEOmoz – How Google’s Panda Update Changed SEO Best Practices Forever
Ha írásunk tetszett, kérjük ossza meg!