Barion Pixel

Továbbiak...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Marketing a feje tetején, avagy mit tanultam meg 20 év alatt a marketing törvényekről

Erre mondják, hogy még gombócból is sok… Ez még hagyján, de mekkorát fordult a világ ez idő alatt marketing szempontból!

3 éve megkeresett minket egy kedves, szakmailag érezhetően nagyon erős pszichológus hölgy, aki komolyan végiggondolta, mit is akar ő szolgáltatásként kínálni. Honlapot szeretett volna, logót és segítséget a marketingjéhez. Elmondtuk neki, mit tudunk ajánlani a számára, hogyan is áll össze egy optimalizált honlap és mi a módja annak, hogy ügyfeleket, pácienseket szerezzen vele. Végigcsinálta velünk a több hónapos, sok munkával járó folyamatot. Ő volt Medveczky Kata, aki mára a legjobb úton halad afelé, hogy a média által is joggal kedvelt szakértő szakpszichológus legyen. Az első médiaszerepléseit, pusztán a honlapjának köszönhette, lényegében annak az üzleti “sikerreceptnek”, amit 10 éve követünk.

Kata a 20 évvel ezelőtti marketing gyakorlat és vállalkozási modell szerint nem érte volna el ezt az eredményt. A régi, klasszikus marketingnek még az útjára se léphetett volna, nemhogy komoly lépéseket tegyen azon az úton.

A klasszikus és “bölcs” marketing nem is osztott volna lapot neki.

Miről szól a klasszikus marketing?

Az egyetemen tanított, és mindmáig ezernyi vállalkozásnál használt séma szerint:

  1. jelöld ki a célcsoportodat
  2. hirdess a médiaeszközökön
  3. érd el célcsoportod X%-át Y-szor
  4. suttogj varázsszavakat a fülükbe, amiknek nem tudnak ellenállni, és rohannak majd a boltba vásárolni vagy hozzád a szolgáltatást igénybe venni.

Ha a történet nem működik, akkor először próbáld meg azt először, hogy még többet hirdetsz, még többet költesz.

Ez a sablon jól működött a nagy cégek tömegtermékeinél, amikor a médiaeszközök száma korlátozott volt. Ebben a rendszerben dolgoztam 10 évig multinacionális cégek marketingeseként.

A modern marketing indulása

2004-ben, amikor már javában létezett az internet, elkezdtem kisvállalkozás marketinggel foglalkozni. Az alacsony marketing költségvetéssel rendelkező cégek számára logikus eszköz volt az internet, mint média használata.

Szép lassan kezdett körvonalazódni a modern marketing, amely lehetőséghez juttatta a legkisebbeket is, és határt szabott a nagyok “diktálásának”. A fogyasztó ugyanis már megtehette, hogy túlzásba vitt reklámszöveg helyett átkattintson máshova.

A KKV-k világában keresőoptimalizált honlaptervezéssel és egyben marketing tanácsadással eltöltött 10 év alatt le tudtam egyszerűsíteni az alapvető marketing szabályt mindössze 3 alapelvre – és egyben a feje tetejére is tudtam vele állítani a klasszikus, tankönyvi marketinget (legalábbis ahogy anno én tanultam…)

A marketing 3 alapkérdése

  1. érts 110%-ig ahhoz, amit el akarsz adni: MIT TUDSZ?
  2. ha teszel valamit azért, hogy a híred eljusson az emberekhez: KIKET TUDSZ ELÉRNI?
  3. akiket elértél, azoknak MIT TUDSZ KÍNÁLNI, illetve amit kínálsz, az ÉRDEKLI-E ŐKET?

Ha a történet nem működik, az első lépés nem a nagyobb költés, hanem annak felismerése, hogy a 3 kérdés közül melyikben kell javulnunk.

Szerencsére az internet és a keresőoptimalizálás segít abban, hogy az elért emberek számát növeljük.

A szakértelem fontossága

1. Az internet NEM REKLÁM, hanem az információ terepe. Értékes, egyedi információt pedig csak az tud adni egy témáról, aki ért hozzá.

2. A szakértelem biztosítja, hogy minőségi szolgáltatást, terméket nyújtsunk – akkor is, amikor már megvan a kapcsolat a vevővel.

Akiket el tudunk érni

Akár az organikus találatokból, akár fizetett módon jutnak hozzánk a vevők, világos, hogy azt a réteget tudjuk megszólítani, akik internethasználók. Miután azonban az internet olyan szerteágazó lehetőségeket kínál, mint a kommunikáció, a kapcsolattartás, a szórakozás, így azt mondhatjuk, hogy még az idősebb korosztály is beletanul a használatába.

Ebben a számítógép funkciókkal bíró okostelefonok elterjedése is segít.

Egyszóval a “kiket tudunk elérni?” kérdést helyesebb úgy feltenni, hogy “ki tudom-e találni, milyen témák érdeklik a potenciális vevőimet?”

Amit kínálunk

Mi történik, amikor ott vannak a látogatók a honlapon?

  • megteszik azt, amit várunk tőlük, vagyis konverzió következik be
  • kilépnek a honlapról

Utóbbi esetben elkezdhetjük nyomozni az okokat. Megnyerő-e a honlap? Magasak vagy túl alacsonyak az árak? Valójában azt keresik-e, amit kínálunk? Tudjuk-e ugyanazt máshogy kínálni?

Amikor ezekre a kérdésekre választ tudunk adni, akkor ezek tükrében átalakíthatjuk a honlapot – lehet ez egy egészen apró változtatás is, de mégis óriási eredményt hoz.

A folyamat: iteráció. Vagyis lépésenként haladunk afelé, hogy az elemzés során levont következtetésekből hipotézist alkossunk; azt igazoljuk vagy elvessük.

Tehát a marketingünk sohasem lesz “készen”, de lépegetünk egy úton, remélhetőleg felfelé!

Kép forrása: pixabay