A webáruház indítás ötlete igen gyorsan megfogan, különösen akkor, ha a kezdő vállalkozó meghallja, hogy mekkorát nőtt az internetes kereskedelem… De sokan nem tudják, mekkora fába is vágják a fejszéjüket…
A webáruház az a vállalkozási kategória, amely nemcsak teljeskörű termékismeretet vár el a tulajdonostól, de a weben, a számítógép világában is tökéletesen otthon kell lenni, hogy az online marketingről már ne is beszéljünk.
A webáruház, mint feladat az online üzlet világában olyan, mint a hegymászásnál a 6000-es csúcshódítás. Ne akarjon a K2-re feljutni az, aki még a Kékestetőt se bírja. A webáruház készítője pedig a legjobb esetben is csak sherpa, de nem tudja pótolni sem az edzéseket, sem a képesség hiányát. A sherpa se viszi fel a hátán a hegymászót a 6000-esre…
Gyakorlatunk során találkoztunk olyan esettel, amikor a leendő tulajdonos nem értette meg, mi a bankkártyás fizetés és a banki átutalás nem ugyanaz, és a banki átutalás közleményét nem lehet automatikusan átemelni a webáruházba (de legalábbis nem egy olyan kategóriás webáruházba, amit ő meg tud fizetni)… olyannal, aki nem értette, hogy a webáruházi termékképek méretét miért pixelben és miért nem kB-ban adjuk meg… olyannal, aki országonként különböző árképzést akart, és nem értette meg, hogy ehhez a leendő vevőnek minimum előzetesen regisztrálnia kéne, különben a rendszer nem tudja pontosan kitalálni, milyen árat mutasson neki… És nagyon sok olyannal is találkoztunk, akik a legnagyobb, egyedi tervezésű, saját programozói gárdával rendelkező webáruházat funkcióra rámutatva azt mondta, hogy hát hiszen ez megoldható! – persze mindezt standard webáruház áron…
A webáruház nem úgy jön létre, hogy mi hívjuk a jótündért, az suhint egyet a varázspálcájával, mire a kompletten összerakott webáruház oda varázsolódik, és automatikusan kiugranak belőle a megrendelések.
A webáruház elkészítése minimum 4 hét, ami FOLYAMATOS és INTENZÍV munkát követel meg a tulajdonostól is. Ezt mellékállásban meggyőződésünk és tapasztalatunk szerint nem lehet csinálni – de GYES alatt sem…
Néhány tesztkérdés:
- le tudsz-e méretezni és vágni egy képet 4 megáról 600-szor 600 pixel méretűre, és 100 kB alattira?
- hogyan teszel új sorba valamit egy Word dokumentumban? Nyomogatod a szóköz billentyűt vagy entert nyomsz?
- könnyedén tudsz-e regisztrálni a Facebookon személyes profilt ÉS Oldalt? tudsz-e admin jogot adni valaki másnak?
- használod-e a gmailt?
A helyzet az, hogy ezek olyan számítástechnikai felhasználói és webes alapkészségek, amiket tudnia kell annak, aki egy ekkora fába vágja a fejszéjét.
Ellenőrző lista – amit webáruház indítás előtt meg kell tanulni
A témák között akadnak olyanok szép számmal, amikről jelen honlapon is sokat írtunk már, de sok olyan is van, amit máshonnan kell megtanulni. Kulcsszavakat adunk, amelyek mind tucatnyi “munkaórát” fednek le, és mindegyiket érdemes 3 különböző forrásból elolvasni. Rajta!
Marketing alapismeretek
- pozícionálás, image
Fotózás és képszerkesztés
- képméret és felbontás: dpi, px, kB
- fotózás: fehéregyensúly
- kép vágása, színkorrekció
Web működése, SEO
- a honlap forgalmi forrásai
- Google rangsorolási tényezők
- Google keresőoptimalizálás ajánlások
Logikai tervezés
- szállítási módok és működésük egy webáruházban (hogyan dolgozik egy futárszolgálat; hogyan működik a PickPack Pont választás; webáruházi átlagos fizetési költség stb.)
- fizetési módok és működésük (melyik a preferált fizetési mód; bankkártya használat költségei és feltételei; PayPal Business Account; mi az SSL, HTTPS stb.)
- logikai menetrend a webáruházi vásárlási folyamatban
- kosárelhagyás jelensége és kezelése
- webáruházi marketing lehetőségek
Jogi alapismeretek
- távollévők közti szerződés, elállási jog
- számlázás a magyar előírások szerint; számlázóprogramok működése
- ÁSZF és kötelező tartalma
- jogi nyilatkozat
- impresszum kötelező tartalma
- süti szabályzat
- jogi előírások a vásárlási folyamat egyes pontjaira vonatkoztatva
Design és programozás
- webergonómia
- mobiloptimalizálás
- egyedi programozás vs. nyílt forráskódú rendszerek
- tárhely/szerver minőségére vonatkozó elvárások és azok jelentősége
Vagyis aki nem foglalkozott még érdemben a webes jelenléttel, töltsön el legalább egy hónapot a tanulással, mielőtt egyáltalán kimondja: “Webáruházat akarok indítani!”
Végezetül egy jótanács, amelyet egy webáruház hatékonysággal foglalkozó angol nyelvű blogon olvastam:
Ha nincs más érved a webáruházadban, mint az áraid, akkor jobb, ha becsukod a boltot.