Honlaptervezési hibák, webergonómia

Ez a cikk 2008 táján íródott. Sok kitétele még ma, 2015-ben is igaz és megfontolandó, de kiegészíthető... A szerk.

A weboldal tervezés ma már messze nem sötétben tapogatózás. Számos kutatást készítettek arra vonatkozóan, hogyan olvasnak az emberek honlapokat, milyen szövegrészeket, design elemeket vesznek észre, és mi az, ami a legnagyobb valószínűség szerint elkerüli a figyelmüket.

A weboldalak használhatóságával foglalkozó tudományág a  webergonómia (usability).

Hogyan tesztelik a weboldalakat?

Szemmozgás-vizsgálat

A weboldalon való olvasás feltérképezését szolgálják. A vizsgálatban résztvevők fejére egy szerkezetet illesztenek, amely követi a pupilla mozgását. Az adatokat elemezve egy úgynevezett hőtérkép készül, megmutatva, mely területeken, szavakon, képeken időzött hosszabb ideig a látogató, és mi volt az, amit észre sem vett.

Webstatisztika

A másik olyan információforrás, amelyből következtetések vonhatók le például arra vonatkozóan, mely oldalakra érkeznek, milyen keresőszavakra és mennyit időznek ott. Ha egy aloldalon magas az "azonnali kiugrók" aránya, akkor sürgősen hozzá kell nyúlni a tartalomhoz!

Az értékesítési számok, megrendelések, ajánlatkérések száma

A következő olyan lényeges elemzési eszköz, amellyel megállapítható egy weboldal jó vagy rossz működése. Webstúdiónk tapasztalatai szerint nem a legbonyolultabb, legnagyobb költséggel felépített oldal az, amely a legtöbbet ad el. Az emberek szeretik a tiszta, világos, letisztult oldalakat, ahol pontosan tudják, hova kell kattintaniuk, hogy a számukra lényeges információhoz hozzájussanak.

Honlaptervezés gyakori hibái:

1. A nyitó oldal széles sáv vagy keskeny sáv, illetve Flash vagy HTML választási lehetőséget ajánl.

Bár az ADSL egyre inkább terjed, mégsem kis probléma a letöltési idő sok látogató számára. Az internet alapvetően gyors műfaj, ahol egy hosszabb letöltési idő miatt a látogatók éppen egy kattintásnyira vannak a konkurencia könnyebben, gyorsabban letöltődő oldalától… A sávszélesség és a programozási nyelvek közötti választási lehetőség az első oldalon csak a programozó számára tűnik logikus megoldásnak, hiszen ő tudja mik közül is kellene választani, és neki mije van. Nem úgy a látogatók nagyobb része.

2. Teljes Flash oldal

A Flash-ben programozott oldalakról számos oda-vissza eszmecsere olvasható, és azok a nagy cégek, akik nem ismernek anyagi határokat, sokszor a csillogó, izgő-mozgó animáció miatt akarnak ilyen oldalakat maguknak. Kétségtelen tény viszont, hogy ha valaki a keresőoptimalizálás segítségével szeretne eladni, a Flash nem jó megoldás. Érdemes megnézni, hogy a Flash weboldalak készítésére szolgáló szoftvert gazdája nem egy teljes Flash oldalról kívánja eladni… Ahogyan azt egy  webmester, Josiah Cole weboldalán olvastuk: "Ha a teljes weboldalad Flash-ben készült, lődd le a honlapkészítődet. Ha te csináltad, helyezd el a "Haszontalan web projektek, amiket én csináltam"- dossziéba, és kezdd újra."

3. Az emberi szem számára nehezen pásztázható weboldal

F-betű alakzatban pásztázzák az olvasók  Jakob Nielsen kutatásai szerint a weboldalakat. Mindössze 16%-uk olvassa el betűről-betűre a honlapokat, a többiek átfutják az írottakat, az alcímeket, a kiemeléseket, a vastag betűket és a képeket. Ha nem találják meg az információt, mennek tovább egy olyan oldalra, ahol megtalálják.

4. Website navigáció "újra-feltalálása" - a honlaptervezés "csodálatos májkrém"-je

A weboldalon az emberek a menügombokkal, linkekkel, gördítősávokkal és a "Vissza" gomb segítségével navigálnak. Az a honlaptulajdonos, aki a szokásokat át akarja alakítani, és "trendi", "izgalmas" menü-elhelyezéseket talál ki, csak igazán türelmes honlaplátogatóknál vív ki érdemeket. Szórakoztató célú honlapoknál ez nem akkora probléma, de egy elfoglalt potenciális üzleti partner nem biztos, hogy nagyon humoránál lesz, ha találgatásos játékra invitálják. Az ilyen oldalak a "csodálatos májkrém"- kategóriába sorolhatók: tudjuk, hogy valami van benne, de hogy mi, azt igazából nem ismerjük.:) Az  "igazán szar weboldalak gyűjteménye" is számos ilyen példát tartalmaz.

5. Nem minden böngészőben egyformán működő weboldal

Az Internet Explorer-t használják azok a netezők, akik viszonylag kevesebb információval rendelkeznek a különféle böngészőkről, lévén ez az alapértelmezett a Windows-ban. Egyre többen szörfölnek azonban a webes szabványokat sokkal jobban követő Mozilla Firefox-szal, és honlaponként is változhat, hogy a látogatók milyen böngészővel nézegetik az oldalakat. Saját megfigyeléseink szerint minél szofisztikáltabbak a látogatók, annál nagyobb arányban használják a Mozillát.

Csak a szabványos oldal tudja biztosítani, hogy egy oldal azonosan jelenljen meg a különböző böngészőkben, bár így is akadnak kivételek, olyan design elemek, amik az egyikben ilyenek, a másikban olyanok. A honlapkészítő cég feladata, hogy olyan honlapot tervezzen, ami minden környezetben közel azonosan jelenik meg!

6. Nem változik a meglátogatott linkek színe vagy a linkek nem szövegesek

A látogatók megszokták, hogy meg tudják különböztetni, mely aloldalon jártak már, és melyiken nem. Ha ezt nem biztosítják a számukra, idegesek lesznek, és ahelyett, hogy rendesen végigjárnák az oldalakat, inkább kiugranak.

7. Hirdetésnek kinéző dolgok

Kutatások alapján megállapították, hogy a látogatók igyekszenek kerülni a reklámnak kinéző dolgokat. Ide sorolhatók:

Banner-vakság

- ami úgy néz ki, mint egy szokásos netes hirdetés vagyis banner, az már előidézheti azt, hogy az emberek átugranak rajta a szemükkel, meg sem nézik, hogy valóban hirdetés-e

Animáció kerülés

- a villogó szöveg és az animáció - szemben a marketingkommunikációban egyébként sokszor hatékonyan alkalmazott más eszközöknél - elkerülést vált ki, nem pedig vonzást

Pop-up-ok (felugró ablakok) hirtelen száműzése

- a látogatók sokszor még azelőtt becsukják a felugró ablakocskákat, mielőtt azok le tudnának töltődni, és teszik mindezt nagy kárörömmel, rosszindulattal

8. A látogató nem találja meg az információt, amit keres

A más cégek számára értékesítő vállalkozások (B2B - business to business) esetében fontos a műszaki paraméterek és az árak feltüntetése. Igaz, ezzel összehasonlíthatóvá válik versenytársaival, amiből nem biztos, hogy ő kerül ki győztesen, mégis betölti a honlap a funkcióját: tájékoztatja azt, aki gyorsan akar információhoz jutni.

9. Nem lehet leállítani a zenét

Eleve a letöltést lassító tényező a zene. Míg a tulajdonos kedvenc zeneszáma esetleg érdekes lehet első hallásra, a honlapon töltött hosszabb olvasgatási idő mindenképpen próbára teszi a látogató monotóniatűrését.

10. Beépített keresőmotor a honlapon

"Ha az oldalon csak beépített keresőmotor segítségével tud eligazodni a látogató, ideje előlről kezdeni, és lelőni a honlapkészítőt." - mondja a klasszikus.

Rutinos netezőket is elbizonytalanít, hogy miért kéne az oldalon újra kerestetni, ha egyszer már esetleg éppen a keresők segítségével jutottak az oldalra. Célszerű a menüpontokat, a navigációt és az oldal teljes struktúráját aszerint felépíteni, hogy a látogató laponként különféle témákra bontva megtalálja az információt, amit keresett. (Személyes tapasztalat: sokszor ad nulla találatot a beépített kereső, ami dühöt vált ki, így nem ösztönzi a látogatót az oldalon való további keresgélésre. Az oldalon belüli keresésnek akkor van értelme, ha az oldal kellően nagy ahhoz, hogy egy szakterület szavait lefedje, és ezáltal értékes találatokat adjon a keresőnek.)

11. Előre kiagyalt "bolyongási útvonalterv" a weboldalon

Aki előre meg akarja tervezni, hogy a honlapján ki, mikor, milyen aloldalakra fog kattintani milyen sorrendben, nagy meglepetések elé nézhet, ha belenéz a weboldal látogatottsági statisztikába. A látogatók másodpercek alatt képesek végigfutni akár több weboldalon is, és dönteni, érdekli-e őket vagy sem. Még a WC-papír szerűen végiggördülő oldalon sincs rá garancia, hogy a látogató valóban legördít a megrendelés feladásához használatos formulához, sőt, az utóiratként szereplő utolsó eladási érvet is elolvassa.

hangyák

"Ha egy előre elhatározott útvonalon szeretnéd vezetni a látogatóidat, ideje egy hangya-farmot létesítened, hogy kiélhesd az ellenőrzési vágyaidat egy olyan fajon, amelyik ezt még szeretni is fogja."