Reklámkampány, marketing kampány

Admin-L - 2014. június 25 - Cikkek / Kommunikáció / Marketing / Tartalommarketing

“Kell csinálni egy jó kis kampányt neki, és ha mindenki rólunk beszél, sikeresek leszünk.” – szól a totális hozzá nem értő mondata, amit reklámkampány témában megfogalmaz. Mi az a marketing kampány vagy reklámkampány, hogyan kell csinálni, és milyen, ha jó?

Először is a fogalmat kell tisztázni!

Mi a marketing kampány, mi a reklámkampány?

Már a fogalom is zavarosan él a fejekben.

Sokan a marketing fogalmát valójában a reklám fogalmával keverik össze, sőt, egyenesen a reklámmarketing vagy reklám-marketing szavakat kreálják hozzá. Olyan ez, mintha azt mondanák, hogy Nap-Naprendszer…

A reklám ugyanis a marketing egyik szakterülete, annak egy részlete, szelete – bár kétségtelenül a leginkább érzékelhető része.

A reklám jelenti a termék, szolgáltatás, márka kommunikációját.

A reklámkampány a kommunikáció időbeli “összesűrűsödése”, az a tevékenység, amikor a reklámüzenetet egy vagy több csatornán nagy gyakorisággal juttatjuk el a fogyasztóhoz / potenciális vevőhöz. (Ujvári)

[A marketing nem ez. A marketing tevékenység a termék / szolgáltatás / márka célcsoportjának meghatározásától a pozícionálásig, a marketing stratégia felállításától a marketing információs rendszer kidolgozásáig számos egyéb tevékenységet is felölel.]

Mi kell egy reklámkampány indításához?

1. reklámüzenet

A reklámüzenet az, amit aktuálisan mondani szeretnénk.

2. csatorna (reklámcsatorna)

Reklámcsatornán azokat a kommunikációs eszközöket értjük, ahol az általunk megfogalmazott reklámüzenet eljut a fogyasztóig. A gyakorlatban a reklámeszközöket értjük alatta.

Mik a reklámeszközök?

  • tévéreklám
  • rádió
  • óriásplakát, citylight, közterületi reklám
  • autóreklám
  • sajtó és más nyomtatott kiadványok (pl. Kisokos)
  • szórólap, katalógus
  • DM direct mail (e-DM, telefon, postai küldemény)
  • internetes reklám (Google hirdetés, Facebook hirdetés, banner)
  • szponzoráció
  • eladáshelyi POS reklám (display, wobbler, hostess promóció)
  • PR kampány, rendezvények
  • kiállítások, vásárok
  • CSR társadalmi szerepvállalás, jótékonysági akciók

3. meghatározott büdzsé

Hatékony reklámkampányt csinálni akkor lehet, ha a hirdető a szükséges és elégséges mennyiségű pénzt költi el. Kevés pénzből kis kampányt csinálnak házilag létrehozott reklámanyagokkal inkább csak pénzkidobás és a “hirdető” lelkiismeretének megnyugtatására szolgál (elmondhatja magáról, hogy “de hát hirdettünk is, mégsem ment az üzlet”), ugyanis egészen biztosan nem fog sikerülni “áttolni” a fogyasztó agyába az üzenetet.

Miért?

A reklámkampány sikerének titka

Minden reklámkampány sikere alapvetően attól függ, hogy a jól kiválasztott célcsoport HÁNYSZOR találkozik a jól megfogalmazott reklámüzenettel. És ez így rögtön 3 titok…

a reklámkampány célcsoportja

A reklámkampány célcsoportja jó közelítéssel megegyezik a termék / szolgáltatás célcsoportjával. (Erről bővebben: célcsoport meghatározás.)

a reklámüzenet

A helyes reklámüzenet megfogalmazás sem egyszerű feladat. Röviden, velősen kell tudnunk megfogalmazni, mit szeretnénk mondani a fogyasztónak. Lehetőség szerint úgy, hogy ne kelljen gondolkodnia, ne kelljen értelmeznie a látottakat / hallottakat.

Két körülmény van a reklámozásban, amit tudomásul kell venni:

  1. reklámzaj van, naponta – egyes számítások szerint – 3000-nél is több reklámüzenettel bombáznak bennünket. (Ebből könnyen következthetünk: ha csak annyi lenne a titok, hogy pirossal kell írni, meghatározott varázsszavakat használni és hangosan a fogyasztó fülébe óbégatni, egészen biztosan itt lenne a világvége.)
  2. a reklámkampány a fogyasztót egy passzív állapotban éri el, akkor, amikor az valami mást csinál: bevásárol, újságcikket olvas, ismerősei fotóit nézegeti a Facebookon, tévét néz (tévéműsort), vezetés közben rádiót hallgat, megy az utcán valahová stb.

A mi reklámunkra senki sem kíváncsi, ezt tudomásul kell venni. Minél nagyobb a zaj és minél hosszabb az üzenet, annál nehezebb kivívni a figyelmet.

a reklámüzenet ismétlésszáma

Kutatások szerint minimum 6-7 alkalommal kell találkoznia egy embernek a reklámüzenettel ahhoz, hogy eljusson az érzékeléséig.

Ettől még nem lesz vevő! Hiszen nem biztos, hogy épp szükségét érzi a terméknek vagy szolgáltatásnak vagy éppen a konkurencia ajánlata vonzóbb a számára.

A 6-7 találkozás pedig nem 6-7 megjelenést jelent, hanem sokkal többet, hiszen ha valaki átlapozza az újsághirdetést, épp nem néz tévét, a boltban a másik polc felé fordul vagy a monitoron azonosítja a “tartalmi” részt és agyával kikapcsolja a reklámok területét (ez a bannervakság), akkor rögtön ugrik a reklámüzenettel való találkozás…

Mennyibe kerül egy reklámkampány?

Minden reklámeszköz esetében a hatékony elérést és a gyakoriságot kell számítani.

[A tévé esetében ezt a következő módon adja meg a médiaügynökség egy tervezett kampányra pl.:

  • reach – elérés 60%
  • frequency – gyakoriság 3+

Ennek jelentése: a célcsoport 60%-a találkozik a reklámmal minimum 3-szor. Ehhez a számpárhoz egy konkrét sugárzási terv tartozik, amely a televíziós csatornák műsortervét és korábbi nézettségi adatait tartalmazza, árakkal együtt. Az adat tükrében dönthet a megrendelő, hogy hatékony-e számára egy ilyen költés.]

A reklámkampány ára tehát azért sem mondható így meg, mert nem tudjuk, milyen célcsoportról, milyen elérésről, milyen időszakról beszélünk, ha pl. tévét szeretnénk.

A reklámkampány árát fordítva kell kalkulálni: mi az az összeg, amit erre a célra szánunk.

A reklámköltségvetés ismeretében válogathatunk az eszközök között: pl. 100 ezer Ft-ból sokkal hatékonyabbnak látszik egy Facebook hirdetési kampányt futtatni, mint egyetlen 5 másodperces tévéreklámot sugároztatni a reggel 6 és 7 óra közti idősávban.

A reklámkampány tervezése

A reklámkampány tervezéséhez először is kell egy jól elkészített marketing stratégia. A marketing stratégia ugyanis alapdokumentum, a reklámkampány ténye az összefoglaló aktivitási tervben már megjelenik.

Ebből tudjuk, hogy a reklámkampány

  • milyen célcsoportnak szól
  • mikor történik
  • mekkora költségvetéssel.

A reklámkampány konkrét megtervezése a reklámeszközök közötti választást jelenti, vagyis árajánlatokat, tarifatáblázatokat kell gyűjteni az egyes eszközökhöz.

Miután tudjuk, hogy a hatékony jelenléthez hány hirdetésre, szórólapra, bannerhirdetésre stb. van szükség, elő kell állítani a reklámkampány alapanyagát, a “kreatívot”.

A kreatív a reklámeszköznek megfelelő reklámüzenet, vagyis a szórólap szövege, grafikája, a banner képe, a tévéreklám filmje, stb. Miután az összes szükséges anyag elkészült a megfelelő formátumban, a reklámkampány elindulhat.

A reklámkampány hatékonysága

A reklám célja kettős:

  1. azonnal eredmény: értékesítés, megkeresés, hírlevél feliratkozás stb.
  2. késleltetett hatás: image építés.

Míg az előbbi jól mérhető és érzékelhető, az utóbbi hatás csak évek alatt észlelhető.

Ha több eszközt is használunk egy kampányban, a szinergiahatás érvényesül, tehát nehéz megmondani, melyik eszköz volt a leghatékonyabb.

Amit még a reklámkampányról tudni kell…

A klasszikus reklámkampány a push stratégiához tartozó marketing aktivitás.

A klasszikus reklámkampány jellemzői:

  • tudatos, vagyis a hirdető által megfogalmazott üzenet megy ki az éterbe – vagyis nem vírusmarketing kampány
  • fizetett, mert fizetünk a reklámeszköz használatáért
  • időben behatárolt, irányítható – szemben a vírussal
  • passzív befogadói helyzetben éri el a fogyasztót
  • minimum 6-7 ismétlés szükséges egy adott fogyasztónál, ami jóval magasabb sugárzási számot jelent
  • erős és erősödő reklámzaj

A klasszikus marketing kora azonban erősen leáldozóban van: egyszerűen a márkák tömegéből a reklámzajban nehéz kitűnni. A cégek folyamatosan keresik az új lehetőségeket, új eszközöket, amelyeknek hatékonyságát csak úgy lehet megismerni, ha kipróbálják. Reklámozási csodaszer nincs! Nem csodaszer a gerillamarketing vagy a vírusmarketing sem.

Reklámkampány hatékonyan – kicsiknek is – kipróbáltuk, működik!

Létezik hatékony marketing aktivitás kisvállalkozások és középvállalkozások számára: ez a tartalommarketing.

A tartalommarketing lényege:

  1. létrehozunk egy keresőoptimalizált weboldalt értékes tartalmakkal
  2. a tartalmakat fejlesztjük, “átírjuk” más kommunikációs eszközökre (pl. infografika, e-book, képek)
  3. közösségi eszközökkel rásegítünk a terjedésre

Az aktivitások a honlap felé terelik az érdeklődőket, akik maguk alkotják meg a marketing üzenetet: hozzáértő szolgáltatóra, meggyőző termékre leltek.

Reméljük, most Ön is úgy gondolja, hogy ha mi vesszük kézbe reklámozását, és sikeresen tudunk segíteni tartalommarketingjének kialakításában, keressen bennünket!

Bemutatkozunk

Webstúdió és marketing műhely vagyunk Budapesten. Amit csinálunk: honlaptervezés, keresőoptimalizálás, mobiloptimalizálás és marketing – komplex egészként, marketing stratégiai alapokon.

Gyakorlati tapasztalatainkat tréningjeinken is megosztjuk.

A honlapon olvasható minden cikk saját tudásunkon, tapasztalatainkon alapszik.

Ossza meg másokkal is!