Honlaptervezés okosságok: a CMS honlap jellemzői és gondozása

Egyszer régen, egy távoli galaxisban...

Na nem egészen, csak 2006-ban a sikermarketing.hu honlapkészítő tevékenysége HTML programozással indult. Gyönyörűségesen tiszta XHTML kódolással készítettünk honlapokat, egyszer épp emiatt sikerült felfedezni, hogy feltörték a honlapjainkat és egy kínai szerverre mutató linket helyeztek el rajtuk.

Két ok miatt léptünk tovább:

1. egyre több olyan funkció-igény merült fel webmarketing szempontból, amit a CMS rendszerek alapból tudtak

2. visszatérő igény volt az ügyfelek részéről, hogy szeretnék maguk adminolni a honlapjaikat - a megkeresések legalábbis mindig erről szóltak

Ebben a két pontban foglalható össze a CMS honlapok legfőbb előnye: széles funkcióválaszték és bővíthetőség.

Mi az a CMS honlap?

A CMS vagyis a Content Management System, tartalomkezelő rendszer a működés legfőbb jellegzetességét jelenti.

A CMS honlap abban a pillanatban áll össze, amikor a látogató az oldalra jön vagy átkattint a honlapon belül valahová. A rendszer meghívja a különböző adatbázisokból a szövegeket, képeket, amik egy egésszé állnak össze a monitoron.

Elsődleges felhasználási területük éppen ebből a jellemzőjükből - vagyis a "darabokra tagoltságból", ahol egy-egy rész a többitől függetlenül változtatható, akár napi szinten - adódik:

  • hírportálok
  • blogok

hiszen ezeknek a tartalma gyakran változó, mindig más a címlapos hír vagy bejegyzés, ennek változtatása pedig az adatbázis módszerrel egyszerűbb.

Egyedi fejlesztésű CMS vagy standard, nyílt forráskódú CMS?

A megrendelők számára ez a pont a legnagyobb csapda. És egy egyszerű pszichológiai jellemző miatt rendre bele is sétálnak...

Az egyedi fejlesztésű CMS azt suggalja a megrendelő számára, hogy ez valami különleges, kifejezetten az ő igényeire szabható, valami olyan, AMI MÁSNAK NINCS!

Az egyedi fejlesztésű CMS a különlegesség érzését adja a cégvezetőben megbúvó emberi léleknek - mert megérdemlem!

Úgy érzi, ettől ő is különleges lesz és jól is választ honlapkészítő céget, mert aki ilyet tud csinálni, az már mestere a szakmájának.

Az egyedi fejlesztésű CMS

  • folyamatos fejlesztést kíván a programozó részéről (ha másért nem, a hackertámadások elleni védelem miatt)
  • nagy előrelátást igényel, hogy előre megérezze, mit akar majd az ügyfél később mégis máshogy
  • széleskörű webergonómiai tudásnak kell mögötte állni, hogy a lehető legjobban aládolgozzon a sikeres honlapnak

Egy egyedi fejlesztésű CMS-t "árusító" cég egyik munkatársa mondta a következőt: "10 éve ráálltunk erre az útra. Ma már letérni sem tudunk róla és 10 programozónk dolgozik folyamatosan a modulokon." Nem mindegy tehát, hogy ha a megrendelő bele is vág egy egyedi CMS-be, akkor kit választ...

A standard, nyílt forráskódú CMS-ek

A nyílt forráskódú CMS-ek jellemzője, hogy egy nemzetközi programozói közösség fejleszti őket. Bárki letöltheti, bárki felhasználhatja, bárki megtanulhatja profi használatukat.

Nyílt forráskódú CMS rendszerek:

  • Drupal
  • Wordpress
  • Joomla
  • Magento

A nyílt forráskódú rendszerek közül mi elsősorban a Drupallal dolgozunk, így erről tudunk véleményt mondani, amikor a nyílt forráskódú CMS-ről beszélünk.

Jellemzők:

  • több ezer modul áll rendelkezésre (sokszor ugyanarra a feladatra akár 10-20 is), amelyek eddig minden megrendelői igényre tudtak megoldást kínálni
  • stabil rendszerek (ezek közül is számunkra a Drupal tűnik a legstabilabbnak), persze egy elhanyagolt honlap így is össze tud omlani
  • bárki, bármikor belenyúlhat, aki ért az adott rendszerhez, vagyis a megrendelő nincs hozzáláncolva a webmesterhez, honlapkészítőhöz

Egyedi fejlesztésű CMS-ek, ahogy mi látjuk

Sok ügyfél keresett már meg bennünket azzal, hogy van egy egyedi fejlesztésű CMS oldala, de

  1. eltűnt a webmestere és ő azt se tudja, hogyan nyúljon bele (ügyfélkezelési probléma)
  2. a honlap nem jön fel a Google-ban, a webmester pedig tehetetlen; kéne egy kis keresőoptimalizálás (SEO probléma)
  3. van látogató a honlapon, de nem konvertálnak, nem lesz belőlük vevő (webergonómiai probléma)

A megoldás, amit mi javaslunk, mindig egy vadonatúj honlap tervezése.

Mítoszok és ködök a nyílt forráskódú standard CMS-ekkel kapcsolatban

1. "Ne nézzen ki úgy a honlap, mint egy CMS"

Az idézőjel nem véletlen, saját fülünkkel hallottuk, mind a mai napig nem is értjük, mit jelent. Mi nem tudjuk, hogy néz ki egy honlap, ami úgy néz ki, mint egy CMS...

Hogyan alakul ki egy CMS honlap design-ja?

Három megoldás közül lehet választani:

  • ingyenes sablon használata (theme vagy smink a megnevezése)
  • fizetős sablonok használata
  • egyedi design tervezés

A design teljes rugalmassággal változtatható! Persze nem árt, ha a honlapkészítő ért a CSS programozáshoz...:)

És egyébként meg mi a gond, ha más honlap is használ egy egyébként szép, jó, gusztusos sablont? De ez már a honlap design mítosza...

Nézzünk meg egy sablont és egy vele készült honlapot:

CMS sablonból egyedi design

2. "A CMS lassú."

Tény, hogy a CMS honlap - jellegéből adódóan - LASSABB, mint XHTML társai. Ezt a standard CMS-ek programozói is tudják, és készültek már a gyorsításra modulok.

A lassúság tehát egyre inkább technikai kategória, emberi érzékeléssel ennek nem szabad érezhetőnek lenni, ha a honlap jól össze van rakva. Tudni kell azonban, hogy a színes-szagos design elemek (pl. ezen a honlapon a nagyméretű váltókép) SZÜKSÉGSZERŰEN lassítják a betöltődést.

A megrendelőnél érzékelhető lassúságot nagy mértékben befolyásolhatja a "vas", vagyis a szerver állapota.

Vagyis ismét csak körültekintéssel kell tárhelyszolgáltatót választani, ha CMS-re adjuk a fejünket.

3. "Adminolni akarom a honlapomat."

A mítosz kategóriába soroltuk...

A megrendelő - aki itt most magába is nézhet - általában foggal-körömmel ragaszkodik a webmestertől való függetlenségéhez, és azt gondolja, hogy ha kap admin jogot, akkor hátradőlhet, mert "övé a honlap".

Aztán rájön, hogy

  • fogalma sincs róla, hogy ha egy újabb "dobozt" vagy "fület" akar a honlapra tenni, azt nem egy egyszerű drag-and-drop módszerrel kell megcsinálni
  • mire 1 év múlva megváltozik az iroda telefonszáma, és ki akarja javítani, már azt se tudja, milyen linken, milyen jelszóval tud belépni a honlapjára és ott egyáltalán hova klikkeljen.

[Ilyenkor jövünk a képbe mi. A saját ügyfél ilyenkor telefonhoz nyúl és mi segítünk, az új ügyfél meg elmondja, hogy "Nem tudom elérni a webmesteremet..."]

A honlappal foglalkozni pedig KELL! 

Egy honlap sikerességét a rajta lévő tartalom adja.

A CMS honlap gondozása

Szenteljünk külön alfejezetet a kérdésnek, mert nincs az a honlap, ami ne hálálná meg a gondoskodást! Mire van szükség?

  1. modulfrissítés
  2. tartalombővítés, vagyis tartalommarketing

A modulok és az alaprendszer frissítése biztosítja, hogy a honlap védve legyen az új vírusok, esetleges betörések ellen, illetve igazodjon a böngészők frissítéseihez.

A tartalombővítés célja pedig elsősorban keresőoptimalizálási szempontból fontos.