Honlaptervezés és webergonómia - usability

A honlap tervezés nem más, mint a célcsoport viselkedésének, szavainak, vizuális kultúrájának minél pontosabb ismeretét feltételező grafikai alkotás és logikai játék egyben. A honlap nem egyszerűen alkalmazott grafika, és nem is programozási ujjgyakorlat: a sikeres honlap a látogató szemével készül.

Mi a webergonómia?

A webergonómia (web usability - használhatóság) lényege, hogy a honlaptervezés során, annak teljes folyamatában a látogató fejével gondolkodva, az ő viselkedését modellezve a honlap használatát imitáljuk, és ennek figyelembevételével készítjük el a honlapot.

A weboldal a látogatónak készül!

 

Jakob Nielsen

Vagyis a profi honlap

  • nem az ügyvezető diktátuma
  • nem a grafikus kézügyessége és kreativitása a döntő a design-jában
  • nem a programozó által minél bonyolultabban összerakott funkciók halmaza
  • nem a hagyományos szemléletű marketinges reklámos diktátuma.

Webergonómiával számos kiváló könyv foglalkozik. Munkánk során Jakob Nielsen, Janice Redish és Steve Krug könyveinek tanulságait hasznosítjuk.

Milyen a webergonómiát is tekintetbe vevő honlaptervezés?

1. Mit csinál a többi honlaptervező a többi oldalon?

A látogatók idejük 98%-át más honlapokon töltik. Éppen ezért figyelembe kell venni, hogy a honlap tervezés konvenciói, a honlap használat, a megszokás hogyan alakul. Ha az összes többi honlapon (de legalábbis a legnagyobb, legtöbbet használt többi honlapon) a menüsor vízszintesen helyezkedik el, a keresősáv pedig a jobb felső sarokban, akkor el lehet ettől térni, de számolni kell vele, hogy a látogatók nem fognak keresgélni, és kitalálni, hová is dugta a nagyon kreatív honlapkészítő mondjuk a belépés gombot...

2. Google deklaráció

A Google szerepéről egyetlen honlapkészítő sem feledkezhet meg, különösen akkor, ha fontos, hogy az adott weboldal előkelő helyen jelenjen meg a Google találati listáján (top10 pozíció). A Google a "felhasználói élmény" fogalmával írja le, hogy milyen honlapot is kell készíteni. Ehhez hozzátartozik a jó és jól olvasható tartalom, és a könnyű navigáció is.

3. Néhány tizedmásodperc - és kattintanak tovább

A kutatások szerint az internetezők, ahogy fejlődik az internet és ahogy egyre nagyobb gyakorlatot szereznek a honlapok használatában, nem türelmesebbek, hanem egyre türelmetlenebbek lesznek. Nem kezdenek el azon gondolkodni, vajon hogyan kell használni egy honlapot, hiszen a keresett információt nagy valószínűséggel meg fogják találni a találati listán következő másik honlapon. A felhasználó tehát pillanatok alatt dönt. A közhiedelemmel ellentétben nemcsak a design "szépsége" fogja meg, hanem az is, hogy mennyire átlátható a honlap, hogyan tudja megérteni, miről is szól az egész.

4. Közösségi oldalak (Facebook, Google+) hatása

A közösségi oldalakon való megosztás lehetősége megváltoztatja a honlapkészítés módját: fontosabbá válnak az olyan honlap programozási beállítások, mint a címsor (title), a leírás (description), a kép, és az, hogy átlátható módon nyilvánvaló legyen, miről is szól az oldal.

Az ergonómikus honlaptervezés néhány pontja

Nem egyszerű feladat összefoglalni néhány pontban azt, amiről több száz oldalas könyvek születtek... De megtesszük ezt azzal a céllal, hogy aki honlaptervezés szolgáltatást akar megrendelni, tisztában legyen az alapvető követelményekkel, és ezáltal minősíthesse a honlakészítőket.

  • a látogatónak mindig tudnia kell, hogy milyen honlapra érkezett, nagy vonalakban mit akarnak ott "eladni" neki
  • a honlap nem rabolja a látogató idejét hosszasan töltődő navigációs elemekkel, filmecskékekkel, csak egy 5 perces videó megtekintésével megszerezhető információval, reklámokkal
  • segíti a látogatót abban, hogy minél hamarabb hozzájusson az őt érdeklő információhoz - tagolásokkal, kiemelésekkel, képekkel, ábrákkal
  • az értékesítési célú honlap (pl. webáruház) igyekszik a teljes vásárlási folyamaton a lehető legegyszerűbben végigvinni a vevőt
  • a látogató előre tudja, mi történik, ha a honlapon bárhová is kattint (elindul egy letöltés, link, menügomb, képnagyítás, elindul egy zene, becsukódik vagy nyílik egy ablak, elmegy az üzenet, törlődik a regisztráció stb.)
  • a honlap színei, betűtípusai, elrendezése figyelembe veszi a monitoron olvasás jellegzetességeit

Miért fontos az ergonómikus honlaptervezés?

Heatmap - hőtérkép

A honlap sikere, teljesítménye múlik rajta.

Tudomásul kell venni, hogy ha egy funkció nehezen használható, nehezen észrevehető, lehet az akármilyen "szép" programozástechnikailag, a honlap szempontjából mégis értéktelen. 

A webergonómia alkalmazása a honlapkészítés során ugyanolyan folyamat, mint a honlap optimalizálás!

Egy-egy layout (a honlap elrendezése, kinézete) változtatás vagy menüstruktúra átszervezés mindenképpen körültekintést igényel. Ehhez két segédeszköz használható:

  1. webstatisztika (Google Analytics) - amiből látható, mely oldalakat nézték meg, sőt, azt is megtudhatjuk, milyen sorrendben nézték az egyes oldalakat (ez a látogatók áramlása - flow)
  2. weboldal hőtérkép - megmutatja különféle módszerekkel, hová néznek a látogatók az oldalon

Szerencsére az is mérhető, hogy egy honlaptervezési megoldás vagy átalakítás mennyire ergonómikus. Egy-egy változtatás után, ha a webstatisztika szerint

  • nő az oldalon töltött idő
  • nő a megtekintett oldalak száma
  • csökken a kilépési ráta

akkor tudhatjuk, hogy a honlap ergonómikusabb, használhatóbb lett.