Honlaptervezés okosságok: hová kattintanak a honlapon?

Ujvári Mária - 2013. augusztus 31 - Honlaptervezés / Webmarketing

Egyik kedvenc témám: nincs annál érdekesebb, mint látni, hogy a honlapon, amit megterveztünk, hogyan keresnek, pásztáznak, navigálnak a látogatók. Hogyan lehetséges ez?

Amikor egy honlap elkészül, rengeteg dolgot kell fejben tartani: a marketing üzenetet, a keresőoptimalizálási szempontokat, a mobiloptimalizálást, a grafikai tervezés szabályait és nem utolsó sorban azt, vélhetően hová fog nézni, hová fog kattintani a látogató a honlapon.

A tájékozott és szakmailag felkészült honlapkészítő persze nem sötétben tapogatózik, hiszen tisztában kell lennie a webergonómiai sajátosságokkal, kutatási eredményekkel.

A honlap design hatékonyságának tesztelése

A honlap design-ját két ponton érdemes tesztelni:

1. a honlap tervezési fázisában

“Anyáddal nézesd meg a weboldalad!” – írtam néhány éve egy blogbejegyzésemben.

A tanács szó szerint vehető: még a honlaptervezés fázisában kérjünk meg egy ismerőst, aki semmit nem tud a honlapról, hogy nyissa meg, mondja el, mit gondol, kinek a honlapja ez, végezzen el bizonyos feladatokat a honlapon (pl. üzenetküldés), keressen meg egy bizonyos információt, és miközben ide-oda pásztáz a tekintetével, hangosan kommentáljon. Ha nem kattint, akkor is mondja meg, miért hezitál.

A honlap tesztelés ezen módszere kvalitatív statisztikai módszer.

2. publikálás után

A honlaptervezés végeztével, élesítés után az élő tesztnél statisztikailag más, számszerűsíthető, kvantitatív módszerek is rendelkezésünkre állnak. Ezeket akkor érdemes elvégezni, ha utána átalakítást végzünk az eredmények tükrében. (Így honlap átalakítás előtt mindenképpen célszerű ilyen vizsgálatokat is végezni, ha egy több ezres látogatottságú honlapról van szó.)

Milyen lehetőségeink vannak?

  • egérmozgás követéses vizsgálatok
  • kattintás vizsgálatok

Az egérmozgás követésének vizsgálata

Clicktale elemzés

Clicktale elemzés

Az egérmozgás követésének vizsgálata technikailag a következőképpen történik: a honlap forráskódjába egy Java script kódrészletet építünk be, amelyet a statisztikai rendszer szolgáltatója ad. Ez a kódrészlet “küld” információt a szolgáltató honlapjára, amely regisztrálja az egér mozgását a képernyőn. A honlaptulajdonos egy összesítő elemzést kap.

Az egérmozgás természetesen nem azonos a szemmozgással, de a kutatások szerint azzal erős korrelációt mutat.

Az összesítő statisztika egy hőtérképet készít a honlapról: minél pirosabb egy terület, annál többen nézték meg.

Ha egy ilyen elemzésből azt látjuk, hogy pl. a “kapcsolat” vagy az “áraink” linkre nem mennek rá, akkor elgondolkozhatunk, nem-e azért van mindez, mert nem veszik észre.

Több szolgáltató is kínál egérmozgás vizsgálat szolgáltatást:

ClickTale

A szolgáltatásra való regisztráció limitált mennyiségű oldalletöltésre ad ingyenes lehetőséget, a teljes elemzéshez előfizetés szükséges. www.clicktale.com

Crazy Egg

A Crazy Egg 30 napos kipróbálási lehetőséget ad, később havidíjas konstrukciót kínál. Már a regisztrációnál meg kell adni a bankkártya számát. www.crazyegg.com

Mikor érdemes egérmozgás vizsgálatot végezni?

  • nyilvánvalóan akkor, ha az eredmény “következménnyel” jár, vagyis új honlaptervezés előtt állunk, a honlapot átalakítjuk a kapott adatok tükrében
  • eleve csak olyan honlapnál érdemes ezzel időt tölteni, ahol napi 100 látogatónál több fordul meg
  • ha a konverziós ráta 3%-nál alacsonyabb, érdemes nyomozni az okot

Kattintás vizsgálat : Google Analytics

Google Analytics webhelyelemzés

Google Analytics webhelyelemzés

Google Analytics is készít egy roppant szemléletes ábrát: a honlap grafikájára teszi rá a kattintási statisztikát. Ez segít a gyorsabb eligazodásban, de a számokból ügyesen és tapasztalattal kell olvasni, különben nagyot tévedhetünk. És persze a kattintás nem azonos sem a szemmozgással, sem az egérmozgással.

Az elemzés a Normál jelentések – Tartalom – Oldalon belüli elemzés útvonalon érhető el.

Ha állítottunk be célértékeket, akkor megnézhetjük, hogy miben különbözött a célfolyamaton végigment látogatók kattintási mintázata az “átlagos” látogatótól.

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!

Copyright 2007 - 2018. Sikermarketing.hu ©  Minden jog fenntartva!