Szeretem a kulcsszó tervet. Közelebb áll a fogyasztóhoz, mint a klasszikus marketinges célcsoportképzés, és kiderül belőle, mennyire van ráhangolódva az eladó a potenciális vevőre.
A keresőoptimalizálás első lépése a kulcsszavak összeállítása. A feladat egyszerűnek tűnik, a valóságban azonban az egyik legnehezebb feladat a megrendelők, vállalkozások számára, még akkor is, ha már 10 éve dolgoznak a szakmájukban.
Nagyon sokszor a kulcsszó terv összeállításának lépése ki is marad a honlaptervezésből (leginkább akkor, ha valamiért szorít az idő), de ennek később a keresőoptimalizálás eredményeinek értékelésekor súlyos következményei vannak: konkrétan arra a szóra vár jó helyezést a honlaptulajdonos, ami nincs is az oldalon. [Erős zárójelben jegyezzük meg: létezett a Google algoritmusnak olyan állapota, amikor ez megvalósulhatott.]
Éppen ezért ezt a tervezési fázist nem lehet kihagyni, még akkor sem, ha a vállalkozó tanácstalan:
nem is tudom, milyen szavakra kéne rámenni
fogalmam sincs, mire keresnek az emberek
vagy sürgeti a honlaptervezés elkezdését – mert a honlaptulajdonosok nagy része a látványnak ad borzasztó nagy hangsúlyt, a keresőoptimalizálás pedig akkor kerül előtérbe, amikor rájön, hogy mit sem ér a szép honlap, ha nem nézi a kutya sem.
A kulcsszó terv készítés első lépése: website persona
A kulcsszó terv alapkérdése nem az, hogy előveszem a kínált termékeim vagy szolgáltatásaim listáját és felsorolom a szakszavaimat!
(Kivéve, ha annyira speciális B2B üzletágban tevékenykedem, ahol a vevők is kizárólag szakmabeliek és egészen biztosan ezekre a szakszavakra keresnek. Bár szerény véleményem és közel 10 éves SEO gyakorlatom alapján ebben azért soha senki nem lehet 100%-ig biztos…)
A kulcsszó terv alapja:
határozzuk meg tökéletesen, kit akarunk megszólítani a honlappal! ő a website persona
Miért olyan fontos, hogy ezt tudjuk?
Mert azokat a szavakat kell használnunk, amit ő is használ.
Abba a szituációba kell belehelyezkednünk, amiben ő használja a honlapot.
Azokat a kérdéseket kell kitalálnunk, amiket ő is feltenne.
Úgy kell választ adnunk a kérdéseire, hogy azt meg is értse és válaszunkat értékesnek találja.
EZEK a jó kulcsszó választás alapelvei, nem az, hogy milyen szakszavaink vannak és milyen kulcsszót javasol a Google. (Ha a három egybeesik, annak örülhetünk.)
Kulcsszó terv: short tail és long tail keresőszavak – kulcsszavak és kifejezések
Egészen egyszerűen hangzik, mégis sokan beleesnek a helyezésellenőrzés során a logikai bukfencbe: csak arra a szóra remélhetjük, hogy egy honlap feljöjjön, ami szerepel is az oldalon. Hogyan kell szerepelnie egy kulcsszónak az oldalon?
- legyen rá menüpont
- legyen rá szöveges tartalom
- ez szerepeljen a beállításokban (meta tag)
- a képek “tartalmában” és címében is szerepeljen
- a szöveges tartalom címében szerepeljen
- az oldalra mutató linkekben szerepeljen, értelemszerűen
Egy oldal SEO tervének felállításakor két típusú keresőszóval (kulcsszóval) kell számolnunk:
short tail kulcsszavak
Azok a szavak, amelyek alapszavak, a legtágabban írják le a témánkat. Ezekre a szavakra keresnek a legtöbben, itt a legnagyobb a honlapok versenye és itt ad a legtöbb találatot a Google. Ugyanakkor épp a széles átfogásból adódóan kevésbé azonosítható, hogy aki keres, miért keres, mit keres, venni akar, eladni akar vagy csak olvasgatni a témáról.
Ezekre a szavakra “felhozni” egy honlapot sokszor évekbe telik – és a végén kiderülhet, hogy aki a vágyott kifejezésre keres, az valójában ingyen akarja azt a valamit…
long tail kulcsszavak és kifejezések
Ezek a kulcsszavak már sokkal közelebb mennek ahhoz, amit a potenciális vevő beír végül a keresőbe, és amit ezen a ponton csak tippelni tudunk. Nyilván kevesebben írják be a keresőbe ezeket az összetett kifejezéseket, mint az alapszót, tehát a látogatószám ezekből a forrásokból nem lesz túl sok, ellenben értékesebb.
A long tail kulcsszavak listája sokkal hosszabb, szinte a végtelenségig bővíthető és szorgalmas fejlesztéssel kompenzálható, hogy nem minden honlap lehet az első a short tail szavakra.
Magyarul: attól, mert a honlap nincs a top5-ben bizonyos fő kulcsszavakra, még nincs vége a világnak.
Kulcsszó stratégia
A kulcsszó stratégia támpontot ad ahhoz, hogy
- azonosítsuk a fő kulcsszavakat
- prioritást állítsunk fel a kulcsszavak és kifejezések között
- ennek használatával készítsük el a honlap tartalmait.
Ha nincs dokumentált kulcsszó stratégia, akkor az idő múlásával előfordulhat, hogy olyan szavakra várjuk a honlapot beszambázni a top5-be, amik nincsenek is az oldalon… (Megtörtént eset.)
[Erős zárójelben jegyezzük meg, hogy ahogy alakítja a Google az algoritmusában a szemantikus web tényezőit, úgy válik egyre kevésbé fontossá, hogy rokonértelmű szavak közül melyiket használjuk a honlapon.]
A kulcsszó terv összeállítása
A kulcsszó terv
- összefoglalja a short tail és a long tail kulcsszavakat, illetve kulcskifejezéseket,
- logikus módon tartalmakat fűz hozzájuk (amelyek nem jelentik azt, hogy a Google-nak pont ezeket kéne az adott szóra indexelnie…) és
- követi a helyezések alakulását az időben.
A kulcsszó terv a kulcsszó stratégia dokumentált változata.
A kulcsszó terv haszna:
- segít tudatosítani, hogy milyen szavakból remélünk forgalmat, vevőt
- támpontot ad az ellenőrzéshez
- segít a marketing stratégiai irány igazolásában, módosításában
- határidőkkel és egyéb dátumokkal elhelyezi az aktivitást az időben
- nagyon erős támpontja a tartalommarketing tervnek
Vagyis kimondhatjuk: nincs igazán hatékony keresőoptimalizálási folyamat átgondolt és dokumentált kulcsszó terv nélkül!