Egyik kedvenc témám: nincs annál érdekesebb, mint látni, hogy a honlapon, amit megterveztünk, hogyan keresnek, pásztáznak, navigálnak a látogatók. Hogyan lehetséges ez?
Amikor egy honlap elkészül, rengeteg dolgot kell fejben tartani: a marketing üzenetet, a keresőoptimalizálási szempontokat, a mobiloptimalizálást, a grafikai tervezés szabályait és nem utolsó sorban azt, vélhetően hová fog nézni, hová fog kattintani a látogató a honlapon.
A tájékozott és szakmailag felkészült honlapkészítő persze nem sötétben tapogatózik, hiszen tisztában kell lennie a webergonómiai sajátosságokkal, kutatási eredményekkel. A weboldal tervezés tehát eleve erről az alapról indul!
Mikor érdemes tudnunk, hogy hová kattintanak a felhasználók a weboldalon?
A honlap design hatékonyságának tesztelése
A honlap design-ját két ponton érdemes tesztelni:
1. a honlap tervezési fázisában
“Anyáddal nézesd meg a weboldalad!” – írtam néhány éve egy blogbejegyzésemben.
A tanács szó szerint vehető: még a honlaptervezés fázisában kérjünk meg egy ismerőst, aki semmit nem tud a honlapról, hogy nyissa meg, mondja el, mit gondol, kinek a honlapja ez, végezzen el bizonyos feladatokat a honlapon (pl. üzenetküldés), keressen meg egy bizonyos információt, és miközben ide-oda pásztáz a tekintetével, hangosan kommentáljon. Ha nem kattint, akkor is mondja meg, miért hezitál.
A honlap tesztelés ezen módszere kvalitatív statisztikai módszer.
2. publikálás után
A honlaptervezés végeztével, élesítés után az élő tesztnél statisztikailag más, számszerűsíthető, kvantitatív módszerek is rendelkezésünkre állnak. Ezeket akkor érdemes elvégezni, ha utána átalakítást végzünk az eredmények tükrében. (Így honlap átalakítás előtt mindenképpen célszerű ilyen vizsgálatokat is végezni, ha egy több ezres látogatottságú honlapról van szó.)
Milyen weboldal teszt lehetőségeink vannak?
- egérmozgás követéses vizsgálatok
- kattintás vizsgálatok
- szemmozgás követés vizsgálatok
- A/B teszt
Az egérmozgás követésének vizsgálata
Az egérmozgás követésének vizsgálata technikailag a következőképpen történik: a honlap forráskódjába egy Java script kódrészletet építünk be, amelyet a statisztikai rendszer szolgáltatója ad. Ez a kódrészlet “küld” információt a szolgáltató honlapjára, amely regisztrálja az egér mozgását a képernyőn. A honlaptulajdonos egy összesítő elemzést kap.
Az egérmozgás természetesen nem azonos a szemmozgással, de a kutatások szerint azzal erős korrelációt mutat, vagyis valószínűsíthető, hogy ahová az egérmutató mozog, oda is néz a felhasználó.
Az összesítő statisztika egy hőtérképet készít a honlapról: minél pirosabb egy terület, annál többen nézték meg.
Ha egy ilyen elemzésből azt látjuk, hogy pl. a “kapcsolat” vagy az “áraink” linkre nem mennek rá, akkor elgondolkozhatunk, nem-e azért van mindez, mert nem veszik észre.
Több szolgáltató is kínál egérmozgás vizsgálat szolgáltatást:
ClickTale
A szolgáltatásra való regisztráció limitált mennyiségű oldalletöltésre ad ingyenes lehetőséget, a teljes elemzéshez előfizetés szükséges. www.clicktale.com
Crazy Egg
A Crazy Egg 30 napos kipróbálási lehetőséget ad, később havidíjas konstrukciót kínál. Már a regisztrációnál meg kell adni a bankkártya számát. www.crazyegg.com
Hotjar
A Hotjar saját modullal is rendelkezik, amely beépíthető WordPress weboldalakba. Ez az opció fizetős verzió esetén működik.
Mikor érdemes egérmozgás vizsgálatot végezni?
- nyilvánvalóan akkor, ha az eredmény “következménnyel” jár, vagyis új honlaptervezés előtt állunk, a honlapot átalakítjuk a kapott adatok tükrében
- eleve csak olyan honlapnál érdemes ezzel időt tölteni, ahol napi 100 látogatónál több fordul meg, különben a kapott eredmény statisztikailag nem lesz megbízható
- ha a konverziós ráta 1%-nál alacsonyabb, érdemes nyomozni az okot
Az egérmozgás vizsgálat tehát hasznos és érdekes, de felesleges ujjgyakorlat, ha utána nem lépünk rá semmit vagy megbízhatatlan adatokat kapunk az alacsony látogatószám miatt.
A mobilnézet tesztelése
Nyilvánvaló, hogy a fenti teszt nem végezhető el mobilnézet esetében, hiszen ott nincs egérhasználat. A gördítést, átpörgetést elviekben tudjuk tesztelni, de ebben az esetben is jobb támpontot adhatnak a következők:
- mobilnézet felhasználói tesztek, vagyis az úgynevezett “nagymama-teszt”
- Google Analytics adatok elemzése: a mobilos használat esetében az oldalon töltött idők, kilépések, átkattintások elemzése
A weboldalon történt kattintások vizsgálata – Google Analytics segítségével
A Google Analytics a legegyszerűbbtől a legbonyolultabbig kínál vizsgálati lehetőségeket. Elemezhetjük, hogy mely oldalról mentek át mely oldalra – és ha a weboldal úgy van felépítve, akkor vélelmezhetjük, hogy pl. egy call-to-action gomb segítségével jutottak át a másik oldalra, és nem menüből vagy a címkék használatával.
A Google Tag Manager lehetőséget ad arra, hogy a weboldal bizonyos részein helyezzünk el követőkódokat, és segítségükkel teszteljük, hogy hol történt meg a kattintás.
Szemmozgás vizsgálatok
A szemmozgás vizsgálat során a tesztalany fejére egy készüléket helyeznek, amely rögzíti a szem fókusz mozgását. Valójában ez adja a legpontosabb képet arról, hogy mi vonzza a tekintetet, ugyanakkor egyrészt ki kell hogy egészüljön az alany kommentárjával (pl. keres-e valamit, amit nem talál; vagy nem kattint rá, mert nem érti, mi lehet az), másrészt nyilvánvalóan ez egy elég drága kutatási módszer.
A szemmozgás vizsgálatok eredményeit a webes szakemberek a vonatkozó szakirodalomból ismerhetik meg, és az ott szerzett tudást hasznosíthatják ügyfeleik weboldalainak tervezésekor.
Webdesign A/B tesztek
Az A/B teszt esetében véletlenszerűen mutatjuk egy weboldal kétféle design-ját, vagy akár szövegben is különböző kétféle verzióját a weboldal felhasználóknak, és mérjük, melyikre mennyien reagálnak. A teszthez értelemszerűen le kell programozni két verziót is, eredményként pedig egy relatív számot fogunk kapni. (Pl. hány százalékkal többen kattintottak a piros színű gombra, mint a kék színű gombra, de ebből nem fog kiderülni a számunkra, hogy mennyivel lehetett volna több kattintást elérni, ha máshová tesszük, szöveges linket teszünk fel vagy mellérakunk még egy képet.)
Online chat (csevegőablak)
Az online chat jó lehetőség akkor, ha a weboldalt üzemeltető vállalkozásnak van kapacitása arra, hogy egy személyt folyamatosan erre a feladatra állítson rá. Azok, akik a csevegőablakot használják, számtalan, szerteágazó problémájuk lehet, vagyis annak, aki ezt a feladatot végzi, meg kell figyelnie, hogy az illető felhasználó miért veszi fel vele a kapcsolatot – nem talál meg valamilyen információt, vagy megtalálta, de az nem elégséges a számára.