A profi marketing 100 pontja

Pihenésképpen írtam meg a profi fotós 100 pontja után szabadon a profi marketing 100 pontját. Mit kell tudnia egy, a marketingben laikus vállalkozónak? Mire figyeljen oda, ha reklámozni akar, ha honlapot készíttet és sikeres vállalkozást akar építeni? 

A 100 pont mindegyike elgondolkodtat.... Egyiket sem véletlenül írtam le.
  1. Egy reklám nem reklám. Csak több.
  2. Senkitől ne várd, hogy térdelőrajtban várjon a reklámodra és rohanjon vásárolni hozzád.
  3. Anélkül, hogy jól ismernéd potenciális vevődet, nem tudsz jó reklámot csinálni.
  4. A jó reklám elad.
  5. A "most akár 20 fillérért" nem fog okvetlenül eladni.
  6. A jó reklám a tényekből indul ki.
  7. Nincsenek varázsszavak.
  8. Nincs "ellenállhatatlan ajánlat". Te magad is ellenállsz naponta legalább 30-nak.
  9. A legtöbb reklámozási mód olyan, mintha sörétes puskával lőnél verébre.
  10. Ne értékeld alul az internet szerepét.
  11. Az emberek számára nem napi program a reklámok olvasgatása.
  12. A reklámzaj egyre erősödik. Ebből kell kitűnni.
  13. Ha kicsi vagy, számodra egy út van: a hatékonyság.
  14. A jó reklám a profi és következetes arculatnál kezdődik.
  15. A logó nem arra való, hogy kifejezze elkötelezettségedet a Föld megmentése mellett és szimbolizálja küzdelmedet a globális felmelegedés ellen.
  16. Mielőtt elkezded kiagyalni a logódat, nézd meg jól a világcégek logóit! Vajon miért annyira egyszerűek?
  17. Ha hagyod, hogy a logód és az arculati elemeid össze-vissza jelenjenek meg, máris letértél a professzionális útról.
  18. A logó nem alsónadrág, hogy naponta váltsd.
  19. A "de hát szórólapoztam!" nem mentség, ha ismeretlenségedet és bevételeid hiányát akarod magyarázni.
  20. Számold meg, te magad naponta hány szórólapot dobsz ki és hányat teszel el...
  21. Szórólapozni is lehet jól.
  22. Nézz utána, milyen reklámeszközök használata nőtt az elmúlt években hirdetői oldalról! Ne becsült le az internet szerepét!
  23. A kisvállalkozások számára a leghatékonyabb reklámeszköz az optimalizált honlap. Uff.
  24. Az optimalizálás nem egy gomb a honlapon, amit utólag meg lehet nyomni.
  25. Óvakodj a szpemben érkező honlapkészítői ajánlatoktól! Ha magát nem tudja eladni szpem nélkül, téged hogy tudna???
  26. Egészen biztos, hogy ismerősöd ismerőse ügyesen bütyköl honlapokat.
  27. Ami nagyon olcsó, az valójában sokszor nagyon drága. Nincs ez másként a honlapokkal sem.
  28. A jó honlap évekre biztosítja a vevőket.
  29. Ami ingyen van, azért az időddel fizetsz. Így működik a Facebook oldal, a blog és még sok más webes eszköz.
  30. Ha nincs elég érdeklődő a honlapról, látogatószámot kell növelni.
  31. A Google első hely nem azért van, mert valaki elintézi.
  32. A Google top 5 pozícióba kerülni egy szóra lehet, hogy 5 évbe is telik.
  33. Ha szakszóra vagy első a Google-ban, minden szakmabeli meg fogja találni a honlapodat. A vevők nem biztos.
  34. A honlap nem neked készül, hanem a vevődnek. Ha jó a honlapkészítő.
  35. Az ügyesen bütykölő ismerős honlapkészítő srácok fél év múlva köddé válnak.
  36. Sehol nem diktál úgy a fogyasztó, mint az interneten. Ami nem a szája íze szerint készült, arról továbbkattint.
  37. Az egér veszélyes eszköz, ha a fogyasztód kezében van, és a honlapod csak épp egy kicsit káoszos.
  38. Senki nem fog rákeresni olyan kifejezésekre, hogy "Jöjjön hozzánk, mert olcsók vagyunk, gyorsak és kiválóak!"
  39. A "cégünk filozófiája jó minőség" szavak sorozatára a Google több mint 1 millió találatot ad. Ettől azért egyedibbet kell kínálni a vevőknek...
  40. A különlegességhez bátorság kell. A marketingben is.
  41. A "rendkívül kreatív" honlapokon általában nem lehet megtalálni a menüpontokat.
  42. Ne dőlj be annak a mendemondának, hogy egy honlapon kell "Híreink" oldal. A vége úgyis az lesz, hogy 2 év múlva is a mai híred lesz a legfrissebb...
  43. A jó honlap "hátulról támad". Nem te írod le, hogy te vagy a legjobb - a látogató maga jut erre a következtetésre.
  44. Egy honlap a tudatos felépítéstől válik harmonikussá.
  45. Ha nem tudod, hányan nézik a honlapodat, a legjobb fogyasztói marketing kutatási eszközt engeded ki a kezedből.
  46. A keresőoptimalizálás pont olyan, mint a pecázás.
  47. Ha jól definiálod a vevődet, az olyan, mint mikor a horgász előre tudja, milyen halra megy.
  48. A jól megcsinált honlap a tökéletes csali. A rosszul megcsinált meg olyan, mintha sámlit dobnál be a halaknak, hogy arra harapjanak.
  49. A webergonómia biztosítja, hogy ne csak harapjon, de majd ki tudd rántani.
  50. Ne értékeld túl a szórakoztató webes eszközöket. A Facebookra NEM azért mennek fel, hogy folyton a reklámodat (nyomulásodat) nézzék.
  51. Akinek ma már csak Facebook oldala van, az olyan, mint régen a csak mobiltelefon és az ingyenes e-mail cím. Nem futja fixre...
  52. A honlapodat olyanok is meg fogják találni, akik komolytalanok, túl kis tételben vásárolnának vagy csak árajánlatokat vadásznak. Ez azonban nem baj.
  53. Az árajánlatvadászok könnyen leküzdhetők.
  54. Ha azt hiszed, hogy a te portékád túl bonyolult ahhoz, hogy 2 mondatban tudj árajánlatot adni, akkor gondolkozz el rajta, miért tudja ezt mégis megtenni pl. az Aston Martin.
  55. Amikor megálmodod a honlapodat, ne az Apple iPhone honlap közel nulla szövegtartalmát vedd alapul. Te se a neten bukkantál rájuk véletlenül, mikor beírtad a keresőbe, hogy "milyen telefont vegyek?"...
  56. A honlap a válságban is működik. Csak dolgoznod kell rajta.
  57. A honlapszöveg írása nem azt jelenti, hogy szabadon másolhatsz bárhonnan. Ha csak másolni tudsz, mi van a fejedben arról, amiért pénzt akarsz kapni?
  58. Az, hogy nem tudod, mi a webmarketing stratégia, nem mentesít az alól, hogy rendelkezned kéne vele.
  59. A marketing tanácsadó nem attól jó, hogy a neten bárkinek jól odamondogat. Hanem attól, hogy marketing tanácsot ad...
  60. A legjobb marketing tanácsadó nem biztos, hogy a házastársad. (Hacsak nem ez a tanult szakmája...)
  61. Attól, mert el tudjuk dönteni egy reklámról, hogy tetszik vagy nem, még nem válunk marketing szakértővé...
  62. A marketing tanácsadónak sincs jövőbelátó üveggömbje.
  63. A jó marketing tanácsadó alternatívákat vázol és rámutat üzleti terved gyenge pontjaira.
  64. Üzleti terv készítésével csak akkor bajlódj, ha az igazat, a teljes igazat és csakis az igazat fogod bevallani magadnak.
  65. Az üzleti terv és az üzleti titok nem véletlenül csengenek össze.
  66. Nem attól leszel nagymenő, ha üzleti ötleteidet mindenkinek elmeséled, hanem attól, ha meg is csinálod őket.
  67. Az üzleti életben dönteni kell és lépni. Nincs mese.
  68. Az üzletet 50%-ban a személyes ajánlások mozgatják.
  69. Szükség van az üzleti kapcsolatépítésre. De jól nézd meg, kivel barátkozol!
  70. A kapcsolatépítés is reklám: szájreklám a hivatalos neve.
  71. Egy elégedett vevő 3 új vevőt hoz. Egy elégedetlen 7-et riaszt el.
  72. Ha bizonytalan vagy szakmai hátteredben, számodra tényleg csak egy út van: "a vevőnek mindig igaza van".
  73. Ha biztos vagy a szakmai hátteredben, meg fogod mondani a vevőnek, ha nincs igaza. Hiszen szakmai tudásodért fizet.
  74. Ha egy megrendelő messze földön híres arról, hogy nem fizet, kár reménykedned, hogy veled majd kivételt tesz.
  75. A munka kifizetése a megállapodás részre. Nem ajándék!
  76. Soha, de soha ne szédülj meg egyetlen óriási vevőtől! Ha csak neki dolgozol, folyamatos drótkötéltánc lesz az életed.
  77. A kötekedő és problémás megrendelők is mindig találnak olyat, aki dolgozik nekik. Borsos felárral.
  78. Reklámozni márpedig KELL! Akkor is, ha ettől nem lesz rögtön vevőd.
  79. Csinálj saját magadból márkanevet! Ezt hívják énmárkának.
  80. A márka felépítése hosszú évek munkája. És egy apró hiba miatt is összeomolhat, mint a kártyavár.
  81. Még a legtöbbet reklámozott, legismertebb nemzetközi márkákat is keverik az emberek.
  82. Mielőtt másolni akarod a nagyok reklámjait, gondolj arra, hogy nekik sem jön be minden!
  83. Egy tévéreklám nem reklám. Hanem pénzkidobás. Sok tévéreklám már akár reklám is lehet.
  84. Mindenki azt akarja, hogy az ő cégének a nevével legyen tele a város. De ez csak a legbevállalósabbaknak szokott sikerülni.
  85. Minden csoda 3 napig tart. Még ennyi ideig sem fognak beszélni egyetlen nagy reklámakcióról sem.
  86. A bloggerek sem fognak csak úgy írni a termékedről. Ők a saját márkanevük építéséért ülnek nap mint nap a gép elé.
  87. A média világát a bulvár mozgatja. Ha márkádat hajlandó vagy bulvárosítani, TÉNYLEG szárnyára kap a világhír.
  88. A jó hír nem hír. Sajnos.
  89. Ha akciózol, legalább utólag számold ki, megérte-e.
  90. Ha ajándékba akarsz adni valamit a vevődnek, gondold át, hogy valóban ajándéknak értékeli-e.
  91. A márkaváltogatók azok, akik mindig az a mosóport, tusfürdőt vagy fogkrémet veszik meg, ami akciós. Köztünk élnek. Te is az vagy?
  92. Ha ingyen adsz valamit, SOHA SEMMIT ne várj el érte cserébe. Ez speciális magyar szabály.
  93. A magyar boltok nagy része átgondolatlanság és fukarság miatt megy tönkre.
  94. A boltnyitás életforma. Kiskorodban szerettél boltost játszani?
  95. Vannak sikeres kisboltok. A boltos ért ahhoz, amit árul. És tényleg szereti a vevőket.
  96. A sikeres boltnak kisugárzása van.
  97. Figyeld meg: a tönkremenő boltok előtt nem könnyű parkolni.
  98. A marketing sokszor játék a tudatalattival.
  99. A marketing bizonytalansági tényezője az emberi lélek, amit minél jobban próbál kiismerni, de teljesen sohasem sikerül neki.
  100. A marketing SZÉP!

 

(Szerző: Ujvári Mária)