Mindig újra és újra előkerül a kérdés: mennyit költsünk marketingre?
Mindenki ismeri a klasszikus mondást: a marketingre elköltött pénz 50%-a felesleges, csak épp nem tudjuk, melyik 50%… Ha ez régen így volt, bizonyos fokig még inkább így van ez ma is, amikor egyre erősebb a reklámzaj, egyre több a márka és egyre erőteljesebben próbálják áttolni a cégek reklámüzeneteiket a vevő fejébe.
Kezdő vállalkozás ideális marketing költése
Milyen marketing tevékenységekre van elementáris szüksége egy kezdő vállalkozásnak?
- marketing stratégia és pozícionálás felállítása
- arculat megtervezése (logó, betűtípus, színek helyes megválasztása)
- marketing üzenet megfogalmazása
- honlaptervezés
A költségek attól függnek, melyik munkát végzi el a vállalkozó saját maga, és mi lesz az, amivel megbíz valakit – illetve kit bíz meg… De haladjunk sorban!
mennyibe kerül a marketing tanácsadás?
A marketing stratégia és a pozícionálás szükségessége a jövőbeli sikeresség miatt fontos. Erről a legtöbb induló vállalkozás nem is tud – nem véletlen, hogy az induló kisvállalkozások 75%-a a marketing stratégia hiánya miatt bukik meg már akár 1 éven belül.
A marketing üzenet annak megfogalmazása, mit akarok mondani a fogyasztóm, vevőm számára. Ha nincs világos marketing üzenetem, hiába is várnám el a vevőtől, hogy erre majd ő maga jöjjön rá…
A marketing tanácsadás legtöbbször óradíjban történik. Az óradíjak 20 és 60 ezer Ft között mozognak.
mennyibe kerül a logótervezés? mennyibe kerül az arculati terv?
Az arculati terv a hosszú távú márkaépítés egyik legfontosabb eszköze. Hogy milyen marketing pozícionáláshoz milyen logó, milyen betűtípus, milyen színek illenek, azt a legritkább esetben tudja a tulajdonos megítélni – hacsak nincs különleges érzéke a design-hoz. A logó fontosságát sokszor nem is ismerik fel, vagy éppen tucatnyi változat között keresgélik az “igazit”. A megoldás valahol középúton van: annak kell döntenie egy ilyen kérdésben, aki biztosan meg tudja ítélni, milyen stílus illik egy adott vállalkozáshoz, vállalkozóhoz.
A logótervezés és arculati terv ára 40.000 Ft-tól 400.000 Ft-ig is terjedhet.
mennyibe kerül egy honlap?
A honlap a 21. században pontosan ugyanolyan követelmény, mint annak idején volt a vezetékes telefonszám vagy a saját domain név. A honlaptervezés olyan tevékenység, amelyre mindenkinek a környezetében található egy ügyes számítógépes főiskolás vagy középiskolás, aki pár ezer forintért összedob egy honlapot. A problémák később jönnek, amikor a kezdő vállalkozó nem érti, miért nincs megkeresés a honlapjáról, őt miért nem találják meg, miközben más vállalkozókat meg igen… Éppen ezért célcszerű még a kezdeti szakaszban utánaolvasni annak, hogy
- mit jelent a keresőoptimalizálás,
- milyen a hatékony weboldal,
- milyen forrásokból érkeznek látogatók egy honlapra.
És ebből következően logikus lépésnek látszik nem szívességi alapon lerendezni a honlaptervezési kérdést.
A “mennyibe kerül egy honlap?” kérdésre pontosan ugyanúgy nem lehet válaszolni, mint arra a kérdésre, hogy mennyibe kerül egy autó vagy egy ház. Tucatnyi ingyenesen hozzáférhető honlaptervezési program is létezik, kinek-kinek technikai affinitása szerint lehetősége van arra is, hogy ő maga rakja össze honlapját.
Egy egyszerű, néhány oldalas, bővíthető, adminisztrálható honlap 140.000 Ft táján már elérhető. Egy összetett, sok funkciós honlap ára 300.000 – 400.000 Ft körül mozog.
Reklámozási költségek a működés során
Nehéz lenne megmondani, mennyit kell elköltenie egy vállalkozásnak az indulása utáni első időszakban illetve később ahhoz, hogy folyamatosan tudjon munkát szerezni, túlélje a nehéz időszakokat vagy tovább tudjon fejlődni.
Egy biztos: a marketingre költeni KELL! Aki pedig nem költ marketingre, annak munkában, munkaidőben kell “lerónia” ezt a kötelezettséget – blogolással, honlap fejlesztéssel, Facebook kommunikációval. Nincs ingyen ebéd!
A marketing költés alapkérdése, hogy mennyi az az összeg, amelyet minimálisan el kell költeni ahhoz, hogy a reklám hatékony lehessen. Amivel ugyanis számos vállalkozó nincs tisztában, az az, hogy egy adott kampány során a potenciális vevőnek számos alkalommal kell találkoznia a reklámüzenettel ahhoz, hogy egyáltalán felfigyeljen rá, felkeltse az érdeklődését, esetleg meghozza a vásárlási döntést. A számos alkalom pedig sokkal többet jelent, ha az “üzenet küldői oldalon” nézzük, vagyis egy olyan ajánlat a tévéktől, amely egyetlen egy alkalmat ad 5 másodpercben a megrendelőnek, szimplán mókusvakítás és pénzkidobás.
Milyen reklámozási formákban gondolkodnak a kis- és közepes vállalkozások, és ezek mennyibe kerülnek? És hol vannak a buktatók?
mennyibe kerül egy Google AdWords hirdetési kampány?
A Google kampány esetében nem beszélhetünk fix díjról, inkább csak egy licitről, amelyet helyesen így kell szövegezni:
mennyit ér meg neked az első fizetett helyek egyike a Google-ban és mennyit ér meg neked egy kattintás?
Ha ezt havi szintre összesítjük, megtehetjük az ajánlatunkat a Google-nak, aztán meglátjuk, mi lesz belőle.
Komoly buktatók lehetnek:
- a hirdetés szövege nem áll összhangban a honlapoldallal, ahová a látogatót rávezetjük
- a honlap design-ja, az ott található információ, képanyag nem győzi meg a látogatót, ezért – bár minden kattintás pénzébe került a hirdetőnek – mégse kap a pénzéért semmit, hiszen a látogató vásárlás nélkül kilép az oldalról
- a hirdető rosszul lőtte be a kulcsszavakat, amelyekre hirdet – bár a szó ugyanaz, a látogatók mégis mást keresnek
Ajánlások azonban mindenképpen léteznek – mint ahogyan Google Minősített tanácsadóként mi is rendelkezünk gyakorlattal arról, hogy hol indul a hatékony AdWords költés.
Egy Google hirdetési kampány reális havi összege: 100.000 Ft.
mennyibe kerül egy Facebook hirdetési kampány?
A Facebook esetében a logika azonos, mint a Google-nál, csak itt nem a kulcsszavakat kell meghatároznunk, amire hirdetünk, hanem azoknak a személyeknek a körét kell minél pontosabban körülírni, akiknek a Facebook falán meg akarjuk jelentetni a hirdetésünket.
A buktatók egyeznek a Google kampány buktatóival (nagy vonalakban! ezekről részletesen a Facebook tréning kampányokról szóló részében beszélünk.)
A Facebook kampány reális havi összege: 50.000 Ft
mennyibe kerül a szórólapozás?
A szórólap, mint hirdetési eszköz, magától értetődően adódik a legtöbb kisvállalkozás számára, különösen ha helyi viszonylatban tevékenykedik. Legfőbb buktatója, ha szövege és kivitelezése nem éri el azt a színvonalat, aminél már felfigyelünk rá, és eltesszük legalább azokra az időkre, amikor majd szükségünk lesz fakivágásra vagy duguláselhárítóra…
A szórólapozás költsége nagyban függ a papír és a nyomtatás minőségétől, illetve a nyomott példányszámtól. A terítés költsége pedig attól, milyen területen és hány háztartásba akarja eljuttatni a megrendelő a szórólapját.
A szórólapozás minimális költsége: 30.000 Ft
mennyibe kerül egy sajtókampány?
Természetesen nehéz lenne egy lapon említeni egy országos, nagy olvasottságú magazint és a helyi újságokat… Az alapszabály azonban mindegyiknél érvényes: minimum 6-7 megjelenési alkalmat kell vásárolni ahhoz, hogy egyáltalán hatékonyságban reménykedhessünk.
A sajtókampány buktatói:
- média olvasottsági adatok hiányában nem tudjuk pontosan eldönteni, hogy célcsoportunk olvassa-e az adott újságot
- nem mindegy, hogy egy adott lapon belül hol jelenik meg a hirdetésünk: látható helyen-e vagy az úgynevezett “hirdetési temetőben”
- még a helyi lapokban is több hirdetésre lehet szükség, függetlenül attól, hogy az olvasók érdekeltebbek a helyi vállalkozások ismeretében
- a sajtóhirdetés grafikai tervezése egyrészről költség, másrészről pedig a hatékonyság nagyban függ a grafikus hozzáértésétől
mennyibe kerül a SEO?
A SEO, vagyis a honlap keresőoptimalizálás az igazi mókusvakítás terepe. A laikus honlaptulajdonosok pedig annak rendje és módja szerint hagyják is magukat megtéveszteni. Minél szebbeket ígér a bülbülszavú optimalizáló (leginkább szövegírási munka nélkül szerezhető garantált helyeket, sikerdíj fejében), annál többet hisznek el belőle. Pedig elég lenne a Google ajánlásait elolvasni a kérdésben, aki nem ajánlja sem a linképítést, sem a garantált helyeket ígérők megbízását.
Az ideális SEO szolgáltatás a honlaptervezéssel egy időben történő munka. Előfordulnak esetek, amikor utólag is lehet javítani egy honlap állapotán és helyezésein (észben tartva, hogy a tökéletes állapot nem biztos, hogy elérhető), de mindig szigorúan a szövegírási munkával és ésszerű linképítéssel:
SEO szolgáltatás, tanácsadás, a honlap bizonyos beállításainak módosítása: 50.000 – 100.000 Ft / hó
Mi éri meg hosszú távon? Számoljunk!
Ha valaki 1000%-ig elkötelezett abban, hogy vállalkozni szeretne, akkor a következő gondolatmeneten menjen végig:
- Vagy befektetek az elején marketingbe – akkor viszont jó minőségű szolgáltatást kell választanom, aminek ára van (honlaptervezés és marketing szolgáltatás csomag) -, vagy megcsinálom magam, de ahhoz sokat kell tanulnom.
- Az olcsó megoldások esetében félő, hogy később derül ki, mennyire volt még az alacsony összeg is pénzkidobás.
- Ha a honlapom a legfőbb reklámeszközöm, akkor azon folyamatosan dolgoznom kell.
- Ha sokat dolgozom rajta, akkor újabb és újabb embereket tudok megszólítani.
- Ebben az esetben nem lesz szükségem plusz költésre.
- Ha az elején spórolok, tovább is tart, mire rám találnak a vevők, és elkövetek egy rakás hibát a tapasztalatlanságom miatt.
- Ebben az esetben nem úszom meg, hogy havi 100.000 Ft-os nagyságrendben költsek. A reklámra költés pedig nem okvetlenül jár együtt a reklám hatékonysággal.
Összefoglaljuk:
Feladat | Mit tartalmaz? | Minimum | Reális ár |
---|---|---|---|
A kezdés | |||
marketing stratégia és pozicionálás | sok helyen az asszony csinálja… ilyenkor ingyen van, kérdés, hogy hosszú távon készít-e stratégiát az asszony… a stratégia hiánya a bukások 75%-áért felelős | 0 | 20.000 Ft |
logótervezés | megoldható házilag is, de érdemes a marketinghez értő grafikust keresni | 0 | 40.000 Ft |
honlaptervezés | megcsinálja a szomszéd Pisti is, de érdemesebb olyanhoz fordulni, aki legalább már hallott a webergonómiáról; ezt a honlapot mindenképpen hirdetni kell, terjedelme miatt nem alkalmas mélyebb optimalizálásra
mi is készítünk ilyet – előnye, hogy később velünk tovább lehet lépni! (Standard Honlapkészítés) |
50.000 Ft | 200.000 Ft |
sikermarketing csomag | marketing alapokra épített ergonómikus és optimalizált honlap, logótervezéssel és mobiloptimalizálással; SEO szövegírás betanítással a későbbi saját fejlesztéshez | 400.000 Ft | |
Működő vállalkozás reklámozása | |||
AdWords kampány | kulcsszavakra hirdetünk; a hatékonyság megkérdőjelezhető, ha a honlap struktúrája rossz | 50.000 Ft/hó | 100.000 Ft/hó |
Facebook kampány | meghatározott célcsoportnak jelenik meg a hirdetés; az üzenetnek és a stratégiának nagyon helyén kell lenni, hogy hatékony legyen | 20.000 Ft/hó | 60.000 Ft/hó |
szórólap | hatékonysága számos területen kérdéses, de egyszer láttunk már olyan vállalkozót, akinek egy 100 ezer Ft-os szórólapozásból lett megrendelése | 30.000 Ft/hó | 100.000 Ft/hó |
sajtókampány | minimum 6 megjelenés szükséges; el kell kerülni a “hirdetési temetőt”; látványos és érdekes hirdetést kell csinálni | 200.000 Ft | |
SEO | 50.000 Ft | 100.000 Ft/hó | |
sikermarketing javaslat szerint | technikai és SEO szerinti karbantartás; folyamatos tartalmi fejlesztés segítése – itt az ügyfél már önjáró | 24.000 Ft/félév | |
Egyszóval… mennyi is akkor az annyi?:)))
Kép forrása: pixabay