Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Linképítés és linkstratégia

Egy honlap népszerűségét a linkek mutatják meg – mondta a Google az induláskor. A linkekhez való viszonya akkoriban szerelemnek indult, mára a helyzet olyan, amit a Facebookon csak úgy jellemezhetnénk: “bonyolult”. – írta Tom Anthony egy cikkében.

A linképítés a honlap optimalizálás egyik leginkább vitatott pontja, mivel az évek során számos cég építette arra az üzleti tevékenységét, hogy akár manipulatív eszközökkel növelje a honlapra mutató hivatkozások, vagyis linkek számát. (Abszolút kezdő olvasók számára: a link az, amire kattintva egy másik honlapoldalon vagy honlapon találjuk magunkat. Általában más színnel vagy aláhúzással jelzik a szövegben.)

Mi az a linképítés?

A honlapra mutató linkek számának mesterséges növelése. Mesterséges, mivel a természetes linkek, hivatkozások számát nem kell növelni – ha a honlap tartalma megfelelő és értékes, akkor a rámutató linkek képződnek maguktól is. A linképítés során tehát mesterségesen hozunk létre a honlapra mutató “szavazatokat”.

Hogyan hat egymásra a profi honlapkészítés és a linképítés?

A honlapkészítés során a honlap teljes egészét (navigációját, logikáját, tartalmát) úgy kell létrehozni, hogy ösztöntözze a természetes linkek “képződését”. A jó honlapkészítő csak olyan linképítési megoldást javasol ügyfelének, ami a honlap helyezéseit soha nem érintheti hátrányosan.

Mire való a linképítés?

A linképítés célja kettős:

  1. emberi látogatókat terel a honlapra az internet különböző pontjairól (pl. blogról, Facebook oldalról, képgyűjteményekből, cikkoldalakról)
  2. a honlap helyezését javítja a Google találati listáján (kisebb vagy nagyobb mértékben, ez az évek során rendkívül sokat változott!)

Linképítés és honlapkészítés alapelv: szolgáljuk ki a látogatót!

Vagyis:

  • adjunk számára értékes, bőséges információt (nem reklámot!)
  • szöveges linkekkel vezessük oda, ahol még több információt talál, vagy egy résztéma bővebb kifejtését találja

Milyen linkek vannak?

A linkeket megkülönböztethetjük többféle szempontból: a látogató vagy a keresőrobot (Google) szempontjából, illetve a link irányának szempontjából.

látogató szempontjából a link lehet

  • szöveges link – amikor valamilyen szövegre, szóra kattintva kerül egy másik oldalra, ilyenkor kiderül, milyen témát talál a látogató a másik oldalon
  • domain névként megjelenő link, ami lehet banner vagy logó is

keresőrobot szempontjából a link

  • követendő, úgynevezett FOLLOW link – ami utasítja a robotot, hogy menjen tovább azon az úton
  • nem követendő, úgynevezett NOFOLLOW link – vagyis a robotot arra “kérjük”, hogy ne menjen ki a honlapról azon az úton

A link iránya szerint is megkülönböztethetjük a linkeket:

  • az oldalra mutató link (külső hivatkozás)
  • a honlapon belüli hivatkozás (belső link)
  • a honlapról kifelé mutató hivatkozás

A honlaptulajdonos számára a legjobbak a szöveges, FOLLOW linkek, ezek ugyanis tájékoztatják a keresőrobotot arról, hogy az adott oldalnak mi a tartalma, mi a hivatkozott oldal tartalma (mindkét oldal szókészletét megnézik, ahol a link van, és ahová mutat). Ha a honlapra befelé mutat a link, akkor természetes, hogy a FOLLOW a legjobb, hiszen ezen az úton tud bejönni a honlapra a robot. Ha viszont kifelé mutat, jól meg kell néznünk, kire adjuk a voksunkat. (A honlapkészítés egyik szép feladata annak eldöntése, ki legyen az a megbízható oldal, akire a voksunkat adjuk.

A belső linkek is fontosak, ha honlap optimalizálásról beszélünk, hiszen ezek is támpontot adnak a robotnak, hogy képbe kerüljön az oldal tartalmát illetően. Ha egy adott belső oldalra mutató linket helyezünk el ugyanis az oldalunkon, akkor a szöveges link szövegével lényegében összefoglaljuk, miről is szól a meghivatkozott oldal. Jelen esetben például: Google – hogyan kerülnek a honlapok az első oldalra?

Linképítés fogalmak

Mielőtt arra a fontos kérdésre térünk, hogy mi is a jó link (amelynek fogalma 2012-ben egyébként erősen változni látszik! éppen írásunk szerkesztésének időszakában), érdemes tisztázni néhány fogalmat:

linkfarm

A linkfarmok olyan oldalak, amelyeket kifejezetten azzal a szándékkal hoztak létre, hogy kijátszák a Google linkeket (túl)értékelő rangsorolási módszerét. A linkfarm a linkeken kívül mást nem tartalmaz, a linkek nincsenek szövegkörnyezetbe ágyazva, egy oldalon akár több száz link is lehet.

linkcsere (reciprok link)

A legrégebbi és régen állítólag jól működő technika volt, amelyben két honlap tulajdonosa megegyezett, hogy kölcsönösen hivatkoznak egymásra. Az oda-vissza pingpongmeccset viszonylag könnyű kiszűrni.

social bookmarking

Számos olyan weboldal létezik, amelyek lehetővé teszik az ott felhasználóként regisztráltak számára, hogy az internet végtelen nagy honlaptömegéből a nekik tetsző honlapokat megjelöljék, kigyűjtsék, rendszerezzék, ismerőseiknek ajánlják. Egy olyan oldal, amit

  • sokan lájkoltak a Facebookon
  • kiástak a Digg-en
  • megjelöltek a Del.ici.ous-en
  • képeit megosztották a Pinteresten
  • de mindenekelőtt megosztották a Google+ szolgáltatásában

valószínűleg jó lehet – gondolja a Google, és ad nagyobb hangsúlyt ezeknek a linkeknek.

Milyen a jó link?

Az, hogy mi a jó link, az idővel változhat. A jó linképítés csodákra képes, de elég egyetlen nap, egyetlen Google algoritmus váltás, és az elsőkből gyorsan utolsók lehetnek. (Egy keresőoptimalizálással foglalkozó cég, aki honlapján közzétette, hogy 3 és fél millió találatból ELSŐ helyen állt, egyik napról a másikra a 10. helyre csúszott le. Mivel korábban kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy megvizsgáljuk, hogyan került ő oda, és azt láttuk, hogy meglehetősen ingatag linképítési módszereket alkalmazott, csak idő kérdése volt, hogy mikor kerül le a dobogóról. Erre épp ma került sor – A Szerk. 2012. április 25.)

Az, hogy milyen a jó link, úgy tűnik, hogy a Google számára is kérdéses… Jelen állás szerint a jó linkek azok lesznek, amelyek a Google Plus-ban emberi megerősítést nyernek. (Erről írt részletesen a bevezetőben idézett Tom Anthony is: How Authorship (and Google+) Will Change Linkbuilding.) Ettől függetlenül a régen érvényes és józan paraszti ésszel alátámasztható jellemzők továbbra is érvényesek lesznek (gondoljuk mi!):

  • témájában azonos oldalról mutat a honlapra – utalva ezzel arra, hogy az oldalunkon található információ pontos, értékes és autentikus
  • szöveges link – ezzel pontosan tájékoztatja a látogatót, milyen témát talál a hivatkozott oldalon
  • programozásilag FOLLOW link
  • olyan oldalról mutat a honlapunkra, ahonnan csak néhány (max. 2-3 link) megy ki, nem pedig több száz – vagyis nem linkfarm
  • másik IP alatti domain-ről mutat a honlapra – vagyis nem egy, azonos tulajdonoshoz tartozó, azonos tárhelyszolgáltatónál kezelt honlapcsoport egyes tagjai hivatkoznak egymásra
  • nem linkcsere eredményeképpen létrejött link

Összességében a legideálisabb link az, amit nem tudunk befolyásolni, de azért kerül fel az internetre, mert valaki elismer bennünket.

Milyen linképítési lehetőségek vannak?

Elöljáróban: a linképítés ma nem ugyanaz, mint a linképítés akár 2 évvel ezelőtt… Egyetlen örökérvényű tanács adható: a józan paraszti ésszel épített link megfelel egy honlap népszerűsítő marketing kampánynak, és messze áll tőle minden manipulatív cselekvés. A jó linképítés a Google szerint az, amit bármikor elmesélnénk a versenytársunknak. (Ha pedig azt látjuk, hogy a versenytársunk nem éppen olyan eszközökkel érte el a helyezését, amit jónak, etikusnak és úrinőhöz méltónak nevezhetnénk, akkor reménykedjünk a következő algoritmusváltásban…)

Néhány tipp:

1. cikkgyűjtemények

Angol nyelvterületen megszámlálhatatlan mennyiségű cikkgyűjtemény létezik (pl. Ezine, Article Alley), ahová különböző írásokat lehet elhelyezni a honlapra mutató linkkel. Ezek azonban a magyar honlapok számára azért használhatatlanok, mert magyar nyelven még egyetlen szó sem szerepelhet a cikkben.  A szabályozás rendkívül szigorú, és oldalanként változik. Egy cikkben maximum 2-4 link lehet, a link nem kerülhet az első 300 szóba, a link nem jelenhet meg www formában, és nem szerepelhet előtte a Please, visit… kifejezés. (Ezek csak azok a kitételek, amikre felhívták a figyelmemet – itt aztán feladtam.)

Magyar nyelvű cikkgyűjtemény kategóriában sem igazán lehet sok lehetőséget felvonultatni, sőt, bár próbálkozások mindig akadnak.

Léteznek cikkbeküldő szoftverek is, ami a látszólag mentesít a rabszolgamunka alól – ezek azonban sajnos használhatatlanok, annyira különböző az egyes cikkgyűjtemények követelményrendszere. Aki tehát angol nyelven szeretne optimalizálni a cikkgyűjtemények segítségével, az nem ússza meg a nehézségeket…

2. directory – könyvtárak

Az egyik ilyen legnagyobbra becsült emberi közreműködéssel készülő könyvtár a DMOZ.org. Ide bekerülni nem lehetetlen – állítólag. Lehet próbálkozni…

3. startlap – lap.hu

Rendkívüli módon megbonyolították a lap.hu lapcsalád oldalaira való felkerülést. Először is startlap regisztráció szükséges hozzá, másodszor viszont minden egyes linkajánláshoz 400 karakternyi egyedi szöveget kell bepötyörészni – ami egyébként teljességgel felesleges, ha a szerkesztő végül elutasítja az oldalt akármilyen más indokra való hivatkozással.

4. portálok

A különböző cikkportáloknak mindig van szükségük anyagokra. Az a honlaptulajdonos, aki jól tud írni, felajánlhat cikkeket linkért cserébe. Egy fokkal jobb megoldás, ha a portál maga keres meg minket – így történt ez az ugyvezeto.hu portál és a sikermarketing.hu esetében, ahol számos cikkből álló sorozatunk fut, hírlevélben kommunikálva.

5. közösségi oldalak és megosztók

A fent felsorolt megosztó oldalak linkjeit a legtöbb honlapértékelő oldal és a Google is fontosnak ítéli. Apróbb szépséghiba, hogy Magyarországon ezeket alig használják, a róluk mutató linkek tehát inkább a honlapkészítő akcióját takarják, mint valódi értékelést. Két dolgot kell itt látni: a leghatékonyabbak akkor lehetünk, ha ezeket a linkeket nem mi magunk tesszük fel, hanem elhelyezzük az oldalunkon a megosztás gombokat, másrészt pedig a túl sok gombnyomogatás könnyen kitiltással vagy büntetéssel jár.

6. link átvételek

Sok oldalnál előfordul, hogy automatikusan átvesz egy másik oldalról tartalmakat. Egy-egy Twitter link automatikusan átkerül a yamm-ra, a YouTube-ot is átveszik más oldalak. Ugyanez a helyzet a cikkportálok cikkeivel is. Ha jól választjuk ki az elsődleges linket, nyerhetünk vele többet is – hogy milyen minőségűeket, azt majd eldönti a Google…

7. partneroldalak (affiliate program)

Ilyen rámutató linket mi is elhelyezhetünk az oldalunkon, hogy növeljük a “felhasználói élményt”. Ha könyvajánlót vagy képajánlót teszünk fel, azzal igaz, hogy a főoldalakat támogatjuk, de ne felejtsük el, hogy a kimenő linkek éppolyan fontosak lehetnek, mint a belső vagy a ránk mutató linkek. (Apró megjegyzés: sok éve a sikermarketing.hu is csatlakozott a Libri partnerprogramhoz, végül feladtuk az egészet, olyan sokszor kellett volna a konkrét könyvekre rámutató linkeket ellenőrizgetni és cserélgetni…)

8. blogok

Erős linkre tehetünk szert, ha komoly blogot építünk. Óriási munka… (Saját blogunk, a blog.hu szárnyai alatt létrehozott Marketing Izék több mint 700 bejegyzése nem egyik napról a másikra ugrott fel a tárhelyre… 2013-tól a blogot jelen domain keretei között folytatjuk.)

A minőségi honlapkészítés egyben linképítés is

A lelkiismeretes honlapkészítés és honlap optimalizálás az oldal linkjeinek menedzselését is jelenti. Ez a következőket foglalja magában:

  • a törött linkek ellenőrzése
  • belső linkek építése, hozzáértéssel, óvatosan
  • kimenő linkekkel kapcsolatos tanácsok
  • jó tartalomról jó tartalomra linkelés
  • a honlap felépítését úgy kell kialakítani, hogy az kedvezzen a természetes linkek alakulásának
  • a “díjazott” és a Google által büntetett linkstratégiák naprakész ismerete

Kiegészítés 2015-ből:

Az elmúlt évek alatt a linképítés egyre veszélyesebb tereppé vált, még így is, hogy mi tudatosan soha nem foglalkoztunk vele, sőt, minden ügyfelünket figyelmeztettük, hogy a tudtunk nélkül semmilyen linket ne helyeztessen el az interneten. Mégis került homokszem a gépezetbe, ami bár kitiltást nem eredményezett, csak hátrébb sorolást, az illető honlap számára azonban hatalmas károkat okozott.

2014-ben tapasztaltuk az úgynevezett linkspam jelenséget is, ami véleményünk szerint egyre inkább abba az irányba mutat, hogy a Google egy szép napon végre feladja ősi alapelvét, miszerint a legjobb oldal az, ahová sok link mutat…

Így a linképítéssel kapcsolatos alapelvünk a következő:

A legjobb link az, amiről te magad nem is tudsz, csak meglepetésként ér.