Esettanulmányt készítettem nemrég egy webdesign tervezés előtt arról, hogy hogyan is néznek ki manapság a top webdesign-ok a kézműves sajtok világában.
Nem árulok zsákbamacskát: én ilyenkor mindig angol nyelvű weboldalakat szoktam átnézni. Ennek az az oka, hogy arrafelé a marketingnek is már évszázados hagyománya van, vagyis amit ők csinálnak, azt érdemes követni – nem annyira a hazai konkurenciát másolni (legyen az bármilyen profi).
Mit várunk el egy kézműves sajt weboldaltól?
- étvágygerjesztő sajtok étvágygerjesztő “hű, rögtön megeszem” jellegű profi fotói
- a kézműves, egyedi készítés bemutatása, de legalábbis érzékeltetése
- az “organikus hangulat” visszaadását
Miért fontos az ételfotó?
A fogyasztásra kész étel fotója alapvető evolúciós húrokat penget meg bennünk. Egy étvágygerjesztő fotó szinte rögtön a hasunkhoz beszél: “Gyere, egyél meg!” És mi ugyan nem tudunk engedelmeskedni, de mégis eluralkodik rajtunk a birtoklási vágy, és bizony éhesek is leszünk!
Élelmiszeripari világcégek “Legjobb gyakorlata” szerint az ételfotó legyen mindig fogyasztásra kész étel minél valósághűbb fotója.
A fotózási trendek ezt most még inkább kiszolgálják, hiszen a közeli makrofotó még inkább lehetőséget ad arra, hogy szinte a néző orra elé tegyük a terméket.
A kézműves készítés bemutatása
Hogyan kell kinéznie manapság EU előírások szerint egy sajtüzemnek? Hát, nagy valószínűséggel nem fából készült kádakra és sajtárokra van ma már szükség, mégis ezt várjuk el egy kézműves sajtokat előállító üzemtől. Azt szeretném látni, hogy a sajtmester a saját kezével keveri a sajtnak valót, kóstol és ellenőriz… Mindezt nem beállított, szinte műtermi háttér előtt, hanem a lehető legbarátságosabban.
Ha ez nem lehetséges, akkor legalább a zöld fűben legelésző teheneket szeretnénk látni, akik abszolút boldognak látszanak…
Organikus termék
Mitől válik organikussá egy termék marketing szempontból?
Hát, alapvetően nem árt, ha mondjuk tényleg az… Mert a marketing nem a nagyotmondásról szól, hanem a tények megfelelő tálalásáról. Bizony.
Marketing szempontból a csomagolásnak kell elsősorban tükröznie, hogy bévül is organikus összetevők találhatók. Vagyis a műanyag sztenderd csomagolóanyagok helyett nyers színű kartont, spárgát, hagyományos papírt várunk, de minimum fadobozt!
Branding, vagyis a márka megjelenítése
Ahol a füvet is ezer éve nyírják, ott nem kell hangsúlyozni, hogy milyen nagyon fontos a márkanév megfelelő használata.
Hangsúlyos a weboldalon, a csomagolásokon, de még a vágódeszkán is, amin a sajtot fotózzák!
Nézzük tehát a példákat, akiktől érdemes ellesni ezt-azt!
1. Parlour Made kézműves sajtok
A Parlour Made lazára, játékosra vette a figurát, és tartja is magát ehhez a teljes weboldalon. A zöld fűben legelésző tehénkékkel külön menüpontban is találkozhatunk (Meet the ladies). Remek, mert egyszerű színkódolással különböztetik meg a variánsokat. Náluk az ételfotó a sajtról nem annyira orrbatolós, de azért megvágták azt a gurigát, hogy lássuk, mit is veszünk.
Külön vicces, hogy a menüpontok címe kis termékjelölő cetlin jelenik meg.
2. Orsom kézműves sajt
Ők is szeretik a tehénkéket, ez már biztos. Csipetnyi angol humorral írnak róla, hogy mennyi mindennel is teszik boldoggá a teheneket, hogy mi, a vásárlók biztosak lehessünk benne, hogy az ebből a tejből készült sajt maga is BOLDOG.
Egyszerű, de nagyszerű készétel fotó, ahol még a brandinget is megoldották.
A weboldal design-ja a legutolsó trendeket követi, és tökéletesen sikerült megtalálni az összhangot a modernség és az egyediség hangsúlyozása között.
3. The Fine Cheese Co.
Az igazi arisztokratikus sajtfogyasztást hangsúlyozza a The Fine Cheese, amely igazán közeli fotókban mutatja meg a kevésbé tetszetős, ámde sejthetően arisztokratikus árú sajtokat. Itt érhető tetten a legjobban a közeli termékfotó.
Marketing szempontból a különlegesség itt egy termék pozícionálási extra: a sajtból felépített esküvői torta! (mert a termékpaletta kialakítása is marketing tevékenység).