Honlaptervezés okosságok: miért nem lehet csak külön optimalizálni egy honlapot?

Sokszor leírtuk, itt csak ismételjük: a keresőoptimalizált honlap egy beszélgetéssel indul. A honlaptervezés egy folyamat, amelyben a honlaptervező és megrendelő szoros együttműködésére van szükség. Ehhez szükséges az első beszélgetés.

A beszélgetés arról szól, hogy kik a potenciális vevők, mit akarunk eladni nekik, mi a fő üzenetünk magunkról, milyen szavakat használ a vevő, mit várunk el a honlaptól. (Mi minimum 2 órát beszélgetünk az ügyféllel, mielőtt végső javaslatot és árat mondanánk.)

Általában mindenki keresőoptimalizált honlapot szeretne, hiszen a honlap célja mégiscsak az, hogy új vevőket toborozzon.

"Elkészült a honlapunk, kéne rá SEO"

A leggyakrabban hallott mondat. És a honlapkészítés szerencselovagjai nem is tesznek semmit annak érdekében, hogy a megrendelő fejében lévő ködöt oszlassák, miszerint a keresőoptimalizálás nem egy kapcsoló, amit egy elkészült honlapon a keresőoptimalizáló ("SEO szakértő") utólag be tud kapcsolni...

A keresőoptimalizálás során a következőkre kell figyelni:

  1. a honlap struktúráját eleve SEO szempontok alapján kell megtervezni
  2. a honlap struktúra meghatározza a design-t
  3. a webszövegírás és a szöveges részek programozása is szem előtt kell tartsa a keresőoptimalizálást (SEO szövegírás)
  4. keresőbarát programozási megoldásokat kell alkalmazni, amik befolyásolhatják a design elemeket is
  5. a honlapnak jól használhatónak, logikusnak és áttekinthetőnek kell lennie, hogy a látogatók minél hosszabb időt töltsenek rajta - a hosszú idő ugyanis azt üzeni a keresőnek, hogy "ez egy jó honlap, ezt érdemes előre sorolni"

Gondolkodni a Google "agyával" - a jó SEO titka

Akadnak, akik a Google keresési algoritmus egyes súlypontjainak kifürkészésével foglalkoznak, és szükség esetén manipulációval juttatnak előre egy honlapot. Tapasztalataink szerint azonban ezek a módszerek hosszú távon nem működnek, ugyanis a Google előbb vagy utóbb, de "rájön a csalásra".

Egyszerűbb tehát megérteni a Google alapvető működését: a Google érdeke, hogy minőségi találati listát állítson elő, különben a felhasználók átpártolnak egy másik keresőhöz.

Mit jelent a minőségi találati lista?

Olyan honlaplinkek sorát, amelyeken a kereső ember választ talál a kérdésére, minden információt, képet, árat megtalál az adott honlapon, amelyet a találati lista első néhány helyén hoz fel a Google, különben továbbkattint a következőre. A manipulált első helyen nem biztos, hogy értékes információt talál, és csalódni fog a Google-ban.

Hogyan lehet sikeres honlapot készíteni?

sikeres honlaptervezésA sikeres honlap attól sikeres, hogy tökéletes egyensúlyban vannak a következők:

  • SEO - keresőoptimalizálás: amely biztosítja a honlap alapforgalmát
  • usability és UX (user experience) - felhasználóbarát kialakítás: ettől lesz a honlap logikus és jól használható
  • marketing: pozícionálása és marketing aktivitása jól tervezett és jól kivitelezett

A sikerességhez a három halmaz közös metszetében kell hogy elhelyezkedjen egy honlap. A honlaptervezés során mindhárom területnek hangsúlyt kell kapnia.

Mi a helyzet a halmaz metszéspontokkal?

1-es terület: SEO és felhasználóbarát honlap

Rátalálnak a honlapra és az használható is. De nem derül ki róla, hogy mit is akar eladni. (Kulisszatitok: a sikermarketing.hu előző verziója ebbe a kategóriába tartozott.)

2-es terület: SEO és marketing

Rátalálnak és van marketing üzenete is, de nem esztétikus és nem jól működnek a funkciók.

3-as terület: marketing és felhasználóbarát kialakítás

Jól megtervezett, szép honlap, marketing üzenettel - de senki sem látja.

Mint az nyilvánvaló, roppant nehéz olyan honlapot tervezni, amely minden követelménynek tökéletesen megfelel. A helyzet az, hogy a profi honlaptervezés egy folyamat, amely a lehetőség szerint legjobb pontról indul, és az ellenőrzési folyamat kiépítésével teszteli, hogyan lehet javítani a honlap teljesítményét.

Honlap optimalizálás

Mi tartozik a keresőoptimalizálás (SEO) témájába?

  • SEO szövegírás
  • keresőbarát programozás
  • képek, videók optimalizálása
  • linképítés

Ami a felhasználóközpontúságot illeti:

  • usability: a honlapon minden funkció jól kidolgozott, végiggondolt, érthető
  • UX: a felhasználó "jól érzi magát" miközben a honlapot használja

A honlap marketing:

  • világosan érthető és látható, kikhez szól a honlap
  • pillanatok alatt kiderül, mit akarnak eladni
  • a marketingüzenet összhangban áll a design-nal, a tudatos és tudatalatti üzenetekkel
  • a honlapra tudatosan épített webmarketing aktivitás épül

Mennyire nehéz vagy könnyű sikeres honlapot készíteni?

A sikeres honlap sokszor egy folyamatban, több átalakítás után jut el a legideálisabb pontra, ahol a SEO, a felhasználóközpontúság és a marketing egyaránt szerepet kap.

Sokszor csak egy apróságon múlik, hogy a marketing üzenet el is jusson a látogatóig...

 

U.I. Fenti cikkünk 2014-ben íródott. Ma, lassan 4 évvel később, 2017. decemberében a fenti megközelítésnek külön neve is van: holisztikus SEO. Egyes bloggerek a fenti megközelítést a SEO halálaként tálalják, holott az igazi SEO soha nem is volt más, és soha nem is kellett volna leszakítani a honlaptervezés egyéb részeiről. Az, hogy ez most mitől vált hangsúlyossá, hogy ezek összetartoznak, annak egyszerű oka van: a honlapok közül csak azok fognak tudni kiemelkedni, amiket ebben a szemléletben készítenek.