Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Reklámkampány, marketing kampány

“Kell csinálni egy jó kis kampányt neki, és ha mindenki rólunk beszél, sikeresek leszünk.” – szól a totális hozzá nem értő mondata, amit reklámkampány témában megfogalmaz. Mi az a marketing kampány vagy reklámkampány, hogyan kell csinálni, és milyen, ha jó?

Először is a fogalmat kell tisztázni!

Mi a marketing kampány, mi a reklámkampány?

Már a fogalom is zavarosan él a fejekben.

Sokan a marketing fogalmát valójában a reklám fogalmával keverik össze, sőt, egyenesen a reklámmarketing vagy reklám-marketing szavakat kreálják hozzá. Olyan ez, mintha azt mondanák, hogy Nap-Naprendszer…

A reklám ugyanis a marketing egyik szakterülete, annak egy részlete, szelete – bár kétségtelenül a leginkább érzékelhető része.

A reklám jelenti a termék, szolgáltatás, márka kommunikációját.

A reklámkampány a kommunikáció időbeli “összesűrűsödése”, az a tevékenység, amikor a reklámüzenetet egy vagy több csatornán nagy gyakorisággal juttatjuk el a fogyasztóhoz / potenciális vevőhöz. (Ujvári)

[A marketing nem ez. A marketing tevékenység a termék / szolgáltatás / márka célcsoportjának meghatározásától a pozícionálásig, a marketing stratégia felállításától a marketing információs rendszer kidolgozásáig számos egyéb tevékenységet is felölel.]

Marketing üzenet – a reklámkampány alapja

A marketing stratégia meghatározása során állítjuk fel fő üzenetünket, a marketing üzenetet. A reklámkampány szólhat másról.

Mi kell egy reklámkampány indításához?

1. reklámüzenet

A reklámüzenet az, amit aktuálisan mondani szeretnénk.

2. csatorna (reklámcsatorna)

Reklámcsatornán azokat a kommunikációs eszközöket értjük, ahol az általunk megfogalmazott reklámüzenet eljut a fogyasztóig. A gyakorlatban a reklámeszközöket értjük alatta.

Mik a reklámeszközök?

  • tévéreklám
  • rádió
  • óriásplakát, citylight, közterületi reklám
  • autóreklám
  • sajtó és más nyomtatott kiadványok (pl. Kisokos)
  • szórólap, katalógus
  • DM direct mail (e-DM, telefon, postai küldemény)
  • internetes reklám (Google hirdetés, Facebook hirdetés, banner)
  • szponzoráció
  • eladáshelyi POS reklám (display, wobbler, hostess promóció)
  • PR kampány, rendezvények
  • kiállítások, vásárok
  • CSR társadalmi szerepvállalás, jótékonysági akciók

3. meghatározott büdzsé

Hatékony reklámkampányt csinálni akkor lehet, ha a hirdető a szükséges és elégséges mennyiségű pénzt költi el. Kevés pénzből kis kampányt csinálnak házilag létrehozott reklámanyagokkal inkább csak pénzkidobás és a “hirdető” lelkiismeretének megnyugtatására szolgál (elmondhatja magáról, hogy “de hát hirdettünk is, mégsem ment az üzlet”), ugyanis egészen biztosan nem fog sikerülni “áttolni” a fogyasztó agyába az üzenetet.

Miért?

A reklámkampány sikerének titka

Minden reklámkampány sikere alapvetően attól függ, hogy a jól kiválasztott célcsoport HÁNYSZOR találkozik a jól megfogalmazott reklámüzenettel. És ez így rögtön 3 titok…

a reklámkampány célcsoportja

A reklámkampány célcsoportja jó közelítéssel megegyezik a termék / szolgáltatás célcsoportjával. (Erről bővebben: célcsoport meghatározás.)

a reklámüzenet

A helyes reklámüzenet megfogalmazás sem egyszerű feladat. Röviden, velősen kell tudnunk megfogalmazni, mit szeretnénk mondani a fogyasztónak. Lehetőség szerint úgy, hogy ne kelljen gondolkodnia, ne kelljen értelmeznie a látottakat / hallottakat.

Két körülmény van a reklámozásban, amit tudomásul kell venni:

  1. reklámzaj van, naponta – egyes számítások szerint – 3000-nél is több reklámüzenettel bombáznak bennünket. (Ebből könnyen következthetünk: ha csak annyi lenne a titok, hogy pirossal kell írni, meghatározott varázsszavakat használni és hangosan a fogyasztó fülébe óbégatni, egészen biztosan itt lenne a világvége.)
  2. a reklámkampány a fogyasztót egy passzív állapotban éri el, akkor, amikor az valami mást csinál: bevásárol, újságcikket olvas, ismerősei fotóit nézegeti a Facebookon, tévét néz (tévéműsort), vezetés közben rádiót hallgat, megy az utcán valahová stb.

A mi reklámunkra senki sem kíváncsi, ezt tudomásul kell venni. Minél nagyobb a zaj és minél hosszabb az üzenet, annál nehezebb kivívni a figyelmet.

a reklámüzenet ismétlésszáma

Kutatások szerint minimum 6-7 alkalommal kell találkoznia egy embernek a reklámüzenettel ahhoz, hogy eljusson az érzékeléséig.

Ettől még nem lesz vevő! Hiszen nem biztos, hogy épp szükségét érzi a terméknek vagy szolgáltatásnak vagy éppen a konkurencia ajánlata vonzóbb a számára.

A 6-7 találkozás pedig nem 6-7 megjelenést jelent, hanem sokkal többet, hiszen ha valaki átlapozza az újsághirdetést, épp nem néz tévét, a boltban a másik polc felé fordul vagy a monitoron azonosítja a “tartalmi” részt és agyával kikapcsolja a reklámok területét (ez a bannervakság), akkor rögtön ugrik a reklámüzenettel való találkozás…

Mennyibe kerül egy reklámkampány?

Minden reklámeszköz esetében a hatékony elérést és a gyakoriságot kell számítani.

[A tévé esetében ezt a következő módon adja meg a médiaügynökség egy tervezett kampányra pl.:

  • reach – elérés 60%
  • frequency – gyakoriság 3+

Ennek jelentése: a célcsoport 60%-a találkozik a reklámmal minimum 3-szor. Ehhez a számpárhoz egy konkrét sugárzási terv tartozik, amely a televíziós csatornák műsortervét és korábbi nézettségi adatait tartalmazza, árakkal együtt. Az adat tükrében dönthet a megrendelő, hogy hatékony-e számára egy ilyen költés.]

A reklámkampány ára tehát azért sem mondható így meg, mert nem tudjuk, milyen célcsoportról, milyen elérésről, milyen időszakról beszélünk, ha pl. tévét szeretnénk.

A reklámkampány árát fordítva kell kalkulálni: mi az az összeg, amit erre a célra szánunk.

A reklámköltségvetés ismeretében válogathatunk az eszközök között: pl. 100 ezer Ft-ból sokkal hatékonyabbnak látszik egy Facebook hirdetési kampányt futtatni, mint egyetlen 5 másodperces tévéreklámot sugároztatni a reggel 6 és 7 óra közti idősávban.

A reklámkampány tervezése

A reklámkampány tervezéséhez először is kell egy jól elkészített marketing stratégia. A marketing stratégia ugyanis alapdokumentum, a reklámkampány ténye az összefoglaló aktivitási tervben már megjelenik.

Ebből tudjuk, hogy a reklámkampány

  • milyen célcsoportnak szól
  • mikor történik
  • mekkora költségvetéssel.

A reklámkampány konkrét megtervezése a reklámeszközök közötti választást jelenti, vagyis árajánlatokat, tarifatáblázatokat kell gyűjteni az egyes eszközökhöz.

Miután tudjuk, hogy a hatékony jelenléthez hány hirdetésre, szórólapra, bannerhirdetésre stb. van szükség, elő kell állítani a reklámkampány alapanyagát, a “kreatívot”.

A kreatív a reklámeszköznek megfelelő reklámüzenet, vagyis a szórólap szövege, grafikája, a banner képe, a tévéreklám filmje, stb. Miután az összes szükséges anyag elkészült a megfelelő formátumban, a reklámkampány elindulhat.

A reklámkampány hatékonysága

A reklám célja kettős:

  1. azonnal eredmény: értékesítés, megkeresés, hírlevél feliratkozás stb.
  2. késleltetett hatás: image építés.

Míg az előbbi jól mérhető és érzékelhető, az utóbbi hatás csak évek alatt észlelhető.

Ha több eszközt is használunk egy kampányban, a szinergiahatás érvényesül, tehát nehéz megmondani, melyik eszköz volt a leghatékonyabb.

Amit még a reklámkampányról tudni kell…

A klasszikus reklámkampány a push stratégiához tartozó marketing aktivitás.

A klasszikus reklámkampány jellemzői:

  • tudatos, vagyis a hirdető által megfogalmazott üzenet megy ki az éterbe – vagyis nem vírusmarketing kampány
  • fizetett, mert fizetünk a reklámeszköz használatáért
  • időben behatárolt, irányítható – szemben a vírussal
  • passzív befogadói helyzetben éri el a fogyasztót
  • minimum 6-7 ismétlés szükséges egy adott fogyasztónál, ami jóval magasabb sugárzási számot jelent
  • erős és erősödő reklámzaj

A klasszikus marketing kora azonban erősen leáldozóban van: egyszerűen a márkák tömegéből a reklámzajban nehéz kitűnni. A cégek folyamatosan keresik az új lehetőségeket, új eszközöket, amelyeknek hatékonyságát csak úgy lehet megismerni, ha kipróbálják. Reklámozási csodaszer nincs! Nem csodaszer a gerillamarketing vagy a vírusmarketing sem.

Reklámkampány hatékonyan – kicsiknek is – kipróbáltuk, működik!

Létezik hatékony marketing aktivitás kisvállalkozások és középvállalkozások számára: ez a tartalommarketing.

A tartalommarketing lényege:

  1. létrehozunk egy keresőoptimalizált weboldalt értékes tartalmakkal
  2. a tartalmakat fejlesztjük, “átírjuk” más kommunikációs eszközökre (pl. infografika, e-book, képek)
  3. közösségi eszközökkel rásegítünk a terjedésre

Az aktivitások a honlap felé terelik az érdeklődőket, akik maguk alkotják meg a marketing üzenetet: hozzáértő szolgáltatóra, meggyőző termékre leltek.

Reméljük, most Ön is úgy gondolja, hogy ha mi vesszük kézbe reklámozását, és sikeresen tudunk segíteni tartalommarketingjének kialakításában, keressen bennünket!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: pinterest