Mitől válik hitelessé egy webáruház, avagy áruismeret nélkül ez sem megy!

Ujvári Mária - 2015. május 1 - Blog

Az interneten bonyolított kereskedelem növekedése óriási. Az adatok hallatán sokakban megszületik az ötlet: webáruházat akarok indítani! De hogyan fogom tudni elérni, hogy az én webáruházamban vásároljanak?

Haladunk befelé a túrázási szezonba. Mi sem természetesebb, mint hogy megújítandó a felszerelést, az ember rácsap a kérdésre: vegyünk végre a túrabot helyett egy könnyű és jól fogható Nordic Walking botot! Mert hogy egy mellényúlás már volt egy túrabottal, vagyis pontosan tudom, mire kell figyelni. Legyen könnyű, fix méretű, mert szépen hangzik a teleszkóp, de nehezebb tőle a bot. Nem a legolcsóbb, de nem is a legdrágább kategória a fájdalomküszöb.

Első opcióként az egyik sportáruház webshopja jön fel. Jónak tűnik, de ne dőljünk be, keressünk még egy keveset! Keresek így, keresek úgy, már a képtalálatok között is, az eBay-en is. Az egyik webáruház honlapja szegényes kinézetű, a termékről adott leírás alig valamivel több, mint amit magamtól is látok a képen, és a képre kattintva ugyanakkora nagyítást látok a botról, mint a kisméretű képen… Nem látom a markolatot, nem látok semmit. Ide katt, oda katt, két telefon a sportáruház ügyfélszolgálatára, majd megrendelés… nem, nem a magyar vállalkozó webáruházából, hanem a sportóriástól, akinek az én megrendelésem nélkül is van mit a tejbe aprítani.

Szomorú helyzet, de egyik hazai webáruház sem tudta elérni azt a szintet, hogy megbízzak bennük, és tőlük vásároljak. Miért? Nem adtak elég információt a termékről. Nem írták le a botok súlyát. Nem láttam a fotón, hogy milyen a markolat. Nem tudtam eldönteni, hogy később tudok-e vásárolni hozzá tappancsot vagy egyéb kiegészítőt. Ezek után pedig inkább azt a megoldást választottam, ahol könnyebb a visszáru lehetősége.

Így múlik el a világ dicsősége, és így marad alul egy kisebb vállalkozás az üzleti versenyben. Pedig amennyi költséggel létrehozták a webáruházat, abból már egy jót is lehetett volna csinálni…

A webáruház elindítása egyszerű dolognak tűnik, hiszen nem kell üzlethelységet keresni, nem kell eladó, és látszólag semmi mással nem kell foglalkozni, csak várni a beérkező megrendeléseket, amelyek jönnek éjjel, nappal, hétközben, hétvégén…

A webáruház marketing és honlaptervezési kérdéseivel már más írásainkban foglalkoztunk:

Most egy másik kérdést járunk körül:

Mitől lesz hiteles egy webáruház,

vagyis mitől fogunk az egyik webáruházban vásárolni, a másikból továbbkattintani?

A válasz röviden: hitelesség!

Mit jelent az, hogy egy webáruház (vagy más honlap) hiteles?

  1. tartalmai (írások, cikkek, termékleírások) szakmai hozzáértést mutatnak, vagyis az, aki azt el akarja adni nekem (a látogatónak), ért ahhoz, amit árul
  2. világosan látszik, hogy ki áll a webáruház mögött, milyen vállalkozás, kik válaszolnak az e-mailekre, telefonokra
  3. vásárlás előtt meggyőződhetek róla, hogy a vállalkozás rendelkezik minden törvényes paraméterrel

Lefordítva mindezt a gyakorlat nyelvére:

1. szaktudás nélkül nincs sem sikeres bolt, sem sikeres webáruház

Nyilvánvaló, hogy ha egy webáruházban csak a gyártótól származó öntömjénezést olvasom, egy az egyben átvéve, akkor ott szakmai hozzáértésről nem beszélhetünk. Szó se róla, kell némi bátorság ahhoz, hogy valaki független véleményt mondjon… (Mi a megoldás? Javaslatunk: Márkák dicsőítése…)

A webáruház indítása előtt igenis bele kell tanulni abba a termékkategóriába, amit árulni szeretnénk.

2. a webes eladás alapkövetelménye, hogy az eladó arccal vállalja magát

Éppen ezért számomra semmire se valók azok a stock fotók, amelyeken csinos fejhallgatós telefonos kisasszonyok mosolyognak, azt demonstrálva, hogy ebben a webáruházban bizony válaszolnak a telefonokra, e-mailekre, az online chat panel azonban piros jelzést ad…

A csinos kisasszony-fotó egyik legmulatságosabb megjelenését egy disznótermékeket árusító webáruházban láttam… Mennyivel hitelesebb lett volna egy kissé kövérkés, természetesen mosolygó, valódi dolgozóról készített fotó…

3. törvényi előírások

A webáruházakra vonatkozó törvényi előírások betartása is ellenőrizhető: adószám, cégjegyzékszám, pontos postacím, adatkezelési azonosító, ÁSZF, stb. szükséges kellékek a honlapon is!

A webáruházakra vonatkozó törvényi előírások termékenként, termékkategóriánként változhatnak, így ennek ismertetését jelen cikkünk és mi magunk sem vállaljuk. (Mi a honlaptervezéshez és a webergonómiához értünk, a joggal foglalkozzon jogász.)

Egy biztos: ha egy webáruházban nem találom az Általános Szerződési Feltételek linkjét, nincs adatkezelési szabályzat, nincs impresszum, nincs a cégnek adószáma, ott már gondok lehetnek.

Vagyis: aki webáruházat akar indítani, de mindezt név nélkül, vállalkozás nélkül, akkor az áruljon inkább a Vaterán vagy a Jófogáson (és ne csodálkozzon, ha a nagy tételek miatt ott is rákérdeznek, hogy vajon hol van mindezek után a befizetett adó…)

A webáruházak hitelességének kérdésében még egy jelenségről kell említést tenni: számos webáruház több kapura játszik, vagyis egyazon adatázissal működtet több “kirakatot”. A látogató azt gondolja, hogy egy másik honlapon jár, esetleg pont azért, mert a másik nem keltett bizalmat benne, de végül mégis oda jut a megrendelése.

Webáruház esetében sokszor látjuk, hogy két vagy több, kezdetleges szinten összetákolt áruház működik – se hozzáértés, se szakmai elkötelezettség, se hitelesség, mindössze az “adjunk el gyorsan valamit” mozgatja a tulajdonost. Ez a nyilvánvaló marketing (és erkölcsi) hiba pedig azt eredményezi, hogy később, amikor reklamációt kéne kezelni vagy a vevő élni akar elállási jogával, akkor szembesül a problémákkal.

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!

Copyright 2007 - 2018. Sikermarketing.hu ©  Minden jog fenntartva!