Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Honlaptervezés és webergonómia – usability

A webergonómia a honlapkészítés egyik legszebb területe: nagyon közel áll ugyanis a marketing egyik részterületéhez, a fogyasztói magatartáshoz.

A honlap tervezés nem más, mint a célcsoport viselkedésének, szavainak, vizuális kultúrájának minél pontosabb ismeretét feltételező grafikai alkotás és logikai játék egyben. A honlap nem egyszerűen alkalmazott grafika, és nem is programozási ujjgyakorlat: a sikeres honlap a látogató szemével készül.

Mi a webergonómia?

A webergonómia (web usability – használhatóság) lényege, hogy a honlaptervezés során, annak teljes folyamatában a látogató fejével gondolkodva, az ő viselkedését modellezve a honlap használatát imitáljuk, és ennek figyelembevételével készítjük el a honlapot.

A weboldal a látogatónak készül!

Vagyis a profi honlap

  • nem az ügyvezető diktátuma
  • nem a grafikus kézügyessége és kreativitása a döntő a design-jában
  • nem a programozó által minél bonyolultabban összerakott funkciók halmaza
  • nem a hagyományos szemléletű marketinges reklámos diktátuma.

Webergonómiával számos kiváló könyv foglalkozik. Munkánk során Jakob Nielsen, Janice Redish és Steve Krug könyveinek tanulságait hasznosítjuk.

Milyen a webergonómiát is tekintetbe vevő honlaptervezés?

1. Mit csinál a többi honlaptervező a többi oldalon?

A látogatók idejük 98%-át más honlapokon töltik. Éppen ezért figyelembe kell venni, hogy a honlap tervezés konvenciói, a honlap használat, a megszokás hogyan alakul. Ha az összes többi honlapon (de legalábbis a legnagyobb, legtöbbet használt többi honlapon) a menüsor vízszintesen helyezkedik el, a keresősáv pedig a jobb felső sarokban, akkor el lehet ettől térni, de számolni kell vele, hogy a látogatók nem fognak keresgélni, és kitalálni, hová is dugta a nagyon kreatív honlapkészítő mondjuk a belépés gombot…

2. Google deklaráció

A Google szerepéről egyetlen honlapkészítő sem feledkezhet meg, különösen akkor, ha fontos, hogy az adott weboldal előkelő helyen jelenjen meg a Google találati listáján (top10 pozíció). A Google a “felhasználói élmény” fogalmával írja le, hogy milyen honlapot is kell készíteni. Ehhez hozzátartozik a jó és jól olvasható tartalom, és a könnyű navigáció is.

3. Néhány tizedmásodperc – és kattintanak tovább

A kutatások szerint az internetezők, ahogy fejlődik az internet és ahogy egyre nagyobb gyakorlatot szereznek a honlapok használatában, nem türelmesebbek, hanem egyre türelmetlenebbek lesznek. Nem kezdenek el azon gondolkodni, vajon hogyan kell használni egy honlapot, hiszen a keresett információt nagy valószínűséggel meg fogják találni a találati listán következő másik honlapon. A felhasználó tehát pillanatok alatt dönt. A közhiedelemmel ellentétben nemcsak a design “szépsége” fogja meg, hanem az is, hogy mennyire átlátható a honlap, hogyan tudja megérteni, miről is szól az egész.

4. Közösségi oldalak (Facebook, Google+) hatása

A közösségi oldalakon való megosztás lehetősége megváltoztatja a honlapkészítés módját: fontosabbá válnak az olyan honlap programozási beállítások, mint a címsor (title), a leírás (description), a kép, és az, hogy átlátható módon nyilvánvaló legyen, miről is szól az oldal.

Az ergonómikus honlaptervezés néhány pontja

Nem egyszerű feladat összefoglalni néhány pontban azt, amiről több száz oldalas könyvek születtek… De megtesszük ezt azzal a céllal, hogy aki honlaptervezés szolgáltatást akar megrendelni, tisztában legyen az alapvető követelményekkel, és ezáltal minősíthesse a honlakészítőket.

  • a látogatónak mindig tudnia kell, hogy milyen honlapra érkezett, nagy vonalakban mit akarnak ott “eladni” neki
  • a honlap nem rabolja a látogató idejét hosszasan töltődő navigációs elemekkel, filmecskékekkel, csak egy 5 perces videó megtekintésével megszerezhető információval, reklámokkal
  • segíti a látogatót abban, hogy minél hamarabb hozzájusson az őt érdeklő információhoz – tagolásokkal, kiemelésekkel, képekkel, ábrákkal
  • az értékesítési célú honlap (pl. webáruház) igyekszik a teljes vásárlási folyamaton a lehető legegyszerűbben végigvinni a vevőt
  • a látogató előre tudja, mi történik, ha a honlapon bárhová is kattint (elindul egy letöltés, link, menügomb, képnagyítás, elindul egy zene, becsukódik vagy nyílik egy ablak, elmegy az üzenet, törlődik a regisztráció stb.)
  • a honlap színei, betűtípusai, elrendezése figyelembe veszi a monitoron olvasás jellegzetességeit

Miért fontos az ergonómikus honlaptervezés?

A honlap sikere, teljesítménye múlik rajta.

Tudomásul kell venni, hogy ha egy funkció nehezen használható, nehezen észrevehető, lehet az akármilyen “szép” programozástechnikailag, a honlap szempontjából mégis értéktelen.

A webergonómia alkalmazása a honlapkészítés során ugyanolyan folyamat, mint a honlap optimalizálás!

Egy-egy layout (a honlap elrendezése, kinézete) változtatás vagy menüstruktúra átszervezés mindenképpen körültekintést igényel. Ehhez két segédeszköz használható:

  1. webstatisztika (Google Analytics) – amiből látható, mely oldalakat nézték meg, sőt, azt is megtudhatjuk, milyen sorrendben nézték az egyes oldalakat (ez a látogatók áramlása – flow)
  2. weboldal hőtérkép – megmutatja különféle módszerekkel, hová néznek a látogatók az oldalon

Szerencsére az is mérhető, hogy egy honlaptervezési megoldás vagy átalakítás mennyire ergonómikus. Egy-egy változtatás után, ha a webstatisztika szerint

  • nő az oldalon töltött idő
  • nő a megtekintett oldalak száma
  • csökken a kilépési ráta

akkor tudhatjuk, hogy a honlap ergonómikusabb, használhatóbb lett.

 

Gyakori webergonómiai hibák

Ez a szövegrész 2008 táján íródott. Sok kitétele még ma, 2018-ban is igaz és megfontolandó, de kiegészíthető… A szerk.

1. A nyitó oldal széles sáv vagy keskeny sáv, illetve Flash vagy HTML választási lehetőséget ajánl.

Bár az ADSL egyre inkább terjed, mégsem kis probléma a letöltési idő sok látogató számára. Az internet alapvetően gyors műfaj, ahol egy hosszabb letöltési idő miatt a látogatók éppen egy kattintásnyira vannak a konkurencia könnyebben, gyorsabban letöltődő oldalától… A sávszélesség és a programozási nyelvek közötti választási lehetőség az első oldalon csak a programozó számára tűnik logikus megoldásnak, hiszen ő tudja mik közül is kellene választani, és neki mije van. Nem úgy a látogatók nagyobb része.

2. Teljes Flash oldal

A Flash-ben programozott oldalakról számos oda-vissza eszmecsere olvasható, és azok a nagy cégek, akik nem ismernek anyagi határokat, sokszor a csillogó, izgő-mozgó animáció miatt akarnak ilyen oldalakat maguknak. Kétségtelen tény viszont, hogy ha valaki a keresőoptimalizálás segítségével szeretne eladni, a Flash nem jó megoldás. Érdemes megnézni, hogy a Flash weboldalak készítésére szolgáló szoftvert gazdája nem egy teljes Flash oldalról kívánja eladni… Ahogyan azt egy webmester, Josiah Cole weboldalán olvastuk: “Ha a teljes weboldalad Flash-ben készült, lődd le a honlapkészítődet. Ha te csináltad, helyezd el a “Haszontalan web projektek, amiket én csináltam”- dossziéba, és kezdd újra.”

3. Az emberi szem számára nehezen pásztázható weboldal

F-betű alakzatban pásztázzák az olvasók Jakob Nielsen kutatásai szerint a weboldalakat. Mindössze 16%-uk olvassa el betűről-betűre a honlapokat, a többiek átfutják az írottakat, az alcímeket, a kiemeléseket, a vastag betűket és a képeket. Ha nem találják meg az információt, mennek tovább egy olyan oldalra, ahol megtalálják.

4. Website navigáció “újra-feltalálása” – a honlaptervezés “csodálatos májkrém”-je

A weboldalon az emberek a menügombokkal, linkekkel, gördítősávokkal és a “Vissza” gomb segítségével navigálnak. Az a honlaptulajdonos, aki a szokásokat át akarja alakítani, és “trendi”, “izgalmas” menü-elhelyezéseket talál ki, csak igazán türelmes honlaplátogatóknál vív ki érdemeket. Szórakoztató célú honlapoknál ez nem akkora probléma, de egy elfoglalt potenciális üzleti partner nem biztos, hogy nagyon humoránál lesz, ha találgatásos játékra invitálják. Az ilyen oldalak a “csodálatos májkrém“- kategóriába sorolhatók: tudjuk, hogy valami van benne, de hogy mi, azt igazából nem ismerjük.:) Az “igazán szar weboldalak gyűjteménye” is számos ilyen példát tartalmaz.

5. Nem minden böngészőben egyformán működő weboldal

Az Internet Explorer-t használják azok a netezők, akik viszonylag kevesebb információval rendelkeznek a különféle böngészőkről, lévén ez az alapértelmezett a Windows-ban. Egyre többen szörfölnek azonban a webes szabványokat sokkal jobban követő Mozilla Firefox-szal, és honlaponként is változhat, hogy a látogatók milyen böngészővel nézegetik az oldalakat. Saját megfigyeléseink szerint minél szofisztikáltabbak a látogatók, annál nagyobb arányban használják a Mozillát.

Csak a szabványos oldal tudja biztosítani, hogy egy oldal azonosan jelenljen meg a különböző böngészőkben, bár így is akadnak kivételek, olyan design elemek, amik az egyikben ilyenek, a másikban olyanok. A honlapkészítő cég feladata, hogy olyan honlapot tervezzen, ami minden környezetben közel azonosan jelenik meg!

6. Nem változik a meglátogatott linkek színe vagy a linkek nem szövegesek

A látogatók megszokták, hogy meg tudják különböztetni, mely aloldalon jártak már, és melyiken nem. Ha ezt nem biztosítják a számukra, idegesek lesznek, és ahelyett, hogy rendesen végigjárnák az oldalakat, inkább kiugranak.

7. Hirdetésnek kinéző dolgok

Kutatások alapján megállapították, hogy a látogatók igyekszenek kerülni a reklámnak kinéző dolgokat. Ide sorolhatók:

Banner-vakság

– ami úgy néz ki, mint egy szokásos netes hirdetés vagyis banner, az már előidézheti azt, hogy az emberek átugranak rajta a szemükkel, meg sem nézik, hogy valóban hirdetés-e

Animáció kerülés

– a villogó szöveg és az animáció – szemben a marketingkommunikációban egyébként sokszor hatékonyan alkalmazott más eszközöknél – elkerülést vált ki, nem pedig vonzást

Pop-up-ok (felugró ablakok) hirtelen száműzése

– a látogatók sokszor még azelőtt becsukják a felugró ablakocskákat, mielőtt azok le tudnának töltődni, és teszik mindezt nagy kárörömmel, rosszindulattal

8. A látogató nem találja meg az információt, amit keres

A más cégek számára értékesítő vállalkozások (B2B – business to business) esetében fontos a műszaki paraméterek és az árak feltüntetése. Igaz, ezzel összehasonlíthatóvá válik versenytársaival, amiből nem biztos, hogy ő kerül ki győztesen, mégis betölti a honlap a funkcióját: tájékoztatja azt, aki gyorsan akar információhoz jutni.

9. Nem lehet leállítani a zenét

Eleve a letöltést lassító tényező a zene. Míg a tulajdonos kedvenc zeneszáma esetleg érdekes lehet első hallásra, a honlapon töltött hosszabb olvasgatási idő mindenképpen próbára teszi a látogató monotóniatűrését.

10. Beépített keresőmotor a honlapon

“Ha az oldalon csak beépített keresőmotor segítségével tud eligazodni a látogató, ideje előlről kezdeni, és lelőni a honlapkészítőt.” – mondja a klasszikus.

Rutinos netezőket is elbizonytalanít, hogy miért kéne az oldalon újra kerestetni, ha egyszer már esetleg éppen a keresők segítségével jutottak az oldalra. Célszerű a menüpontokat, a navigációt és az oldal teljes struktúráját aszerint felépíteni, hogy a látogató laponként különféle témákra bontva megtalálja az információt, amit keresett. (Személyes tapasztalat: sokszor ad nulla találatot a beépített kereső, ami dühöt vált ki, így nem ösztönzi a látogatót az oldalon való további keresgélésre. Az oldalon belüli keresésnek akkor van értelme, ha az oldal kellően nagy ahhoz, hogy egy szakterület szavait lefedje, és ezáltal értékes találatokat adjon a keresőnek.)

11. Előre kiagyalt “bolyongási útvonalterv” a weboldalon

Aki előre meg akarja tervezni, hogy a honlapján ki, mikor, milyen aloldalakra fog kattintani milyen sorrendben, nagy meglepetések elé nézhet, ha belenéz a weboldal látogatottsági statisztikába. A látogatók másodpercek alatt képesek végigfutni akár több weboldalon is, és dönteni, érdekli-e őket vagy sem. Még a WC-papír szerűen végiggördülő oldalon sincs rá garancia, hogy a látogató valóban legördít a megrendelés feladásához használatos formulához, sőt, az utóiratként szereplő utolsó eladási érvet is elolvassa.

 

“Ha egy előre elhatározott útvonalon szeretnéd vezetni a látogatóidat, ideje egy hangya-farmot létesítened, hogy kiélhesd az ellenőrzési vágyaidat egy olyan fajon, amelyik ezt még szeretni is fogja.”