Az emberek általában azt hiszik, hogy a marketing diploma mellé egy üveggömböt is adnak, amiből a marketinges mindig kiolvassa a tutiságot. Ha ez így lenne, alig lennének reklámok a tévében és körülöttünk, mert egy-két reklám után máris eladna annyit a cég, amennyit akar, tovább felesleges lenne reklámozni.
De ez szemmel láthatólag nem így van, ezért is ömlik ránk napról-napra egyre több reklám a liftreklámoktól a vécéreklámokig…
Izgalmas kérdés lenne belemenni a reklámok működési mechanizmusába (mert ezt azért tanítják a marketing diplomára pályázóknak!), de itt most egyszerűsítsük le a dolgot:
1. az emberek reklámkerülők
– ez az elegáns szakkifejezése annak, hogy már nyomják át a távirányítót a másik csatornára, vagy – ha tudnak róla, hogy ilyen létezik – reklámblokkoló bővítményt telepítenek a számítógépükre, okostelójukra, és a hátuk közepére kívánják a sok “vegyél, vegyél, vegyél” óbégatást.
Nagyon mulatságos, amikor Facebook tréninget tartunk, a résztvevők lefáradtan mesélik a reklámélményeiket – és egyébként pont azon az úton vannak, hogy ők is egy ilyen élményben részesítsék potenciális vevőiket.
2. a kampány emberekhez szól
– akiknél kiváltani egy vásárlást, mint reakciót, legalább olyan nehéz, mint egy tünet alapján meggyógyítani őket; lássuk be, az ember egy összetett lény, amiről az orvosok már tudnak, a marketingesek pedig csak tanulgatják.
Vagyis nem elég, hogy oda se akarnak figyelni, ráadásul halvány fogalmunk sincs róla, milyen pillanatnyi motivációk, körülmények, várakozások és félelmek mozgatják őket.
A marketingnek egy része matematika és statisztika, más része viszont pszichológia, ahol túlságosan sok paramétert kéne ismernünk ahhoz, hogy előre meg tudjuk mondani, mi fog történni, mire hogyan fognak reagálni, fognak-e vásárolni. A marketing tehát alapvetően nem egy fekete-fehér szakma, és bár vannak szabályok és törvényszerűségek, de mégis egy “próbálkozz és hibázz” típusú terület. Innen indulunk ugyebár…
Most pedig következzen a történet!
2016. tavaszán indítottuk útjára tréningjeinket. Állandó elemek a tréningek “marketingelésében”:
- a honlap design-ja
- a tréningek leírása
- az ár
- a meghirdetett időpontok gyakorisága (általában havi egy tréning egy adott témában)
- a látogatószám
Ha eltekintünk a szezonalitástól (a nyári vakáció és a karácsonyi időszak nem kifejezetten azok a periódusok, amikor az emberek tömegével akarnának jönni üzleti témájú tréningekre), akkor azt mondhatjuk, hogy a jelentkezők és a résztvevők létszáma a végletek között ingadozott.
Egyik hónapban el kellett napolnunk a tréninget, másik hónapban pót-időpontot kellett meghirdetnünk. Ceteris paribus, vagyis “minden egyéb változatlansága” mellett.
Hát, ilyet is ritkán olvashat a kedves Olvasó akármelyik online marketinggel (vagy egyáltalán marketinggel) foglalkozó tanácsadó cég blogjában… Ott mindig kék az ég, zöld a fű és a letaglózóan hatékony reklámkampányok hasítanak. Pedig ez egyszerűen nem igaz, csak a kampányokból élő cégeknek nem érdeke azt mondani, hogy halvány fogalmunk sincs, mitől működik egyszer egy kampány és mitől nem máskor.
Mert akkor itt kötnék át rögtön a reklámkampány témára.
Az eredmények megjósolhatatlansága az organikus és a fizetett forrásoknál egyaránt érvényes, de a fizetett kampány esetében ez még jó sokba is kerül.
Mi tehát a megoldás?
Ha már a hatékonyság nem kiszámítható, akkor hosszú távon sokkal kifizetődőbb az organikus forrásokra támaszkodni (seózás), mert ott az egyszer befektetett idő és pénz nem elvész, hanem megmarad, sőt, öngerjesztővé válik. Ezen az úton haladunk mi magunk is, és erre bíztatjuk ügyfeleinket is.
Ja, és mindig megmondjuk, ha valamiről fogalmunk sincs… De legalábbis éreztetjük egy halvány lilával… (A kép forrása: pixabay)
U.I. Havidíjas SEO szolgáltatásunk a napokban indult, és alapeleme a folyamatosan fejlesztett tartalom. Tessenek nyugodtan érdeklődni!