Marketing költségek. Számoljunk együtt!

Ujvári Mária - 2016. július 9 - Blog

Mindig újra és újra előkerül a kérdés: mennyit költsünk marketingre?

Mindenki ismeri a klasszikus mondást: a marketingre elköltött pénz 50%-a felesleges, csak épp nem tudjuk, melyik 50%… Ha ez régen így volt, bizonyos fokig még inkább így van ez ma is, amikor egyre erősebb a reklámzaj, egyre több a márka és egyre erőteljesebben próbálják áttolni a cégek reklámüzeneteiket a vevő fejébe.

Kezdő vállalkozás ideális marketing költése

Milyen marketing tevékenységekre van elementáris szüksége egy kezdő vállalkozásnak?

  • marketing stratégia és pozícionálás felállítása
  • arculat megtervezése (logó, betűtípus, színek helyes megválasztása)
  • marketing üzenet megfogalmazása
  • honlaptervezés

A költségek attól függnek, melyik munkát végzi el a vállalkozó saját maga, és mi lesz az, amivel megbíz valakit – illetve kit bíz meg… De haladjunk sorban!

mennyibe kerül a marketing tanácsadás?

marketing stratégia és a pozícionálás szükségessége a jövőbeli sikeresség miatt fontos. Erről a legtöbb induló vállalkozás nem is tud – nem véletlen, hogy az induló kisvállalkozások 75%-a a marketing stratégia hiánya miatt bukik meg már akár 1 éven belül.

marketing üzenet annak megfogalmazása, mit akarok mondani a fogyasztóm, vevőm számára. Ha nincs világos marketing üzenetem, hiába is várnám el a vevőtől, hogy erre majd ő maga jöjjön rá…

A marketing tanácsadás legtöbbször óradíjban történik. Az óradíjak 20 és 60 ezer Ft között mozognak.

mennyibe kerül a logótervezés? mennyibe kerül az arculati terv?

Az arculati terv a hosszú távú márkaépítés egyik legfontosabb eszköze. Hogy milyen marketing pozícionáláshoz milyen logó, milyen betűtípus, milyen színek illenek, azt a legritkább esetben tudja a tulajdonos megítélni – hacsak nincs különleges érzéke a design-hoz. A logó fontosságát sokszor nem is ismerik fel, vagy éppen tucatnyi változat között keresgélik az “igazit”. A megoldás valahol középúton van: annak kell döntenie egy ilyen kérdésben, aki biztosan meg tudja ítélni, milyen stílus illik egy adott vállalkozáshoz, vállalkozóhoz.

A logótervezés és arculati terv ára 40.000 Ft-tól 400.000 Ft-ig is terjedhet.

mennyibe kerül egy honlap?

honlap a 21. században pontosan ugyanolyan követelmény, mint annak idején volt a vezetékes telefonszám vagy a saját domain név. A honlaptervezés olyan tevékenység, amelyre mindenkinek a környezetében található egy ügyes számítógépes főiskolás vagy középiskolás, aki pár ezer forintért összedob egy honlapot. A problémák később jönnek, amikor a kezdő vállalkozó nem érti, miért nincs megkeresés a honlapjáról, őt miért nem találják meg, miközben más vállalkozókat meg igen… Éppen ezért célcszerű még a kezdeti szakaszban utánaolvasni annak, hogy

  • mit jelent a keresőoptimalizálás,
  • milyen a hatékony weboldal,
  • milyen forrásokból érkeznek látogatók egy honlapra.

És ebből következően logikus lépésnek látszik nem szívességi alapon lerendezni a honlaptervezési kérdést.

A “mennyibe kerül egy honlap?” kérdésre pontosan ugyanúgy nem lehet válaszolni, mint arra a kérdésre, hogy mennyibe kerül egy autó vagy egy ház. Tucatnyi ingyenesen hozzáférhető honlaptervezési program is létezik, kinek-kinek technikai affinitása szerint lehetősége van arra is, hogy ő maga rakja össze honlapját.

Egy egyszerű, néhány oldalas, bővíthető, adminisztrálható honlap 140.000 Ft táján már elérhető. Egy összetett, sok funkciós honlap ára 300.000 – 400.000 Ft körül mozog.

Reklámozási költségek a működés során

Nehéz lenne megmondani, mennyit kell elköltenie egy vállalkozásnak az indulása utáni első időszakban illetve később ahhoz, hogy folyamatosan tudjon munkát szerezni, túlélje a nehéz időszakokat vagy tovább tudjon fejlődni.

Egy biztos: a marketingre költeni KELL! Aki pedig nem költ marketingre, annak munkában, munkaidőben kell “lerónia” ezt a kötelezettséget – blogolással, honlap fejlesztéssel, Facebook kommunikációval. Nincs ingyen ebéd!

A marketing költés alapkérdése, hogy mennyi az az összeg, amelyet minimálisan el kell költeni ahhoz, hogy a reklám hatékony lehessen. Amivel ugyanis számos vállalkozó nincs tisztában, az az, hogy egy adott kampány során a potenciális vevőnek számos alkalommal kell találkoznia a reklámüzenettel ahhoz, hogy egyáltalán felfigyeljen rá, felkeltse az érdeklődését, esetleg meghozza a vásárlási döntést. A számos alkalom pedig sokkal többet jelent, ha az “üzenet küldői oldalon” nézzük, vagyis egy olyan ajánlat a tévéktől, amely egyetlen egy alkalmat ad 5 másodpercben a megrendelőnek, szimplán mókusvakítás és pénzkidobás.

Milyen reklámozási formákban gondolkodnak a kis- és közepes vállalkozások, és ezek mennyibe kerülnek? És hol vannak a buktatók?

mennyibe kerül egy Google AdWords hirdetési kampány?

A Google kampány esetében nem beszélhetünk fix díjról, inkább csak egy licitről, amelyet helyesen így kell szövegezni:

mennyit ér meg neked az első fizetett helyek egyike a Google-ban és mennyit ér meg neked egy kattintás?

Ha ezt havi szintre összesítjük, megtehetjük az ajánlatunkat a Google-nak, aztán meglátjuk, mi lesz belőle.

Komoly buktatók lehetnek:

  • a hirdetés szövege nem áll összhangban a honlapoldallal, ahová a látogatót rávezetjük
  • a honlap design-ja, az ott található információ, képanyag nem győzi meg a látogatót, ezért – bár minden kattintás pénzébe került a hirdetőnek – mégse kap a pénzéért semmit, hiszen a látogató vásárlás nélkül kilép az oldalról
  • a hirdető rosszul lőtte be a kulcsszavakat, amelyekre hirdet – bár a szó ugyanaz, a látogatók mégis mást keresnek

Ajánlások azonban mindenképpen léteznek – mint ahogyan Google Minősített tanácsadóként mi is rendelkezünk gyakorlattal arról, hogy hol indul a hatékony AdWords költés.

Egy Google hirdetési kampány reális havi összege: 100.000 Ft.

mennyibe kerül egy Facebook hirdetési kampány?

A Facebook esetében a logika azonos, mint a Google-nál, csak itt nem a kulcsszavakat kell meghatároznunk, amire hirdetünk, hanem azoknak a személyeknek a körét kell minél pontosabban körülírni, akiknek a Facebook falán meg akarjuk jelentetni a hirdetésünket.

A buktatók egyeznek a Google kampány buktatóival (nagy vonalakban! ezekről részletesen a Facebook tréning kampányokról szóló részében beszélünk.)

A Facebook kampány reális havi összege: 50.000 Ft

mennyibe kerül a szórólapozás?

A szórólap, mint hirdetési eszköz, magától értetődően adódik a legtöbb kisvállalkozás számára, különösen ha helyi viszonylatban tevékenykedik. Legfőbb buktatója, ha szövege és kivitelezése nem éri el azt a színvonalat, aminél már felfigyelünk rá, és eltesszük legalább azokra az időkre, amikor majd szükségünk lesz fakivágásra vagy duguláselhárítóra…

A szórólapozás költsége nagyban függ a papír és a nyomtatás minőségétől, illetve a nyomott példányszámtól. A terítés költsége pedig attól, milyen területen és hány háztartásba akarja eljuttatni a megrendelő a szórólapját.

A szórólapozás minimális költsége: 30.000 Ft

mennyibe kerül egy sajtókampány?

Természetesen nehéz lenne egy lapon említeni egy országos, nagy olvasottságú magazint és a helyi újságokat… Az alapszabály azonban mindegyiknél érvényes: minimum 6-7 megjelenési alkalmat kell vásárolni ahhoz, hogy egyáltalán hatékonyságban reménykedhessünk.

A sajtókampány buktatói:

  • média olvasottsági adatok hiányában nem tudjuk pontosan eldönteni, hogy célcsoportunk olvassa-e az adott újságot
  • nem mindegy, hogy egy adott lapon belül hol jelenik meg a hirdetésünk: látható helyen-e vagy az úgynevezett “hirdetési temetőben”
  • még a helyi lapokban is több hirdetésre lehet szükség, függetlenül attól, hogy az olvasók érdekeltebbek a helyi vállalkozások ismeretében
  • a sajtóhirdetés grafikai tervezése egyrészről költség, másrészről pedig a hatékonyság nagyban függ a grafikus hozzáértésétől
Egy sajtókampány minimális költsége 6 megjelenéssel, észrevehető méretű hirdetéssel: 200.000 Ft

mennyibe kerül a SEO?

A SEO, vagyis a honlap keresőoptimalizálás az igazi mókusvakítás terepe. A laikus honlaptulajdonosok pedig annak rendje és módja szerint hagyják is magukat megtéveszteni. Minél szebbeket ígér a bülbülszavú optimalizáló (leginkább szövegírási munka nélkül szerezhető garantált helyeket, sikerdíj fejében), annál többet hisznek el belőle. Pedig elég lenne a Google ajánlásait elolvasni a kérdésben, aki nem ajánlja sem a linképítést, sem a garantált helyeket ígérők megbízását.

Az ideális SEO szolgáltatás a honlaptervezéssel egy időben történő munka. Előfordulnak esetek, amikor utólag is lehet javítani egy honlap állapotán és helyezésein (észben tartva, hogy a tökéletes állapot nem biztos, hogy elérhető), de mindig szigorúan a szövegírási munkával és ésszerű linképítéssel:

SEO szolgáltatás, tanácsadás, a honlap bizonyos beállításainak módosítása: 50.000 – 100.000 Ft / hó

Mi éri meg hosszú távon? Számoljunk!

Ha valaki 1000%-ig elkötelezett abban, hogy vállalkozni szeretne, akkor a következő gondolatmeneten menjen végig:

  1. Vagy befektetek az elején marketingbe – akkor viszont jó minőségű szolgáltatást kell választanom, aminek ára van (honlaptervezés és marketing szolgáltatás csomag) -, vagy megcsinálom magam, de ahhoz sokat kell tanulnom.
  2. Az olcsó megoldások esetében félő, hogy később derül ki, mennyire volt még az alacsony összeg is pénzkidobás.
  3. Ha a honlapom a legfőbb reklámeszközöm, akkor azon folyamatosan dolgoznom kell.
  4. Ha sokat dolgozom rajta, akkor újabb és újabb embereket tudok megszólítani.
  5. Ebben az esetben nem lesz szükségem plusz költésre.
  6. Ha az elején spórolok, tovább is tart, mire rám találnak a vevők, és elkövetek egy rakás hibát a tapasztalatlanságom miatt.
  7. Ebben az esetben nem úszom meg, hogy havi 100.000 Ft-os nagyságrendben költsek. A reklámra költés pedig nem okvetlenül jár együtt a reklám hatékonysággal.

Összefoglaljuk:

Feladat Mit tartalmaz? Minimum Reális ár
A kezdés
marketing stratégia és pozicionálás sok helyen az asszony csinálja… ilyenkor ingyen van, kérdés, hogy hosszú távon készít-e stratégiát az asszony… a stratégia hiánya a bukások 75%-áért felelős 0 20.000 Ft
logótervezés megoldható házilag is, de érdemes a marketinghez értő grafikust keresni 0 40.000 Ft
honlaptervezés megcsinálja a szomszéd Pisti is, de érdemesebb olyanhoz fordulni, aki legalább már hallott a webergonómiáról; ezt a honlapot mindenképpen hirdetni kell, terjedelme miatt nem alkalmas mélyebb optimalizálásra

mi is készítünk ilyet – előnye, hogy később velünk tovább lehet lépni! (Standard Honlapkészítés)

50.000 Ft 200.000 Ft
sikermarketing csomag marketing alapokra épített ergonómikus és optimalizált honlap, logótervezéssel és mobiloptimalizálással; SEO szövegírás betanítással a későbbi saját fejlesztéshez 400.000 Ft
Működő vállalkozás reklámozása
AdWords kampány kulcsszavakra hirdetünk; a hatékonyság megkérdőjelezhető, ha a honlap struktúrája rossz 50.000 Ft/hó 100.000 Ft/hó
Facebook kampány meghatározott célcsoportnak jelenik meg a hirdetés; az üzenetnek és a stratégiának nagyon helyén kell lenni, hogy hatékony legyen 20.000 Ft/hó 60.000 Ft/hó
szórólap hatékonysága számos területen kérdéses, de egyszer láttunk már olyan vállalkozót, akinek egy 100 ezer Ft-os szórólapozásból lett megrendelése 30.000 Ft/hó 100.000 Ft/hó
sajtókampány minimum 6 megjelenés szükséges; el kell kerülni a “hirdetési temetőt”; látványos és érdekes hirdetést kell csinálni  200.000 Ft
SEO  50.000 Ft  100.000 Ft/hó
sikermarketing javaslat szerint technikai és SEO szerinti karbantartás; folyamatos tartalmi fejlesztés segítése – itt az ügyfél már önjáró 24.000 Ft/félév

Egyszóval… mennyi is akkor az annyi?:)))

Kép forrása: pixabay

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!