Landing oldal, céloldal – landing page készítés

Mi az a landing oldal? Miért kell róla külön szólni? Miért fontos, hogy jól legyen összeállítva?

A “landing page” egy rendkívül fontos kifejezés a honlaptervezésben és a webergonómiában. Már a honlap tervezési fázisában tudnunk kell róla…

Mi az a landing oldal vagy landing page?

A landing page szó szerinti jelentése: érkezési oldal, landolási oldal. Szokták belépő oldalnak is fordítani.

A landing oldal a honlapnak az az oldala (aloldala), ahová a látogató megérkezik, vagyis az első (és sok esetben egyetlen!) oldal, amit egy honlapból lát.

A Google Analytics szóhasználatában céloldal, amelynek definíciója a következő:

Azok az oldalak, amelyeken keresztül a látogatók beléptek webhelyére.

Nagy tévedések a landing oldal kapcsán…

amikor a weboldalt tervezzük…

A honlap megrendelők óriási tévedése, hogy azt gondolják, a látogatók a főoldalra érkeznek meg (főoldal, címlap, kezdőlap vagy nyitóoldal stb.), és a menüsor elemeit szépen sorban, egyiket a másik után kattingatják végig. A honlapra elméletileg bárhová érkezhet a látogató. Innen tovább találomra kattint, azokra a menüpontokra,

  • amiket kattinthatónak gondol,
  • észrevesz,
  • és amik felkeltik az érdeklődését.

amikor hirdetést futtatnak…

Hirdetők százai követik el a hibát, hogy weboldaluk főoldalára vezetik a látogatót, miközben egy konkrét reklámüzenettel indítanak a hirdetésen belül. Például a hirdetésben a “Most akciós áron jelentkezhet Facebook tréningünkre!” szerepel, de a kattintás után a weboldal főoldala nyílik meg – keresgéljen csak nyugodtan a látogató, hogy hol is tud több információhoz jutni a konkrét tréningről és a konkrét árról…

Melyik oldal lesz a landing oldal?

Hogy melyik oldalra érkezik a látogató, az attól függ elsősorban, hogy milyen forrásból találnak rá.

  • a Google keresésből érkezők: bármelyik, indexelt oldalra érkezhetnek, de a legtöbben oda, ami a legnépszerűbb téma
  • Facebook megosztásra kattintók: értelemszerűen a megosztott oldalra, jó közelítéssel a legnépszerűbb témára
  • Google, Facebook és egyéb hirdetésből: a hirdetés feladásakor megadott oldalra
  • tematikus címtárakból, linkgyűjteményekből: túlnyomórészt a főoldalra, de itt is értelemszerűen a regisztrációnál megadott URL-re

Attól függően kell tehát megalkotni az egész honlapot, hogy milyen irányból várjuk a látogatók túlnyomó részét.

1. főoldal

A fő üzenetnek – a marketing stratégiával összhangban – a főoldalon kell megjelennie. Ez akkor is igaz, hogy a tényleges landing oldal nem a főoldal, ugyanis a főoldal egy esszencia, egy nulla kilométerkő, ahonnan el lehet indulni.

2. belső oldal

Minden oldalról ki kell derülnie, hogy

a) éppen hol járunk,

b) kinek a weboldalára érkeztünk

c) tovább kell tudnunk navigálni az oldalon belül (érdekes témákra, főoldalra stb.)

d) át kell tudni tekinteni az oldalt, ideális esetben megtalálni az információt, a keresett kifejezést, témát, amire érkeztünk, ha a Google találati oldaláról jöttünk.

3. megadott céloldal

Amennyiben hirdetés útján kívánjuk népszerűsíteni a honlapot, úgy a landing page lényegében folytatja a hirdetés szövegét, részletesen kifejti az ajánlatot. Az, hogy ebben az esetben a landing page megfelelően legyen kialakítva, azért is lényeges, mert minden egyes kattintásért fizetünk, nem engedhetjük meg magunknak azt a luxust, hogy a látogatót egy teljesen más témájú oldalra vezetjük, mint ami a hirdetés szövegében volt – ekkor ugyanis kiemelkedően magas lesz a lemorzsolódás.

Elméletben a Google hirdetés feladásakor a Google figyeli az összhangot a hirdetés szavai és céloldal között – a hazai gyakorlatban ezt nem mindig tapasztalhatjuk.

Céloldal organikus SEO esetében

Ha a weboldalt keresőoptimalizáljuk, vagyis elképzeléseink szerint a látogatók döntő többsége a Google természetes találataiból fog érkezni (ezt nevezzük organikus SEO-nak), akkor a landing oldal vagy céloldal az lesz, amelyet az adott keresőszóra optimalizáltunk. Ideális esetben ez egybeesik azzal, amit a Google felhoz, de nem törvényszerű.

Milyen folyamat zajlik le ilyenkor?

  1. a kereső ember beírja a Google keresőbe azt a szót vagy kifejezést, ami őt érdekli
  2. a találati listán megpillantja weboldalunk linkjét, pontosabban az adott oldal címét és meta leírását vagy a Google által összerakott leírást, a domain névvel együtt
  3. rákattint a linkre, ami az adott honlapoldalra viszi
  4. pásztázó olvasással jellemzően azokat a szavakat, kifejezéseket keresi, amire ő eredetileg rákeresett
  5. ha az olvasott információ megnyerte a tetszését, tovább böngészik az adott weboldalon

Ilyen esetekben

a figyelem fókuszában a TARTALOM és a RELEVÁNS INFORMÁCIÓ áll.

Minden, ami ezt akadályozza – akár azzal, hogy túlságosan bő lére eresztettük a szöveget, akár azzal, hogy értékesítési célú üzeneteket tolunk a látogató arcába – a lemorzsolódást fogja erősíteni.

Tapasztalataink szerint az oldalakat akkor találják hasznosnak a látogatók, ha

  • megtalálják az általuk keresett információt
  • ki tudnak igazodni a weboldalon
  • gyors betöltődésű a weboldal
  • át tudnak navigálni azokra a tartalmakra, amik érdeklik őket

így azután megőrzik emlékezetükben a weboldalt / később újra felkeresik / ajánlják ismerőseiknek.

Landing page készítés hirdetésekhez, hírlevélhez

Célirányosan lehet egyetlen oldalt is készíteni a hirdetésekhez, növelve ezáltal a hirdetések hatékonyságát. Sőt, vannak olyan marketing aktivitások, amelyekhez egy ilyen megoldás kifejezetten ajánlható is.

A hirdetések esetében a felhasználó valahol találkozik a reklámüzenettel, ami lehet egyrészt keresőhirdetés, illetve banner-típusú hirdetés. Mivel mindkét típust alapvetően reklámként kezeli (még a keresőhirdetést is, amely a Google fizetett találatokat jelenti), így a céloldalt is reklámként fogja kezelni. Ennek következménye, hogy kevesebb időt fog tölteni a tartalom bogarászásával, mintha pontosan ugyanerre a tartalomra az organikus találat vitte volna rá.

A cél ilyen esetben

a REKLÁMÜZENET minél gyorsabb, minél hatékonyabb kommunikációja.

Vagyis egyszerűen szólva: térjünk a lényegre, minél gyorsabban és minél gyorsabban felfogható képekkel, zanzásított információval.

Mikor használjunk landing oldalt?

Az Unbounce.com a következő esetekre ajánlja külön landing oldal készítését:

minden kampányhoz

számos bejövő forgalmi forrás esetén

speciális promóciók esetén

időzítés, határidő esetén

ha a főnöknek ez az ötlete…

 

Milyen legyen a landing oldal, ha minél hatékonyabbak akarunk lenni?

gyors betöltődésű, mobilbarát

Ha nem elég gyors az oldal betöltődése, könnyen előfordulhat, hogy a hirdetésre kattintás után a látogatónak nem lesz türelme kivárni az oldal megjelenését, ez pedig effektív pénzügyi veszteséget fog okozni a számunkra. Fontos, hogy mobilbarát kialakítású legyen a céloldal! Nemcsak azért, mert ezt követelményként támasztják a médiafelületek (Google és Facebook), de azért is, mert praktikusan minden területen egyre magasabb a mobilos használat aránya.

legyen egyértelmű a kommunikációs cél!

Legyen mondanivalónk azon túl, hogy létezünk és vásároljanak tőlünk! Ez lehet a minőség, a komoly referenciák, az akciós ár, az adott földrajzi területre fókuszáltság stb.

minden fontos információt tartalmazzon!

Adjon választ a landing oldal minden olyan kérdésre, amelyet a látogató potenciálisan feltehet. Mit, mikor, mennyiért, kivel stb. Ne várjunk el extra erőfeszítést a látogatótól (“Ha nem tudja, majd megkérdezi”), mert ne feledjük, hirdetésünkkel mi tolakodtunk be a személyes terébe…

vonzó képek

A képekkel való kommunikáció hatékonysága felette van a szöveges kommunikációénak, így amikor csak tehetjük, használjunk képeket, termékképeket, sőt, egy infografika is sokat tud lendíteni a megértésen és figyelmen.

A/B teszt

Ha technikailag van rá lehetőségünk, célszerű több landing oldalt futtatni, hogy megtudjuk, melyik a hatékonyabb, melyik teljesít jobban.

CTA gomb – kattintható, jól észrevehető gomb

Ha valamilyen egyéb aktivitást várunk el a látogatótól (pl. hívjon fel minket, olvasson tovább, tegyen kosárba stb.) célszerű megfelelő kiemelést adni ennek a call-to-action (CTA) gomb formájában. Ezzel ismét csak böngészéstől, keresgéléstől óvjuk meg a látogatót, de fontos, hogy a gomb megnyomása után logikus legyen, hogy mi és miért történik.

 

Landing page minták a MailChimp hírlevél szolgáltatásban

A hírlevél kiküldések esetében is fontos lehet, hogy egy különleges landing oldalra vezessük rá a hírlevél adatbázisunk feliratkozóit.

A MailChimp erre több elkészített sablont is ajánl, sőt, célok szerint is lehet differenciálni:

landing page sablonok

landing page sablonok

Landing oldal készítés technikai szempontból

Hogyan készíthetünk a legegyszerűbben landing oldalt technikai szempontból?

Attól függően, hogy weboldalunkat mennyire szeretnénk erre a célra használni, több lehetőségünk van:

a) használjuk a weboldal egy bármilyen új oldalát landing page céljára, meghagyva a teljes menüsort

b) kialakítunk egy “lebutított”, szinte kizárólag a szükséges információt és design-t tartalmazó oldalt, ahonnan nincs elkóválygás (vagy végigmegy a látogató az általunk megálmodott menetrenden, vagy kilép.

A “lebutított” oldal

  • működhet a weboldalon (domainen) belül, amennyiben a CMS rendszer és a használt alapsablon erre lehetőséget ad
  • kikerülhet egy aldomain-re (pl. ajanlat.sikermarketing.hu)
  • készülhet teljesen más domain-en, teljesen más rendszerben (pl. WIX, Google weboldal stb.)

 

 

Részletes tippek:

https://unbounce.com/101-landing-page-optimization-tips/

 

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!