Hányan nyitnak meg egy hírlevelet? Hányan vásárolnak egy webáruházban 100 látogatóból? Hányszor kell találkozni egy marketing üzenettel, hogy felfigyeljünk rá?
A marketing minden területének megvannak a maga mutatószámai. Ezzel dolgozunk akkor, amikor egy kampányban szeretnénk kiszámolni az elérést vagy egy akció/kampány sikerességét akarjuk értékelni.
Marketing elemzés
A marketing elemzés arra szolgál, hogy értékelni tudjuk marketing tevékenységünket, és mindenekelőtt az eredmény alapján tudjunk lépni, meghatározhassuk, hogyan csináljuk a következő marketing akciót.
Az elemzés eszközei:
- saját adatok (érdeklődők száma, megrendelések, telefonok, e-mailek)
- egy-egy használt eszközhöz kapcsolható elemzések (pl. honlap esetén webstatisztika, hírlevél kampány esetén a hírlevélküldő szoftver által adott elemzések, kérdőíves felmérésnél az adott válaszok)
Mi most csak a legalapvetőbb marketing hatékonysági sarokszámokat vonultatjuk fel, amelyre egy átlagos kisvállalkozásnak szüksége van – és elsősorban itt most ügyfeleinkre gondolunk. (A legtöbb vállalkozás már önmagában a bukást is el tudná kerülni, ha ezzel a néhány számmal tisztában lenne!)
Alapvető marketing hatékonysági mutatók
Elöljáróban meg kell jegyezni, hogy a marketing alapvető hatékonysági mutatók összeállítása azért sem egyszerű, mert a hatékonyság üzleti titok. Ezen túlmenően pedig meglehetősen nagy a szórás az egyes iparágak és az egyes cégek között is. Mindazonáltal egy átlagos hatékonyság azért mégiscsak számítható, és ennek alapján már bármilyen aktivitással, vállalkozással el lehet indulni – reálisabb célokat kitűzve.
1% marketing aktivitási ráta
Az adat amerikai, de hüvelyujjszabályként Magyarországon is használható, azzal a kiegészítéssel, hogy max. 3%.
Az aktivitási ráta azt jelenti, hogy ennyi ember reagál aktívan: ennyien jeleznek vissza, ennyien lájkolnak, ennyien kommenteznek egy blogban stb.
A legfontosabb mutató!
8 impulzus
A szám azt mondja: ahhoz, hogy eljusson a tudatunkig egy reklámüzenet, minimum ennyiszer kell találkoznunk vele.
20 évvel ezelőtt ez a szám 6 körül volt. 2005. környékén 7 körül járt, mára ezt már könnyű (avagy nehéz) szívvel becsülhetjük 8-nak. Vagyis: egy reklám nem reklám. Csak 8 reklám egy reklám…
3% konverziós ráta
A webáruházakra alkalmazható legfontosabb mutató: azt mutatja meg, a látogatóknak hány százaléka válik vevővé.
Hazai viszonyok között a 3% jónak mondható konverziós ráta – efölé azok a webáruházak mennek, ahol magas a látogatószám, több éve dolgoznak a piacon, és folyamatos aktivitást fejtenek ki.
4% hírlevél kattintás
A hírlevél kampányok (e-mail marketing) értékeléséhez két mutatót érdemes figyelni:
- megnyitási ráta
- kattintási ráta
Nemzetközi hírlevél hatékonyság adatbázis alapján tudjuk összehasonlítani saját adatainkat az iparági átlaggal, ha a MailChimp rendszerét használjuk.
1% szórólap hatékonyság (válaszadási ráta)
A szám azt mutatja meg, hogy a kiszórt szórólapoknak hány százalékára érkezik valamilyen válaszreakció. Szakszóval ez a válaszadási ráta.
Miért fontos ismerni és használni a marketing hatékonysági mutatókat?
- a nagy számok törvénye a marketing aktivitás egyik alaptörvénye: az embereknek (a célcsoportnak) csak egy elenyésző ki százaléka lesz kíváncsi a mondanivalónkra, reklámunkra
- még ennek az 1%-nak is többször kell találkoznia a mondandónkkal ahhoz, hogy ismertséget építsünk
Marketing kampány eredményesség követése
Roppant egyszerű módon, de követni KELL a kampányok eredményességét!
Az idővel az emlékezet már könnyen téved, ezért mindenképpen rögzíteni kell, hogy egy adott kampánynak mi volt az eredménye: hányan jelentkeztek telefonon, hányan küldtek e-mailt, hányan rendeltek. Ideális állapot, ha az adott időszaki megkereséseket, rendeléseket direktben a kampányhoz tudjuk kötni, de ez nem mindig megvalósítható.