Honlaptervezés okosságok: call-to-action - a gomb, amire kattintanak

A call-to-action gomb azokat a gombokat jelenti a honlapon, amelyekre a látogatónak rá kell kattintania, hogy valami történjen: feliratkozzon, megrendeljen, letöltsön.

Miért fontos a jó call-to-action gomb?

Azért, mert ezzel tudjuk elérni, hogy a honlapon megtörténjen az, amit mi szeretnénk: feliratkozzanak, letöltsenek, rendeljenek, használjanak funkciókat (pl. használják a kalkulátort, kérjenek egyedi árajánlatokat stb.)

A jó call-to-action gomb

  • észrevehető
  • egyértelmű
  • kattintásra ösztönöz

Milyen legyen a jó call-to-action gomb?

Rendkívül jó anyagot írt erről Smriti Chawla (az angol nyelvű cikk: Call To Action Buttons: The Ultimate Guide). Írása szerint négy fő területre kell koncentrálnunk a honlaptervezés során:

1. a gomb szövege

call-to-action Amazon

A feliratnak pontosnak kell lennie, hogy a látogató tudja, mi fog történni, ha a gombra kattint. Például: "Letöltöm az ingyenes honlaptervezés e-bookot" vagy "Árajánlatot kérek egyedi honlaptervezésre".

Választhatunk a különböző nyelvtani megfogalmazások között, pl. "Letöltöm" vagy "Töltse le". A lényeg az, hogy a látogató számára egyértelmű legyen, hogy mi fog történni. (A call-to-action gomb feliratának helyes megfogalmazásának azért még akad pár trükkje...)

2. a gomb színe

A kontrasztosság a lényeg. A háttérből és a design-ból kiemelkedő színű, méretű gombot kell tervezni, sőt, még a megfelelő árnyékolásra is célszerű figyelni (ahogy azt az úgynevezett UX - user experience kutatások már bebizonyították). 

ikonok

Az ikonok sokat segítenek annak megértésében, hogy mi is fog történni, ha gombra kattintunk. Ilyen pl. a letöltés ikon.

3. a call-to-action gomb elhelyezése

Hová tegyük az oldalon belül a gombot?

Egyszerű honlaptervezési mítosznak tűnik, hogy a gombot az oldal tetejére, elejére kell tenni. A gomb helye ott van, ahol már érthető a látogató számára, hogy mit tud letölteni, hova tud feliratkozni, mit rendel meg stb.

Design elemekkel lehet erősíteni a gomb észrevehetőségét.

4. a gomb mérete

Előfordulhat, hogy egyszerre több aktivitást is elvárunk a látogatótól, így tehát lesz egy elsődleges és egy másodlagos gombnak. A gombok közül annak kell nagyobbnak lennie, amelyik az elsődleges célhoz van rendelve.

A gombok nagyságának beállításához webergonómiai követelményeket is figyelembe kell venni, különösképpen akkor, ha az adott honlap mobiloptimalizálással készül.

call-to-action Amazon 2

A call-to-action gomb hatékonyságának tesztelése

Nem árulunk zsákbamacskát: saját honlapunkon is futtattunk call-to-action gomb hatékonysági teszteket. Az eredmény mérése a kattintások alapján lehetséges, amelyet a Google Analytics segítségével, illetve más eszközökkel mérhetünk. Érdekes eredmény: ott az információ az oldalon, mégis működik a form, mégis kattintanak rá!

A gomb hatékonyságát mérhetjük a rákattintások számával, de az egérmozgás vizsgálatok is roppant hasznosak lehetnek.

A gombot célszerű olyan programozási megoldással készíteni, hogy azon könnyen lehessen változtatni, ezáltal pedig növelni lehessen a kattintási rátát.

 

Amikor a call-to-action gombnak különösen nagy szerepe van...

Egy-egy kampány során, amikor Google AdWords vagy Facebook hirdetés "vezeti rá" a látogatót a honlapra, különösen fontos, hogy amennyire csak lehetséges, vezessük a látogatót. Ilyenkor a call-to-action gomb megtervezése kiemelkedően fontos pontja a landing page, az érkezési oldal tervezésének.